Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Mini 2018 från extern SSD?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-03-15 16:03

Utrustning enligt följande:
Mac Mini 2018. MacOS 10.14.3
Magic Keyboard

Problem: När jag försöker starta från en extern SSD (AFPS, GUID-partitionerad) med High Sierra så dyker inte disken upp trots att jag håller ned Alt-tangenten. (Vet att den fungerade på min MBA tidigare)
Inställningarna för "säker start" (eller vad det kallas) är inställd på "ingen säkerhet". Jag kan inte heller göra reset av NV-RAM. (alt+ kringla+p+r) Det enda kommandot som fungerar är Recoverymode (kringla+r) samt hårdvarutestet. (D)
Jag har även provat med ett äldre tangentbord (det tidigare trådlösa innan MK, Apple Wireless Keyboard?) med samma resultat. Väl inne i MacOS upplever jag inga problem alls.
Apples support kliade sig I huvudet innan dom skickade mig till senioravdelningen. Senioren kliade sig i huvudet och konstaterade att han inte hört talas om problemet tidigare. Case closed.

Två snabba frågor:
#1 Är det någon som har något förslag på lösning? Jag vill ju minst kunna göra reset av NV-RAM.
#2 Kan jag sätta den externa SSDn som startskiva och sedan dra ur USB-sladden när jag ska borta från den interna disken?
Rent teoretiskt så borde Minin känna av att startdisk #1 inte finns tillgänglig och då booa från #2 på listan? (Detta borde fungera, men vet inte om jag vågar testa)

Jag har tyvärr inte kunnat prova med ett trådat tangentbord. En del säger att man kan köra Magic Keyboard trådat med lightningsladden, men jag har inte lyckats.

Tips och trix mottages tacksamt!

Du måste nog ha macOS 10.14 (18A2063) Mojave för att starta Mac Mini.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Du måste nog ha macOS 10.14 (18A2063) Mojave för att starta Mac Mini.

Vi kan ta bort "nog" från den meningen. Det är så.

Ursprungligen av Dalle:

...en extern SSD (AFPS, GUID-partitionerad) med High Sierra...

Mac Mini 2018 kräver minst 10.14.0.

Se "Pre-installed MacOS" här. Lägre version funkar inte:
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/s...

  • Medlem
  • 2019-03-15 18:23

Jag skapade en ny partition på den interna disken och installerade Mojave från Recovery-partitionen. Tyvärr blir det samma resultat. Totalt omöjligt att välja från vilket system man vill boota. NV-RAM-reset fungerar inte heller.

Har ni något annat tips att föreslå?

Ursprungligen av Dalle:

Jag skapade en ny partition på den interna disken och installerade Mojave från Recovery-partitionen. Tyvärr blir det samma resultat. Totalt omöjligt att välja från vilket system man vill boota. NV-RAM-reset fungerar inte heller.

Har ni något annat tips att föreslå?

Den har T2-chip, så det hindrar väl? Kolla här.

  • Medlem
  • 2019-03-15 19:30
Ursprungligen av Zeugma:

Den har T2-chip, så det hindrar väl? Kolla här.

Den är satt på ”ingen säkerhet” och ”tillåt start från externa medier”. Funkar ändå inte.

Ursprungligen av Dalle:

Den är satt på ”ingen säkerhet” och ”tillåt start från externa medier”. Funkar ändå inte.

Har du valt startskiva i Systeminställningar?

Senast redigerat 2019-03-15 20:07
  • Medlem
  • 2019-03-15 20:18
Ursprungligen av Zeugma:

Har du valt startskiva i Systeminställningar?

Japp! Och det är endast från denna disk det går att starta. Vill jag starta från den andra disken får jag gå in via recovery mode och ändra startdisk. Men det blir ganska omständigt.

Ursprungligen av Dalle:

Den är satt på ”ingen säkerhet” och ”tillåt start från externa medier”. Funkar ändå inte.

En partition på en intern disk är inte ett externt media. Kanske det funkar om du provar med en Mojaveinstallatin på en extern hårddisk.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

En partition på en intern disk är inte ett externt media. Kanske det funkar om du provar med en Mojaveinstallatin på en extern hårddisk.

Det har du rätt i. Jag missade att det gled från externt medium till internt.

  • Medlem
  • 2019-03-16 17:15
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

En partition på en intern disk är inte ett externt media. Kanske det funkar om du provar med en Mojaveinstallatin på en extern hårddisk.

Ursprungligen av Zeugma:

Det har du rätt i. Jag missade att det gled från externt medium till internt.

Ok jag ska testa. Betvivlar dock att det blir någon skillnad.
På återseende!

  • Medlem
  • 2019-03-17 15:02

Nu börjar jag bli riktigt less på detta!
Installerade Mojave från Recovery Mode på en extern SSD. Den fungerar utmärkt i min gamla MBA, men jag lyckas inte få den att fungera i den nya Minin... Vet inte hur många timmar jag har lagt ned på felsökning vid det här laget.

Om ingen har en jättesnilleblixt så får det bli Genius Bar i Täby.

Ursprungligen av Dalle:

Nu börjar jag bli riktigt less på detta!
Installerade Mojave från Recovery Mode på en extern SSD. Den fungerar utmärkt i min gamla MBA, men jag lyckas inte få den att fungera i den nya Minin... Vet inte hur många timmar jag har lagt ned på felsökning vid det här laget.

Om ingen har en jättesnilleblixt så får det bli Genius Bar i Täby.

Det ser ut som du gjort allt. Återkoppla gärna om/när det löst sig.

  • Medlem
  • 2019-03-21 22:19

Lösningen på allt: Anslut tangentbordet (magic keyboard) till datorn med med en lightningkabel.

Problemet löst.
Uppenbarligen finns det kommandon som endast fungerar trådat. En enkel lösning som tog en evighet att finna.

Lightningkabel?
Menar du inte USB?

  • Medlem
  • 2019-03-22 04:28
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Lightningkabel?
Menar du inte USB?

USB-C -> Lightning (eftersom tangentbordet har en lightning-kontakt.

1
Bevaka tråden