Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tråkigt. Men ärligt talat har jag hållit mig borta från 99 för att forumet har så trist hård ton. Jag kommer sakna marknaden mycket.

Tråkigt, j*****t tråkigt...

Detta sagt av en av de sämst bidragande "tittmedlemmarna"..

63 inlägg sedan 2005 är väl inget man direkt stoltserar med, samtidigt har jag alltid varit ngt av en betraktare både digitalt och irl, srry can't help it..

Med detta sagt vill jag bara tacka er alla, har skrattat åt många roliga snudd på urspårade diskussioner, teorier, meningsskiljaktigheter etc..
Samtidigt som det alltid funnits många insatta skarpa medlemmar som haft intressanta observationer kring Apple deras universum.

Har fått hjälp av många sökningar på 99 när jag slitit mitt nu obefintliga hår över trilskande Macar, iPhones med sina OS,
vilken j***a kunskapsbank ni har varit, alla forummedlemmar!

Har följt trevliga, proffiga bevakningar av Appleevent, roliga intressanta artiklar!
Ni (redaktionen) har alltid varit engagerade och lyhörda, och med erat trevliga sätt har t.o.m en blygis som jag nästan vågat skriva nåt...
Tror och hoppas att det inte blir nåt större problem för er att hitta jobb.

Huruvida det var rätt eller fel att släppa applefokuset vet jag inte, tänker att det nånstans kanske var bra att spana utanför Apple, nu när de blivit mainstream, men va f**n vet jag?...

De va inlägg #64 de'

Ta hand om er allihopa!

/ Jockeapa

Håller med alla andra att detta är väldigt tråkigt. Tack för allt ni som jobbar med sajten nu och lycka till med allt annat frampå!

Omregistrerade min profil 2005 men var med några år redan innan. Vid något serverbyte eller någon stor uppgradering försvann ett antal profiler, varav min var bland dem. Har nog nästan använt 99.se varje dag senaste 17-18 åren så det kommer att bli mycket tomt.

kommer youtube kanalen försvinna också den 1maj?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-11 22:05
Ursprungligen av TechDante:

kommer youtube kanalen försvinna också den 1maj?

Kanske, man vet ju aldrig. Vill man spara nått så är det nog säkrast att tanka hem det.
https://www.youtubnow.com/ fixar biffen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-11 22:22

Neeeeej! Jag instämmer i kören; så oerhört tråkigt!

Jag är inte den aktivaste på att skriva inlägg men är inne dagligen och läser allt som skrivs. Känns som att man känner vissa av de mer frekventa medlemmarna bara för att man läst så många inlägg av dom.
99s forum har alltid haft den familjära, trevliga och mysiga känslan. Både vad gäller layouten och dess medlemmar. Kommer sakna forumet otroligt mycket och hoppas att de flesta kan samlas på ett annat forum och fortsätta diskutera där...
99 har varit min primära källa till nyheter inom teknikvärlden. Även om jag inte är så intresserad av Android så har det ofta varit intressant läsning och jag gillade att det smarta hemmet fick mer och mer plats.

En stor eloge till Andreas, Jakob och Ida för det fantastiska arbete ni gjort. Jag hoppas verkligen att jag kommer få möjligeten att få ta del av ert arbete igen om ni väljer att fortsätta inom samma yrke.
Ett stort tack till alla medlemmar som berikat och förgyllt vardagen i så många år.

Det är med tungt hjärta man kommer logga ut den sista denna månaden

Återigen ett stort tack till alla ❤️

Man vet inte vad man har förrän man mister det. Så är det.
99mac kom ju igång när egentligen bara mac die hards hade fattat att vinden vänt och Apple nu (då) tillverkade de mest prisvärda maskinerna på marknaden (igen). Det var en kul tid för man tillhörde skaran som redan visste att framtiden kom från Apple men behövde varandra i en värld som låtsades att macar var någon anomali som snart skulle försvinna. Först var alla gamla macägare, sedan började tonåringar posta macfrågor. Det var bekräftelsen. Lustigt att det här med det att så många av dem som inte äger en apple produkt så gärna letar fel på Apple (och på dem som köper från apple) överlevt in i iPhone eran. Det lyckades tyvärr 99 inte riktigt ändra på trots det nobla försöket. Själv så smög jag på forumet ett par år 2001-2002. postade mer på macpressen och macworld, men fick så mycket bättre svar i 99mac trådarna. Lite en shock att det är borta. Trodde nog att nu när barnen blir större och jag får mer skärmtid, att jag skulle diskutera udda maclösningar och hack här på forumet. MacOS har hunnit bli lite nerfat ala windows de senaste åren med knäppa oombedda notiser och statusbar idioti. Till och med så har den däringa färgmarkeringen av mappar som någon dåre uppfann på system 7.5 kommit till liv. Vilken zombie. Mitten av 90-talet varning helt enkelt. Men alla vet att persondatorn inte kommer äga som den gjorde före iOS, men ingen vet precis hur det blir. Nu kan vi inte snacka om det på 99 längre. Det känns vemodigt.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Så utomordentligt tråkigt att läsa.

Noterar att mitt senaste inlägg var om "Hur skapa alias/genväg till nätverksshare", 2008-07-30, så jag är väl en av alla som inte riktigt bidragit som vi borde för att hålla skutan flytande i rätt riktning.

Nåväl, tack för alla diskussioner och all kunskap man fått och fått dela med sig av genom åren.

(Alt-tangenten heter för övrigt fortfarande badkarskantstangent på svenska.)

Verkligen tråkigt! Önskar er all lycka där ute!

Hemskt tråkigt! Spenderade mycket tid av min tonår här och på MacNytt. Mycket intressanta samtal och diskussioner. Ingenting varar för evigt dock, hoppas allt går bra för er framåt i tiden!

Ursprungligen av Redaktionen:

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Läs hela artikeln här

För min egen del har attraktionsvärdet av forat minskat betydligt efter att Mac/Apple-själen mer eller mindra sudddats ut, vilket inneburit betydligt färre besök än tidigare för mig.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-15 08:50

Inte så för mej. Många "Applegurus" finns kvar här fortfarande, och jag besöker sajten flera ggr/dag. Den sajt jag besöker mest av alla....
Undrar vad jag ska göra under dagarna sedan

Tråkigt men det är som det är. Gillade blandningen som fanns på detta forum.

Någon som varit intresserad av att ta över forumet än?
Känns inte som om ni jobbar speciellt hårt för att få ut den informationen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som varit intresserad av att ta över forumet än?
Känns inte som om ni jobbar speciellt hårt för att få ut den informationen.

Såvitt jag vet har en del personer kontaktats, och några har kontaktat. Jag har inte koll vidare hur det går, eller om någon av dessa har det som krävs för att migrera plattformen och driva den vidare. Håller tummarna såklart, men jag jobbar nu inte på Geeks längre. Nycklar inlämnade, datorn formaterad osv. En märklig känsla!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Såvitt jag vet har en del personer kontaktats, och några har kontaktat. Jag har inte koll vidare hur det går, eller om någon av dessa har det som krävs för att migrera plattformen och driva den vidare. Håller tummarna såklart, men jag jobbar nu inte på Geeks längre. Nycklar inlämnade, datorn formaterad osv. En märklig känsla!

Lite Arkiv X när de var klar med ett fall å plockade ner allt? Var vemodigt när jag slopade banan för några år sedan. Konstigt när vanor och sällskap bryts. Lycka till!

Ursprungligen av D_Odell:

Lite Arkiv X när de var klar med ett fall å plockade ner allt? Var vemodigt när jag slopade banan för några år sedan. Konstigt när vanor och sällskap bryts. Lycka till!

Ja eller som Indiana Jones i slutet med det stora stora lagret av lådor, eller i det här fallet av artiklar och inlägg ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-15 16:38

Trist å tråkigt, bra svar på tokiga frågor från likasinnade.
Det kommer man att sakna...
Ha det gøtt.

Vad händer 1 Maj? Släcks det ner helt, eller kommer forumet att vara kvar så att det går att söka & läsa inläggen som finns idag?

Ursprungligen av RolexJocke:

Vad händer 1 Maj? Släcks det ner helt, eller kommer forumet att vara kvar så att det går att söka & läsa inläggen som finns idag?

Om inget nytt hänt sen vi slutade jobba tas allt bort 26 april. Inget kommer ligga kvar. Men jag är inte kvar på företaget så vet faktiskt inte den exakta planen.

Ursprungligen av kenjon:

Inte så för mej. Många "Applegurus" finns kvar här fortfarande, och jag besöker sajten flera ggr/dag. Den sajt jag besöker mest av alla....
Undrar vad jag ska göra under dagarna sedan

Det vore kul om några kom över till

https://bubblan.teknikveckan.com/c/applebubbl...

Det behövs lite mer aktivitet där, men verkar trevligt och bra.

Ursprungligen av RolexJocke:

Vad händer 1 Maj? Släcks det ner helt, eller kommer forumet att vara kvar så att det går att söka & läsa inläggen som finns idag?

Det skulle säkert fungera rent tekniskt utan allt för mycket besvär. Exempelvis så har Skrivihop.nu varit stängt sedan 2003 men ligger fortfarande uppe som read-only. Mycket av deras innehåll är ganska tidlöst, så bitvis fungerar det att sajten ligger kvar mumifierad. Dock så är forumdelen borta vad jag kan se.

Så till vilken nytta skulle ett förstenat 99.se vara? Att läsa allt äldre – om än aldrig så nyttiga – tips och lösningar i forumet blir snabbt mossigt och ganska värdelöst om det inte finns möjlighet att kommentera eller ställa följdfrågor. Rena nyhetsartiklar och tester har ju om möjligt ännu kortare livslängd om de inte hela tiden fylls på eller ger upphov till nytt/uppföljande material.

Ursprungligen av Ida Blix:

Om inget nytt hänt sen vi slutade jobba tas allt bort 26 april. Inget kommer ligga kvar. Men jag är inte kvar på företaget så vet faktiskt inte den exakta planen.

Ok, tack för svaret.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det skulle säkert fungera rent tekniskt utan allt för mycket besvär. Exempelvis så har Skrivihop.nu varit stängt sedan 2003 men ligger fortfarande uppe som read-only. Mycket av deras innehåll är ganska tidlöst, så bitvis fungerar det att sajten ligger kvar mumifierad. Dock så är forumdelen borta vad jag kan se.

Så till vilken nytta skulle ett förstenat 99.se vara? Att läsa allt äldre – om än aldrig så nyttiga – tips och lösningar i forumet blir snabbt mossigt och ganska värdelöst om det inte finns möjlighet att kommentera eller ställa följdfrågor. Rena nyhetsartiklar och tester har ju om möjligt ännu kortare livslängd om de inte hela tiden fylls på eller ger upphov till nytt/uppföljande material.

Jag tänkte mest att det finns lite matnyttiga tips i de olika forumdelarna så det kunde ju varit bra om det t e x låg kvar tills årsskiftet så man har lite tid på sig att gå igenom lite äldre poster. Jag antar att Geeks inte dödar domänen de äger så tekniskt sett är det nog inget problem att låta det ligga kvar.

Ursprungligen av Sperious:

Det vore kul om några kom över till

https://bubblan.teknikveckan.com/c/applebubbl...

Det behövs lite mer aktivitet där, men verkar trevligt och bra.

intressant innehåll! kan ni inte göra samma gränssnitt och navigering som på 99.se?

Senast redigerat 2019-04-16 08:24
Ursprungligen av calinou:

intressant innehåll! kan ni inte göra samma gränssnitt och navigering som på 99.se?

Jag är inte en av personerna bakom Teknikveckans forum. Dock tyckte jag att just gränssnitt och navigering var ett stort lyft mot 99 som känns väldigt föråldrat och begränsat i jamförelse, så personligen skulle jag inte vilja 99-fiera det forumet.

Teknikveckan kör med forummotorn från Discourse. Man vänjer sig efter ett tag. ??

Tack för den här tiden!

Har dragit ut på att svara i den här tråden, men nu är det mindre än tio dagar till avstängning, såååå... Ska det bli av, får det bli nu.

Jag blev medlem på 99 – då 99mac – våren 2010 (2 dagar innan min födelsedag!) i samband med att jag skulle köpa min första Mac. Faktum är att dagen då forumet lägger ner – den 26:e april 2019 – är mitt 9-årsjublileum som forummedlem. Det är lite fint, och såklart deppigt.

Under min tid på 99 har jag engagerat mig i forumet allt mindre, mest för att – ärligt talat – min karriär som illustratör och serietecknare tog fart, jag hade varken datortrubbel eller behov att att experimentera eller hitta alternativa lösningar i samma utsträckning. Allt har liksom rullat på; men jag har hållit mig kvar, kollat in emellanåt. Det kommer kännas tomt att inte ha tillgång till det längre.

Jag har även haft ynnesten att besöka podden ett par gånger, först när min bok Medley kom ut 2013, men även senare.
Hösten/vintern 2015 besökte jag redaktionen och pratade om den då nyutkomna iPad Pro, testade den och spekulerade om vad den skulle kunna bli i framtiden. Den artikeln dyker fortfarande upp ibland när folk letar iPad-tips, och det är inte konstigt: allt fler illustratörer och tecknare som jag känner har börjat använda iPad som sitt huvudsakliga tecknarverktyg.
Jag införskaffade min egen iPad Pro 9,7'' sommaren 2016, och sedan dess har den använts flitigt så gott som dagligen, användningsområdena blev fler och fler. Faktum är att den ofta konkurrerar ut min 22'' Cintiq (precis som Ida gissade i sista poddavsnittet).
Allt det här tänkte jag att jag kanske skulle få chansen att berätta om i podden längre fram, vilken revolution iPad Pro hade kommit att bli för oss som jobbar med att teckna på den. Tänkte aldrig ens tanken att 99.se skulle kunna lägga ner, och det känns vemodigt och lite snopet nu.

När jag anslöt mig till forumet var jag helt ny på Mac, jag ville lära mig allt och tyckte det var så roligt att få komma in i en grupp där man hjälpte varandra. Senare fick jag hjälpa andra, som i tråden som avhandlade de grafikproblem som min (och många andras) Macbook från 2010 råkade ut för. I mitt fall ledde det till att datorn fick ett sprillans nytt logikkort installerat vilket förlängde livslängden på burken en hel del (den står för övrigt fortfarande och puttrar på hos min storasysters familj, även om jag inte vet i vilket skick den är...).

Okej, det börjar bli långrandigt. Tack för det fina arbetet ni gjort på redaktionen, i synnerhet Jakob och Ida. Tack till alla forummedlemmar som hjälpt mig felsöka och bidragit med lärorika och skojiga inlägg. Jag önskar att jag hade kommit iväg på åtminstone en 99-pubkväll. Hoppas vi ses nån annanstans!

Jag finns på twitter under det enkla namnet @lisamedin.
Manglobe låter jag härmed dö ut. ❤️

Senast redigerat 2019-04-17 22:49
Ursprungligen av Manglobe:

Har dragit ut på att svara i den här tråden, men nu är det mindre än tio dagar till avstängning, såååå... Ska det bli av, får det bli nu.

Jag blev medlem på 99 – då 99mac – våren 2010 (2 dagar innan min födelsedag!) i samband med att jag skulle köpa min första Mac. Faktum är att dagen då forumet lägger ner – den 26:e april 2019 – är mitt 9-årsjublileum som forummedlem. Det är lite fint, och såklart deppigt.

Under min tid på 99 har jag engagerat mig i forumet allt mindre, mest för att – ärligt talat – min karriär som illustratör och serietecknare tog fart, jag hade varken datortrubbel eller behov att att experimentera eller hitta alternativa lösningar i samma utsträckning. Allt har liksom rullat på; men jag har hållit mig kvar, kollat in emellanåt. Det kommer kännas tomt att inte ha tillgång till det längre.

Jag har även haft ynnesten att besöka podden ett par gånger, först när min bok Medley kom ut 2013, men även senare.
Hösten/vintern 2015 besökte jag redaktionen och pratade om den då nyutkomna iPad Pro, testade den och spekulerade om vad den skulle kunna bli i framtiden. Den artikeln dyker fortfarande upp ibland när folk letar iPad-tips, och det är inte konstigt: allt fler illustratörer och tecknare som jag känner har börjat använda iPad som sitt huvudsakliga tecknarverktyg.
Jag införskaffade min egen iPad Pro 9,7'' sommaren 2016, och sedan dess har den använts flitigt så gott som dagligen, användningsområdena blev fler och fler. Faktum är att den ofta konkurrerar ut min 22'' Cintiq (precis som Ida gissade i sista poddavsnittet).
Allt det här tänkte jag att jag kanske skulle få chansen att berätta om i podden längre fram, vilken revolution iPad Pro hade kommit att bli för oss som jobbar med att teckna på den. Tänkte aldrig ens tanken att 99.se skulle kunna lägga ner, och det känns vemodigt och lite snopet nu.

När jag anslöt mig till forumet var jag helt ny på Mac, jag ville lära mig allt och tyckte det var så roligt att få komma in i en grupp där man hjälpte varandra. Senare fick jag hjälpa andra, som i tråden som avhandlade de grafikproblem som min (och många andras) Macbook från 2010 råkade ut för. I mitt fall ledde det till att datorn fick ett sprillans nytt logikkort installerat vilket förlängde livslängden på burken en hel del (den står för övrigt fortfarande och puttrar på hos min storasysters familj, även om jag inte vet i vilket skick den är...).

Okej, det börjar bli långrandigt. Tack för det fina arbetet ni gjort på redaktionen, i synnerhet Jakob och Ida. Tack till alla forummedlemmar som hjälpt mig felsöka och bidragit med lärorika och skojiga inlägg. Jag önskar att jag hade kommit iväg på åtminstone en 99-pubkväll. Hoppas vi ses nån annanstans!

Jag finns på twitter under det enkla namnet @lisamedin.
Manglobe låter jag härmed dö ut. ❤️

Visste väl att du och Ipad Pro var en match made in heaven Kan inte låta bli den själv fast jag inte gör särskilt mycket vettigt med den alltid.

Har varit superkul att prata med dig genom åren! Finns också på Twitter så får snacka vidare där!

Ursprungligen av Manglobe:

Har dragit ut på att svara i den här tråden, men nu är det mindre än tio dagar till avstängning, såååå... Ska det bli av, får det bli nu.

Jag blev medlem på 99 – då 99mac – våren 2010 (2 dagar innan min födelsedag!) i samband med att jag skulle köpa min första Mac. Faktum är att dagen då forumet lägger ner – den 26:e april 2019 – är mitt 9-årsjublileum som forummedlem. Det är lite fint, och såklart deppigt.

Under min tid på 99 har jag engagerat mig i forumet allt mindre, mest för att – ärligt talat – min karriär som illustratör och serietecknare tog fart, jag hade varken datortrubbel eller behov att att experimentera eller hitta alternativa lösningar i samma utsträckning. Allt har liksom rullat på; men jag har hållit mig kvar, kollat in emellanåt. Det kommer kännas tomt att inte ha tillgång till det längre.

Jag har även haft ynnesten att besöka podden ett par gånger, först när min bok Medley kom ut 2013, men även senare.
Hösten/vintern 2015 besökte jag redaktionen och pratade om den då nyutkomna iPad Pro, testade den och spekulerade om vad den skulle kunna bli i framtiden. Den artikeln dyker fortfarande upp ibland när folk letar iPad-tips, och det är inte konstigt: allt fler illustratörer och tecknare som jag känner har börjat använda iPad som sitt huvudsakliga tecknarverktyg.
Jag införskaffade min egen iPad Pro 9,7'' sommaren 2016, och sedan dess har den använts flitigt så gott som dagligen, användningsområdena blev fler och fler. Faktum är att den ofta konkurrerar ut min 22'' Cintiq (precis som Ida gissade i sista poddavsnittet).
Allt det här tänkte jag att jag kanske skulle få chansen att berätta om i podden längre fram, vilken revolution iPad Pro hade kommit att bli för oss som jobbar med att teckna på den. Tänkte aldrig ens tanken att 99.se skulle kunna lägga ner, och det känns vemodigt och lite snopet nu.

När jag anslöt mig till forumet var jag helt ny på Mac, jag ville lära mig allt och tyckte det var så roligt att få komma in i en grupp där man hjälpte varandra. Senare fick jag hjälpa andra, som i tråden som avhandlade de grafikproblem som min (och många andras) Macbook från 2010 råkade ut för. I mitt fall ledde det till att datorn fick ett sprillans nytt logikkort installerat vilket förlängde livslängden på burken en hel del (den står för övrigt fortfarande och puttrar på hos min storasysters familj, även om jag inte vet i vilket skick den är...).

Okej, det börjar bli långrandigt. Tack för det fina arbetet ni gjort på redaktionen, i synnerhet Jakob och Ida. Tack till alla forummedlemmar som hjälpt mig felsöka och bidragit med lärorika och skojiga inlägg. Jag önskar att jag hade kommit iväg på åtminstone en 99-pubkväll. Hoppas vi ses nån annanstans!

Jag finns på twitter under det enkla namnet @lisamedin.
Manglobe låter jag härmed dö ut. ❤️

Tack för allt, och jättetrevligt att ha dig som poddgäst! Kommer fortsätta följa din serieproduktion med stort intresse!

Bevaka tråden