Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Tele2 och Telia (e-sim Apple Watch)?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av json:

Är det här "bara" för telefoner (alltså ej Apple Watch tex)? Läste lite på sidan, såg inget om annat än telefoner men kan ju ha missat nåt...

Hur som helst, Telia KOM IGEN NU! (hmm... borde nog skriva detta till dom och inte här... )

Såg heller ej ang AppleWatch. Snarare tvärtom - ”slipper ha smartwatch med dig”
Kanske kommer Comviq också ....

Jag var in och pratade i en Tele2 butik. Funkar såklart bara till XR och XMax. Inte min nya iPad Pro. Verkar inte funka till dom som har klockan heller. Gah! Klantskallar!

Ursprungligen av westerlu77:

Jag var in och pratade i en Tele2 butik. Funkar såklart bara till XR och XMax. Inte min nya iPad Pro. Verkar inte funka till dom som har klockan heller. Gah! Klantskallar!

Men... anti-klimax

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-24 13:14
Ursprungligen av westerlu77:

Jag var in och pratade i en Tele2 butik. Funkar såklart bara till XR och XMax. Inte min nya iPad Pro. Verkar inte funka till dom som har klockan heller. Gah! Klantskallar!

Måste erkänna att jag inte läst på allt, men finns det eSIM och eSIM alltså? Och dom är inte lika?

Ursprungligen av frazze:

Måste erkänna att jag inte läst på allt, men finns det eSIM och eSIM alltså? Och dom är inte lika?

Man kan ju undra. Oftast har dom ingen koll i butikerna eller på kundtjänst.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-01-24 15:44
Ursprungligen av adress@mac:

Såg heller ej ang AppleWatch. Snarare tvärtom - ”slipper ha smartwatch med dig”
Kanske kommer Comviq också ....

Tack för info!

"Slipper ha smartwatch med dig"... ja det är ju ofta jag tänker så på morronen "usch, ska jag måsta sätta på mig klockan, tacka vet jag att 'släpa på' telefonen överallt istället"... :-}

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 06:58
Ursprungligen av frazze:

Måste erkänna att jag inte läst på allt, men finns det eSIM och eSIM alltså? Och dom är inte lika?

En skilnad för Apple Watch är väl att där ska nummer och abonnemang delas med telefonen och det kräver nog anpassning i operatörens nät.

Sedan antar jag att varje e-sim är på något sätt modellspecifik och behöver godkännas av operatören. Man har ju redan med fysiskt sim specifika operatörsinställningar som ofta behöver uppdateras när enhetens OS uppdateras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 07:08
Ursprungligen av adress@mac:

Såg heller ej ang AppleWatch. Snarare tvärtom - ”slipper ha smartwatch med dig”
Kanske kommer Comviq också ....

Antingen har du läst och citerat fel eller så skrev de fel och har nu rättat texten.

Citat:

Smartklockan lämnar mobilen hemma

Slipp ansluta smartklockan till mobilen eller hantera fysiska SIM-kort. Istället får klockan en egen uppkoppling direkt till mobilnätet. Ta emot meddelanden, svara på samtal och använd gps:en även om har lämnat mobilen hemma.

https://www.tele2.se/handla/esim

Smygstart Tele2

Ursprungligen av adress@mac:

Såg heller ej ang AppleWatch. Snarare tvärtom - ”slipper ha smartwatch med dig”
Kanske kommer Comviq också ....

—-///Tele2 Facebook utdrag——//
Hej Andres!

eSIM är live, men vi smygstartar med telefoner! Så småningom finns tjänsten tillgänglig även för klockorna. Vi behöver börja i ena änden för att säkerställa att vi kan leverera bästa möjlig tjänst!

Håll ut! ⌚

Vänliga hälsningar,
Emma Karlsson

—///:::

Innebär Tele2 drog ut på det. Gissar på mars nu...Telia kommer förmodligen sist bland de stora...

Ursprungligen av IngoX:

En skilnad för Apple Watch är väl att där ska nummer och abonnemang delas med telefonen och det kräver nog anpassning i operatörens nät.

Tele2 bekräftade på Twitter detta som orsak. Personligen har jag mycket lättare att acceptera en sån här grej när jag har en vettig förklaring till varför.

https://twitter.com/tele2sweden/status/109091...

Ursprungligen av Sperious:

Tele2 bekräftade på Twitter detta som orsak. Personligen har jag mycket lättare att acceptera en sån här grej när jag har en vettig förklaring till varför.

https://twitter.com/tele2sweden/status/109091...

Samma här, jag vill gärna förstå beroenden och sådant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-04 23:25

Telia har lagt upp en sida på sin webb nu där det står att de lanserar e-sim för utvalda modeller under första halvåret 2019.

https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...

Ursprungligen av tony:

Telia har lagt upp en sida på sin webb nu där det står att de lanserar e-sim för utvalda modeller under första halvåret 2019.

https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...

Citat:

VAD ÄR E-SIM? HÄR ÄR ALLT DU BEHÖVER VETA OM TELIAS PLANER FÖR E-SIM I SVERIGE

Tycker de ja... Jag behöver veta mer

Första halvåret... Då är det bara att sikta på 30/6...

Uppdatering slutet av feb 2019

Ursprungligen av E-Sim fighter:

—-///Tele2 Facebook utdrag——//
Hej Andres!

eSIM är live, men vi smygstartar med telefoner! Så småningom finns tjänsten tillgänglig även för klockorna. Vi behöver börja i ena änden för att säkerställa att vi kan leverera bästa möjlig tjänst!

Håll ut! ⌚

Vänliga hälsningar,
Emma Karlsson

—///:::

Innebär Tele2 drog ut på det. Gissar på mars nu...Telia kommer förmodligen sist bland de stora...

Uppdatering....Nu har Tele2 under 2019 på sin hemsida, medans Telia sedan ett tag faktiskt har första halvan av 2019 på sin. Får se vem som blir först...oavsett är jag trött då vänta på AW4 så har bestämt mig för att vänta till AW5, tråkigt men så får det bli...

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Uppdatering....Nu har Tele2 under 2019 på sin hemsida, medans Telia sedan ett tag faktiskt har första halvan av 2019 på sin. Får se vem som blir först...oavsett är jag trött då vänta på AW4 så har bestämt mig för att vänta till AW5, tråkigt men så får det bli...

Fattar inte heller hur det kan ta sån lång tid. 3 har väl haft detta länge nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-08 11:42

Hej
Jag har uppdaterat fr AppleWatch (Series 0 / första) till AW4 m GPS när den kom till Sverige. Men har de senaste månaderna också fått diverse olika svar från Tele2 om kommande E-sim, ingen verkar ha koll ?

Håller med @westerlu77 - fattar inte vad som tar sådan tid?! Vill ha "Dick Tracy" funktionen nu...

Ursprungligen av Mr Mac:

Hej
Jag har uppdaterat fr AppleWatch (Series 0 / första) till AW4 m GPS när den kom till Sverige. Men har de senaste månaderna också fått diverse olika svar från Tele2 om kommande E-sim, ingen verkar ha koll ?

Håller med @westerlu77 - fattar inte vad som tar sådan tid?! Vill ha "Dick Tracy" funktionen nu...

Tele2 har gått ut och sagt att anledningen till att dom inte kan erbjuda e-sim för klockor ännu är att det kräver tjänsten ”tvillingkort”, dvs möjligheten i deras nät att klona ett sim-kort så att samma telefonnummer associeras med både en telefon och en klocka. När dom utvecklat den tjänsten så kommer e-sim att lanseras för klockor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-18 17:08
Ursprungligen av Sperious:

Tele2 har gått ut och sagt att anledningen till att dom inte kan erbjuda e-sim för klockor ännu är att det kräver tjänsten ”tvillingkort”, dvs möjligheten i deras nät att klona ett sim-kort så att samma telefonnummer associeras med både en telefon och en klocka. När dom utvecklat den tjänsten så kommer e-sim att lanseras för klockor.

Tack för uppdaterad info, ej hört det tidigare. Känns som om de verkligen borde prioritera detta då många andra operatörer redan löst det.

Ursprungligen av Mr Mac:

Tack för uppdaterad info, ej hört det tidigare. Känns som om de verkligen borde prioritera detta då många andra operatörer redan löst det.

Några inlägg ovan ditt så diskuteras detta med länk till den faktiska tweeten.

Men jag håller med, hoppas verkligen att dom jobbar aktivt med detta.

Telia - knappt 11 månader efter Tre

Ursprungligen av BlackSmp:

Tycker de ja... Jag behöver veta mer

Första halvåret... Då är det bara att sikta på 30/6...

Då var det klart. Då kan jag bara beklaga förseningen och själv vänta in AW5 i september ??

Någon som hört något om tele2?

Ursprungligen av gaddan:

Någon som hört något om tele2?

Skrev via Facebook till Tele2. De svarade att planen är att de ska ha stöd för alla produkter med e-sim under 2019. Alltså även AW.

När Tele2 släppes stöd, tror ni det kommer fungera också för Comhem-abonnemang och Comviq-abonnemang?

Ursprungligen av Johannnn:

När Tele2 släppes stöd, tror ni det kommer fungera också för Comhem-abonnemang och Comviq-abonnemang?

Fråga ComHem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-08 12:55

Jag reagerar på att Tele2 har tagit bort notisen att esim till klockor lanseras under 2019 i deras dokument.
https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/e...

Har de äntligen lanserat det?

#nyhetstips

Deras chatt-support har iaf ingen ny info.

Senast redigerat 2019-10-08 13:06
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-09 23:18
Ursprungligen av iller:

Jag reagerar på att Tele2 har tagit bort notisen att esim till klockor lanseras under 2019 i deras dokument.
https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/e...

Har de äntligen lanserat det?

#nyhetstips

Deras chatt-support har iaf ingen ny info.

När man nu har tänkt på det hela och läser Tele2-dokument igen så börjar jag nästan tro att de senarelägger det hela istället och därför tagit bort att det skulle vara färdigt 2019.

Riktigt uselt skött av Tele2 faktiskt. Nu måste det väl vara två år sedan iaf Apple Watch med stöd för e-sim släpptes i Sverige? På två år har Tele2 alltså inte lyckats lansera denna tjänst? Två år är ofattbart lång tid i tech-sammanhang.

Själv bytte jag i veckan till Telenor då deras familjerabatt lockade. Så plötsligt har jag möjlighet att beställa e-sim till klockan. Det kostar dock 49 kr per månad och nu känner jag att jag inte riktigt vet vad poängen skulle vara?

Är utan telefonen ytterst sällan, i princip endast under löpturer. Antalet tillfällen någon kommer att behöva nå mig under en löptur är minimalt för att inte säga obefintligt. Visst vore det smidigt att kunna streama musik eller pod under löpturen utan att synka innan, men... 49 kr per månad? Med tanke på hur lite resurser tjänsten normalt sett borde förbruka anser jag att priset borde vara symboliskt, typ 19 kr per månad.

Ni som betalar för mobil uppkoppling i klockan, känner ni att ni får valuta för pengarna? Är det värt kostnaden?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-10 17:30
Ursprungligen av Sperious:

Visst vore det smidigt att kunna streama musik eller pod under löpturen utan att synka innan, men... 49 kr per månad? Med tanke på hur lite resurser tjänsten normalt sett borde förbruka anser jag att priset borde vara symboliskt, typ 19 kr per månad.

Ni som betalar för mobil uppkoppling i klockan, känner ni att ni får valuta för pengarna? Är det värt kostnaden?

Håller med om att det är lite av ett överpris att ta en femtilapp i månanden, för en tjänst som inte gör att det driver någon mer data från operatörens nät (datan dras av från min normala Telenorpott för telefonen). En tia per månad hade varit mer rimligt sett till den minimala kostnaden för operatören.

För mig personligen så älskar jag dock LTE-funktionen på min AW!

Tycker det är så smidigt att kunna sprina iväg och ta en te på jobbet, eller snacka med en kollega i rummet intill, och tryggt kunna låta mobilen kunna ligga kvar på skrivbordet (ibland på laddning).

Samma sak hemma; så gott när jag sitter i soffan och kikar på TV, och frugan eller någon polare ringer, och jag slipper springa upp ur soffan och leta efter mobilen (som kanske är i ett helt annat rum).

Älskar den funktionen, och för mig är den minimala kostnaden extremt trivial (även om den som sagt är omotiverat hög från ett produktionsperspektiv sett). Skulle misstänka att det är väldigt marginellt för de flesta som jobbar (för mig motsvarar det ca. två minuters arbete - för att finansiera en tjänst för en hel månad).

Sammanfattat; Ja, absolut klart värt det för den lilla kostnaden!

Motiverad och rimlig kostnad från leverantören? Nej, galet högt (kommer nog att med konkurrens och volym gå ner om några få år)!

Ursprungligen av omartint:

Motiverad och rimlig kostnad från leverantören? Nej, galet högt (kommer nog att med konkurrens och volym gå ner om några få år)!

Tack för input! Nej, det är förstås inga stora pengar för dom flesta, inte för mig heller, men det är typ hälften av kostnaden för att ha tillgång till all världens musik via valfri streamingtjänst. Ur den aspekten är det, som du skriver, alldeles för dyrt.

Personligen har jag ett jobb där jag aldrig är ifrån telefonen, kör tåg, så den aspekten är inte så intressant för mig. På hemmaplan faller ju klockan över på wifi om jag är för långt från telefonen och då ringer den ändå om ett samtal kommer in på mobilen. Jag svarar alltid i klockan hemma om jag inte är nära telefonen, även om jag sedan brukar ta mig mot telefonen och ta över samtalet där. Så på hemmaplan med wifi förstår jag inte riktigt vinningen?

Det kan helt enkelt vara så att jag inte är målgruppen för funktionen. Har velat ha den mest bara för sakens skull. Dick Tracy-klockan är ju äntligen här liksom. Minns bokstavligt talat hur jag fantiserade om det som liten. Oavsett vilket så kommer jag fortsätta köpa cellular-varianten utav hårdvaran för att kunna ringa 112 i nödfall, eller låta klockan göra det själv om jag faller eller så. Den extra tryggheten är klart värd det extra inköpspriset för mig.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-10 19:34
Ursprungligen av Sperious:

Det kan helt enkelt vara så att jag inte är målgruppen för funktionen. Har velat ha den mest bara för sakens skull. Dick Tracy-klockan är ju äntligen här liksom. Minns bokstavligt talat hur jag fantiserade om det som liten. Oavsett vilket så kommer jag fortsätta köpa cellular-varianten utav hårdvaran för att kunna ringa 112 i nödfall, eller låta klockan göra det själv om jag faller eller så. Den extra tryggheten är klart värd det extra inköpspriset för mig.

En annan fördel för mig är att om batteriet till min telefon skulle ta slut, så har jag alltid en backup i att jag både kan ringa och ta emot samtal via klockan. Händer rätt sällan iofs, men de få gånger som det händer så har jag verkligen uppskattat att jag haft min Apple Watch med LTE.

Tidigare hade jag nästan alltid två mobiler med mig (en privat och en jobb, eller en norsk och en svensk), men numera har jag normalt endast en med mig (kör eget bolag och jobbar endast i Sverige numera). Har då saknat backupen av två telefoner som jag hade tidigare, men nu fyller AW LTE den funktionen och platsen fint.

Bevaka tråden