Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-25 14:32
Ursprungligen av BlackSmp:

*bilden*

Svaret skrivet den 13 mars 2017...

Det drar ju ner sannolikheten att de kommer lösa det. Kommer inte Apple Pay så är kortet i min värld meningslöst.

Ursprungligen av adress@mac:

Inte tekniskt - är nog inget problem. Tänkte närmast den ekonomiska aspekten.

Då förstår jag inte din referens till amex som eventuellt hinder för Apple Pay till curve

Ursprungligen av BlackSmp:

Då förstår jag inte din referens till amex som eventuellt hinder för Apple Pay till curve

Visst ska hela 99 snart raderas men kan vi inte skriva först när vi har nått vettigt att säga om ApplePay. Ert paj kastande kan ni väl ta utanför?

Ursprungligen av andlin76:

Visst ska hela 99 snart raderas men kan vi inte skriva först när vi har nått vettigt att säga om ApplePay. Ert paj kastande kan ni väl ta utanför?

Tycker du detta var/är paj - då har du aldrig bakat. Diskussionen och olika åsikter är ju själva själen i 99 och har alltid varit det sedan jag gick med 1 vecka efter start. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-25 23:21
Ursprungligen av adress@mac:

Tycker du detta var/är paj - då har du aldrig bakat. Diskussionen och olika åsikter är ju själva själen i 99 och har alltid varit det sedan jag gick med 1 vecka efter start. ?

Det är som överallt annars, alla måste tycka likadant. Diskussioner är av ondo!

Ursprungligen av andlin76:

Visst ska hela 99 snart raderas men kan vi inte skriva först när vi har nått vettigt att säga om ApplePay. Ert paj kastande kan ni väl ta utanför?

Jag ser inget pajkastande. Jag försökte förstå vad som avsågs eftersom det verkar som att jag missförstod det hela.

Ursprungligen av zinned:

Det är som överallt annars, alla måste tycka likadant. Diskussioner är av ondo!

Det som är frustrerande med den här tråden är att det är mycket gissande och lite fakta. Och håller person A inte med person B vilket gissande som låter bäst blir det ändlösa långa diskussioner.

Så varje gång jag får en notis om att tråden har uppdaterats hoppas jag på nånn ApplePay nyhet, fast blir oftast besviken då det är nånn gissning om hur ApplePay förhandlingar går till, hur bankerna tänker och nu senast hur Curve förhandlar med Apple.

Men det är ju frivilligt att vara här. så jag hoppar över till Teknikveckan och hoppas på högre kvalite, alltså mer fakta och mindre gissande i deras forum.

Ha en skön sommar allihopa!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-26 10:41

@andlin76 Jag förstår hur du menar, absolut. Dock tycker jag inte att man kan lägga ribban så pass högt i ett öppet forum utan man måste tillåta att det ges utrymme för att ta ut svängarna. Något man får acceptera, i min värld.

Ursprungligen av andlin76:

Det som är frustrerande med den här tråden är att det är mycket gissande och lite fakta. Och håller person A inte med person B vilket gissande som låter bäst blir det ändlösa långa diskussioner.

Så varje gång jag får en notis om att tråden har uppdaterats hoppas jag på nånn ApplePay nyhet, fast blir oftast besviken då det är nånn gissning om hur ApplePay förhandlingar går till, hur bankerna tänker och nu senast hur Curve förhandlar med Apple.

Men det är ju frivilligt att vara här. så jag hoppar över till Teknikveckan och hoppas på högre kvalite, alltså mer fakta och mindre gissande i deras forum.

Ha en skön sommar allihopa!

Iofs. Men pajkastning var väl att ta i - eller?

Nytt pling i tråden

Ställde några frågor till Curve på Messenger. Får ge dom en eloge för dom mycket snabba svaren. Ni som har frågor - prova att kontakta dom den vägen.

Ursprungligen av andlin76:

Det som är frustrerande med den här tråden är att det är mycket gissande och lite fakta. Och håller person A inte med person B vilket gissande som låter bäst blir det ändlösa långa diskussioner.

Så varje gång jag får en notis om att tråden har uppdaterats hoppas jag på nånn ApplePay nyhet, fast blir oftast besviken då det är nånn gissning om hur ApplePay förhandlingar går till, hur bankerna tänker och nu senast hur Curve förhandlar med Apple.

Men det är ju frivilligt att vara här. så jag hoppar över till Teknikveckan och hoppas på högre kvalite, alltså mer fakta och mindre gissande i deras forum.

Ha en skön sommar allihopa!

Det plingar även till varje gång någon vill berätta att det betalade med Apple Pay på hos sin lokala Ica-handlare och att det gick bra...väldigt (o)intressant att få veta att någon lyckats betala sina varor i en affär.

Ursprungligen av Hank Solo:

Det plingar även till varje gång någon vill berätta att det betalade med Apple Pay på hos sin lokala Ica-handlare och att det gick bra...väldigt (o)intressant att få veta att någon lyckats betala sina varor i en affär.

Tråkigt

Ursprungligen av Hank Solo:

Det plingar även till varje gång någon vill berätta att det betalade med Apple Pay på hos sin lokala Ica-handlare och att det gick bra...väldigt (o)intressant att få veta att någon lyckats betala sina varor i en affär.

Betalade med Pay + AMEX på mitt lokala systembolag idag. ??

Ställde frågan om ApplePay på Volvokortet (Visa) till deras kundtjänst och fick ett som jag tycker positivt svar:

Citat:

Vi tittar på möjligheter att ansluta oss till Apple Pay. Än så länge har vi inget datum på när vi skulle kunna vara anslutna till tjänsten men självklart vill vi vara med i utvecklingen av olika typer av betalfunktioner och vi tittar på lösningar där Apple Pay med allra största säkerhet också kommer att vara något som vi ansluter oss till.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-05-03 15:58
Ursprungligen av Sir N.:

Ställde frågan om ApplePay på Volvokortet (Visa) till deras kundtjänst och fick ett som jag tycker positivt svar:

Det var ju nått åt rätt håll, ett kort/bank som jag har åtminstone. De mindre aktörerna skulle ju kunna vara snabbare än storbankerna även om det generellt verkar rätt trögt.

Senast redigerat 2019-05-03 16:32

Idag gick Amex ut med att det gröna kortet är avgiftsfritt. Kanske kan man tänka sig ansluta sig till Curve också. Annars får man nöja sig med AppkePay så länge. Skaffade i alla fall det gröna och bad dom annullera mitt BlueCard. Inga problem

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-04 12:18

Vad är det för fördelar med det gröna jfr med BlueCard?

Ursprungligen av kenjon:

Vad är det för fördelar med det gröna jfr med BlueCard?

Green Card samlar du MR poäng (Membership Rewards) som du sedan kan omvandla till poäng hos flygbolag,hotell osv medan det blå är ett Cash Back kort.

Ursprungligen av kenjon:

Vad är det för fördelar med det gröna jfr med BlueCard?

Gratis bla. BlueCard tar 30-35kr/mån. Tidigare var det årsavgift på det gröna med 600kr

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-04 23:59

BlueCard ska väl vara gratis...? Det står 0kr i årsavgift. Men de kan ju ta månadsavgift istället ?
https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-05 00:07

Tyvärr är ju alla dessa kreditkort och inte debitkort.

  • Medlem
  • 2019-05-05 15:17
Ursprungligen av zinned:

Tyvärr är ju alla dessa kreditkort och inte debitkort.

Om man har disciplin och kan hålla i pengarna så är kreditkort förmånligare än bankkort IMO

Ursprungligen av kenjon:

BlueCard ska väl vara gratis...? Det står 0kr i årsavgift. Men de kan ju ta månadsavgift istället ?
https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

”Första 3 månader” - lite vilseledande. Har det sedan 6 månader men bytte nu till gröna kortet som nu är avgiftsfritt på riktigt. ?

Ursprungligen av zinned:

Tyvärr är ju alla dessa kreditkort och inte debitkort.

Använder aldrig krediten. Bara dom ca 60 dagarna innan beloppet förfaller till betalning

  • Medlem
  • 2019-05-05 16:22
Ursprungligen av adress@mac:

Använder aldrig krediten. Bara dom ca 60 dagarna innan beloppet förfaller till betalning

Men det är ju det som är krediten. Du har i snitt 45 dagar på dig att betala. Med ett debitkort så dras pengarna direkt från kontot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-05 16:37
Ursprungligen av adress@mac:

”Första 3 månader” - lite vilseledande. Har det sedan 6 månader men bytte nu till gröna kortet som nu är avgiftsfritt på riktigt. ?

Jag hittar inte "de första 3 månaderna".
Så här står det vid Jämför:

BlueCard:
Kreditkort
Ränteexempel (maj 2017)
Ränta 15,99 %
Kreditutnyttjande 95 000 kr
Effektiv ränta 18,10 %
Årsavgift 0 kr

Green card:
Kreditkort
Ränteexempel (mars 2019)
Ränta 15,99 %
Kreditutnyttjande 80 000 kr
Effektiv ränta 18,10 %
Årsavgift 0 kr/månad

Du kanske läste på de andra korten Premium, Elite och Platinum?

  • Medlem
  • 2019-05-05 17:37
Ursprungligen av Ljung:

Men det är ju det som är krediten. Du har i snitt 45 dagar på dig att betala. Med ett debitkort så dras pengarna direkt från kontot.

Helt rätt, skillnad på kredit och uppdelning av betalningar

Ursprungligen av kenjon:

Jag hittar inte "de första 3 månaderna".
Så här står det vid Jämför:

BlueCard:
Kreditkort
Ränteexempel (maj 2017)
Ränta 15,99 %
Kreditutnyttjande 95 000 kr
Effektiv ränta 18,10 %
Årsavgift 0 kr

Green card:
Kreditkort
Ränteexempel (mars 2019)
Ränta 15,99 %
Kreditutnyttjande 80 000 kr
Effektiv ränta 18,10 %
Årsavgift 0 kr/månad

Du kanske läste på de andra korten Premium, Elite och Platinum?

Jag har BlueCard och har hyfsat koll på att dom debiterat avgift varje månad (senast 3 dagar sedan) efter dom 3 första månaden. Kanske har man ändrat det dom senaste dagarna - samtidigt som man tog bort avgiften för det gröna.

Ursprungligen av Ljung:

Men det är ju det som är krediten. Du har i snitt 45 dagar på dig att betala. Med ett debitkort så dras pengarna direkt från kontot.

I så fall har du ju kredit på dom flesta av dina fakturor - åtminstone 30 dagar - innan dom förfaller. Grejen är ju att det inte kostar något att betala i tid - vare det sig gäller fakturan för Amex eller exempelvis hyresavin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-05 23:11
Ursprungligen av PaO:

Om man har disciplin och kan hålla i pengarna så är kreditkort förmånligare än bankkort IMO

Det handlar inte ett dugg om avsaknad av disciplin. Det handlar om att jag inte vill ha möjlighet till kredit och att jag vill att pengarna ska dras direkt från mitt konto vid köpet. Basta.

Bevaka tråden