Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi fungerar inte i vissa fall på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-06-11 23:17

Har en MacBook Pro som fungera hela tiden sedan inköp (fyra år sedan).
Satt och jobbade hemma en kväll förra veckan ansluten till wifi. Stängde ner och på morgonen när jag drog igång den igen fungerade inte kopplingen till wifi.
Omstart av router, accesspunkter mm samt borttagning av anslutning och tillagd igen. Inget fungerar.
Det som är mysko är att wifi på kontoret fungerar men ingen annanstans. Ethernet fungerar bra via USB-dongel. Uppkoppling via iPhone fungerar inte (bluetooth, wifi eller usb).
Gällande wifi så hittar den nätverket och ansluter till det men jag kommer inte vidare ut.
Det är alltså inte bara ett problem i ett nätverk utan flera, förutom på kontoret som fungerar av någon konstig anledning.

I samband med att problemet började så segade datorn ner sig och vid diskkoll så fick jag en massa varningar. Har installerat om OS och datorn blev bra förutom wifi.

Förslag på åtgärder?
Fler som har haft/har samma problem?

Version på dator och macOS?

  • Medlem
  • 2019-06-12 08:08

MacBook Pro Retina 13” 2015
3,1 GHz i7
16 GB 1867 MHz DDR3
SSD 256 GB
Intel Iris Graphics 6100 1536 MB
macOS Mojave 10.14.5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-12 11:52

Fungerar ditt wifi hemma med annan utrustning (annan dator, iPhone/iPad, AppleTV....)?
Det kan vara fel från din Internetleverantör....

  • Medlem
  • 2019-06-12 13:07

Fungerar förfaller annat. Det är bara min dator som inte kommer ut. Som jag sa så hittar den och ansluter till nätet men kommer inte ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-12 13:18
Ursprungligen av hman:

I samband med att problemet började så segade datorn ner sig och vid diskkoll så fick jag en massa varningar. Har installerat om OS och datorn blev bra förutom wifi.

Förslag på åtgärder?
Fler som har haft/har samma problem?

Man kan ju tänka sig att du drabbats av någon adware eller liknande. Om du återställde backup efter ominstallation finns problemet kvar. Kolla igenom nätverksinställningar, DNS mm om du ser något konstigt.

Allra enklast - skapa ett nytt användarkonto på datorn och testa. Funkar det där så har du uteslutit hårdvarufel.

  • Medlem
  • 2019-06-12 14:56

Ska prova det.
Har svårt att se att det är ett hårdvarufel eftersom det fungerar mot, åtminstone, ett wi-fi-nätverk.

  • Medlem
  • 2019-06-12 18:21

Sökte och hittade denna tråd.
osxdaily.com/2018/11/19/fix-macos-mojave-wifi-problems/
I tråden ges flera förslag på lösningar. I mitt fall så fungerade lösning "Make a New Wi-Fi Configuration in MacOS Mojave".
Den innebar att man tar bort nedanstående filer filer i /Library/Preferences/SystemConfiguration/
NetworkInterfaces.plist
com.apple.wifi.message-tracer.plist
com.apple.airport.preferences.plist
preferences.plist

Läs tråden för hur man gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-12 18:35

Vad bra att det löste sig! ?

Då har du skapat nya nätverksinställningar och något var fel någonstans i de gamla. Det händer att plist-filer blir korrupta och orsakar fel som man inte kan rätta till genom att bara ändra via systeminställningar. Då är radera plistfil-knepet toppen! Det gäller bara att hitta rätt plistfiler.

1
Bevaka tråden