Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Det här var den bästa nerläggningen någonsin, gillart!

Glöm inte tomteluvan..... Snart är det dags igen ??

Ursprungligen av reboot81:

Det här var den bästa nerläggningen någonsin, gillart!

Den görs i alla fall inte förhastat

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-05-06 14:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Den görs i alla fall inte förhastat

Dra gärna ut på det ännu en tid...
Snart enda kontakten kvar med mitt gamla yrkesliv. Inte bara uppskattade grejer, även folk faller ju ifrån med en rasande fart numer.

ALLT var bättre förr!

känns inte lika kul att se på google i/o utan 99 ni får försöka fixa livestream till wwdc eller iallafall till apple september eventet

  • Medlem
  • Svedala
  • 2019-05-07 23:37

Tråkigt. Jag har varit medlem sedan 2002 (hittade först hit genom en tråd om det gamla spelet Dubbelmoral!, hur nu det gick till). 99mac var en stor del av mitt liv på Internet (och även IRL, Macpub anyone?) under några år, men mitt senaste inlägg såg jag var från 2015 och då hade jag inte varit aktiv på många år. Tack för den här tiden!

Edit: Självklart skippade jag förbi några sidor med intressanta uppgifter i tråden igår kväll. Kanske inte tack och hej än trots allt?

Senast redigerat 2019-05-08 08:18
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-05-08 08:45
Ursprungligen av nillon:

Kanske inte tack och hej än trots allt?

Vi lever på hoppet

Jag har besökt 99 mer gånger denna månaden än vad jag har gjort de senaste 8 åren. Hoppas allt löser sig och att 99 hittar en ny ägare.

Ursprungligen av TechDante:

känns inte lika kul att se på google i/o utan 99 ni får försöka fixa livestream till wwdc eller iallafall till apple september eventet

Det kommer inte bli något av det tyvärr. Ingen av oss redaktörer som jobbar kvar längre.

Den här tråden är ju lite som bevakning av ett live-event - konstant tryckande på bulle-R...

  • Medlem
  • 2019-05-08 16:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Den här tråden är ju lite som bevakning av ett live-event - konstant tryckande på bulle-R...

Bulle? Det är Borgholms slottsruin.

... was derived in part from its use in Nordic countries as an indicator of cultural locations and places of interest.

...

When she showed it to the rest of the team, everyone liked it, and so it became the symbol of the 1984 Macintosh command key. Susan Kare states that it has since been told to her that the symbol had been picked for its Scandinavian usage due to its resembling the shape of a square castle with round corner towers as seen from above looking down, notably Borgholm Castle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Command_key

Men jag håller med. Hoppas det inte blir något HTTP 404 error.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-05-08 18:03
Ursprungligen av Ljung:

Bulle? Det är Borgholms slottsruin.

... was derived in part from its use in Nordic countries as an indicator of cultural locations and places of interest.

...

When she showed it to the rest of the team, everyone liked it, and so it became the symbol of the 1984 Macintosh command key. Susan Kare states that it has since been told to her that the symbol had been picked for its Scandinavian usage due to its resembling the shape of a square castle with round corner towers as seen from above looking down, notably Borgholm Castle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Command_key

Men jag håller med. Hoppas det inte blir något HTTP 404 error.

Detta är ju det viktiga insammanhanget:
“When the Macintosh was introduced in 1984, the keyboard had a single command key with a Looped square symbol (⌘, U+2318), because Steve Jobs said that showing the Apple logo throughout the menus as a keyboard shortcut was "taking [it] in vain".[3] Thus, the ⌘ symbol appears in the Macintosh menus as the primary modifier key symbol. The original Macintosh also had an Option key which was used primarily for entering extended characters.”

Enkla principer som leder en rätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-08 20:21
Ursprungligen av nillon:

Tråkigt. Jag har varit medlem sedan 2002 (hittade först hit genom en tråd om det gamla spelet Dubbelmoral!, hur nu det gick till). 99mac var en stor del av mitt liv på Internet (och även IRL, Macpub anyone?) under några år, men mitt senaste inlägg såg jag var från 2015 och då hade jag inte varit aktiv på många år. Tack för den här tiden!

Edit: Självklart skippade jag förbi några sidor med intressanta uppgifter i tråden igår kväll. Kanske inte tack och hej än trots allt?

Hej! Det var en lätt igenkännbar avatar jag inte sett på länge, kul! Och Dubbelmoral, *nostalgi-suck*, jag spelade det med förtjusning fast jag på den tiden inte ens hade varit i Lund och knappt förstod skånska, än mindre skånsk fylla. Kanske man skulle hämta upp en mac med 68030-processor från källaren bara för det...

Ursprungligen av Ljung:

Bulle? Det är Borgholms slottsruin.

... was derived in part from its use in Nordic countries as an indicator of cultural locations and places of interest.

...

When she showed it to the rest of the team, everyone liked it, and so it became the symbol of the 1984 Macintosh command key. Susan Kare states that it has since been told to her that the symbol had been picked for its Scandinavian usage due to its resembling the shape of a square castle with round corner towers as seen from above looking down, notably Borgholm Castle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Command_key

Men jag håller med. Hoppas det inte blir något HTTP 404 error.

Varför länka till externa källor som wikipedia när nästan all världens historiska mac-kunskaper går att hitta om man gräver i 99mac-arkivet med en site:99.se sökning?

Här är en omröstning från 2004 om knappens namn. Rösta på, om du inte redan gjort det!
https://www.99.se/forum/t/38717-vad-kallar-du...

Och på tal om Dubbelmoral lite mer från arkivet - en tråd som levde 2002-2007 om att ta med spelet in i nutiden:
https://www.99.se/forum/t/13379-dubbelmoral-t...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-09 01:24
Ursprungligen av Ida Blix:

Det kommer inte bli något av det tyvärr. Ingen av oss redaktörer som jobbar kvar längre.

Men ni kan väl köra i en annan regi, inte via 99.se?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-05-09 19:27

Moderatorerna jobbar på, såg precis att @Keptang låste apple pay diskussionen ?

Ursprungligen av Json_81:

Moderatorerna jobbar på, såg precis att @Keptang låste apple pay diskussionen ?

Kan inte riktigt förstå varför. Alla trådar kan väl få leva vidare - om det nu är nära slutet. Att låsa en tråd som ändå används - i detta läge......

Ursprungligen av Ida Blix:

Det kommer inte bli något av det tyvärr. Ingen av oss redaktörer som jobbar kvar längre.

men ni kan ju träffas ändå och kanske köra en livestream på någon annan kanal

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-09 23:54
Ursprungligen av adress@mac:

Kan inte riktigt förstå varför. Alla trådar kan väl få leva vidare - om det nu är nära slutet. Att låsa en tråd som ändå används - i detta läge......

Håller med, tramsigt.

Låsa bara för låsandets skull, helt onödigt.

Ursprungligen av zinned:

Håller med, tramsigt.

Låsa bara för låsandets skull, helt onödigt.

Ja den lilla aktivitet som är på forumet kan väl få vara kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-10 07:57
Ursprungligen av adress@mac:

Kan inte riktigt förstå varför. Alla trådar kan väl få leva vidare - om det nu är nära slutet. Att låsa en tråd som ändå används - i detta läge......

Ursprungligen av jimel:

Ja den lilla aktivitet som är på forumet kan väl få vara kvar.

Det är fortfarande möjligt att starta nya trådar, om vilket ämne som helst.

Ursprungligen av IngoX:

Det är fortfarande möjligt att starta nya trådar, om vilket ämne som helst.

Va? Vad har detta med en låst tråd att göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-05-10 10:11
Ursprungligen av jimel:

Va? Vad har detta med en låst tråd att göra?

Den aktuella tråden har levt ett långt liv sedan augusti 2017. Initialt slogs två trådar om Apple Pay ihop enligt detta forums tradition att försöka undvika parallella trådar om samma sak. Allt eftersom redaktionen skrivit nyheter om Apple Pay har de också i de flesta fall länkat till denna tråd istället för att skapa separata nyhetstrådar. Det gör ju att det blivit en lång och intressant tråd som många följer.

Samtidigt har det lätt uppstått off-topic diskussioner som mer handlar om vad man tycker om olika banker eller hur man bör sköta sin privatekonomi. Taket har genom åren hållits högt, men ibland har moderator försökt styra upp och även rensat inlägg när det blivit rent käbbel. Det är engagerande och för deltagarna intressanta diskussioner, men det är här jag menar att det alltid - och fortfarande - finns möjlighet att starta nya trådar om vad som helst under Allmänt snack.

Det är lite en fråga om forumkultur och traditioner. 99/99mac har oftast haft en ganska styrd moderering, men det har också växlat genom åren. Just nu lever forumet i ovisshet, ingen utanför de nu ansvariga på Geeks eller personer som eventuellt varit i kontakt med dem angående forumet kan ha en aning om det har en framtid eller om kontakten dras ur imorgon. Jag kan hålla med om att låsning av en tråd då kan verka märklig eller onödig, men alla som vill diskutera kan ju fortfarande starta en ny tråd där man anger inriktning om ämne. Och @Keptang har ju gett en öppning att öppna tråden igen angående Apple Pay.

Förresten, den diskussionen jag för nu (synpunkter på hur forumet modereras) skulle ju passa bättre i en feedback-tråd och inte i en sådan här trevlig men sorglig ”hejdå-tråd” Men i nuvarande situation vet vi ju inte vem vi ska skicka feedback till. Min gissning är att Keptang inte vet mycket mer än oss om forumets framtid.

Om jag nu skulle hitta en nyhet om apple pay eller vilja fråga något/diskutera något om det så kommer jag knappast starta en ny tråd eller kontakta moderator, kommer ta det någon annanstans och det är ju tråkigt för forumet och de eventuella köparna utav forumet om det försvinner folk och diskussioner.

Ursprungligen av jimel:

Om jag nu skulle hitta en nyhet om apple pay eller vilja fråga något/diskutera något om det så kommer jag knappast starta en ny tråd eller kontakta moderator, kommer ta det någon annanstans och det är ju tråkigt för forumet och de eventuella köparna utav forumet om det försvinner folk och diskussioner.

Om vi nu bortser från att forumet kanske ska stängas, så undrar jag varför angående det fetade? Som protest?

Ursprungligen av Zeugma:

Om vi nu bortser från att forumet kanske ska stängas, så undrar jag varför angående det fetade? Som protest?

Nej för att det är enklare än att kontakta moderator. Sen ju mer som stängs desto mer kommer folk försvinna = färre som kan hjälpa.

Ursprungligen av jimel:

Nej för att det är enklare än att kontakta moderator. ...

Tja, är det? Jag skulle föredra att PM:a keptang framför att ge mig i kast med ett helt annat forum. Men du kanske är lika väletablerad annorstädes med samma fullödiga Apple Pay-diskussion?

Ursprungligen av jimel:

... Sen ju mer som stängs desto mer kommer folk försvinna = färre som kan hjälpa.

Jo, men det skrev jag att vi hypotetiskt kunde bortse ifrån.

Ja jag tycker tydligen det.

  • Medlem
  • Mörkaste skogarna i Småland
  • 2019-05-10 16:03

Jag skrev på SweC och frågade kring 99:s nedstängning. Eftersom forumet är öppet fortfarande och att detta skulle så vitt jag förstår det skett för ett tag sedan. Frågade specifikt om vi kunde hoppas på någonting och fick följande svar av Emil Åkered på SweC/Geeks

Citat:

Hej!

Det finns egentligen inget nytt att meddela. Vi håller på att utvärdera olika alternativ och vad de innebär till exempel tekniskt. När vi vet något mer kommer vi att berätta!

Mvh

Känns ändå optimistiskt? Länge leve 99 <3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-10 16:07

Stort tack för allt, vilket 99-team och vilka fantastiska forummedlemmar!

Senast redigerat 2019-05-10 23:55

Ställer fortfarande mitt hopp till Martin Björnström och återupplivandet av 99mac ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-05-11 22:39

Eftersom jag under helgen gått ut som förlorare vad gäller det de erbjuder på Svenskaspel.se, så hoppas jag att något positivt äntligen kan komma att lysa upp min vardag. Varför inte vår gamle Björnström? Det skulle vara alla tiders.

Som jag sagt tidigare, jag är beredd att betala för mig. Jag vet att fler sagt samma sak.

Bevaka tråden