Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-21 14:53
Ursprungligen av D_Odell:

Småformat är egentligen rätt betäckning. Fullformat är egentligen lite vajsing då mellanformat (53,9 x 40,4 millimeter) är det större formatet än småbildsformatet (35mm film). Aja lite på snurren på en siljaline skriver jag detta. ?

Ja, fullfornat är 6x6 cm (typ Hasselblad, även gamla Rolleiflex har jag för mej).

  • Medlem
  • 2019-04-21 23:38
Ursprungligen av kenjon:

LanScan löser det (macOS-program).

Tyvärr inte eftersom jag byggde om DHCP-rangen och NASarna var manuellt inställda (i DSM) enligt den gamla rangen. MacScan var det första jag provade. Men det fungerade ju tyvärr inte.
Jag tog den ena porten på min Edgerouter Lite och döpte om den till den gamla DHCP-rangen, kopplade in datorn och kom på så sätt in på "det gamla" nätverket. Sedan gick jag in i DSM och satte nätverksinställningarna till DHCP.

Lite nattpyssel, men det löste sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-22 23:57
Ursprungligen av RolexJocke:

Klämmer in en sista leksak innan stängning.

Ursprungligen av chrme109:

Nice, en riktigt fin pjäs. Själv tillhör jag ”den andra sidan” med Canon EOS 5D MKIII (fyran kom precis efter). Har man en gång testat småbildsformatet så är man fast.

Ursprungligen av Dalle:

Vad har du för gluggar till den?

Ursprungligen av RolexJocke:

Nikon 28-300mm, 70-200mm, 105mm macro och Zeiss 100mm Macro Planar som används mest.
Och ett knippe äldre gluggar som aldrig används.

Själv lämnade jag precis småbildsformatet, åtminstone tillfälligt, när jag sålde min Canon 5D Mark III för att istället köpa en spegellös i form av Canon M50. Jisses vad den presterar i sitt lilla format! Nu ska det ju sägas att jag har mina två favoritgluggar kvar, ett 24-105 4L samt ett 70-200 2.8L IS II, som jag använder med M50 tillsammans med EF-adapter. Inget slår dem

Har varit inne att sälja hela uppsättningen FD L optik å digitala hus för att gå in helt i filmvärlden (utbildad filmfotograf och regi) men har inte vågat. Någon som suktar efter gammalt kvalitets glas?

Hoppsan, det kom lite till. En batteriadapter så jag kan köra på nätdrift och 3 mellanringar.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-23 23:05
Ursprungligen av RolexJocke:

Hoppsan, det kom lite till. En batteriadapter så jag kan köra på nätdrift och 3 mellanringar.

Nice. Makro är kul och det kan bli effektfulla bilder. Inte minst John Hallméns fina insektsbilder.

Jag som kör Canon har funderat på ett Canon MP-E65 med 1-5x förstoring.

Moderskeppet.se har en bra videokurs i makro. Även om man tycker sig kunna det mesta redan så lär man sig alltid nått. Rekommenderar övriga kurser också om man har lite tid över.

Canon EF 100/2,8 USM Macro

Macro är alltid kul och det gå att få till med en 15 år gammal kompaktare också.

Denna bild tog jag 2005 med en Nikon CoolPix 4500.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-24 18:57
Ursprungligen av RolexJocke:

Macro är alltid kul och det gå att få till med en 15 år gammal kompaktare också.

Denna bild tog jag 2005 med en Nikon CoolPix 4500.

Nice, den var fin.

Så kom då CDON:s förväntade rabatt på den här generationens Motorolor. Denna och sex likadana till införskaffade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-29 11:20
Ursprungligen av GustafMA:

Så kom då CDON:s förväntade rabatt på den här generationens Motorolor. Denna och sex likadana till införskaffade.

Vad fick du betala per styck..? Nu är de nedsatta 6% på CDON. Varför 6 st, om man får fråga..? ?

De hade drive i helgen. Gick för 2490 styck. Köpte sju, för jag har stor familj att hålla med nallar.

Ursprungligen av GustafMA:

De hade drive i helgen. Gick för 2490 styck. Köpte sju, för jag har stor familj att hålla med nallar.

Till priset av en iPhone. Bra jobbat.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-04-29 22:42

Fick idag hem mina nya leksaker. Googles båda AIY-set. (Artificial Intelligence Yourself) Har varit sugen länge och slog till nu. För hoppningsvis kan jag lära mig lite nytt som jag kan ha nytta av i andra projekt. (och få något coolt att visa upp för andra)

Wow, vad jag älskar att öppna Apple-förpackningar. Så fiffiga ner i minsta detalj.

Ni som hört mig i podden och dylikt vet att jag velat kring en Homepod länge. Well, nu har jag äntligen slagit till och köpt en. Lyckan i mitt hem nu har nått nya nivåer. Var otroligt svårt att välja färg, men blev en rymdgrå till slut.

När jag ändå handlade prylar slog jag till på ännu en grej jag velat ha i evigheter, ett Nintendo Switch. Hittade Mario Odyssey-versionen med röda kontroller begagnat till bra pris. Sommaren är räddad!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-30 16:25

Varför väntar du så länge? Spontanköp är mycket roligare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-30 16:26

Köpte en ny grill inför säsongen. Verkar perfekt för husbils/husvagnsliv.
Finns för engångsbehållare och för slang till de stora flaskorna.
https://www.campingvaruhuset.se/hushall-kok/g...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-30 17:21
Ursprungligen av Ida Blix:

Wow, vad jag älskar att öppna Apple-förpackningar. Så fiffiga ner i minsta detalj.

Ni som hört mig i podden och dylikt vet att jag velat kring en Homepod länge. Well, nu har jag äntligen slagit till och köpt en. Lyckan i mitt hem nu har nått nya nivåer. Var otroligt svårt att välja färg, men blev en rymdgrå till slut.

När jag ändå handlade prylar slog jag till på ännu en grej jag velat ha i evigheter, ett Nintendo Switch. Hittade Mario Odyssey-versionen med röda kontroller begagnat till bra pris. Sommaren är räddad!

Visst levererar den ett grymt bra ljud? Förvånande för den lilla formfaktorn.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-30 19:39

5GHz-radion i den numera rätt gamla Asus-routern gav upp så fick det bli en Unifi AP AC Lite från Ubiquiti. Så nu är även jag ännu en i "Ubiquiti-träsket".

Works like a charm! Nu återstår det bara att göra ett snyggt montage. Det får dock bli morgondagens äventyr.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-30 19:51
Ursprungligen av Ida Blix:

Wow, vad jag älskar att öppna Apple-förpackningar. Så fiffiga ner i minsta detalj.

Ni som hört mig i podden och dylikt vet att jag velat kring en Homepod länge. Well, nu har jag äntligen slagit till och köpt en. Lyckan i mitt hem nu har nått nya nivåer. Var otroligt svårt att välja färg, men blev en rymdgrå till slut.

När jag ändå handlade prylar slog jag till på ännu en grej jag velat ha i evigheter, ett Nintendo Switch. Hittade Mario Odyssey-versionen med röda kontroller begagnat till bra pris. Sommaren är räddad!

Kul med en Homepod. Klokt med svart. Syltkladdiga barnfingrar och vitt är inte den bästa kombon. Har faktiskt aldrig hört någon. Ljud är så subjektivt att det är inte helt lätt att gå på recensioner.

Jag, som inte är så såld på röstassistenter, funderar på en Mu-So Qb till köket. Stöd för Roon, Bluetooth, Airplay2 m.m.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-04-30 21:14
Ursprungligen av chrme109:

5GHz-radion i den numera rätt gamla Asus-routern gav upp så fick det bli en Unifi AP AC Lite från Ubiquiti. Så nu är även jag ännu en i "Ubiquiti-träsket".
https://i.imgur.com/ga6qBcL.jpg

Works like a charm! Nu återstår det bara att göra ett snyggt montage. Det får dock bli morgondagens äventyr.

Välkommen!
Min har dock inte fått en snygg montering, men har fått äran umgås med resten av mina nätverksprodukter i klädkammaren.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-30 23:58

Kritor. High tech noll. Men de är utmärkta på min filmklappa.

Senast redigerat 2019-05-01 13:25
Ursprungligen av Innis:

Visst levererar den ett grymt bra ljud? Förvånande för den lilla formfaktorn.

Ja verkligen!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-05-01 12:11

Väntar på mina Airpods v2, kommer i morgon, dock utan Qi-laddning.

Ursprungligen av Ida Blix:

Wow, vad jag älskar att öppna Apple-förpackningar. Så fiffiga ner i minsta detalj.

Ni som hört mig i podden och dylikt vet att jag velat kring en Homepod länge. Well, nu har jag äntligen slagit till och köpt en. Lyckan i mitt hem nu har nått nya nivåer. Var otroligt svårt att välja färg, men blev en rymdgrå till slut.

När jag ändå handlade prylar slog jag till på ännu en grej jag velat ha i evigheter, ett Nintendo Switch. Hittade Mario Odyssey-versionen med röda kontroller begagnat till bra pris. Sommaren är räddad!

Sluta läska mig.
Är sugen på exakt detta men känns som att pengarna ska användas till semester först och främst just nu ?

Klickade precis hem en långweekend i Dublin. Aldrig varit på Irland, ska bli intressant.

  • Medlem
  • 2019-05-01 19:05

Glömde att posta i helgen! Nya linor och bete.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-05-01 20:26
Ursprungligen av joakimo:

Välkommen!
Min har dock inte fått en snygg montering, men har fått äran umgås med resten av mina nätverksprodukter i klädkammaren.

Saknar tyvärr klädkammare i lägenheten.
Min fick en ganska bra plats i taket. Har tyvärr inte möjlighet att dra kablar ovanför innertaket så det fick bli kabellist istället.

Återuppståndelse eller dödsryck?

Ursprungligen av Mackan1984:

Sluta läska mig.
Är sugen på exakt detta men känns som att pengarna ska användas till semester först och främst just nu ?

Det löste sig rätt smart för mig nu eftersom det inte blir särskilt avancerade semesterplaner med pluttliten bebis i familjen i juni. Men galet bra produkter båda två, måste jag säga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-02 18:09
Ursprungligen av chrme109:

Saknar tyvärr klädkammare i lägenheten.
Min fick en ganska bra plats i taket. Har tyvärr inte möjlighet att dra kablar ovanför innertaket så det fick bli kabellist istället.

https://i.imgur.com/Pdu1ZjF.jpg

Precis så har jag

Bevaka tråden