Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth-surfa på datorn från mobilen fungerar inte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-05 21:48

Jag har en MBPr '15 + en iPhone X.
(Båda med senaste op.sys.: 10.14 och 12.1.4)

När jag kopplar upp mig från datorn via bluetooth mot telefonen så har jag inget internet i datorn trots att:
- Datorns bluetooth-ikon indikerar sammankoppling
- Telefonens Internetdelning är påslagen
- Telefonens klocka uppe till vänster har blå bakgrundsfärg som indikerar att datorn är uppkopplad mot den.

Enligt Apple's instruktion borde detta fungera för att få internet i datorn.
Har jag gjort något fel?

Finns det någon anledning till att du inte vill internetdela via Wifi istället?
Surfa via blåtand är sanslöst slött.

Om du ändå vill det, hur ser dina nätverksinställningar ut? Har du en blåtandsanslutning aktiv även där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-05 22:10
Ursprungligen av suddgummi:

Finns det någon anledning till att du inte vill internetdela via Wifi istället?
Surfa via blåtand är sanslöst slött.

Om du ändå vill det, hur ser dina nätverksinställningar ut? Har du en blåtandsanslutning aktiv även där?

1. Varför Bluetooth och inte Wifi:
Det är ofta trögt att koppla upp sig med datorn via wifi mot mobilen, ofta fungerar det inte på första försöket. Dessutom måste jag väcka, ev låsa upp mobilen, för att kunna koppla upp mig mot den.

(Reste nyss i Filippinerna med iphone+ipad och stoppade ett lokalt simkort i ipad:en. Det fungerade väldigt mkt enklare och smidigare att koppla upp telefonen mot ipad:en via bluetooth än via wifi. Ville inte sätta lokalt simkort i iphonen för då skulle jag missa sms och samtal)

2. Nätverksinst. på macen:
Ingen rad representerade bluetooth så jag skapade en ny nätverksplats för Bluetooth-PAN.
Då började faktiskt internetdelningen fungera!

Men:
a) Extremt långsamt internet, varför?
(det var snabbt när jag kopplade surfade med iphone på ipad:ens nät)

b) Enligt apple själva https://support.apple.com/sv-se/HT204023 ska man inte behöva göra sådan här nätverksinställning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-06 06:23
Ursprungligen av RobertK:

1. Varför Bluetooth och inte Wifi:
Det är ofta trögt att koppla upp sig med datorn via wifi mot mobilen, ofta fungerar det inte på första försöket. Dessutom måste jag väcka, ev låsa upp mobilen, för att kunna koppla upp mig mot den.

(Reste nyss i Filippinerna med iphone+ipad och stoppade ett lokalt simkort i ipad:en. Det fungerade väldigt mkt enklare och smidigare att koppla upp telefonen mot ipad:en via bluetooth än via wifi. Ville inte sätta lokalt simkort i iphonen för då skulle jag missa sms och samtal)

2. Nätverksinst. på macen:
Ingen rad representerade bluetooth så jag skapade en ny nätverksplats för Bluetooth-PAN.
Då började faktiskt internetdelningen fungera!

Men:
a) Extremt långsamt internet, varför?
(det var snabbt när jag kopplade surfade med iphone på ipad:ens nät)

b) Enligt apple själva https://support.apple.com/sv-se/HT204023 ska man inte behöva göra sådan här nätverksinställning.

Svar på 1 och a)
Jag undrar om du inte faktiskt använde wifi-delning med iPhone ansluten via iPad då när du var utomlands, men via Apples continuity-funktion (synkad på svenska) som heter Instant Hotspot. För att enheterna ska hitta varandra automagiskt krävs att bluetooth är påslaget och att de är inloggade med samma Apple-ID, men sedan sker dataöverföringen via wifi. Det stämmer med din erfarenhet att det både var smidigare och snabbare än det nu nu prövat med datorn ansluten via iPhone.

Svar på 2 och b)
Min erfarenhet är att internetdelning via bluetooth oftare krånglar. Man kan behöva parkoppla om enheterna. Sedan via bluetooth-menyn gå in och välja Anslut till nätverk.
Om du inte kan ansluta till Internetdelning med Bluetooth

Ett tips om du använder Wifi-delning via Instant Hotspot:
Gå in i macens Systeminställningar > Nätverk > Avancerat > Wifi och rangordna de sparade wifi-nätverken i den ordning du vill använda dem. Förslagsvis betrodda nätverk du använder hemma, på arbete/skola etc först. Sedan din iPhone, före alla andra. Då riskerar du inte ansluta via din mobiluppkoppling i onödan i vardagen. Men mobilens anslutning väljs alltid före de mindre säkra nätverk du kan ha sparat sedan tidigare.

Man kan också välja att kryssa ur ”Anslut automatiskt” på de tidigare använda wifi-nätverken. Men var medveten om att detta är en lista och inställning som synkas till dina andra enheter via iCloud. På iOS kommer man dock inte åt denna lista på samma sätt. Man kan bara kryssa bort ”Anslut automatiskt” för ett wifi-nätverk medan man faktiskt är anslutet till det.

Senast redigerat 2019-03-06 06:52
Ursprungligen av RobertK:

a) Extremt långsamt internet, varför?
(det var snabbt när jag kopplade surfade med iphone på ipad:ens nät)

b) Enligt apple själva https://support.apple.com/sv-se/HT204023 ska man inte behöva göra sådan här nätverksinställning.

@IngoX har förklarat bra!
a) Min erfarenhet med delning via bluetooth är att man får någonstans mellan 1-3 Mbps. Med wi-fi är det i princip full fart.
b) De går inte in på det utav någon anledning, men man kan se anslutningen här: https://support.apple.com/sv-se/HT203302#blue...

Ett annat alternativ är att koppla en sladd mellan telefon och dator och internetdela via USB. Det borde vara det snabbaste sättet att komma online. Telefonen blir i princip ett USB-modem och syns som en egen nätverksenhet i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-06 21:16

Tack. Läste svaren och ni har rätt.

Testade också att surfa via bluetooch med iphonen på ipadens internet men stängde av wifi på båda och stände av telefonen mobildata.
Då fick jag en surfhastighet på 1,2 Mbit/s. Så det stämmer säkert att jag på filippinerna surfade via wifi mellan iphone/ipad fast jag hade kopplat upp mig med bluetooth mellan dom.

1
Bevaka tråden