Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blev medlem nr 93 år 2001 (inte samma konto nu) och var väldigt aktiv under flera år, 99 Mac var guld värt för kunskapsutbyte, och att bara hänga med likasinnat folk (Mac-folk) var väldigt trevligt.

Ursprungligen av Mattias A:

Blev medlem nr 93 år 2001 (inte samma konto nu) och var väldigt aktiv under flera år, 99 Mac var guld värt för kunskapsutbyte, och att bara hänga med likasinnat folk (Mac-folk) var väldigt trevligt.

Börade glutta först 2006 och blev medlem 2008, bytt konto 2 ggr pga div orsaker.

Ursprungligen av adress@mac:

Ställer fortfarande mitt hopp till Martin Björnström och återupplivandet av 99mac ?

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

Ursprungligen av Björnström:

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

FAN vad synd

Ursprungligen av Björnström:

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

Tack för att du tog dig tid med detta och ändå övervägde saken. Då är det väl ajöss snart då?

Trist men kanske väntat. Typ den lilla tuvan själpte hela lasset fenomén...

Jag tappade intresset när fokus ändrades från Mac /Apple till allsköns tech(fast mest mobilt). Podden var säkert bra men inget jag lyssnat på, utom avsnittet jag själv var med i :/.

Detta är min första inloggning på månader

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-05-14 15:49
Ursprungligen av Björnström:

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

Supersynd, men förstår att det inte är ett litet lätt projekt. Tack för försöket!

Ursprungligen av Björnström:

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

Tack att du kollade upp. Kan man inte börja om från början utan databas?

Ursprungligen av Björnström:

Jag tittade seriöst på det och fick exempel på databasinnehåll osv men det blev för stort och komplicerat att konvertera från nuvarande plattform till något som skulle fungera bättre i framtiden. Jättetråkigt men jag har inte möjlighet att få 99mac stort igen.

Du skall ha stort tack Martin för att du kollade upp det - och gav det en chans. Vi hörs i annat sammanhang.
Lycka till i framtiden.?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-05-15 12:47
Ursprungligen av calinou:

Tack att du kollade upp. Kan man inte börja om från början utan databas?

Det skulle innebära att kasta bort 18 år av kunskap...

Jaha, kära forumägare/ledning - vad händer nu? En spekulant borta (se inlägg 458). Finns det fler? Eller blir det stängning nu?

Det går att lämna en liten enkel statusuppdatering, utan att behöva avslöja några förhandlingsdetaljer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jaha, kära forumägare/ledning - vad händer nu? En spekulant borta (se inlägg 458). Finns det fler? Eller blir det stängning nu?

Det går att lämna en liten enkel statusuppdatering, utan att behöva avslöja några förhandlingsdetaljer.

Så fort det finns något att berätta kommer de att göra det.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-05-16 08:56

De är väl mitt uppe i flytten nu, så jag gissar att det finns annat som prioriteras just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-16 08:57

Har jätteabstinens! Vart ska jag vända mig istället? MacWorld är så astråkig! Bara översättning av utländska texter utan möjlighet att diskutera. :-/

Ursprungligen av Ida Blix:

Så fort det finns något att berätta kommer de att göra det.

Då säger du alltså att just nu så pågår ingenting? Det finns inga spekulanter? Det finns ingenting alls att berätta? Forumet går bara på tomgång i väntan på att någonting kanske ska hända? Eller?

Jag förväntar mig inte att de ska avslöja några detaljer mitt under förhandling. Men man kan ju berätta att något är på gång, så att vi åtminstone får känna oss en aning delaktiga. Det är ju trots allt vår närvaro som gör att det överhuvudtaget finns en verksamhet att driva.

Senast redigerat 2019-05-16 09:15
  • Medlem
  • 2019-05-16 09:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då säger du alltså att just nu så pågår ingenting? Det finns inga spekulanter? Det finns ingenting alls att berätta? Forumet går bara på tomgång i väntan på att någonting kanske ska hända? Eller?

Jag förväntar mig inte att de ska avslöja några detaljer mitt under förhandling. Men man kan ju åtminstone berätta att något är på gång, så att vi åtminstone får känna oss en aning delaktiga. Det är ju trots allt vår närvaro som gör att det överhuvudtaget finns en verksamhet att driva.

Jag tror att beslutet kom väldigt plötsligt att lägga ned 99 för att spara kostnader. Fanns helt inte någon plan för forumet utan där sitter vi nu.
Men någon äger ju fortfarande forumet och precis som du skriver utan medlemmar finns inget forum och något officiellt kunde man tycka borde komma från ägarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-16 12:40
Ursprungligen av chrme109:

De är väl mitt uppe i flytten nu, så jag gissar att det finns annat som prioriteras just nu.

Japp Geeks kontorsflytt är i eftermiddag har jag hört på Youtube, men hoppas att få mer information vad som händer om det finns nån chans att 99 finns kvar eller om sidan dör?

  • Medlem
  • 2019-05-16 15:16

Hoppas i alla fall att någon kan ta över forumet så får man väl alternativt stänga ner redaktörssidan, alltså att forumet blir kvar men det släpps inga fler nyheter och så vidare. Så får nya diskussioner i framtiden äga rum, och så kanske användarna själva i större utsträckning kan dela med sig av egna recensioner på olika typer av produkter. Eller att några frivilliga kanske ibland postar någon nyhetsartikel, alternativt bevakar ett större event på distans...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-16 17:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jaha, kära forumägare/ledning - vad händer nu? En spekulant borta (se inlägg 458). Finns det fler? Eller blir det stängning nu?

Det går att lämna en liten enkel statusuppdatering, utan att behöva avslöja några förhandlingsdetaljer.

Nu tror jag dock inte spekulanterna står i kö här tyvärr Kan vara förhandlings taktik för att få en smidigare övergång av databasen efter en tids gång, lite rävspel bakom kulisserna hehehe .
Man kanske väntar ut reklam annonserna som betalats i förväg för hela kvartalet möjligtvis (Inet Data tänker jag då på), därför får siten ligga upp vad vet vi..
Håller med om att det blir tråkigt att inte få någon information men siten ska väl läggas ner så väl inget mer att tjata om.

Ursprungligen av calinou:

Tack att du kollade upp. Kan man inte börja om från början utan databas?

Det stora värdet i 99mac är all sökmotortrafik och "ranking" på domänen. Utan foruminnehållet tappar man allt detta.

Ursprungligen av Björnström:

Det stora värdet i 99mac är all sökmotortrafik och "ranking" på domänen. Utan foruminnehållet tappar man allt detta.

Går det inte att göra eller kostar det för mycket i tid och pengar att göra?

Att starta utan databas är väl bättre än att inte starta något alls?

Jag kan dra igång ett forum om ni önskar (drift och support).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-05-17 21:09
Ursprungligen av Björnström:

Det stora värdet i 99mac är all sökmotortrafik och "ranking" på domänen. Utan foruminnehållet tappar man allt detta.

Ursprungligen av Chaosstar:

Går det inte att göra eller kostar det för mycket i tid och pengar att göra?

Just den frågan. Vill även jag ställa.

Saken är ju väldigt enkel. Den som tar över driften måste se minst plus-minus noll ett tag. Därefter en del plus (mängden beror på profitsug). Inget fel med någon form av profit, hellre det än att man går back och man jobbar gratis för att göra det.

Men, vad handlar det isåfall om för stålar? Vi är många användare som sagt oss vara villiga att betala för att slippa reklam. Jag står fast vid denna ståndpunkt. Gör ni andra det? Jag är även beredd att stötta eventuellt kommande 99.se ekonomiskt. Inga stora summor, men om vi är många?

Netflix kostar. Jag har sett mycket där tidigare. Inte hittat något intressant där de senaste 3-4 månaderna. Pengar i sjön. Önskar de gått till något bättre.

Kortfattat: jag betalar gärna en del för mig för att 99.se (förhoppningsvis ”99mac.se”) ska finnas kvar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då säger du alltså att just nu så pågår ingenting? Det finns inga spekulanter? Det finns ingenting alls att berätta? Forumet går bara på tomgång i väntan på att någonting kanske ska hända? Eller?

Jag förväntar mig inte att de ska avslöja några detaljer mitt under förhandling. Men man kan ju berätta att något är på gång, så att vi åtminstone får känna oss en aning delaktiga. Det är ju trots allt vår närvaro som gör att det överhuvudtaget finns en verksamhet att driva.

Jag har mycket lite information då jag inte längre jobbar på Geeks. Fick gå i samband med nedläggningsbeslutet. Men mycket riktigt flyttar de nu, så gissar att de har fullt upp med annat än att lägga tid och resurser på något de beslutat sig för att lägga ned. De kommer berätta när det finns något att berätta.

Det finns väl en liten strimma hopp om att det fortfarande finns spekulanter, men kanske är det kontorsflytten som pausat nedstängningen ett tag efter att förhandlingarna med tidigare spekulanter inte gått vägen.

Ursprungligen av filuren:

Just den frågan. Vill även jag ställa.

Saken är ju väldigt enkel. Den som tar över driften måste se minst plus-minus noll ett tag. Därefter en del plus (mängden beror på profitsug). Inget fel med någon form av profit, hellre det än att man går back och man jobbar gratis för att göra det.

Men, vad handlar det isåfall om för stålar? Vi är många användare som sagt oss vara villiga att betala för att slippa reklam. Jag står fast vid denna ståndpunkt. Gör ni andra det? Jag är även beredd att stötta eventuellt kommande 99.se ekonomiskt. Inga stora summor, men om vi är många?

Netflix kostar. Jag har sett mycket där tidigare. Inte hittat något intressant där de senaste 3-4 månaderna. Pengar i sjön. Önskar de gått till något bättre.

Kortfattat: jag betalar gärna en del för mig för att 99.se (förhoppningsvis ”99mac.se”) ska finnas kvar.

Det som inte är enkelt är att 99 just nu är på en Geeks-ägd och -utvecklad plattform och måste migreras till något annat av vem som än vill försöka rädda innehåll/forum. Det är uppenbarligen inte enkelt gjort, hade det varit det är jag rätt säker på att till exempel Björnström redan gjort det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-05-17 22:40
Ursprungligen av Ida Blix:

Det som inte är enkelt är att 99 just nu är på en Geeks-ägd och -utvecklad plattform och måste migreras till något annat av vem som än vill försöka rädda innehåll/forum. Det är uppenbarligen inte enkelt gjort, hade det varit det är jag rätt säker på att till exempel Björnström redan gjort det.

Såklart har du rätt i det du säger.

Det jag menade med ”enkelt” hade inte med eventuella databasfixar att göra.

Och självklart har jag inte insyn i hur komplex frågan egentligen är. Jag vet bara att data finns i en databas - och att den på ett eller annat sätt kan flyttas till en annan. Med GDPR och annat. Det är måhända ingen liten process, men den är inte omöjlig. Allt handlar om vad det kostar, jag lovar.

Ursprungligen av filuren:

Såklart har du rätt i det du säger.

Det jag menade med ”enkelt” hade inte med eventuella databasfixar att göra.

Och självklart har jag inte insyn i hur komplex frågan egentligen är. Jag vet bara att data finns i en databas - och att den på ett eller annat sätt kan flyttas till en annan. Med GDPR och annat. Det är måhända ingen liten process, men den är inte omöjlig. Allt handlar om vad det kostar, jag lovar.

Givetvis handlar det om pengar. Eftersom vi försökte gå med vinst under många år och misslyckades är det väl just där skon klämmer för potentiella spekulanter. Det är inte en solklart bra affär det här.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-05-17 23:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Givetvis handlar det om pengar. Eftersom vi försökte gå med vinst under många år och misslyckades är det väl just där skon klämmer för potentiella spekulanter. Det är inte en solklart bra affär det här.

Det du säger är tyvärr problemet. Vinstkravet.

Att ha en redaktion med några personer, säg tre, kostar. Kanske 2 MSEK/år. Ingen har sagt att redaktionen är dålig. Men genererar den inkomst till ägaren?

Flertalet medlemmar har sagt att det är FORUMET som är det intressanta. Att skriva, fråga, svara och delta i diskussioner om Mac- och Apple-relaterade frågor.

När Samsung/Sony/Android tog överhanden drog användare härifrån. (Jag har ej statistiska belägg för mitt påstående, men det borde finnas.)

Här fanns ett gäng folk. Och nya tillkom. Frågor om vadsomhelst gällande Apple besvarades av eldsjälar.

Ingen redaktion fanns. Bara admin och moderatorer.

Forumet var uppdelat i frågor om olika delar av Mac hårdvara/os, olika versioner/apple script/etc. Allt detta blev med nya ägaren hopslaget. Kompletterat med ämnen/forumdelar som för tidigare användare ofta är totalt ointressanta.

Tror någon att det skulle gå bra?

Jag valde i början att utåt vara positiv. Vad kunde jag förlora? Inget, förotom nesan av det kommande nederlaget.

Tyvärr så krävs det ansvariga personer för att driva forum idag med relativt hårda krav (BBS, GDPR etc). Det är således inte bara att dra igång ett forum och hänga i soffan, det krävs mycket arbete.

Bevaka tråden