Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksbyte trots lås i systeminställningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har både fast- och mobil internetanslutning. Trots att jag i systeminställningar låser upp låset och väljer den fasta anslutningen och låser efter mig väljer datorn hela tiden den mobila! Kan jag göra annorlunda eller har datorn blivit knasig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-09 16:18

Har du testat Tjänsteordning?

Ursprungligen av kenjon:

Har du testat Tjänsteordning?

Nu har jag gjort det och lagt Wi-Fi högst upp men det går inte att välja router eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-09 18:08
Ursprungligen av falken:

Nu har jag gjort det och lagt Wi-Fi högst upp men det går inte att välja router eller?

I bilden i kenjons inlägg, klicka på knappen Avancerat, sedan fliken Wifi. Dra nätverken i den ordning du helst vill ansluta till dem

Ursprungligen av IngoX:

I bilden i kenjons inlägg, klicka på knappen Avancerat, sedan fliken Wifi. Dra nätverken i den ordning du helst vill ansluta till dem

Jo jag gjorde så men jag förklarade kanske inte ordentligt. När jag klickar på Wi-Fi ikonen uppe i menyraden visas de routrar som datorn känner av dels den mobila Asus dels Telias fasta. Vid varje start har datorn bytt från Telias till Asus trots att jag låst Telias
i systeminställningar/nätverk. Irriterande!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-09 19:49

Jag tror den väljer den som har starkast signal alternativt svarar snabbast, i första hand...
Stänger du av datorn får du nog fixa det med ett inloggningsskript.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror den väljer den som har starkast signal alternativt svarar snabbast, i första hand...
Stänger du av datorn får du nog fixa det med ett inloggningsskript.

OK, och tack för hjälpen Kenjon. Känns skönt att veta varför.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-09 21:32
Ursprungligen av falken:

Jo jag gjorde så men jag förklarade kanske inte ordentligt. När jag klickar på Wi-Fi ikonen uppe i menyraden visas de routrar som datorn känner av dels den mobila Asus dels Telias fasta. Vid varje start har datorn bytt från Telias till Asus trots att jag låst Telias
i systeminställningar/nätverk. Irriterande!

Ok, men har du testat att kryssa ur rutan för automatisk anslutning till nätverket?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-09 23:42

Den hade jag missat! Och uj, va' många det fanns där (50+)....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-10 07:31
Ursprungligen av kenjon:

Den hade jag missat! Och uj, va' många det fanns där (50+)....

Även nätverk man anslutit till med sina iOS-enheter finns med där, om man aktiverat iCloud Nyckelring

Tyvärr finns ingen möjlighet att redigera denna lista på iOS, bara på macOS. Om man t.ex. vill radera ett nätverk man inte längre vill ansluta till automatiskt måste man på iOS-enheten göra det medan man är i närheten så det dyker upp bland tillgängliga nätverk.

1
Bevaka tråden