Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xXMALmenXx:

Hur får man i det i wallet? Hittar inget alls om det

Lägg till kort och sedan scanna med kameran. Hamnar tillsammans med App Store & iTunes kort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-27 12:22
Ursprungligen av IngoX:

Stämmer inte med min erfarenhet. Jag har använt Apple Pay (Nordea) utan Ica-kort i självskanningen i min närmsta Ica Supermarket (också i Gbg). Har aldrig handlat där via vanliga kassan, eftersom jag hittills inte kommit dit när någon suttit där!

Men du måste ändå dra ett kort för att få loss handskannern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-27 12:35
Ursprungligen av kenjon:

Men du måste ändå dra ett kort för att få loss handskannern?

Jag skrev fel, jag menade snabbkassa där man skannar själv vid utgången, inte handskanner.
Men som sagts tidigare, jag tror inte det spelar roll. Så länge man kan blippa kort så funkar Apple Pay.

Ursprungligen av kenjon:

Men du måste ändå dra ett kort för att få loss handskannern?

Man kan ta loss handscannern med en QR-kod i telefonen. Behövs inte dras ICA-kort för det.

Ursprungligen av Sir N.:

Man kan ta loss handscannern med en QR-kod i telefonen. Behövs inte dras ICA-kort för det.

Bara om du har ICAs kreditkort/bankkort, va (då denna funktion dyker upp i appen)?
Tror inte detta är möjligt om du bara har vanligt ICA-kort. Kan det stämma?

Ursprungligen av adress@mac:

Lägg till kort och sedan scanna med kameran. Hamnar tillsammans med App Store & iTunes kort.

Scanna det "riktiga" kortet?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Bara om du har ICAs kreditkort/bankkort, va (då denna funktion dyker upp i appen)?
Tror inte detta är möjligt om du bara har vanligt ICA-kort. Kan det stämma?

Jag har bara ett vanligt poängsamlarkort, inte ett bankkort, och det funkar.

Ursprungligen av Sir N.:

Jag har bara ett vanligt poängsamlarkort, inte ett bankkort, och det funkar.

Bra. Då är det nog trots allt olika utrullat i olika takt för olika ICA-butiker. (Jag har nog testat vid tiotal tillfällen senaste 1,5 åren, men får kanske testa igen här i Borås ICA-butiker så inte ApplePay har dragit igång senaste månaden eller så...)

Ursprungligen av Sir N.:

Man kan ta loss handscannern med en QR-kod i telefonen. Behövs inte dras ICA-kort för det.

Lite svårt att få in qr-koden genom den magnetiska kortläsaren. Jag har inte sett någon butik med en optisk avläsare för att lossa på scannern

Eller tar man valfri scanner och scannar QR-koden via den?

Eller finns det någon dold avläsare som jag har missat?

Ursprungligen av BlackSmp:

Lite svårt att få in qr-koden genom den magnetiska kortläsaren. Jag har inte sett någon butik med en optisk avläsare för att lossa på scannern

Eller tar man valfri scanner och scannar QR-koden via den?

Eller finns det någon dold avläsare som jag har missat?

Du har den gamla typen av handscanners i din butik. Det finns nyare modell med mer finesser. T ex kan du se din inköpslista i handscannern. Den modellen kan du lossa genom en QR-läsare i den mojängen där du kan dra kortet.

Ursprungligen av Sir N.:

Du har den gamla typen av handscanners i din butik. Det finns nyare modell med mer finesser. T ex kan du se din inköpslista i handscannern. Den modellen kan du lossa genom en QR-läsare i den mojängen där du kan dra kortet.

Ok

Det låter bra.

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Scanna det "riktiga" kortet?

Ja

Ursprungligen av Sir N.:

Du har den gamla typen av handscanners i din butik. Det finns nyare modell med mer finesser. T ex kan du se din inköpslista i handscannern. Den modellen kan du lossa genom en QR-läsare i den mojängen där du kan dra kortet.

Har inte sett på ICA. Däremot på Citygross. Kort - QR eller körkort. Bara att välja. Nu har dom börjat med Klarna också.

  • Medlem
  • 2019-04-02 17:16
Ursprungligen av Vesto:

Om du lyssnar på länken nedan så får du en liten hint om hur det ser just nu. Där nämner man specifikt att det är fler banker på gång men det är rykten och såklart finns inga konkreta bevis. Sen försöker jag hitta fakta och läsa på en del gällande detta. Har gjort det väldigt länge.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226855

Nu lossnar det lite iallafall. Danske Banke meddelar att man snart inför Apple Pay. Goda nyheter, även för de som inte har Danske Bank. Detta ökar pressen ytterligare på övriga banker.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-04-02 17:25
Ursprungligen av Vesto:

Nu lossnar det lite iallafall. Danske Banke meddelar att man snart inför Apple Pay. Goda nyheter, även för de som inte har Danske Bank. Detta ökar pressen ytterligare på övriga banker.

Ett kontokortsföretag som heter Monese ska tydligen öppna upp för Apple Pay i Finland, Danmark och Sverige.
Aldrig hört talas om dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-02 17:50
Ursprungligen av Vesto:

Nu lossnar det lite iallafall. Danske Banke meddelar att man snart inför Apple Pay. Goda nyheter, även för de som inte har Danske Bank. Detta ökar pressen ytterligare på övriga banker.

Källan: https://mobile.twitter.com/DanskeBankSE/statu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-02 17:51
Ursprungligen av Choke55:

Ett kontokortsföretag som heter Monese ska tydligen öppna upp för Apple Pay i Finland, Danmark och Sverige.
Aldrig hört talas om dem.

Källa?

  • Medlem
  • 2019-04-02 17:52
Ursprungligen av Choke55:

Ett kontokortsföretag som heter Monese ska tydligen öppna upp för Apple Pay i Finland, Danmark och Sverige.
Aldrig hört talas om dem.

Intressant. Detta är också goda nyheter. Varje ny introduktion av Apple Pay ökar pressen på gammelbankerna att hänga med i utvecklingen.

  • Medlem
  • 2019-04-02 17:53
Ursprungligen av IngoX:

Källa?

https://www.macrumors.com/2019/04/02/apple-pa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-02 18:55

Aktia i Finland (vanlig i svensktalande landsdelarna) samt Arbejdernes Landsbank och Spar Nord i Danmark är redo och igång med Apple Pay med info på deras respektive hemsidor.

När det gäller Danske Bank i Danmark gäller "senare i år" enligt informationen på deras twitter. Mer ett besked om att än besked om när och hur.

Citat:

Nogle af vores kunder har efterspurgt Apple Pay, og derfor har vi prioriteret at give dem besked om, at det nok skal blive tilgængeligt, også selvom vi endnu ikke kan sætte en præcis dato på. Og selvom det er for tidligt at svare specifikt vedr bestemte betalingskort.

Så det återstår att se vad "Snart här" betyder i verkligheten för Danske Bank i Sverige. Men positivt att de bestämt sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-02 19:19
Ursprungligen av Choke55:

Ett kontokortsföretag som heter Monese ska tydligen öppna upp för Apple Pay i Finland, Danmark och Sverige.
Aldrig hört talas om dem.

Monese är en brittisk nätbank som också erbjuder ett EU-kort. Enligt deras hemsida kan deras kort kopplas till Apple Pay och användas i Sverige, eller i andra länder som inte har Apple Pay än.

Ett sådant land är Nederländerna, som fastän - eller kanske just för att - de historiskt är ett handelsland med stark banksektor inte har någon bank som anslutit till Apple Pay än.
Här är en reddit-tråd där en stackars holländare beskriver användning av Monese

Ursprungligen av IngoX:

Monese är en brittisk nätbank som också erbjuder ett EU-kort. Enligt deras hemsida kan deras kort kopplas till Apple Pay och användas i Sverige, eller i andra länder som inte har Apple Pay än.

Ett sådant land är Nederländerna, som fastän - eller kanske just för att - de historiskt är ett handelsland med stark banksektor inte har någon bank som anslutit till Apple Pay än.
Här är en reddit-tråd där en stackars holländare beskriver användning av Monese

Just Holland är ju synnerligen speciellt eftersom det är ett av få ställen i Europa där cash fortfarande är king och kreditkort i många fall överhuvudtaget inte accepteras. Jag som i vanliga fall nästan aldrig har kontanter har fått ställa om helt när jag börjat resa på Holland under senaste året. Har däremot inte haft några problem på Schiphol trots vad som skrivs på reddit, här funkar min klocka för både mat, hyrbil och taxfree.

Ny till detta med Apple pay funktionen, testat idag och verkar smidigt att använda på samma sätt som blipp på kortet, än mer när jag hämtat ut en Apple klocka.

Det jag tänkte på är ju dock som ni tidigare skrivit om, Ica kortet, går det att få in medlemskortet (bonuspoäng eller vad det nu kallas) i mobilen så jag slipper ta upp plånboken alls? Har bara Ica kort där det samlas bonuspoäng, betalar med mitt vanliga kort genom Nordea.

Ursprungligen av N_Micke:

Ny till detta med Apple pay funktionen, testat idag och verkar smidigt att använda på samma sätt som blipp på kortet, än mer när jag hämtat ut en Apple klocka.

Det jag tänkte på är ju dock som ni tidigare skrivit om, Ica kortet, går det att få in medlemskortet (bonuspoäng eller vad det nu kallas) i mobilen så jag slipper ta upp plånboken alls? Har bara Ica kort där det samlas bonuspoäng, betalar med mitt vanliga kort genom Nordea.

Om ditt ICA har uppgraderat till nya handscannrar så öppnar du ICA-appen som visar en QR-kod. Den scannar du i apparaten där du tar loss en handscanner och kan sedan handla. Vi utcheckning slår du ditt personnr eller scannar QR på nytt, sedan betalar du med Apple Pay, mobil eller klocka. Inget plastkort behövs, poäng registreras på ditt konto. Som bonus kan du läsa din inköpslista från ICA-appen i handscannern så mobilen kan man lämna i fickan medans man handlar.

Ursprungligen av Sir N.:

Om ditt ICA har uppgraderat till nya handscannrar så öppnar du ICA-appen som visar en QR-kod. Den scannar du i apparaten där du tar loss en handscanner och kan sedan handla. Vi utcheckning slår du ditt personnr eller scannar QR på nytt, sedan betalar du med Apple Pay, mobil eller klocka. Inget plastkort behövs, poäng registreras på ditt konto. Som bonus kan du läsa din inköpslista från ICA-appen i handscannern så mobilen kan man lämna i fickan medans man handlar.

Tack, kanske är dags att ta steget till handscanner snart då, lite omodern där

Ursprungligen av Sir N.:

Om ditt ICA har uppgraderat till nya handscannrar så öppnar du ICA-appen som visar en QR-kod. Den scannar du i apparaten där du tar loss en handscanner och kan sedan handla. Vi utcheckning slår du ditt personnr eller scannar QR på nytt, sedan betalar du med Apple Pay, mobil eller klocka. Inget plastkort behövs, poäng registreras på ditt konto. Som bonus kan du läsa din inköpslista från ICA-appen i handscannern så mobilen kan man lämna i fickan medans man handlar.

QR koden borde väl gå att föra över till Wallet så slipper man öppna ICA appen?

Edit: Gjort, nu behöver jag bara en butik som har uppdaterade scanners för att se om det fungerar

Senast redigerat 2019-04-03 07:00
Ursprungligen av BlackSmp:

QR koden borde väl gå att föra över till Wallet så slipper man öppna ICA appen?

Edit: Gjort, nu behöver jag bara en butik som har uppdaterade scanners för att se om det fungerar

Hur fasen fick du in den där? Iallafall utan fler telefoner, hittar ju ingen qr kod på icas hemsida på datorn.

Ursprungligen av N_Micke:

Hur fasen fick du in den där? Iallafall utan fler telefoner, hittar ju ingen qr kod på icas hemsida på datorn.

Tog en skärmdump över koden i ICA appen och scannade in det till Pass2U Wallet för att skapa ett kort. Pass2U Wallet kan hämta koder från foton i Bilder.

Det gäller att vara kreativ

Ursprungligen av BlackSmp:

Tog en skärmdump över koden i ICA appen och scannade in det till Pass2U Wallet för att skapa ett kort. Pass2U Wallet kan hämta koder från foton i Bilder.

Det gäller att vara kreativ

Haha, snyggt!

Märkligt att Wallet inte behagar lägga till det när jag kan ”Safari söka” på koden när jag tar på lägg till där i Wallet appen. Uppenbarligen så ser den ju att QR koden finns.

Skärmdumpade på telefonen och försökte scanna koden med Wallet genom datorn. Testade skriva ut bilden också men blev ingen skillnad. Varför kan den inte bara spara in bilden så jag kan ha min rabatt kupong eller så där.

Senast redigerat 2019-04-03 07:54
Ursprungligen av N_Micke:

Haha, snyggt!

Märkligt att Wallet inte behagar lägga till det när jag kan ”Safari söka” på koden när jag tar på lägg till där i Wallet appen. Uppenbarligen så ser den ju att QR koden finns.
...

Det var faktiskt min första tanke. Att scanna QR-koden via kameran för att se vad koden angav.

Bevaka tråden