Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa forumenheter som inte är Apple

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-08 09:35

Jag föreslår, för att 99Mac skall bli 99% Apple, att forumenheter som är helt uppenbart i fel forum nu låses och bara får finnas kvar som en påminnelse om hur fel det kan gå

Dessa ser jag ingen nytta av i ett renodlat Appleforum. Kan hänvisa till Teknikveckan här.
Android och relaterade mobila enheter.
Övriga enheter, mjukvara och tillbehör.
Kroppsburna enheter.
Prylar i det smarta hemmet.

Sedan bör Apple TV och HomePod få en egen Forumdel.

Edit: Rättade rubriken *f

Senast redigerat 2019-06-09 06:47
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-06-08 09:56
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag föreslår, för att 99Mac skall bli 99% Apple, att forumenheter som är helt uppenbart i fel forum nu låses och bara får finnas kvar som en påminnelse om hur fel det kan gå

Dessa ser jag ingen nytta av i ett renodlat Appleforum. Kan hänvisa till Teknikveckan här.
Android och relaterade mobila enheter.
Övriga enheter, mjukvara och tillbehör.
Kroppsburna enheter.
Prylar i det smarta hemmet.

Sedan bör Apple TV och HomePod få en egen Forumdel.

Det är nog inte bara att låsa dessa forumenher.
Tex så finns det mycket om
HomeKit och HomePad i ”Prylar för det digitala hemmet”
AirPods och AppleCare i ”Övrigaa enheter, mjukvara och tillbehör”
AppleWatch i ”Krippsburna enheter”

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-08 10:01
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag föreslår, för att 99Mac skall bli 99% Apple, att forumenheter som är helt uppenbart i fel forum nu låses och bara får finnas kvar som en påminnelse om hur fel det kan gå

Dessa ser jag ingen nytta av i ett renodlat Appleforum. Kan hänvisa till Teknikveckan här.
Android och relaterade mobila enheter.
Övriga enheter, mjukvara och tillbehör.
Kroppsburna enheter.
Prylar i det smarta hemmet.

Sedan bör Apple TV och HomePod få en egen Forumdel.

Det blir ju lite fel.

"Kroppsburna enheter" kan mycket väl vara enheter som är relaterat till Apple.

"Prylar i det smarta hemmet" är en självklarhet ska vara kvar med tanke på HomeKit. Eventuellt döpa om forumdelen

Man kan nog renodla en del, fast samtidigt inte ta bort för mycket. Finns prylar som är Apple relaterade men som de inte tillverkar själv.
Typ trådlösa laddare som man kan tipsa om, eller nåt liknande.

Fast hur man installerar Windows 10 eller såna frågor hör nog inte hemma på ett sånt här forum.

  • Superhjälte
  • 2019-06-09 12:51
Ursprungligen av johnh3:

Fast hur man installerar Windows 10 eller såna frågor hör nog inte hemma på ett sånt här forum.

Installerar man Windows 10 med Boot Camp så är det ändå Macrelaterat.

Ursprungligen av Zop:

Installerar man Windows 10 med Boot Camp så är det ändå Macrelaterat.

I och för sig är det sant.
Fast jag menar mer rent allmänt sett. Vi behöver inga recensioner av OnePlus 7 Pro och diskussioner om den och liknande som ett exempel.?

Så ett mer renodlat forum är nog inte fel. Men jag har förtroende att ni styr upp om det spårar ur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-09 13:10

Jag förstår tanken med att låsa, men är mer för öppenhet.
Kan inte marknaden få styra. Dvs. om forumet nu återgår till endast Apple så kommer nya trådar till största del handla om just Apple.

Dock ser det inte snyggt ut med sub-forumet Android. Indelningen på forumet blev skadat i förra omläggningen.

Ursprungligen av iSweden:

Jag förstår tanken med att låsa, men är mer för öppenhet.
Kan inte marknaden få styra. Dvs. om forumet nu återgår till endast Apple så kommer nya trådar till största del handla om just Apple.

Dock ser det inte snyggt ut med sub-forumet Android. Indelningen på forumet blev skadat i förra omläggningen.

Jag förstår inte hur det menar med det fetade. Så här ser det ut nu:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-09 14:11
Ursprungligen av Cigarr:

Jag förstår inte hur det menar med det fetade. Så här ser det ut nu:

Aha. Felsteget från förra omläggningen kanske redan är tillrättat.
Jag besöker nästan bara sidan för nya inlägg.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2019-06-10 07:34

Jag förstår inte problemet. Låt folk få diskutera vad de vill. Är man inte intresserad av Android, PC eller vad det nu kan vara är det väl bara att skita i att läsa de trådarna. Däremot bör nyhetsartiklar endast handla om Mac, Apple eller nära integrerade produkter. Det var just den biten som för mig var tröttsam med 99se.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 08:58
Ursprungligen av onnyt:

Jag förstår inte problemet. Låt folk få diskutera vad de vill. Är man inte intresserad av Android, PC eller vad det nu kan vara är det väl bara att skita i att läsa de trådarna. Däremot bör nyhetsartiklar endast handla om Mac, Apple eller nära integrerade produkter. Det var just den biten som för mig var tröttsam med 99se.

Vist,det går att strunta i att kommentera i trådar som inte är av intresse. Problemet är att diskussionerna som inte handlar om Apples system och nära kringutrustning, spiller över på de som gör det. De personer som är ivriga på att prata om övriga märken och system för gärna in dessa kommentarer i rena Appletrådar. Det var vad som hände tidigare.

Det finns så många tech- dataforum som handlar om den andra sidan att du inte kan ha något som helst problem med att hitta ett som passar dig. Vill du diskutera vad du vill finns det forum för det också.

Låt detta forum få vara 99 Mac.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 09:00
Ursprungligen av Cigarr:

Jag förstår inte hur det menar med det fetade. Så här ser det ut nu:

Det verkar vara ändrat sedan denna tråd startades.
Ser genast mycket bättre ut

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2019-06-10 09:36
Ursprungligen av MatsOlov:

Det finns så många tech- dataforum som handlar om den andra sidan att du inte kan ha något som helst problem med att hitta ett som passar dig. Vill du diskutera vad du vill finns det forum för det också.

Nej jag intresserar mig inte för att diskutera eller läsa om annat än Mac mer eller mindre. Jag stör mig dock inte på att det finns andra som vill det. Att nyhetsrapporteringen endast skall handla om Mac och relaterade produkter står jag fast vid.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 10:11
Ursprungligen av onnyt:

Nej jag intresserar mig inte för att diskutera eller läsa om annat än Mac mer eller mindre. Jag stör mig dock inte på att det finns andra som vill det. Att nyhetsrapporteringen endast skall handla om Mac och relaterade produkter står jag fast vid.

Så du ser inget problem med att trådar tas över av icke applerelaterat och du får scrolla förbi massor av inlägg för att sålla fram det relevanta?

Som detta tex. https://www.99mac.se/forum/p/2370110

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-10 10:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Så du ser inget problem med att trådar tas över av icke applerelaterat och du får scrolla förbi massor av inlägg för att sålla fram det relevanta?

Som detta tex. https://www.99mac.se/forum/p/2370110

Tycker du inte en podd om WWDC är relevant?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 10:52
Ursprungligen av Esse:

Tycker du inte en podd om WWDC är relevant?

Självklart är WWDC av högsta intresse, men inlägg nr 8 och dess bild är trams. Det öppnar upp för en mängd av svar som inte har något att göra med WWDC.

Ursprungligen av MatsOlov:

Så du ser inget problem med att trådar tas över av icke applerelaterat och du får scrolla förbi massor av inlägg för att sålla fram det relevanta?

Som detta tex. https://www.99mac.se/forum/p/2370110

Tråden har nio inlägg varav ett är ditt eget. Jag har svårt att se det som massor av inlägg överhuvudtaget.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 10:53
Ursprungligen av Cigarr:

Tråden har nio inlägg varav ett är ditt eget. Jag har svårt att se det som massor av inlägg överhuvudtaget.

Jag tog inlägget som ett exempel. Men OK, jag drar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tog inlägget som ett exempel. Men OK, jag drar.

Ja, det var just ditt eget exempel jag undrade över. Varför du ska dra förstår jag inte.

Min uppfattning är att det borde finnas utrymme att få diskutera andra märken eller OS någonstans i forumet. Sett ur eget perspektiv så har jag fått en egen tråd stängd vilket jag tycker är tråkigt. För det finns ju oss som blandar vårt ekosystem med Apple, Android och även andra lösningar och vi ska väl inte stängas ute i kylan?

Däremot ser jag gärna att inlägg modereras hårt om de avviker från ämnet. Trådar ska ha en tydlig titel eller frågeställning och därefter ska inläggen uteslutande handla om ämnet. Inlägg som avviker bör tas bort regelbundet. Och ju mer specifik titel eller frågeställning, desto hårdare moderering (finns det ordet?). Det är ju galet irriterande om man söker info, hittar en tråd som verkar ha svaret och sen får skrolla igenom en massa inlägg som klart avviker från ämnet.

Så min röst faller på: Stor frihet att starta trådar! Men grymt strikta moderatorer.

  • Superhjälte
  • 2019-06-11 08:01
Ursprungligen av iTiger:

Min uppfattning är att det borde finnas utrymme att få diskutera andra märken eller OS någonstans i forumet. Sett ur eget perspektiv så har jag fått en egen tråd stängd vilket jag tycker är tråkigt. För det finns ju oss som blandar vårt ekosystem med Apple, Android och även andra lösningar och vi ska väl inte stängas ute i kylan?

Din tråd handlade inte om hur det är att använda Android i en miljö med andra Apple-enheter, vilket jag personligen kunde tyckt vara intressant, utan det var mest kommentarer om hur dyr iPhone är som eskalerade i ett ordkrig och rena personangrepp.

Återigen hänvisar vi till Bubblan hos Teknikveckan för diskussioner om andra märken och operativsystem: https://bubblan.teknikveckan.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-11 09:29

TS önskemål om revidering av forumämnen har ju nu i stort tillmötesgåtts, och är nog ett pågående arbete. Det måste vara mycket jobb att flytta gamla trådar när man ändrar i forumdelarna!

”Övriga enheter, mjukvara och tillbehör” finns dock kvar och det tycker jag är bra. När det gäller @iTigers låsta tråd så skapades den ju på 99-tiden när det fanns en forumdel för Android och tråden borde kunna få finnas kvar under övriga enheter. (Det är lite ironiskt att det var just @MatsOlov som väckte tråden till nytt liv efter två månader)

Jag tycker den tråden är ett bra exempel på trådar i gränslandet som är intressanta att ha just på ett Apple-forum. Titeln ”Vi som gav upp Apple för Android” kanske sticker vissa i ögonen, men titeln inbjuder ju också till intressanta diskussioner om Apple-produkter. Ett Apple-forum är inte bara för Apple-älskare, men för alla användare av deras produkter för utbyte av erfarenheter. Rent plattformskrig betackar vi oss dock för.

Som kommentar till moderatorns @Zop anledning att låsa tråden: Att iTiger i sitt andra inlägg nämnde att en bidragande anledning var att iPhone blivit dyra är väl relevant att diskutera på ett Apple-forum? Det var en ok diskussion i tråden. Tills en person kom in med enda åsikten att tråden borde låsas för att detta numera är ett Apple-forum. Och sedan degraderade till total sandlådenivå.

Jag tycker inställningen ”Lås ner, lås ut, här får vi bara tycka en sak” är tråkig. Låt istället forumet leva! Så stort är det inte. Den nya forumägaren har med namnbytet angivit att det är ett Apple-centrerat forum, och justerat forumdelarna. Det räcker.

I övrigt har vi Trivselreglerna. Ha en tydlig trådrubrik och håll oss till trådens ämne. Jag är också för en hård moderering när tråden spårar ur. Gå in med yxan och radera inlägg som inte följer vanlig forumhyfs, så slipper man förhoppningsvis låsa trådar. Resten justerar sig själv.

Ursprungligen av IngoX:

TS önskemål om revidering av forumämnen har ju nu i stort tillmötesgåtts, och är nog ett pågående arbete. Det måste vara mycket jobb att flytta gamla trådar när man ändrar i forumdelarna!

”Övriga enheter, mjukvara och tillbehör” finns dock kvar och det tycker jag är bra. När det gäller @iTigers låsta tråd så skapades den ju på 99-tiden när det fanns en forumdel för Android och tråden borde kunna få finnas kvar under övriga enheter. (Det är lite ironiskt att det var just @MatsOlov som väckte tråden till nytt liv efter två månader)

Jag tycker den tråden är ett bra exempel på trådar i gränslandet som är intressanta att ha just på ett Apple-forum. Titeln ”Vi som gav upp Apple för Android” kanske sticker vissa i ögonen, men titeln inbjuder ju också till intressanta diskussioner om Apple-produkter. Ett Apple-forum är inte bara för Apple-älskare, men för alla användare av deras produkter för utbyte av erfarenheter. Rent plattformskrig betackar vi oss dock för.

Som kommentar till moderatorns @Zop anledning att låsa tråden: Att iTiger i sitt andra inlägg nämnde att en bidragande anledning var att iPhone blivit dyra är väl relevant att diskutera på ett Apple-forum? Det var en ok diskussion i tråden. Tills en person kom in med enda åsikten att tråden borde låsas för att detta numera är ett Apple-forum. Och sedan degraderade till total sandlådenivå.

Jag tycker inställningen ”Lås ner, lås ut, här får vi bara tycka en sak” är tråkig. Låt istället forumet leva! Så stort är det inte. Den nya forumägaren har med namnbytet angivit att det är ett Apple-centrerat forum, och justerat forumdelarna. Det räcker.

I övrigt har vi Trivselreglerna. Ha en tydlig trådrubrik och håll oss till trådens ämne. Jag är också för en hård moderering när tråden spårar ur. Gå in med yxan och radera inlägg som inte följer vanlig forumhyfs, så slipper man förhoppningsvis låsa trådar. Resten justerar sig själv.

Hear, hear! ??

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-11 10:23
Ursprungligen av IngoX:

Tills en person kom in med enda åsikten att tråden borde låsas för att detta numera är ett Apple-forum. Och sedan degraderade till total sandlådenivå.
.

Nu har jag inga mandat att påverka moderatorerna utan jag uttryckte min åsikt om ämnet i fråga och står fast vid den.
Att blanda in ämnen som inte har med forumet att göra skapar bara mer jobb för moderatorerna.
Sandlådenivån får stå för TS som inte klarade av att någon tyckte att hans tråd inte längre passar in.
Men i slutändan är det helt upp till forumägarna vad dom tycker är lämpligt och det får man anpassa sig efter.

Ursprungligen av IngoX:

TS önskemål om revidering av forumämnen har ju nu i stort tillmötesgåtts, och är nog ett pågående ....

...inlägg som inte följer vanlig forumhyfs, så slipper man förhoppningsvis låsa trådar. Resten justerar sig själv.

Lysande smakligt och klokt inlägg. Jag håller med till 100%!

  • Medlem
  • 2019-06-11 12:07

Nu när sajten heter 99mac tycker jag att vi bara skall diskutera Mac och inga andra Apple prylar.

Ursprungligen av PaO:

Nu när sajten heter 99mac tycker jag att vi bara skall diskutera Mac och inga andra Apple prylar.

Haha, den var bra! ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-11 12:36
Ursprungligen av PaO:

Nu när sajten heter 99mac tycker jag att vi bara skall diskutera Mac och inga andra Apple prylar.

99apple.se är ledigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-11 12:51

Och för att återknyta till forumets ämnesindelning, så här såg 99mac.com ut den 8 juni 2001, fångat av Wayback Machine

Forumindelningen har gjorts om många gånger genom åren. Idag behöver vi inte en särskild avdelning för bl.a Newton och Palm Pilot. Ibland har det varit alldeles för många underforum, som sedan slagits ihop igen. En plats för Allmänt snack har alltid funnits i någon form. Gillar ursprungliga förklaringen ”Här diskuterar professionella Mac användare allt mellan himmel och jord - 99% Mac förstås”. Den meningen fångar forumets första historia.

Men tiderna förändras. Forumindelnigen med den. Och 99mac består - ännu!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-06-13 17:16

Tycker indelningen av forumen ser bra att dock så upptäckte jag att det står iPhone under ”iPad & iPadOS

Bevaka tråden