Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ryktas köpa startup som jobbar med robottaxi

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att Apple arbetar på något inom bilvärlden råder det inga tvivel om, men om det är mjukvara eller hårdvara är det väldigt tyst om.

Läs hela artikeln här

Kommer aldrig tänka mig åka i en förarlös bil. Har svårt att förstå att man satsar på det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-10 19:36
Ursprungligen av calinou:

Kommer aldrig tänka mig åka i en förarlös bil. Har svårt att förstå att man satsar på det.

Varför inte?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-10 20:08
Ursprungligen av calinou:

Kommer aldrig tänka mig åka i en förarlös bil. Har svårt att förstå att man satsar på det.

Jag tror inte att det är speciellt många år kvar innan full självkörning fungerar nästan perfekt på åtminstone motorvägarna. Att kunna skicka lastbilar genom Europa utan chaufförernas lönekostnader, vila etc. är en bra anledning för transportföretagen att implementera tekniken.

Ursprungligen av Cribe:

Varför inte?

Den måste besitta intuition och snabb-reflexförmåga vilket kan man nog inte programmera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-06-10 20:38
Ursprungligen av calinou:

Den måste besitta intuition och snabb-reflexförmåga vilket kan man nog inte programmera.

Fråga Volvo, Scania, MAN etc var dom står redan idag och vart dom har hunnit imorgon... ☺️

Ursprungligen av Pålle81:

Jag tror inte att det är speciellt många år kvar innan full självkörning fungerar nästan perfekt på åtminstone motorvägarna. Att kunna skicka lastbilar genom Europa utan chaufförernas lönekostnader, vila etc. är en bra anledning för transportföretagen att implementera tekniken.

Så länge dom transporterar varor och har egen fil går det att föreställa sig kan det fungera. Vem vill sätta sig i en förarlös bil? Det måste då en annan infrastruktur i så fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 20:44
Ursprungligen av calinou:

Den måste besitta intuition och snabb-reflexförmåga vilket kan man nog inte programmera.

Bevare mig väl för bilister som kör på intuition! Ingrodda trafikvanor eller "att köra på känsla" är trafikfarligt! Och det är lätt att skapa en maskin med snabbare reaktions- och beslutsförmåga än en människa.

Men jag förstår din oro. Kan en AI verkligen ta "rätt" beslut i kniviga situationer? Den kommer besluta så som vi har programmerat den. Om kloka trafikforskare sköter programmeringen så kommer den alltid ta beslut som en "klok trafikforskare".

Jag längtar efter att slippa köra själv och kunna ägna mig åt roligare aktiviteter på resan. Efter en initial period med tveksamhet från många så kommer man inse att trafiksäkerheten ökar med så få människor bakom ratten som möjligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-10 21:02
Ursprungligen av calinou:

Den måste besitta intuition och snabb-reflexförmåga vilket kan man nog inte programmera.

Den har nog betydligt snabbare reflexer än människor. Angående intuitionen så tar nog bilen in betydligt mer fakta än vi människor i en stressad situation. Jag säger inte att dom kommer vara perfekta från start men jag hade nog känt mig betydligt säkrare med en självkörande bil än med vissa bilförare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-11 10:29
Ursprungligen av calinou:

Den måste besitta intuition och snabb-reflexförmåga vilket kan man nog inte programmera.

Jo det kan man faktiskt. Se 00:37 in i klippet bland annat. Bilen både larmar med ljud och bromsar innan kraven ens hänt.

https://www.youtube.com/watch?v=RjGe0GiiFzw

Ursprungligen av Innis:

Jo det kan man faktiskt. Se 00:37 in i klippet bland annat. Bilen både larmar med ljud och bromsar innan kraven ens hänt.

https://www.youtube.com/watch?v=RjGe0GiiFzw

Svårt att se......
Förvånad ändå att den reagerar så snabbt undan för djuren. Skulle vilja se en sådan film i stadstrafiken med allt det innebär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-11 12:11
Ursprungligen av calinou:

Svårt att se......
Förvånad ändå att den reagerar så snabbt undan för djuren. Skulle vilja se en sådan film i stadstrafiken med allt det innebär.

En självkörande bil utrustas med sinnen som vi människor inte har, liknande radar. Den ser i mörker utanför strålkastarljuset. Den kan se vad som händer bortom nästa bil. Den har uppmärksamheten även i nästa korsning, som vi också borde ha när vi kör och oftare lyfta blicken längre fram. Den hinner analysera trafiksituationer som inte direkt berör den egna färdvägen, och kan då upptäcka när en olycka mellan andra trafikanter håller på att ske, vilket i förlängningen troligtvis påverkar den egna färdvägen.

I framtiden kommer de enskilda självkörande bilarna också utbyta information, så att de t.ex vet innan korsningen åt vilket håll alla andra bilar planerar att köra. Jag skulle tro att i den miljön, med kommunicerande bilar, så blir en viktig programmeringsinstruktion att hålla extra stort avstånd till alla veteranbilar på vägen som inte utbyter trafikinformation och därmed körs av en "intuitiv människa".

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-11 13:29
Ursprungligen av calinou:

Svårt att se......
Förvånad ändå att den reagerar så snabbt undan för djuren. Skulle vilja se en sådan film i stadstrafiken med allt det innebär.

Exakt svårt för dig att se men Tesla visste innan det hände
Precis som IngoX säger är en Tesla utrustad med sensorer,radar,kameror som alla skickar information till en dator som kan bearbeta informationen snabbare än vad en människa kan göra.

Man får hoppas förarlösa bilar är till näst nästa generations människor våra barnbarn runt 2050. Sen är det roligt att köra bil om man
har en bil av värde. Hade aldrig låtit en 5-serie köra mig utan jag vill köra bilen annars kan vi lika gärna skippa bil turen o ta en promenad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-11 15:47
Ursprungligen av submariner:

Sen är det roligt att köra bil om man har en bil av värde. Hade aldrig låtit en 5-serie köra mig utan jag vill köra bilen annars kan vi lika gärna skippa bil turen o ta en promenad

Jag tycker bilkörning är kul, trots det jag skrev ovan om att jag längtar att kunna slippa. Att köra en livlig bil på en kurvig vacker väg är ju ett av livets glädjeämnen. Men jag har också varit yrkeschaufför i ett tidigare liv, och just malande av motorvägsmil genom europa fick jag nog av efter några år. Beundrar de som orkar. Det och vardagspendlande får gärna datorn ta över från mig. Säkrast så. Bilsport och möjlighet att köpa och köra en häftig bil kommer finnas kvar så länge vi människor gillar fart och blänkande maskiner. Precis som att man fortfarande kan köpa och rida en häst. De lever nog ett bättre liv i Sverige idag än för 120 år sedan.

Jag tror det är oerhört komplicerat med självkörande bilar. Går nog bättre i ett klimat som i Kalifornien. Men i Sverige med snö/is som täcker sensorer under den kalla årstiden så undrar man hur det kan fungera tillförlitligt? Det är redan nog svårt med flygplan, de ska ju duschas med en glykolblandning på vintern innan flygning.

Vägarna här saltas under vintern och det blir en smutsig sörja som fastnar på bilarna.

Det har ju varit en antal olyckor med Teslas autopilot och det under bra förhållanden.

Men jag förstår att Apple vill forska och vara med på tåget om och när det ev, blir ett område i framtiden som tar fart.
Tänker på det här ungefär som på 50 talet när det var flygande bilar som skulle komma.

Senast redigerat 2019-06-12 04:23
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-12 11:48

Visst blir det besvärligt på vintern, men det är det ju nu också. Om de självkörande klarar 7-8 månader av årets 12 är det en klar förbättring! De andra månaderna får vi väl köra själva, som nu.

1
Bevaka tråden