Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderade hårddisken och nu funkar inte datorn.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en MacBook PRO från 2014/15 (minns ej exakt). Har haft lite problem med den som jag tror har berott på massa onödiga filer, därför tänkte jag ominstallera datorn. Jag följde instruktionerna från denna länk; http://macworld.idg.se/2.1038/1.519793/sa-rad...

Dock så glömde jag läsa igenom slutet igen när jag väl hade raderat hårddisken. Istället för att stänga ner genom cmd+q alternativt välja avsluta i menyraden så kryssade jag mig bara ut. Datorn bad om att få starta om vilket jag gjorde, och nu fungerar den inte (Visar endast en blinkande mapp med frågetecken i med ljus bakgrund, se bilden). Gissar att den kanske inte har några drivrutiner längre(?).

Därför är nu mina frågor; hur får jag tillbaka dessa? Räcker det med en installationsskiva? Vet någon om det ingick någon skiva till min dator (MacBook PRO 13" från 14/15)? Var får jag annars tag på en installationsskiva?

Tack så jättemycket på förhand!

Starta om och håll ner Command samt R.
Se mer här.

@barbapappa_86 var snabbare.

Tack för era snabba svar! Dock så har jag sjävklart testat command samt r vid start av datorn, detta har inte funkat och det var därför jag vände mig hit. Lyckades däremot hitta en guid för mitt problem (starta om och hålla ned alt-tangenten) och nu håller jag på att installera OS X igen.

Hej!

Ursprungligen av Helpme:

Tack för era snabba svar! Dock så har jag sjävklart testat command samt r vid start av datorn, detta har inte funkat och det var därför jag vände mig hit. Lyckades däremot hitta en guid för mitt problem (starta om och hålla ned alt-tangenten) och nu håller jag på att installera OS X igen.

Hej jag har samma problem hur löste du de?(:

Hjälp! Samma problem har hänt mig idag, hur löser jag detta?

Hjälp! Samma problem har hänt mig idag, hur löser jag detta?

Hjälp! Samma problem har hänt mig idag, hur löser jag detta?

Hjälp! Samma problem har hänt mig idag, hur löser jag detta?

Ursprungligen av Linus235:

Hjälp! Samma problem har hänt mig idag, hur löser jag detta?

Det finns en jättebra länk i inlägg 2. Börja där.

Om systemet finns på plats men inte hittas vid en uppstart behöver man inte nödvändigtvis återställa/återinstallera MacOS. Det kan räcka med att välja rätt startskiva under uppstart.

Enklast är att tvinga en omstart med strömknappen. Tryck och håll ned alternativtangenten direkt därefter.

https://support.apple.com/sv-se/HT202796

Men om problemet med att hitta "rätt" startskiva har uppstått av obegriplig anledning/slumpmässigt, kan det ändå vara läge att därefter installera om systemet. "It just works" är inte 100%-igt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-07 22:36

Det klassiska sättet att laga fel, när Macen inte hittar befintligt system, utan att installera om är att använda DiskWarrior!

https://www.alsoft.com/DiskWarrior/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-09 15:50

Det har räddat mej två gånger. Lätt värt pengarna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-09 16:00
Ursprungligen av kenjon:

Det har räddat mej två gånger. Lätt värt pengarna!

Samma här. När jag var ny på Mac så lekte ja runt ganska mycket i systemet. Tills datorn inte hittade systemet. Läste om DiskWarrior och det lyckades med det som OS X misslyckades med. Ren magi, tycktes det då. Detta är en akilleshäl för OS X, med det fixar DW hur lätt som helst.
Jag har varit tvungen att använda DW minst två gånger. Dock länge sedan sist, kanske har OS X blivit lite stabilare. Och jag är lite mer försiktig numera och vet också mer om vad man får och inte får göra.

Senast redigerat 2019-06-09 16:15
1
Bevaka tråden