Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny version av Airpods

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik Sjölund:

De passar inte mina öron heller om jag inte modifierar dem. Då ramlar de bara ut så fort jag rör mig. Jag kör med sådana där små skulgummikuddar utanpå. Då sitter de riktigt bra. Det kostar typ ingenting och jag behöver inte ta bort dem när jag sätter tillbaka airpodsen i laddfodralet då de får plats där. På gymmet kör jag med earhoox eller vad de heter.

Hur funkar skumgummikuddarna med sensorerna på AirPods? Blir dom inte blockerade?

Ursprungligen av Sperious:

Hur funkar skumgummikuddarna med sensorerna på AirPods? Blir dom inte blockerade?

Jag tror att man brukar få göra små hål i kuddarna för att få sensorerna att fungera. Detta enligt de videos som jag sett på nätet (har inte provat själv)

Ursprungligen av Sperious:

Hur funkar skumgummikuddarna med sensorerna på AirPods? Blir dom inte blockerade?

Stämmer, samma med silikonöverdrag. Även om det är små hål för sensorerna så funkar det inte riktigt bra. De kommer lite snett och sen försvinner smartheten med lurarna och de fortsätter spela när man lägger de på bordet. Och ett j-la meck att sätta på och ta av överdragen när man skall lägga lurarna i asken. Och så skall överdragen förvaras nånstans också där de inte kommer bort. Skumgummikuddar går att få ner i fodralet dock. Sen när man använder lurarna måste man ändå gå och trycka till lurarna var och varannan minut för att de glidit ut lite och all bas försvinner.

Kan man plastikoperera öron så de blir Apple-kompatibla?

Senast redigerat 2019-03-21 07:03

Nu blev man ju extremt sugen på att lägga en beställning! Men jag är fortfarande nöjd med mina AirPods 1.0 så jag väntar nog med en beställning, hade ju dock varit trevligt med möjligheten att ladda trådlöst. Vi får se, kanske blir en beställning snart trots allt!
Hade ju varit grymt om AirPower kommer i veckan också, kommer den blir det 100% ett köp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-21 08:50
Ursprungligen av IngoX:

Ah, du tänkte så, antal laddningscykler. Jag har inga Airpods själv, men antar att det inte går att utläsa någonstans hur många cykler de genomlevt? Eller syns det i appen Batterihälsa?

Men tror du inte man kan tänka att prestandan borde vara ungefär som för litiumjon-batterier i övrigt, där Apple uppger 80% kapacitet efter 500 cykler? Om jag tänker att eftersom hörlurarna har så mycket kortare användningstid per laddcykel jämfört med en telefon så är det väl inte konstigt om man uppnår till exempel 1000 cykler på två år där det kanske tar fyra år för en telefon. Man kan förvänta sig kortare livslängd på små batterier som genomgår hela laddcykler mycket oftare.

Detta är vad jag hittar om cykelantal hos Apple själva:

Jag köpte min apple watch kort efter airpodsen, märker ingen skillnad på hur länge den räcker och den måste rimligen ha betydligt fler cykler än mina airpods. Den laddas varje eller varannan dag, airpodsfodralet laddar jag några gånger i månaden.

Skulle tro att för de allra flesta så går både telefon och klocka genom fler cykler än airpodsen på samma tid¨eftersom man helt enkelt inte använder airpodsen konstant varje dag på samma sätt.

Kikade snabbt på tradera, borde nog försöka kränga airpodsen och köpa de nya enbart för nyare batteri.

Jag trodde faktiskt att den nedstickande pinnen skulle bli kortare. Eller att designen skulle ändras lite på hela luren. Det har väl ändå varit en del snack om att det ser ut som man har tandborsthuvuden i öronen. Personligen tycker jag det är en av marknadens fulare varianter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-21 10:49
Ursprungligen av PerMagnus:

Jag trodde faktiskt att den nedstickande pinnen skulle bli kortare. Eller att designen skulle ändras lite på hela luren. Det har väl ändå varit en del snack om att det ser ut som man har tandborsthuvuden i öronen. Personligen tycker jag det är en av marknadens fulare varianter.

https://pbs.twimg.com/media/Cwf-NLaUsAEa-di.jpg

Även om jag kom att älska mina AP från första stund så tyckte jag att de såg lite märkliga ut i början. Men idag tycker jag man vant sig. Inte reagerar jag numera när jag ser någon med AP. Jag tänker mer att där har vi en klok person som sett(hört) ljuset..?

Ursprungligen av PerMagnus:

Jag trodde faktiskt att den nedstickande pinnen skulle bli kortare. Eller att designen skulle ändras lite på hela luren. Det har väl ändå varit en del snack om att det ser ut som man har tandborsthuvuden i öronen. Personligen tycker jag det är en av marknadens fulare varianter.

https://pbs.twimg.com/media/Cwf-NLaUsAEa-di.jpg

Tror faktiskt att den där långa pinnen gör sitt till för att de ska sitta så pass bra som de gör i mina öron. Av någon anledning trivs jag inte alls med Earpods (lurarna med sladd), men Airpods går jättebra.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

De passar inte mina öron heller om jag inte modifierar dem. Då ramlar de bara ut så fort jag rör mig. Jag kör med sådana där små skulgummikuddar utanpå. Då sitter de riktigt bra. Det kostar typ ingenting och jag behöver inte ta bort dem när jag sätter tillbaka airpodsen i laddfodralet då de får plats där. På gymmet kör jag med earhoox eller vad de heter.

Alltså, tack för tipset! ?

Trodde aldrig det skulle funka med vanliga skumgummikuddar, men dom sitter som klistrade i mina öron nu! Haha, helt otroligt. Och att jag slipper ta av dom varje gång dom ska ner i laddaren är ju ännu mer otroligt! Hallelujah!

Jag ska ta upp små hål för sensorerna dock, så att dom fattar när dom sitter i mina öron och inte. Detta görs tydligen enklast med en rejält uppvärmd nål eller annat litet metallobjekt.

Jag köpte mina på Biltema. 6-pack för 15,90 kr. ?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/h...

Ursprungligen av Sir N.:

Stämmer, samma med silikonöverdrag. Även om det är små hål för sensorerna så funkar det inte riktigt bra. De kommer lite snett och sen försvinner smartheten med lurarna och de fortsätter spela när man lägger de på bordet. Och ett j-la meck att sätta på och ta av överdragen när man skall lägga lurarna i asken. Och så skall överdragen förvaras nånstans också där de inte kommer bort. Skumgummikuddar går att få ner i fodralet dock. Sen när man använder lurarna måste man ändå gå och trycka till lurarna var och varannan minut för att de glidit ut lite och all bas försvinner.

Kan man plastikoperera öron så de blir Apple-kompatibla?

Mina ”EarBuddyz 2.0” (silikonöverdrag med vingar) är dock väldigt lätta att sätta på och ta av från AirPods. Går på en sekund eller så per hörlur.

När jag provade ”Earhoox” (också silikonöverdrag med vingar) så var det dock typ omöjligt att få på dom. Silikontypen var liksom ”kladdig” vilket som sagt gjorde det oerhört svårt att få dom på plats.

Med andra ord beror det nog på tillverkare hur lätta dom är att ta på och av.

Med mina Earbuddyz har jag inte haft några problem alls med att sensorerna har blockerats. EarBuddyz har alla hål på plats från början, så det är inget DIY-projekt. Jag har förvarat dom ihop med laddaren i en liten plastlåda som precis är stor nog.

Men, nu blir det skumgummikuddar för hela slanten. Då slipper jag tänka på att ta på/av och förvara i plastlåda. Jag tog en 45 min promenad med hunden nu och behövde inte justera dom i öronen en enda gång. Nu vet jag hur det skulle ha känts med Apple-öron. ?

För mig blev skumgummikuddar den optimala kompromissen.

2500 är mycket för ett par hörlurar med dålig ljudkvalité. Väldigt mycket.

  • Medlem
  • 2019-03-21 18:56
Ursprungligen av Johan Thuresson:

2500 är mycket för ett par hörlurar med dålig ljudkvalité. Väldigt mycket.

Jag blev med förvånad över priset för i praktiken trådlös laddning. Galaxy Buds kostar nästan 1000 kr mindre om man jämför

  • Medlem
  • 2019-03-21 18:58
Ursprungligen av Sperious:

Alltså, tack för tipset! ?

Trodde aldrig det skulle funka med vanliga skumgummikuddar, men dom sitter som klistrade i mina öron nu! Haha, helt otroligt. Och att jag slipper ta av dom varje gång dom ska ner i laddaren är ju ännu mer otroligt! Hallelujah!

Jag ska ta upp små hål för sensorerna dock, så att dom fattar när dom sitter i mina öron och inte. Detta görs tydligen enklast med en rejält uppvärmd nål eller annat litet metallobjekt.

Jag köpte mina på Biltema. 6-pack för 15,90 kr. ?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/h...

Mina ”EarBuddyz 2.0” (silikonöverdrag med vingar) är dock väldigt lätta att sätta på och ta av från AirPods. Går på en sekund eller så per hörlur.

När jag provade ”Earhoox” (också silikonöverdrag med vingar) så var det dock typ omöjligt att få på dom. Silikontypen var liksom ”kladdig” vilket som sagt gjorde det oerhört svårt att få dom på plats.

Med andra ord beror det nog på tillverkare hur lätta dom är att ta på och av.

Med mina Earbuddyz har jag inte haft några problem alls med att sensorerna har blockerats. EarBuddyz har alla hål på plats från början, så det är inget DIY-projekt. Jag har förvarat dom ihop med laddaren i en liten plastlåda som precis är stor nog.

Men, nu blir det skumgummikuddar för hela slanten. Då slipper jag tänka på att ta på/av och förvara i plastlåda. Jag tog en 45 min promenad med hunden nu och behövde inte justera dom i öronen en enda gång. Nu vet jag hur det skulle ha känts med Apple-öron. ?

För mig blev skumgummikuddar den optimala kompromissen.

Biltema är ett dunder ställe ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-21 23:08
Ursprungligen av Johan Thuresson:

2500 är mycket för ett par hörlurar med dålig ljudkvalité. Väldigt mycket.

Nej inte alls. Värdesätter man trådlös laddning och dom fördelar som AirPods har är det inte alls för dyrt.

Jag har bara stående trådlösa laddare hemma.
(Säger man stående trådlösa laddare? ?)
Jag tänker att de flesta sådana qi-laddare har sin coil i mitten och skulle därav missa att kunna ladda detta lilla fodral...
Skulle 99.se kunna gå igenom ett par sådana laddare som ligger/står på kontoret och se?

  • Medlem
  • 2019-03-22 05:49
Ursprungligen av Johan Thuresson:

2500 är mycket för ett par hörlurar med dålig ljudkvalité. Väldigt mycket.

Intressanta är att Apple tar 2500 kr
Alla andra börjar på 1990 kr typ Netonnet, Webhallen, Elgiganten mfl då är det ju en annan femma ?

Ursprungligen av PaO:

Intressanta är att Apple tar 2500 kr
Alla andra börjar på 1990 kr typ Netonnet, Webhallen, Elgiganten mfl då är det ju en annan femma ?

Fast det är med lightning-etuit.
Det trådlösa är 2490:- överallt.

Det mest snåla av Apple är att om man köper airpods med lightning eller endast det trådlösa fodralet av dom får man inte välja att gravera in sitt namn...

Senast redigerat 2019-03-22 07:51
  • Medlem
  • 2019-03-22 09:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast det är med lightning-etuit.
Det trådlösa är 2490:- överallt.

Det mest snåla av Apple är att om man köper airpods med lightning eller endast det trådlösa fodralet av dom får man inte välja att gravera in sitt namn...

Sorry, läst men inte förstått
Då är vi tillbaka till att det är lite i överkant med priset IMO trots gravering av namn

  • Medlem
  • 2019-03-22 09:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag har bara stående trådlösa laddare hemma.
(Säger man stående trådlösa laddare? ?)
Jag tänker att de flesta sådana qi-laddare har sin coil i mitten och skulle därav missa att kunna ladda detta lilla fodral...
Skulle 99.se kunna gå igenom ett par sådana laddare som ligger/står på kontoret och se?

Det funkar att ladda på vilken Qi laddare som helst annars?
Kan man ladda Airpods 2 på S10

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-22 09:54
Ursprungligen av PaO:

Det funkar att ladda på vilken Qi laddare som helst annars?
Kan man ladda Airpods 2 på S10

Samsuck användare köper AirPods? Menar du att först är man så ovetande att man köper en Samsuck och sen köper AirPods ??
Finns visst inga gränser på ditt fiskande.

Ursprungligen av PaO:

Det funkar att ladda på vilken Qi laddare som helst annars?
Kan man ladda Airpods 2 på S10

Eftersom du antingen inte vill förstå vad jag menar eller försöker hitta sätt att ge samsung reklam så gjorde jag en dåligt photoshoppad bild.

Inte ens dina galaxy buds kan träffa den coilen jag ritat så fint på denna bild hur det kanske ser ut på insidan.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag har bara stående trådlösa laddare hemma.
(Säger man stående trådlösa laddare? ?)
Jag tänker att de flesta sådana qi-laddare har sin coil i mitten och skulle därav missa att kunna ladda detta lilla fodral...
Skulle 99.se kunna gå igenom ett par sådana laddare som ligger/står på kontoret och se?

Vi har inte en enda Qi-laddare som laddar något stående på kontoret av någon anledning, men misstänker absolut att du har rätt. Liggande laddare lär krävas om man inte ska försöka balansera fodralet på nått. Jakob ska få in sina nya Airpods nästa vecka, men som sagt, Qi-laddare är det dåligt med just nu.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har inte en enda Qi-laddare som laddar något stående på kontoret av någon anledning, men misstänker absolut att du har rätt. Liggande laddare lär krävas om man inte ska försöka balansera fodralet på nått. Jakob ska få in sina nya Airpods nästa vecka, men som sagt, Qi-laddare är det dåligt med just nu.

Finns inbyggt i vissa telefoner så man inte behöver en separat Qi-laddare.

Ursprungligen av keptang:

Finns inbyggt i vissa telefoner så man inte behöver en separat Qi-laddare.

Minns vilket väsen det blev när man inte kunde ladda mobilen och lyssna i hörlurarna samtidigt...

Inte alls samma väsen när vi inte kan använda hörlurarna och titta i luren samtidigt...
Märklig värld vi lever i ?

Senast redigerat 2019-03-22 12:38
Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har inte en enda Qi-laddare som laddar något stående på kontoret av någon anledning, men misstänker absolut att du har rätt. Liggande laddare lär krävas om man inte ska försöka balansera fodralet på nått. Jakob ska få in sina nya Airpods nästa vecka, men som sagt, Qi-laddare är det dåligt med just nu.

Alla säger att man ska köpa samsung för att lösa problemet så får väl göra det.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-03-22 12:38
Ursprungligen av Mackan1984:

Eftersom du antingen inte vill förstå vad jag menar eller försöker hitta sätt att ge samsung reklam så gjorde jag en dåligt photoshoppad bild.

Inte ens dina galaxy buds kan träffa den coilen jag ritat så fint på denna bild hur det kanske ser ut på insidan.

I princip alla stående laddare har minst två spolar. Den nedersta placerad så att telefånen ska kunna placeras horisontellt för att t.ex. se på film under tiden den laddar.

Ursprungligen av Gäddnos:

I princip alla stående laddare har minst två spolar. Den nedersta placerad så att telefånen ska kunna placeras horisontellt för att t.ex. se på film under tiden den laddar.

Ok tack ?
Då ska jag se till att pröva så mina har nedre spolar hemma också.

Ursprungligen av keptang:

Finns inbyggt i vissa telefoner så man inte behöver en separat Qi-laddare.

Det har du så klart rätt i. Det är faktiskt en feature jag gärna ser i framtida Iphone. Just för hörlurarna och kanske också klockan vore det fiffigt.

Ursprungligen av Mackan1984:

Minns vilket väsen det blev när man inte kunde ladda mobilen och lyssna i hörlurarna samtidigt...

Inte alls samma väsen när vi inte kan använda hörlurarna och titta i luren samtidigt...
Märklig värld vi lever i ?

Det är bara att anpassa sig, förstår inte varför det alltid ska vara sånt väsen.

  • Medlem
  • 2019-03-22 13:35
Ursprungligen av Innis:

Samsuck användare köper AirPods? Menar du att först är man så ovetande att man köper en Samsuck och sen köper AirPods ??
Finns visst inga gränser på ditt fiskande.

Jag frågade i all enkelhet men man behöver inte göra en höna av en fjäder ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-22 14:14
Ursprungligen av PaO:

Jag frågade i all enkelhet men man behöver inte göra en höna av en fjäder ?

I ditt fall så är det inte så enkelt att du bara ställde en fråga.

Bevaka tråden