Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iMac 27” 2012 (tror jag)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Är denna dator värd att inskaffa för 3k?

https://support.apple.com/kb/sp667?locale=sv_...

Går det att installera senaste macOS?

Har idag en maxad MacBook Pro 2013.

Det ingår även apples keyboard och mus på köpet

Senast redigerat 2019-06-10 11:21

Håller på med bildredigeringen i lightroom, Photoshop och vill kunna spela wow framöver ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 12:21
Ursprungligen av ibeardtech:

Hej. Är denna dator värd att inskaffa för 3k?

https://support.apple.com/kb/sp667?locale=sv_...

Går det att installera senaste macOS?

Har idag en maxad MacBook Pro 2013.

Det ingår även apples keyboard och mus på köpet

Du skriver inget om minne och hårddisk. Men generellt skulle jag säga att 3000 är ett bra pris för en 2012 27" imac som ger dig god ergonomi att jobba med bilder. Den kommer klara kommande macOS 10.15 Catalina och med en SSD klara vardagsanvändande några år till.

En SSD är som sagt ett krav om du ska känna att datorn är användbar. Ganska svårt att byta den interna. Kolla på iFixits guide om du tror du klarar det själv, annars tillkommer kostnaden att låta någon göra det. Budgetalternativet är extern SSD via USB3, acceptabelt, eller via Thunderbolt (dyrt och svårt hitta). RAM-minnet är lätt att uppgradera.

Förvänta dig prestanda ungefär som din nuvarande med skillnad att du får ett dedikerat grafikkort, ifall din "maxade MacBook Pro" inte har det. Det du framför allt vinner är en bra skärm att arbeta vid, även om du inte får krispigheten i en högupplöst retina-skärm. Och en väldigt snygg dator

www.EveryMac.com är en bra sida att kolla specifikationer på, jämför i listan för imac-modeller så du inte köper grisen i säcken.

Ursprungligen av IngoX:

Du skriver inget om minne och hårddisk. Men generellt skulle jag säga att 3000 är ett bra pris för en 2012 27" imac som ger dig god ergonomi att jobba med bilder. Den kommer klara kommande macOS 10.15 Catalina och med en SSD klara vardagsanvändande några år till.

En SSD är som sagt ett krav om du ska känna att datorn är användbar. Ganska svårt att byta den interna. Kolla på iFixits guide om du tror du klarar det själv, annars tillkommer kostnaden att låta någon göra det. Budgetalternativet är extern SSD via USB3, acceptabelt, eller via Thunderbolt (dyrt och svårt hitta). RAM-minnet är lätt att uppgradera.

Förvänta dig prestanda ungefär som din nuvarande med skillnad att du får ett dedikerat grafikkort, ifall din "maxade MacBook Pro" inte har det. Det du framför allt vinner är en bra skärm att arbeta vid, även om du inte får krispigheten i en högupplöst retina-skärm. Och en väldigt snygg dator

www.EveryMac.com är en bra sida att kolla specifikationer på, jämför i listan för imac-modeller så du inte köper grisen i säcken.

Tack för ditt svar det är 8GB ram, i5 och 1 TB hårddisk i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 12:43
Ursprungligen av ibeardtech:

Tack för ditt svar det är 8GB ram, i5 och 1 TB hårddisk i.

Då har du nog två 4GB ramstickor i och två lediga platser som du kan fylla med 4 eller 8-stickor för totalt 16 eller 24 GB. Det är enkelt att lägga till om du inte tycker 8 GB räcker till det du gör.

Men det viktigaste är att du räknar med monteringskostnad för SSD internt, eller ev externt kabinett. Med det som argument skulle jag försöka pruta lite. Men skulle jag sålt den själv hade jag nog velat ha 3k för den

Ursprungligen av IngoX:

Då har du nog två 4GB ramstickor i och två lediga platser som du kan fylla med 4 eller 8-stickor för totalt 16 eller 24 GB. Det är enkelt att lägga till om du inte tycker 8 GB räcker till det du gör.

Men det viktigaste är att du räknar med monteringskostnad för SSD internt, eller ev externt kabinett. Med det som argument skulle jag försöka pruta lite. Men skulle jag sålt den själv hade jag nog velat ha 3k för den

Ok, vet du vart man kan vända sig för att få hjälp med byta disk? utan de blir pissdyrt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 12:56
Ursprungligen av ibeardtech:

Ok, vet du vart man kan vända sig för att få hjälp med byta disk? utan de blir pissdyrt

Jag har inget konkret tips, för jag är snål och skruvglad och skulle gett mig på det själv

Men om du vill få tips av andra bör du nog först berätta i vilken del av landet du bor...

Ursprungligen av IngoX:

Jag har inget konkret tips, för jag är snål och skruvglad och skulle gett mig på det själv

Men om du vill få tips av andra bör du nog först berätta i vilken del av landet du bor...

Hehe jaså Värmland men det är inget kanon pris alltså? Kan lika gärna köpa extern skärm till min MacBook och köra så istället?

Om du bara har en 13" MBP (oavsett hur "maxad") kommer en 2012 27" att kännas _mycket_ rappare. Förutsatt att du stoppar in en SSD. Ta hjälp av en hyfsat händig kompis under en lördag, så skall det nog gå bra. Med rätt verktyg införskaffade i förväg och iFixits guide tillgänglig.

Ursprungligen av johan_tanying:

Om du bara har en 13" MBP (oavsett hur "maxad") kommer en 2012 27" att kännas _mycket_ rappare. Förutsatt att du stoppar in en SSD. Ta hjälp av en hyfsat händig kompis under en lördag, så skall det nog gå bra. Med rätt verktyg införskaffade i förväg och iFixits guide tillgänglig.

Ok har 15” skrev de dock ingen stans så inte lätt o veta då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 13:50

Du har fortfarande budgetalternativet, en extern SSD via USB 3.0. T.ex en Samsung T5 i kreditkortsstorlek kan du snyggt gömma om du fäster den ovanför "sladdhålet" på insidan av skärmstativet.

Jag har själv inte testat hur hastigheten blir med operativet på SSD via USB3. Men vad jag hört är det ett rejält lyft jämfört med intern snur-HDD även om du inte får ut möjlig maxprestanda. Du kan ju testa och jämföra intern SSD med en extern USB-SSD på din MBP 2013 som också har USB3.0.

Ursprungligen av IngoX:

Du har fortfarande budgetalternativet, en extern SSD via USB 3.0. T.ex en Samsung T5 i kreditkortsstorlek kan du snyggt gömma om du fäster den ovanför "sladdhålet" på insidan av skärmstativet.

Jag har själv inte testat hur hastigheten blir med operativet på SSD via USB3. Men vad jag hört är det ett rejält lyft jämfört med intern snur-HDD även om du inte får ut möjlig maxprestanda. Du kan ju testa och jämföra intern SSD med en extern USB-SSD på din MBP 2013 som också har USB3.0.

Okej hur är skärmen på en sån? Antar de inte är retina? Men kanske nog bra ändå? Tänkte så de inte är lika skit som de var på MacBook Air innan den blev uppdaterad nu hehe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 14:43
Ursprungligen av ibeardtech:

Okej hur är skärmen på en sån? Antar de inte är retina? Men kanske nog bra ändå? Tänkte så de inte är lika skit som de var på MacBook Air innan den blev uppdaterad nu hehe

Nu har du antingen missförstått eller så förstår jag inte ett skämt
Jag ville påminna om budgettipset att ansluta en extern hårddisk via USB3, som exempelvis en liten extern Samsung T5 SSD-hårddisk med USB 3.1. (USB C kontakt, adapter till USB A medföljer) Den har en jättedålig skärm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-10 14:54
Ursprungligen av ibeardtech:

Okej hur är skärmen på en sån? Antar de inte är retina? Men kanske nog bra ändå? Tänkte så de inte är lika skit som de var på MacBook Air innan den blev uppdaterad nu hehe

OK, med "på en sån" menade du förstås skärmen på en 27" iMac 2012! :facepalm:
Nej, inte retina, går du nära ser du enskilda pixlarna. Men bra betraktningsvinkel och färger. Bland de bättre skärmarna för sin tid och inte alls som en dålig gammal MacBook Air.

Här har du @Thomas Ytterbergs recension från 2012: https://www.99mac.se/artikel/3469-analys-av-s...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-06-10 18:25

Jag har en likadan iMac Late 2012 med det kraftigaste grafikkortet som gick att få med den (GTX 680MX) och den kraftigare CPUn - 3,4GHz i7. Har själv uppgraderat den från Fusion drive till en 500Gb SSD när den mekaniska disken kraschade för ett par år sedan, och även uppgraderat RAM-minnet till 24Gb.

För mig räcker den bra till bildbehandling i Lightroom, Photoshop och även något spel ibland. Wow har fungerat utan problem på min dator vet dock inte hur det blir med grafikkortet som finns i datorn du är intresserad av.

Min dator har hängt med ett tag och tanken är att den ska räcka ett tag till. Som sagts tidigare, en SSD är ett måste för att göra varje dator användbar!

Kanonbra skärm på den där 27" iMacen. Retina är IMHO överreklamerat. Inte nog med att man i praktiken inte ser någon skillnad, retina nullifierar dessutom effekten av senare årsmodellers kraftigare grafikkort. Den extra kraften äts upp av retinaskärmens extrapixlar istället för att komma till användning i spel eller nyttoprogram...

Hade tidigare en 15" MBP (maxad early 2011) med den tidens matta och högupplösta skärm. Den enorma extrakostnad som krävdes för dess ersättnings-MBP (2017 års 15" MBP med retina) vägs inte på långa vägar upp av den på pappret bättre skärmen. Visst blir scrollhjuls-zoomning bättre och skärmen är lite ljusare, men på normalt betraktningsavstånd ser det likadant ut som tidigare. Faktiskt - jag är ju inte 19 längre! Lika upplevt skarpt och lika stora/små menyer, texter och ikoner på skärmen.

Dessutom har den nya burken andra exter för sig - plötslig färgtemperaturändring efter en stunds användning efter vila exempelvis.

1
Bevaka tråden