Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med Mac tangentbordet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 22:26

Hej!
Känner någon till krångel med tangentbordet till Mac OS (High Sierra. Uppdaterat senast till version 10.13.6)
Flera tangenter har slutat svara och därmed kan jag inte mata in mitt lösenord mm, (som tur har jag en iPad som fungerar).

Testade koppla tangentbordet till en ny demo Mac (hos en Apple återförsäljare) och då fungerade samtliga tangenter normal.

Har även gått igenom Apples tips som de har lagt ut på supporten under rubriken ”Om en trådlös mus, tangentbord eller styrplatta från Apple inte fungerar som förväntat” och underrubriken” på sid 3 ”En eller flera tangenter på tangentbordet svarar inte” (8 pkt) utan att hitta en lösning.

Har haft kontakt med Apple support men de kunde inte lösa problemet!?
Vill att jag skall låna ett annat tangentbord (vilket som helst) och ansluta till min Mac och kontakta de på nytt för att isolera felet?

Det verkar för mig konstigt då mitt tangentbord fungerar normal med en annan Mac.

Blir tacksam för alla tips från någon som har råkat ur för samma problem.

Mvh Mecina

En bra början kan väl vara att tala om vilken modell av tangentbord det handlar om.

En sak man kan testa är att skapa en ny användare i datorn, för att se om beteendet är likadant där.

(Tänk också på att det här forumet går på övertid just nu. Det skulle enligt tidigare uppgifter ha stängts redan den 26:e eller igår, och kan i princip stängas vilken minut som helst)

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En bra början kan väl vara att tala om vilken modell av tangentbord det handlar om.

En sak man kan testa är att skapa en ny användare i datorn, för att se om beteendet är likadant där.

(Tänk också på att det här forumet går på övertid just nu. Det skulle enligt tidigare uppgifter ha stängts redan den 26:e eller igår, och kan i princip stängas vilken minut som helst)

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 23:07

Krångel med Mac tangentbordet

Ursprungligen av Mecina:

Tack Jesper,
Model på tangentbordet? Var anges det?
T- bordet är av den lilla typen (original till Mac) utan numeriska tangenter.
För att ändra eller mata in en ny användare måste jag först låsa upp den användare (jag själv) med hjälp av att L-ord, men det kan jag inte göra då vissa tangenter svarar inte!
Annars verkar din idé värd att testa.
Mvh Mecina

Ursprungligen av Mecina:

Tack Jesper,
Model på tangentbordet? Var anges det?
T- bordet är av den lilla typen (original till Mac) utan numeriska tangenter.
För att ändra eller mata in en ny användare måste jag först låsa upp den användare (jag själv) med hjälp av att L-ord, men det kan jag inte göra då vissa tangenter svarar inte!
Annars verkar din idé värd att testa.
Mvh Mecina

Låna ett annat tangentbord och logga in, skapa sedan en ny användare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-03 01:32

Ett tangentbord med USBkabel borde du kunna hitta (hos en kompis eller granne). Det funkar även med ett "Windowstangentbord".

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-03 07:39

Krångel med Mac tangentbordet

Ursprungligen av kenjon:

Ett tangentbord med USBkabel borde du kunna hitta (hos en kompis eller granne). Det funkar även med ett "Windowstangentbord".

Tack barbapappa och kenjon. Skall låna ett tangentbordet och testa era förslag.
Återkommer
Mecina

Och du har valt "Svensk - Pro" som tangentbord uppe i menyn? Det kräver iofs inloggning för att kontrollera...

Om det är på startskärmen du har problem kan man välja tangentbord även där. Om inte, så kan man ändra det i inställningarna. Efter inloggning...

Nä, kanske steg 1 är att nollställa PRAM? Det är inte ofta det faktiskt hjälper, men kan vara värt ett försök:
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Citat:

Stäng av din Mac, starta den igen, tryck direkt in och håll ned de här fyra tangenterna samtidigt: Alternativ, Kommando, P och R. Håll tangenterna nedtryckta i ungefär 20 sekunder. Under denna tid kan det se ut som om din Mac startar om.

  • På Mac-datorer som spelar upp en startsignal kan du släppa tangenterna efter den andra startsignalen.

  • På Mac-datorer med Apple T2-säkerhetschippet kan du släppa tangenterna när Apple-logotypen visas och försvinner för andra gången.

Att nollställa SMC borde inte påverka ditt problem, men är enkelt på en iMac eller Mac Mini (det är väl någon av dessa du har?):
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Citat:

Följ dessa steg för iMac, Mac mini, Mac Pro och Xserve.

  1. Välj Apple-menyn > Stäng av.

  2. När Mac-datorn är avstängd kopplar du ifrån strömkabeln.

  3. Vänta 15 sekunder.

  4. Sätt i nätsladden igen.

  5. Vänta fem sekunder och slå sedan på Mac-datorn igen genom att trycka på strömbrytaren.

1
Bevaka tråden