Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple tappat stinget? iCloud, OS, UI, tjänster, program, produkter mm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-18 18:59

iCloud nedan är bara ett av väldigt många tragiska exempel om Apples framtid den senaste tiden...

När iCloud kom hade jag höga förväntningar!
Äntligen en Apple tjänst som kunde ersätta trotjänaren DropBox på fildelning. Och den skulle säkert vara både snabbare, smartare, snyggare och bättre. Den skulle naturligtvis ständigt vidareutvecklas och förbättras "automagiskt" i bästa Tesla-stil*. Lika bra att klippa till och ta 2Tb lagringsplan på en gång tänkte jag och köpte det. Här skall det delas så det står härliga till!

Några år senare är det bara att konstatera att jag blivit rejält blåst!
Trots många tappra försök att dela material under åren (utöver Apples egna format) så funkar det fortfarande ej som förväntat. Massor av "basfunktioner" saknas, massor med filstöd saknas, långsamt, massa fel, konstigheter, buggar, intrång m.m. och ej delbart som Dropbox. Flera år senare är iCloud inte ens i närheten av Dropbox funktionalitet.

Det blev en dyr extra bildkopia i molnet. Nu delar familjen på utrymmet och använder det mest som en extra disk i molnet, som förvarar framför allt våra bilder, videos, nyckelkedjor och Apples dokument. I och med senaste Mojave så har man även blivit mer "inlåst" mot iCloud för att få bra funktionalitet - på gott och ont.

Apples framtid?
iCloud-tjänsten är bara en av många bollar jag tycker att Apple droppat rejält de senaste åren. Se bara många otroligt röriga gränssnitt i många av Apples program numera. Många program är så "intuitiva" att de idiotförklarar användaren, för att de inte fattar att man måste swipa höger och vifta på lilltån samtidigt för att kunna spara ett dokument... (lite överdrivet för läseffekt). Apple har genomgående problem i alla OS, där Johnny Ives fått härja så fritt, att design numera alltid går före funktion (han borde hållit sig till att designa hårdvara bara).

När de sparkade Scott Forstall på iOS, så blev det pannkaka av iOS. Man hade så många fördelar mot konkurrenterna tidigare, men nu fumlar man med bollen och lullar på i gamla spår. Riktig innovation har kommit av sig. Samtidigt lovar Tim Cock ("Tim Apple") vitt och brett åt alla men speciellt alla aktieägare, att massor med nya prylar och tjänster kommer, men inget riktigt "stort" händer.

Steve J hade aldrig accepterat denna tekniska och visionslösa stagnation, tur att han inte är kvar här och fick uppleva detta!

MEN jag är en riktigt Apple nörd som normalt älskar allt Apple gör!
Om de så sålde  brödröstar, skulle jag garanterat köpa en av varje färg. Så jag gnäller inte, utan bara konstaterar det trista läget. Min förhoppning är att man nu snarast lär sig t.ex. stordata och AI ordentligt, så alla Apples molnberoende tjänster återigen kliver upp på toppen av teknikvärlden och visar vägen framåt för vår framtid!

Kanske börjar Apple den 25:e mars och drar igång riktigt häftiga streaming-tjänster som funkar i hela världen (även Sverige) som en början på Apples nya framtid? Man kan ju hoppas iaf, men lite luttrad av tidigare erfarenheter bedömmer jag sannoliken som rätt låg (3 av 10). Men hoppas fortfarande på "One more REALLY NEW thing..."

Vad tycker du?

* Teslas elbilar uppdateras med jämna mellanrum och förbättras löpande utan att man behöver byta modell.

Senast redigerat 2019-03-19 17:30

Ånej, inte en sån här tråd till...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-19 08:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ånej, inte en sån här tråd till...

Det är väl befogat?

Jag instämmer, hade önskat att icloud var bättre.
Jag betalar 29 spänn i månaden så jag och dottern har smidig backup på telefoner, ipads och foton men i övrigt använder jag onedrive (nytt för i år, kört dropbox några år innan) eftersom icloud inte duger fullt ut.
Nu har jag blandad miljö hemma och delar filer med vänner som inte alls har apple-saker, men även om jag bara haft mac är jag tveksam till att enbart använda icloud.

För att inte prata om den totala förvirringen av hårdvara nu, som nån skrev i den andra tråden, ipad 2019 funkar inte med penna 2018 utan man måste ha penna 2016 osv...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-19 09:30

Intrång? Har inte varit något intrång om inte du räknar med att folk är så dumma att dom ger bort sitt lösenord.

Senast redigerat 2019-03-19 10:15

Icloud är inte en lagrings-/backuptjänst utan en synkningstjänst. Givetvis blir man då besviken om man tror att det är det förstnämnda. Jag håller med om att Apple inte gör tillräckligt för att räta ut frågetecknen kring detta. Jag har själv kliat mig i bakhuvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-20 20:12

Startade tråden för att få igång en diskussion om vart Apple är på väg. Exemplet med iCloud var bara just det - ett exempel.

Såg innan jag postade att det finns ett antal inlägg om direkta tjänster och produkter (många riktigt bra!). Jag försöker ta en mer generell väg som täcker mer visioner och framtidstro om Apple och från allt från produkter och tjänster till självstyrande fordon och Apples aktievärde.

Påminner mycket om denna tråden:
https://www.99.se/forum/t/325352-vad-haller-a...

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-21 15:16

Så rätt så.

Apple är nu i samma fas som de var på 90 talet.

De är fortfarande bäst, men krångelmakarna kommer ikapp.
Forstall var den nödvändigt obekväme i gänget.
Inget fokus på arbetshästen i fråga macOS, inga macar tillverkas som användare vill ha. Fel repareras inte och vägras reparation trots att det är enkla fel att åtgärda. Slit och släng för en dyr peng.

Få se när motsvarigheten till NT4 och Windows 95 kommer. Någon SJ kommer inte tillbaka denna gång.

Personligen tycker jag hela den här grejen med Apple TV+ är några år försent, men vem vet - det kanske funkar.

Sett klart Ted Lasso som var bra på Apple TV Plus. Men nu sa jag upp tjänsten. En enstaka film då och då med några månaders mellanrum blir för lite. Serien som bygger på Asimovs böcker kommer först nån gång under 2021. Med Disney+ och Netflix får de för svårt tror jag.

Sen ska de dessutom konkurera med linjära TV tjänster Telia, ComHem etc..De var några år försent ute tror jag. Tror den enda tjänsten som är någorlunda konkurrenskraftig är Apple Music.

Vad menas ens med "massor med filstöd saknas" ang iCloud? Du kan flytta vilka filer du vill till iCloud. Tror detta handlar om ett missförstånd från din sida.

Gällande intrång, tror du är inne i en Apple-bubbla. Börja följ subreddits för Dropbox och Google Drive och du kommer hitta många intrång hos privatpersoners konton. Social engineering är svårt att skydda sig mot.

Ang gränssnitt, vilket program från Apple klarar du inte av att spara i? Tycker alla är jätteintuitiva, och kommer inte heller på nån Apple-app som blivit sämre och sämre.

Ang Tim vs Steve. Ja, Steve kom på iPhonen. Vad mer? Jag ägde väldigt många Apple-datorer under Steves tid. Tycker det mest var "iterativa förbättringar" varje år. Jag körde väldigt många OS X versioner under Steves tid. Tycker det mest var "iterativa förbättringar". Dags att komma ut till verkligheten om man tror att Steve kom med once-in-a-lifetime produkter varje år.

Ursprungligen av Johannnn:

Vad menas ens...

Du svarar i en gammal tråd, där trådskaparen senast var inne på forumet ett par veckor efter att tråden skapades. Så du ska nog inte räkna med några svar på dina frågor.

Senast redigerat 2020-10-03 17:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarar i en gammal tråd, där trådskaparen senast var inne på forumet ett par veckor efter att tråden skapades. Så du ska nog inte räkna med några svar på dina frågor.

1
Bevaka tråden