Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som gav upp Apple för Android

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har haft iPhone sedan den lanserades i Sverige. Och vart nöjd med varje modell. Men nu är det dags att gå vidare. Apple är inte vad dom har varit och konkurrensen matchar, eller passerar, Apple på väldigt många fronter.

Så jag har sålt min iPhone 8 Plus och Apple Watch 4. Istället blir det en Samsung Galaxy S10E och en Galaxy Watch.

Än så länge är jag väldigt nöjd med övergången! Samsungen är lätt, smidig och perfekt storlek.

Några spontana reflektioner
- iOS är väldigt stabilt! Jösses va Android är fyllt av "skönhetsfel".... det dröser av icke-kritiska buggar och konstiga visuella felaktigheter.
- Android Auto är en mardröm att komma igång med. Det ska installeras appar i högervarv och det är ett tjugotal inställningar som måste godkännas innan man kan köra. Apples Carplay... plugga in och kör.
- Android verkar inte stödja byte av spellistor vid uppspelning via blåtand (till bilen). Varken iTunes eller Spotify. Lite trist.
- Samsungen är radikalt mycket sämre batteritid än min åtta plus. Om jag inte slår på batterisparfunktionen så orkar den inte en heldag (0530-2230).
- Galaxy Watch är en smidig liten rackare. Skönt att sköta navigering med boetten! Grym batteritid!
- Apple Music på Android är så jävla buggigt så det går inte använda. Appen hänger sig hela tiden och kräver omstart. Uppspelning via blåtand var inte att tänka på. Så det blev ett byte tillbaka till Spotify igen.

Ni andra som gjort bytet, eller kanske funderar på byta, kan ju skriva era funderingar här i tråden.

  • Medlem
  • 2019-04-04 21:32
Ursprungligen av iTiger:

Jag har haft iPhone sedan den lanserades i Sverige. Och vart nöjd med varje modell. Men nu är det dags att gå vidare. Apple är inte vad dom har varit och konkurrensen matchar, eller passerar, Apple på väldigt många fronter.

Så jag har sålt min iPhone 8 Plus och Apple Watch 4. Istället blir det en Samsung Galaxy S10E och en Galaxy Watch.

Än så länge är jag väldigt nöjd med övergången! Samsungen är lätt, smidig och perfekt storlek.

Några spontana reflektioner
- iOS är väldigt stabilt! Jösses va Android är fyllt av "skönhetsfel".... det dröser av icke-kritiska buggar och konstiga visuella felaktigheter.
- Android Auto är en mardröm att komma igång med. Det ska installeras appar i högervarv och det är ett tjugotal inställningar som måste godkännas innan man kan köra. Apples Carplay... plugga in och kör.
- Android verkar inte stödja byte av spellistor vid uppspelning via blåtand (till bilen). Varken iTunes eller Spotify. Lite trist.
- Samsungen är radikalt mycket sämre batteritid än min åtta plus. Om jag inte slår på batterisparfunktionen så orkar den inte en heldag (0530-2230).
- Galaxy Watch är en smidig liten rackare. Skönt att sköta navigering med boetten! Grym batteritid!
- Apple Music på Android är så jävla buggigt så det går inte använda. Appen hänger sig hela tiden och kräver omstart. Uppspelning via blåtand var inte att tänka på. Så det blev ett byte tillbaka till Spotify igen.

Ni andra som gjort bytet, eller kanske funderar på byta, kan ju skriva era funderingar här i tråden.

Intressant inlägg som jag kommer följa. Har också haft Apple sen första telefonen lanserades. Funderar ibland på att bara byta allt mot kanske Samsung eller annan Android. Ska man eller ska man inte....är frågan

Jag gjorde exakt samma tabbe som du vilket blev dyrt. En månad stog jag ut med min Samsung 7edge.

Välkommen tillbaka sen när du inser att gräset inte var grönare på andra sidan. Snarare ruttet.

  • Medlem
  • 2019-04-04 21:53

Jag gick från iPhone 4S till Note serien och känns skönt att vara fri i dessa Apple tider ?

  • Medlem
  • 2019-04-04 21:55
Ursprungligen av iTiger:

Jag har haft iPhone sedan den lanserades i Sverige. Och vart nöjd med varje modell. Men nu är det dags att gå vidare. Apple är inte vad dom har varit och konkurrensen matchar, eller passerar, Apple på väldigt många fronter.

Så jag har sålt min iPhone 8 Plus och Apple Watch 4. Istället blir det en Samsung Galaxy S10E och en Galaxy Watch.

Än så länge är jag väldigt nöjd med övergången! Samsungen är lätt, smidig och perfekt storlek.

Några spontana reflektioner
- iOS är väldigt stabilt! Jösses va Android är fyllt av "skönhetsfel".... det dröser av icke-kritiska buggar och konstiga visuella felaktigheter.
- Android Auto är en mardröm att komma igång med. Det ska installeras appar i högervarv och det är ett tjugotal inställningar som måste godkännas innan man kan köra. Apples Carplay... plugga in och kör.
- Android verkar inte stödja byte av spellistor vid uppspelning via blåtand (till bilen). Varken iTunes eller Spotify. Lite trist.
- Samsungen är radikalt mycket sämre batteritid än min åtta plus. Om jag inte slår på batterisparfunktionen så orkar den inte en heldag (0530-2230).
- Galaxy Watch är en smidig liten rackare. Skönt att sköta navigering med boetten! Grym batteritid!
- Apple Music på Android är så jävla buggigt så det går inte använda. Appen hänger sig hela tiden och kräver omstart. Uppspelning via blåtand var inte att tänka på. Så det blev ett byte tillbaka till Spotify igen.

Ni andra som gjort bytet, eller kanske funderar på byta, kan ju skriva era funderingar här i tråden.

Intressant och välformulerat inlägg ?

Jag kan fortfarande inte förstå varför Android Auto inte är officiellt lanserad i Sverige, trodde att det skulle komma i höstas då Assistent på Svenska kom

Ursprungligen av _empty:

Välkommen tillbaka sen när du inser att gräset inte var grönare på andra sidan. Snarare ruttet.

Det är absolut ingen omöjlighet. Jag har valt Apple under alla dessa år för att dom var bäst. Nu är dom inte bäst längre och då väljer jag något annat. Nu kostar en iPhone XS 12.795 SEK och det är faaaaaaaan inte försvarbart. Inte i min värld iaf.

Se bara på hur de hanterar hemskärmen och den statiska uppradningen av appar. Det funkade 2007 när iPhone hade 8 appar. Idag ser behovet annorlunda ut och det har Apple inte fattat.

Ursprungligen av iTiger:

... Se bara på hur de hanterar hemskärmen och den statiska uppradningen av appar. Det funkade 2007 när iPhone hade 8 appar. Idag ser behovet annorlunda ut och det har Apple inte fattat.

Nja, Apple införde mappar med IOS 4 år 2010!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-04 23:12

Under ett svagt ögonblick så köpte jag en Samsuck för att jag tänkte att det kanske inte är så illa.
Den gav jag bort till svärmor efter en månad när jag till slut insåg att gräset är inte grönare på andra sidan.

Köpte första iPhone från USA direkt då den släpptes där, köpte 2st då till det facila priset av $799/st (allt var inte billigare förr) + en billig expressfrakt för ca. 2000kr. I dagens penningvärde ca. 21000kr.

Den var rätt kass förutom displayen, men man var ganska cool som hade en och folk undrade vad det var.
Hade sedan 3GS, 4S, 5S, 6S, 8 och har nu även en XS Max.

Första Android jag köpte var HTC One M7, 2013, tyckte att det var den första Android-enheten som kunde mäta sig med iPhone gällande känsla och kvalitét.

Primärt använder jag Android idag, det passar mig bäst, nya produkter lanseras hela tiden vilket jag tycker är kul. Senaste inköpet var en S10+ som impulsköptes för ett par veckor sen då jag var uttråkad, innan det var det en OnePlus 6T osv.. Android Auto som iTiger nämnde funkar utan problem, kör dagligen med Waze som min favoritapp.

Har en XS Max också som jag nämnde, men den har inte använts sen jag köpte S10+. S10+ slår den på allt, skärm, batteritid, kamera, flyt osv.. För mig, YMMV.

Som förstagångsswitcher förstår jag att man hittar saker som inte fungerar som man tycker att det ska fungera. Själv tycker jag bara det är kul att hitta och lära sig hur olika saker fungerar. Det är skillnad på olika plattformar och det måste man förstå och vara öppen för (precis som med allt annat). Eller så är man bara en insnöad fanboy som har andra problem som inte har med vilken mjukvaruplattform ens telefon kör.

Mina 2¢.

  • Medlem
  • 2019-04-05 01:23
Ursprungligen av Andorr:

Köpte första iPhone från USA direkt då den släpptes där, köpte 2st då till det facila priset av $799/st (allt var inte billigare förr) + en billig expressfrakt för ca. 2000kr. I dagens penningvärde ca. 21000kr.

https://i.ibb.co/8Xbcxry/ip2g.png

Den var rätt kass förutom displayen, men man var ganska cool som hade en och folk undrade vad det var.
Hade sedan 3GS, 4S, 5S, 6S, 8 och har nu även en XS Max.

Första Android jag köpte var HTC One M7, 2013, tyckte att det var den första Android-enheten som kunde mäta sig med iPhone gällande känsla och kvalitét.

Primärt använder jag Android idag, det passar mig bäst, nya produkter lanseras hela tiden vilket jag tycker är kul. Senaste inköpet var en S10+ som impulsköptes för ett par veckor sen då jag var uttråkad, innan det var det en OnePlus 6T osv.. Android Auto som iTiger nämnde funkar utan problem, kör dagligen med Waze som min favoritapp.

Har en XS Max också som jag nämnde, men den har inte använts sen jag köpte S10+. S10+ slår den på allt, skärm, batteritid, kamera, flyt osv.. För mig, YMMV.

Som förstagångsswitcher förstår jag att man hittar saker som inte fungerar som man tycker att det ska fungera. Själv tycker jag bara det är kul att hitta och lära sig hur olika saker fungerar. Det är skillnad på olika plattformar och det måste man förstå och vara öppen för (precis som med allt annat). Eller så är man bara en insnöad fanboy som har andra problem som inte har med vilken mjukvaruplattform ens telefon kör.

Mina 2¢.

Samsung S10 serien är något i hästväg skall bli spännande att se hur resten av Samsung året blir med Galaxy Fold och kanske 2 modeller Note 10 ?

Det är intressant att du först säger att Apple är omsprungna och sedan levererar du bara kritik i dina konkreta reflektioner.

Ursprungligen av iTiger:

Det är absolut ingen omöjlighet. Jag har valt Apple under alla dessa år för att dom var bäst. Nu är dom inte bäst längre och då väljer jag något annat. Nu kostar en iPhone XS 12.795 SEK och det är faaaaaaaan inte försvarbart. Inte i min värld iaf.
[..]
Har en XS Max också som jag nämnde, men den har inte använts sen jag köpte S10+. S10+ slår den på allt, skärm, batteritid, kamera, flyt osv.. För mig, YMMV.
[..]
Som förstagångsswitcher förstår jag att man hittar saker som inte fungerar som man tycker att det ska fungera. Själv tycker jag bara det är kul att hitta och lära sig hur olika saker fungerar. Det är skillnad på olika plattformar och det måste man förstå och vara öppen för (precis som med allt annat). Eller så är man bara en insnöad fanboy som har andra problem som inte har med vilken mjukvaruplattform ens telefon kör.

Den som vill köpa en iPhone XS 64 GB får idag betala 11 490 kronor hos kedjor som Netonnet och Inet. Det är också mycket pengar men rätt ska väl vara rätt, tänker jag, då man ska ange priser i ett kritiskt sammanhang.

Samsung S10+ har bättre skärm men inte på det sättet att det är ett så stort hallelujah-moment. Olika tester visar olika resultat. i olika miljöer när kameran jämförs mot iPhone XS/Max så det går inte att säga att den är bättre. Att du hävdar att S10e "flyter" bättre är väl dessutom en överdrift utan dess like. Vartenda jämförelsetest som jag har sett så konstateras det att det har blivit enormt mycket bättre på det området på senare år men att Samsung inte riktigt är inne i lika hög nivå av "flyt" som iPhone nära nog alltid har varit. Batteritid är också en sån där varierad del hos Samsung då det kan fungera superbra ena dagen och efter en uppdatering så är batteritiden väsentligt mycket sämre, eller för den delen att det går i perioder utan att man har gjort något speciellt.

Sedan är det bara så otroligt tråkigt med alla dessa "fanboys"-utspel. Det är stor skillnad på olika plattformar. Så är det. Däremot så kan man, utan att vara partisk, påstå att i en generell bedömning så är iOS starkare. Det är högre säkerhet i och med att användaren inte kan göra vad som helst. Gränssnittet flyter generellt sett bättre eftersom systemet är skrivet för att dedikera mer kraft till det. Många utvecklare skriver fortfarande sin app till iOS och lanserar den där innan de släpper en motsvarande version för android och då främst på grund av större möjligheter till intäkter. Och den personliga integriteten respekteras på ett sätt som är oslagbart inom android. Det senare gör förstås inte systemet starkare i sig men det är en jäkla stor konkursfördel när användarna blir allt mer medvetna om hur data hanteras och varför det är viktigt att försöka hålla data för sig själv och inte ge den kostnadsfritt till stora företag så som Google.

Det här svaret blev nog mycket längre än vad jag hade tänkt mig..

Ursprungligen av iTiger:

Ni andra som gjort bytet, eller kanske funderar på byta, kan ju skriva era funderingar här i tråden.

Jag har haft iPhone från första model (US import) till iPhone 6S. Jag kommer ihåg att jag beställde en 7+ men ångrade mig. Redan då tyckte jag att det blev för dyrt. Istället så sålde jag min 6S och beställde en OnePlus 3T istället. Medan jag väntade på leverans så använde jag en begagnad HTC som fick bli min introduktion till androidvärlden. Det tog ett bra tag att vänja sig (minns inte vilken OS version det var) och jag kan knappast påstå att det var bättre än iOS. När väl OnePlus:en anlände så kändes den som en klar förbättring som jag snabbt lärde mig gilla. Sedan blev det en Essential phone med sitt avskalade rena androidsystem. En helt underbar telefon. Min senaste telefon är en Pixel 3 som just nu går på android Q beta 2. Jag har fortfarande kvar Essential som jobbtelefon. Jag gillar android framförallt från Pie och framåt. När det gäller kvalitet på telefoners hårdvara så är det ganska meningslöst att diskutera. Man får vad man betalar för som med allting annat.

Jag funderar helt klart på ett byte, men jag vet inte ärligt talat om jag vågar. Kalla det mesigt eller något annat, men jag har svårt att släppa IOS. De nyare Iphone modellerna är alldeles för dyra, det är inget snack om saken. Men det är kanske det som håller mig kvar vid IOS, kan vara nöjd med en 2-3 års äldre Iphone.

"Och den personliga integriteten respekteras på ett sätt som är oslagbart inom android." Håller fullständigt med.

Svårt det är svårt. Eller så ska man kanske göra bytet och ångrar man sig så blir det Iphone vid nästa byte.

Men jag uppskattar alla åsikter från er som bytt från IOS till Android och följer tråden med spänning.

Ursprungligen av Ggabbe:

Jag funderar helt klart på ett byte, men jag vet inte ärligt talat om jag vågar. Kalla det mesigt eller något annat, men jag har svårt att släppa IOS. De nyare Iphone modellerna är alldeles för dyra, det är inget snack om saken. Men det är kanske det som håller mig kvar vid IOS, kan vara nöjd med en 2-3 års äldre Iphone.

"Och den personliga integriteten respekteras på ett sätt som är oslagbart inom android." Håller fullständigt med.

Svårt det är svårt. Eller så ska man kanske göra bytet och ångrar man sig så blir det Iphone vid nästa byte.

Men jag uppskattar alla åsikter från er som bytt från IOS till Android och följer tråden med spänning.

Det är inte svårare än att byta tillbaka, det är inget livsavgörande beslut.

Ursprungligen av keptang:

Det är inte svårare än att byta tillbaka, det är inget livsavgörande beslut.

Fast för mig, det är precis så det känns:) Jag vet, det finns större beslut i livet, men mobiler. ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-08 12:47

Också switchat till Android. Dock bytt fram och tillbaka flera gånger under åren.
Brukar vara så att jag tex tröttnar på iOS och vill prova det betydligt större utbudet av Telefoner på Android-sidan plus alla möjligheter att modda gränssnittet. .

Efter något år brukar jag tröttna och byta tillbaka till iOS igen. Sedan drar det igång igen efter ett år....

Dyrt problem jag har.. :/

Nu har jag en Samsung S10+ och en Galaxy Watch 46mm. Fick precis mina Galaxy Buds också.

Kul tråd.
Hade varit kul att se någon som använt android i 10 år skriva att dom köpt en iPhone, känns som att man sällan ser den rubriken.
Inte lika mycket kioskvältare möjligen.
Själv börjar mitt intresse för senaste smartphone avta för varje år, köpte nyligen en begagnad iPhone XR och ja den är som alla mina förra iPhones med bättre kamera.
Alla mina inställningar, appar, bilder och inlogg är detsamma som det var på min 4, 4S, 5S, 6, 6s Plus, SE, 7 Plus, X...
Ja ni hör hur tråkigt det låter så jag förstår att man skiftar för att hålla liv i den där känslan när man pirra i kroppen första gången man starta upp sin smartphone.

Men jag har kommit fram till att jag stannar kvar hos iPhone men tänker aldrig köpa deras dyraste modell och kommer nog välja förra årets modell för man glömmer lätt att det är möjligt.
Man lever kvar i fantasin att det senaste är det som krävs för att få valuta för pengarna.
Just nu betalar man ett påslag på nästan 5000kr för att få årets kamera som tillverkarna har som enda försäljningsargument för att få dig att köpa det senaste.
Just kameran håller de hårt i fast den rent kostnadsmässigt hade kunnat sitta i en mellanklasslur.

Så det var min rant vilket kan översättas till ”jag börjar bli gammal och tråkig” om man villl ?

Senast redigerat 2019-04-08 17:22
Ursprungligen av Mackan1984:

Just kameran håller de hårt i fast den rent kostnadsmässigt hade den kunnat sitta i en mellanklasslur.

Ungefär så det är också, det är mest mjukvara som skiljer, ofta är det samma hårdvara. Det skiljer inte mycket i vad man får ut från en telefon i mellansegmentet.

Ursprungligen av keptang:

Ungefär så det är också, det är mest mjukvara som skiljer, ofta är det samma hårdvara. Det skiljer inte mycket i vad man får ut från en telefon i mellansegmentet.

Precis var det inte exakt samma kamera-sensor i oneplus 6 som i pixel 3 t ex?
Visst det ska inte vara gratis för mjukvara heller men ja, det är dom där tusenlapparna man betalar för det.
Huawei är väl den som rättfärdigar påslaget för kameran lite.

Ursprungligen av Mackan1984:

Precis var det inte exakt samma kamera-sensor i oneplus 6 som i pixel 3 t ex?
Visst det ska inte vara gratis för mjukvara heller men ja, det är dom där tusenlapparna man betalar för det.
Huawei är väl den som rättfärdigar påslaget för kameran lite.

Det stämmer bra har jag för mig. Pixel-kameran har ju moddats för att fungera på flesta telefoner, bara ladda ner och använda.

Huawei gör bra instagram-bilder, inte så mycket mer än så.
Vill man ha hyfsad kvalitét på bilderna oavsett telefon så är det raw som gäller och egen efterbehandling (förutom Huawei som verkar ha lite problem med att fota i raw).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-04-09 12:17
Ursprungligen av keptang:

Det stämmer bra har jag för mig. Pixel-kameran har ju moddats för att fungera på flesta telefoner, bara ladda ner och använda.

Huawei gör bra instagram-bilder, inte så mycket mer än så.
Vill man ha hyfsad kvalitét på bilderna oavsett telefon så är det raw som gäller och egen efterbehandling (förutom Huawei som verkar ha lite problem med att fota i raw).

Vad menas med detta @keptang? Överför man bilder till datorn eller väljer att skriva ut, blir det sämre kvalitet?
Jag kommer ihåg när jag läste Mobil's test utav P20 Pro, fastnade för detta utlåtande

'Bilderna du får ut är dock inte på 40 megapixel även om du manuellt kan välja att få det. Istället levererar kameran som standard bilder i tio megapixels upplösning där den extra informationen används för att förbättra bilderna med till exempel minskat brus.''

https://www.mobil.se/tester/produkttester/sto...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-09 21:13
Ursprungligen av Mackan1984:

Kul tråd.
Hade varit kul att se någon som använt android i 10 år skriva att dom köpt en iPhone, känns som att man sällan ser den rubriken.
Inte lika mycket kioskvältare möjligen.

Jag gjorde faktiskt det bytet i höstas. Är ingen "power user" av telefoner, utan jag använder den när det inte finns nått bättre. Min iPad går dock varm för alla typer av konsumtion. För kreativt arbete vill jag ha en stor skärm och ett tangentbord.

Nåväl, gillar inte stora telefoner och en Xs kändes onödigt dyr. Fick bli en iPhone 8. Hade en Nexus 5 (utan X) tidigare. Som vanligt på Android-sidan så kommer det inte några uppdateringar av mjukvaran. Nya funktioner är inte så viktigt för mig, men säkerhetsfixar vill man ju ha. iPhone 8 har ju A11 processorn så den borde hänga med ett antal iOS-versioner till.

Skärmen är ju mindre (4,7" mot 5") och upplösning är lägre (326 ppi vs 445 ppi) men skärmen utklassar den gamla Nexus 5:an rejält. Prestandan är fantastisk (spelar inte mobilspel). Hela apparaten andas kvalité och på det hela taget är jag mycket nöjd med bytet.

Ursprungligen av chrme109:

Jag gjorde faktiskt det bytet i höstas. Är ingen "power user" av telefoner, utan jag använder den när det inte finns nått bättre. Min iPad går dock varm för alla typer av konsumtion. För kreativt arbete vill jag ha en stor skärm och ett tangentbord.

Nåväl, gillar inte stora telefoner och en Xs kändes onödigt dyr. Fick bli en iPhone 8. Hade en Nexus 5 (utan X) tidigare. Som vanligt på Android-sidan så kommer det inte några uppdateringar av mjukvaran. Nya funktioner är inte så viktigt för mig, men säkerhetsfixar vill man ju ha. iPhone 8 har ju A11 processorn så den borde hänga med ett antal iOS-versioner till.

Skärmen är ju mindre (4,7" mot 5") och upplösning är lägre (326 ppi vs 445 ppi) men skärmen utklassar den gamla Nexus 5:an rejält. Prestandan är fantastisk (spelar inte mobilspel). Hela apparaten andas kvalité och på det hela taget är jag mycket nöjd med bytet.

Härligt.
Kompisen gjorde ett liknande byte från att ha ägt Sony lurar innan han skifta till Samsung S3-S5-Note 5 och bytte helt plötsligt till iPhone 8 Plus.
Han verkar jäkligt nöjd, speciellt med batteritiden.
Han använder den mest för surf och chatt så han utnyttjar ju inte A11:an för nåt märkvärdigt heller men är ju skönt med framtidssäkert chipset.

Tror våra lurar nåt lite av en topp vad vi kan göra av prestandan, kamerorna behöver ju en hel del men frågan är hur mycket av prestandan som utnyttjas.
Som sagts tidigare så gör ju inte Apple en iPhone 8:as kamera bättre med mjukvara även om de kunde...

iPad lär vi se en spännande förändring på dock ?

Ursprungligen av Hoya:

Vad menas med detta @keptang? Överför man bilder till datorn eller väljer att skriva ut, blir det sämre kvalitet?
Jag kommer ihåg när jag läste Mobil's test utav P20 Pro, fastnade för detta utlåtande

'Bilderna du får ut är dock inte på 40 megapixel även om du manuellt kan välja att få det. Istället levererar kameran som standard bilder i tio megapixels upplösning där den extra informationen används för att förbättra bilderna med till exempel minskat brus.''

https://www.mobil.se/tester/produkttester/sto...

Kraftig post-processorn av bilderna från dess ursprung. Men många gillar det.

Ursprungligen av keptang:

Kraftig post-processorn av bilderna från dess ursprung. Men många gillar det.

Rene Ritchie gjorde en video om det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-07 08:51
Ursprungligen av Andorr:

Köpte första iPhone från USA direkt då den släpptes där, köpte 2st då till det facila priset av $799/st (allt var inte billigare förr) + en billig expressfrakt för ca. 2000kr. I dagens penningvärde ca. 21000kr.

https://i.ibb.co/8Xbcxry/ip2g.png

Mina 2¢.

Nu tramsar du, och ljuger som en häst travar. 799 dollar var 2007 mindre än 5000:- (Dollarkurs 2007 efter iPhone ca. 6.63-6.23)
Totala kostnaden för dina TVÅ iPhone + frakt och US skatt blev då i svenska pengar, enligt ditt kvitto, (som vi inte har någon äkthet på) blir då ca 11.500:-

Själv köpte jag min första iPhone för 8.000:- sek i Sverige av en forummedlem.

Skall du hitta på, så gör det med saker som är svårare att kontrollera.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nu tramsar du, och ljuger som en häst travar. 799 dollar var 2007 mindre än 5000:- (Dollarkurs 2007 efter iPhone ca. 6.63-6.23)
Totala kostnaden för dina TVÅ iPhone + frakt och US skatt blev då i svenska pengar, enligt ditt kvitto, (som vi inte har någon äkthet på) blir då ca 11.500:-

Själv köpte jag min första iPhone för 8.000:- sek i Sverige av en forummedlem.

Skall du hitta på, så gör det med saker som är svårare att kontrollera.

Jag tror han menar med inflation inräknat.
”What cost $1849 in 2007 would cost $2287.92 in 2018”
https://westegg.com/inflation/infl.cgi

Ursprungligen av _empty:

Jag gjorde exakt samma tabbe som du vilket blev dyrt. En månad stog jag ut med min Samsung 7edge

Spontant tänker jag mig att du gav din Samsung för lite tid. Det tar lite längre tid för våra vanemässiga hjärnor att ställa om sig... Åtminstone för mig. Jag tror också att det hänt en del med modellerna sedan Edge 7.

Ursprungligen av Ggabbe:

Fast för mig, det är precis så det känns:) Jag vet, det finns större beslut i livet, men mobiler. ..

Låter som du lever det perfekta livet om valet av mobil är en stor fråga! Haha

"Kamera, pixlar och flyt..."
Jag har så svårt att se hur kamerans kvalité kan påverka folks beslut i köpfrågan. Bildkvalitén har varit så himla bra de senaste åren att du måste hålla bilderna sida vid sida och verkligen studera detaljerna (helst med förstoringsglas!) för att se skillnaden.

Och "flytet".... jag vet inte. När var det senast ett problem? Men jag håller med om att iOS är ett stabilare system och mer välpolerat.

Min poäng är väl egentligen den här: Telefonerna har närmat sig varandra på alla plan. Det är nyansskillnader och mindre detaljer som skiljer dem åt. Jag kollade precis Apples hemsida och har de aktuella priserna.... iPhone XS går för 12.795 SEK (64GB) och 14.695 SEK (256GB). Jag köpte min Samsung för 8.590 SEK och då med 128 GB.

(Tele2 körde dessutom en drive så jag fick 2.000 SEK rabatt på telefonen. Sämst täckning i världen men det var värt pengarna den månad jag tvingades nyttja deras usla täckning!)

För mig är det en gåta att inte fler switchar?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-07 10:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror han menar med inflation inräknat.
”What cost $1849 in 2007 would cost $2287.92 in 2018”
https://westegg.com/inflation/infl.cgi

Problemet är att ni använder dagens dollarkurs. Använd den för 2007 så blir resultatet ca 14.500:-. För TVÅ iPhones! i dagens penningvärde.

Ursprungligen av MatsOlov:

Problemet är att ni använder dagens dollarkurs. Använd den för 2007 så blir resultatet ca 14.500:-. För TVÅ iPhones! i dagens penningvärde.

Ja det stämmer faktiskt.
Dollarn låg i ungefär 6.43=11889kr med frakt=13441kr med inflation.

Det som dock är intressant är att 2007 kändes det inte ok att köpa två iPhones för 13400:- menas 2019 är det inte lika främmande att lägga den summan på en ?

Bevaka tråden