Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kabeldragning flera våningar, onödig switch?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-03-18 20:11

På jobbet har vi tre våningar, på entréplan ett 20 klienter och på 2:a vån ca 25 klienter plus servern som alla klienter jobbar mot.
Varje våning har en +24 ports switch, även 1:a vån där det endast sitter en Unify AP inkopplad.

Frågan är, har denna switch någon större påverkan på nätet, kan den agera flaskhals mellan entréplan och 2:a vån?
Inga större datamängder i nätet, kontorsarbete samt vårt affärssystem som körs på servern högst upp i huset.

Jag gissar att den inte påverkar, men jag undrar ändå...

svart=befintligt
streckad blå=om jag ska ta bort switchen på 1:vån.

https://www.draw.io/

Fördelen med nuvarande upplägg är att trafik från en dator på våning två till en annan dator på samma våning påverkar inte switchen på tredje våningen. Från den synpunkten har man bättre prestanda på varje våningsplan.
Har man layer 3 switch kan man ha en kabel från switch 1 direkt till switch 3, så skulle switch 2 sluta fungera skulle alla på våning 3 forfarande ha access till våning 1 och vice versa samt internet – en begränsad variant av redundant nätverk.
Har man en rak logiskt nätverksstrukur (som @Saffran nämner), t.ex. en switch på varje våningsplan blir totalprestandan bättre än en switch mindre på våning två.

Senast redigerat 2019-03-19 14:57
Ursprungligen av reboot81:

På jobbet har vi tre våningar, på entréplan ett 20 klienter och på 2:a vån ca 25 klienter plus servern som alla klienter jobbar mot.
Varje våning har en +24 ports switch, även 1:a vån där det endast sitter en Unify AP inkopplad.

Frågan är, har denna switch någon större påverkan på nätet, kan den agera flaskhals mellan entréplan och 2:a vån?
Inga större datamängder i nätet, kontorsarbete samt vårt affärssystem som körs på servern högst upp i huset.

Jag gissar att den inte påverkar, men jag undrar ändå...

svart=befintligt
streckad blå=om jag ska ta bort switchen på 1:vån.

https://www.draw.io/

Det viktigaste anser jag att det är en logisk och rak struktur. Alla våningarna bör ha en egen switch och en nätverkskabel till varje våning från en central switch.
Det är lätt att isolera ett ev fel om du har en trädstruktur.

1
Bevaka tråden