Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Hänger inte med, duger inte Apple Pay genom Nordea?

Såklart, men jag som har Länsförsäkringar och inte vill byta bank får vända mig till Klarna som att Länsförsäkringar inte erbjuder Apple Pay idag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-05 20:40
Ursprungligen av RStolpe:

Såklart, men jag som har Länsförsäkringar och inte vill byta bank får vända mig till Klarna som att Länsförsäkringar inte erbjuder Apple Pay idag.

Man kan ju ha två banker samtidigt. Jag har också Länsförsäkringar, men även Nordea för Apple Pay...

Håll er till ämnet och tänk på våra trivselregler. Tack

Ursprungligen av keptang:

Håll er till ämnet och tänk på våra trivselregler. Tack

Jo, förlåt

Ursprungligen av Cribe:

Man kan ju ha två banker samtidigt. Jag har också Länsförsäkringar, men även Nordea för Apple Pay...

Kan ju bara tala för mig själv men jag har hellre klarna som drar efter en dag än att sitta och föra över till Nordea, smaksak.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-06 10:29
Ursprungligen av jimel:

Kan ju bara tala för mig själv men jag har hellre klarna som drar efter en dag än att sitta och föra över till Nordea, smaksak.

Gör en större överföring så slipper du sitta och föra över hela tiden ?

Skaffade Nordea innan Klarna hade Apple Pay. Kanske hade valt Klarna om dom hade Apple Pay då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-06 10:57
Ursprungligen av RStolpe:

Såklart, men jag som har Länsförsäkringar och inte vill byta bank får vända mig till Klarna som att Länsförsäkringar inte erbjuder Apple Pay idag.

Som sagt, varför skulle du byta bank? Om du inte vill byta bank, gör inte det. Du kan fortfarande köra Apple Pay genom Nordea om du blir kund där.

Ursprungligen av jimel:

Kan ju bara tala för mig själv men jag har hellre klarna som drar efter en dag än att sitta och föra över till Nordea, smaksak.

Jag har hellre Nordea som drar direkt istället för efter en dag.

Dessutom slipper jag kredit samt att jag kan se vad jag har köpt för något på debiteringen, vilket tydligen Klarna inte klarar av att visa.

Ursprungligen av zinned:

Dessutom slipper jag kredit samt att jag kan se vad jag har köpt för något på debiteringen, vilket tydligen Klarna inte klarar av att visa.

Från kontoutdraget från (Handels)banken står det bara Klarna men i Klarnas app ser man precis när, var och vad man köpt. Så man får kolla på två ställen men hellre det än att behöva krångla med överföring till Nordea. Sen är det väl inte gratis att öppna konto hos Nordea, eller? Ska inte dom ha nån avgift för nåt baspaket med tjänster där kortet man kopplar till ApplePay ingår?

Klarna funkar bra för mig. Det är bara 2-dagarsfördröjningen på autogirodragningen som jag skulle vilja slippa. Men det retar mig inte så mycket att jag skulle överväga Nordea, Amex eller ST1.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-03-06 12:42
Ursprungligen av The Real Viking:

Påminner mig om tidigare finansministern Bosse Ringholm, som ständigt i tid och otid manglade samma svar!!!

Swedbank är det nya Bosse Ringholm…

<OT>
Och nu har Bosse Ringholm fått en arvtagerska i form av Emma Carlsson Löfdahl. ?
</OT>

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, varför skulle du byta bank? Om du inte vill byta bank, gör inte det. Du kan fortfarande köra Apple Pay genom Nordea om du blir kund där.

Jag har hellre Nordea som drar direkt istället för efter en dag.

Dessutom slipper jag kredit samt att jag kan se vad jag har köpt för något på debiteringen, vilket tydligen Klarna inte klarar av att visa.

Klarna visar köp

Jag gick till Nordea idag, ville öppna ett enkelt konto med ett bankkort för Apple Pay.

Då måste man för det första vänta minst 1 månad innan dom har lediga tider till Privat Rådgivning. Sen vill dom att man ska flytta över ALLT från sin tidigare bank. Lån, löner m.m. Dessutom ska man ha med sig anställningsavtal, lönespec 3 månader bakåt osv...

Så då är fråga, vem snackar mest skit?

Nordea, eller ni här på 99mac som säger att det är så lätt att skaffa ett konto hos Nordea?

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, varför skulle du byta bank? Om du inte vill byta bank, gör inte det. Du kan fortfarande köra Apple Pay genom Nordea om du blir kund där.

Jag har hellre Nordea som drar direkt istället för efter en dag.

Dessutom slipper jag kredit samt att jag kan se vad jag har köpt för något på debiteringen, vilket tydligen Klarna inte klarar av att visa.

Ja som jag sa... smaksak.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Jag gick till Nordea idag, ville öppna ett enkelt konto med ett bankkort för Apple Pay.

Då måste man för det första vänta minst 1 månad innan dom har lediga tider till Privat Rådgivning. Sen vill dom att man ska flytta över ALLT från sin tidigare bank. Lån, löner m.m. Dessutom ska man ha med sig anställningsavtal, lönespec 3 månader bakåt osv...

Så då är fråga, vem snackar mest skit?

Nordea, eller ni här på 99mac som säger att det är så lätt att skaffa ett konto hos Nordea?

Klart du lär skriva avtal med en bank om du ska ha konto där och det görs genom att boka en tid med en rådgivare.
Sen att du måste flytta allt är såklart inte ett måste men att du ska ha en inkomst är ett måste då bla. Visa mfl. kostar pengar.

Det verkar vara du som är ung och inte vet hur banker/kreditgivare arbetar eller så är du bara tjurig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-06 14:03
Ursprungligen av keptang:

Håll er till ämnet och tänk på våra trivselregler. Tack

Ursprungligen av RStolpe:

Klart du lär skriva avtal med en bank om du ska ha konto där och det görs genom att boka en tid med en rådgivare.
Sen att du måste flytta allt är såklart inte ett måste men att du ska ha en inkomst är ett måste då bla. Visa mfl. kostar pengar.

Det verkar vara du som är ung och inte vet hur banker/kreditgivare arbetar eller så är du bara tjurig.

Den här tråden går bara i cirklar, inget nytt tillkommer. Den blir off-topic och gränsar till otrevlig.

Det har blivit väl klarlagt hur långt Apple Pay kommit i Sverige och vilka alternativ som finns för närvarande.

Jag förstår alla som är besvikna om de inte kan använda Apple Pay, för det är verkligen smidigt!

Men använd energin till att skriva till den bank du är kund i och önska. Skriv igen om det var länge sedan du klagade och fråga vad som händer. Använd eventuellt tråden till att starta och vidarebefordra protestlistor för kunder i samma bank. Återkom i tråden om du har något nytt att berätta, om Apple Pay.

Men ni som bara vill övertyga varandra om vad man bör tycka eller använda för olika finansiella tjänster eller bara allmänt gnälla kan väl skapa en ny tråd under Allmänt snack.

Ursprungligen av IngoX:

Den här tråden går bara i cirklar, inget nytt tillkommer. Den blir off-topic och gränsar till otrevlig.

Det har blivit väl klarlagt hur långt Apple Pay kommit i Sverige och vilka alternativ som finns för närvarande.

Jag förstår alla som är besvikna om de inte kan använda Apple Pay, för det är verkligen smidigt!

Men använd energin till att skriva till den bank du är kund i och önska. Skriv igen om det var länge sedan du klagade och fråga vad som händer. Använd eventuellt tråden till att starta och vidarebefordra protestlistor för kunder i samma bank. Återkom i tråden om du har något nytt att berätta, om Apple Pay.

Men ni som bara vill övertyga varandra om vad man bör tycka eller använda för olika finansiella tjänster eller bara allmänt gnälla kan väl skapa en ny tråd under Allmänt snack.

Jag bombar Swedbank varje vecka med tjat! Dom vet att vi vill ha  Pay

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-06 15:01
Ursprungligen av RStolpe:

Klarna visar köp

Nej, inte vilka köp. Se även inlägg #1524.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Jag gick till Nordea idag, ville öppna ett enkelt konto med ett bankkort för Apple Pay.

Då måste man för det första vänta minst 1 månad innan dom har lediga tider till Privat Rådgivning. Sen vill dom att man ska flytta över ALLT från sin tidigare bank. Lån, löner m.m. Dessutom ska man ha med sig anställningsavtal, lönespec 3 månader bakåt osv...

Så då är fråga, vem snackar mest skit?

Nordea, eller ni här på 99mac som säger att det är så lätt att skaffa ett konto hos Nordea?

Jag gick in på deras nordea.se och skaffade kontot, inga konstigheter. Det låter som du har ringt till dem, varför det?

Ursprungligen av RStolpe:

Klart du lär skriva avtal med en bank om du ska ha konto där och det görs genom att boka en tid med en rådgivare.
Sen att du måste flytta allt är såklart inte ett måste men att du ska ha en inkomst är ett måste då bla. Visa mfl. kostar pengar.

Det verkar vara du som är ung och inte vet hur banker/kreditgivare arbetar eller så är du bara tjurig.

Snarare du som inte alls har koll.

Ursprungligen av zinned:

Nej, inte vilka köp. Se även inlägg #1524.

Jag gick in på deras nordea.se och skaffade kontot, inga konstigheter. Det låter som du har ringt till dem, varför det?

Snarare du som inte alls har koll.

Mitt inlägg började med: "Jag gick till Nordea idag"....

?

Ursprungligen av robertkarlsen:

Jag gick till Nordea idag, ville öppna ett enkelt konto med ett bankkort för Apple Pay.

Då måste man för det första vänta minst 1 månad innan dom har lediga tider till Privat Rådgivning. Sen vill dom att man ska flytta över ALLT från sin tidigare bank. Lån, löner m.m. Dessutom ska man ha med sig anställningsavtal, lönespec 3 månader bakåt osv...

Så då är fråga, vem snackar mest skit?

Nordea, eller ni här på 99mac som säger att det är så lätt att skaffa ett konto hos Nordea?

Jag skaffa ett Nordea konto via webben, tog några minuter. Några dagar senare kom ett kort i brevlådan som fungerade med ApplePay.

Var inte kund sen tidigare hos Nordea.

Ursprungligen av zinned:

Nej, inte vilka köp. Se även inlägg #1524.

Jag gick in på deras nordea.se och skaffade kontot, inga konstigheter. Det låter som du har ringt till dem, varför det?

Snarare du som inte alls har koll.

En bild säger mer än 1000 ord.

Och jo, klart som korvspad att du lär skruva under ett avtal för att öppna ett konto sen om du gör de digitalt eller inte är en annnan femma

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-06 18:47
Ursprungligen av robertkarlsen:

Jag gick till Nordea idag, ville öppna ett enkelt konto med ett bankkort för Apple Pay.

Då måste man för det första vänta minst 1 månad innan dom har lediga tider till Privat Rådgivning. Sen vill dom att man ska flytta över ALLT från sin tidigare bank. Lån, löner m.m. Dessutom ska man ha med sig anställningsavtal, lönespec 3 månader bakåt osv...

Så då är fråga, vem snackar mest skit?

Nordea, eller ni här på 99mac som säger att det är så lätt att skaffa ett konto hos Nordea?

Gå in på deras hemsida, öppna ett konto, vänta på kortet. Krångla inte till det...

Ursprungligen av Sir N.:

Från kontoutdraget från (Handels)banken står det bara Klarna men i Klarnas app ser man precis när, var och vad man köpt. Så man får kolla på två ställen men hellre det än att behöva krångla med överföring till Nordea....

Egentligen behöver du bara kolla på ett ställe: hos Klarna.

Jag är inte så brydd att stämma av mot mitt Handelsbankskonto utan nöjer mig med Klarnas egna avstämmning.

Ursprungligen av BlackSmp:

Egentligen behöver du bara kolla på ett ställe: hos Klarna.

Jag är inte så brydd att stämma av mot mitt Handelsbankskonto utan nöjer mig med Klarnas egna avstämmning.

Nu betalar jag inte 100% av mina utgifter med Klarna och Apple Pay. Man har ju många andra räkningar också och de syns ju inte hos Klarna. (om jag inte aktiverar funktionen att Klarna får kika in på mitt lönekonto och sammanställa. Men nej, det tänker jag inte göra. Klarna har inget att göra med mina övriga affärer).

Ursprungligen av Sir N.:

Nu betalar jag inte 100% av mina utgifter med Klarna och Apple Pay. Man har ju många andra räkningar också och de syns ju inte hos Klarna. (om jag inte aktiverar funktionen att Klarna får kika in på mitt lönekonto och sammanställa. Men nej, det tänker jag inte göra. Klarna har inget att göra med mina övriga affärer).

Givetvis - men jag menade bara uppföljningen mot Klarnakortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-07 10:05
Ursprungligen av robertkarlsen:

Mitt inlägg började med: "Jag gick till Nordea idag"....

?

Haha, så kan det gå när man läser för snabbt. Sorry Well, tipset är ju då att inte gå till Nordea utan att istället surfa till Nordea

Ursprungligen av RStolpe:

En bild säger mer än 1000 ord.

Och jo, klart som korvspad att du lär skruva under ett avtal för att öppna ett konto sen om du gör de digitalt eller inte är en annnan femma

I Klarna appen ser jag inte alla andra transaktioner som är gjorda med mitt konto. Ergo, man tittar där allt är samlat och det är via bankens gränssnitt och där ser man inte vad det är för köp man har gjort.

Har aldrig påstått att man inte skriver under ett avtal. Det jag vände mig mot var din lögn i påståendet "det görs genom att boka en tid med en rådgivare" och med ett sådant påstående, då har man inte koll. Trist att du då trycker ner @RStolpe när du har fel.

När ni öppnar konto på Nordea för att få kortet - några frågor.
Vad för konto - vanligt Debit ?
Är det knutet till Mastercard eller VISA ( för ApplePay)?
Sätter ni in ett valfritt belopp vid start ?
Kostnader för kontot/kortet ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-07 15:18
Ursprungligen av adress@mac:

När ni öppnar konto på Nordea för att få kortet - några frågor.
Vad för konto - vanligt Debit ?
Är det knutet till Mastercard eller VISA ( för ApplePay)?
Sätter ni in ett valfritt belopp vid start ?
Kostnader för kontot/kortet ?

Debit.
VISA.
Man sätter in vad man vill, när man vill. 0 från start.
Vill minnas det är 35 kr/mån.

Kanske lite OT, men halv tråden handlar ju om Klarna-kortet.

Är det någon som har registrerat sitt Klarna-kort på sitt Paypal-konto?

När jag försöker göra det får jag meddelandet:

Citat:

Your card was declined by the issuing bank. Please try a different card or contact your card issuer with questions.

Ursprungligen av medelnisse:

Kanske lite OT, men halv tråden handlar ju om Klarna-kortet.

Är det någon som har registrerat sitt Klarna-kort på sitt Paypal-konto?

När jag försöker göra det får jag meddelandet:

Kolla med PayPal.

Ursprungligen av zinned:

Debit.
VISA.
Man sätter in vad man vill, när man vill. 0 från start.
Vill minnas det är 35 kr/mån.

Tack för det. Betyder att det kommer att kosta 35kr/mån för att kunna använda ApplePay - om det nu är bara därför man gör det ?

Ursprungligen av adress@mac:

Tack för det. Betyder att det kommer att kosta 35kr/mån för att kunna använda ApplePay - om det nu är bara därför man gör det ?

Ja, eller 420 kr om året om man vill se det på det viset. Inte värt det om du frågar mig. Eftersom det finns alternativ som kostar 0 kr.

Bevaka tråden