Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då skulle säkert en del kunder fly från banken. En risk som de inte vill ta, då manglar de hellre på med samma svar.

Påminner mig om tidigare finansministern Bosse Ringholm, som ständigt i tid och otid manglade samma svar!!!

Swedbank är det nya Bosse Ringholm…

Senast redigerat 2019-03-02 23:25
Ursprungligen av The Real Viking:

Påminner mig om tidigare finansministern Bosse Ringholm, som ständigt i tid och otid manglade samma svar!!!

Swedbank är det nya Bosse Ringholm…

Tror du han hjälper till med penningtvätt som Swedbank också..........?

Ursprungligen av andlin76:

Skaffa ett Nordea konto med tillhörande kort då, får du ApplePay.

Med Klarna dras pengarna 2 dagar senare och alla benämns med Klarna så det är jätte svårt att se vad man köpt.

Jo, det är ett alternativ, men eftetsom jag inte vill byta bank i övrigt så innebär det att jag måste föra över pengar till det där Nordeakontot i förväg och det är jag inte så intresserad av att behöva göra.

Ursprungligen av andlin76:

Jag tror så här, Swish kommer att få en ordentlig uppgradering till våren. Vi kommer att kunna "blippa" swish på liknande sätt som ApplePay. Och då Swish ägs av storbankerna varför skulle de lägga krut på ApplePay som är en direkt konkurrent?

Det som dock är lite märkligt med den teorin är att Nordea är en av dom banker som äger Swish och Nordea är som bekant den enda utav storbankerna som infört Apple Pay, och det redan från dag ett.

Dessutom annonserar Nordea Apple Pay i detta nu, eller åtminstone för ett par veckor sedan, på billboards runt omkring Stockholm. Förstår inte varför Nordea skulle anslutit sig och fortfarande två år senare pusha Apple Pay i annonser om planen egentligen är att få kunderna att välja den egna produkten Swish.

Dessutom borde isåfall min bank, Skandiabanken, inte behövt ha några betänkligheter kring att lansera Apple Pay eftersom dom inte är en av ägarna utav Swish. Men inte har dom lanserat Apple Pay för det.

Jag tror absolut att din teori är en del av svaret till den i princip obefintliga utrullningen av Apple Pay i Sverige men jag tror att det finns fler faktorer som spelar in.

Ursprungligen av ”getswish.se”:

Arbetet med att utveckla Swish startade som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Idag har flera banker anslutit sig till Swish.

  • Medlem
  • 2019-03-03 06:37
Ursprungligen av Sperious:

Det som dock är lite märkligt med den teorin är att Nordea är en av dom banker som äger Swish och Nordea är som bekant den enda utav storbankerna som infört Apple Pay, och det redan från dag ett.

Dessutom annonserar Nordea Apple Pay i detta nu, eller åtminstone för ett par veckor sedan, på billboards runt omkring Stockholm. Förstår inte varför Nordea skulle anslutit sig och fortfarande två år senare pusha Apple Pay i annonser om planen egentligen är att få kunderna att välja den egna produkten Swish.

Dessutom borde isåfall min bank, Skandiabanken, inte behövt ha några betänkligheter kring att lansera Apple Pay eftersom dom inte är en av ägarna utav Swish. Men inte har dom lanserat Apple Pay för det.

Jag tror absolut att din teori är en del av svaret till den i princip obefintliga utrullningen av Apple Pay i Sverige men jag tror att det finns fler faktorer som spelar in.

Så här ser det ut för Samsung Pay i dagsläget
Om nu alla dessa hoppat på Samsung Pay och inte Apple Pay så måste det nog tyvärr hänga på att Apple vill ha för mycket pengar eller något annat som sätter käppar i hjulet.

Ursprungligen av PaO:

Så här ser det ut för Samsung Pay i dagsläget
Om nu alla dessa hoppat på Samsung Pay och inte Apple Pay så måste det nog tyvärr hänga på att Apple vill ha för mycket pengar eller något annat som sätter käppar i hjulet.

Jo, precis. Så hade konkurrensen med Swish varit enda förklaringen så borde bankerna rimligtvis inte heller anslutit sig till Samsung Pay.

  • Medlem
  • 2019-03-03 10:38
Ursprungligen av Sperious:

Jo, precis. Så hade konkurrensen med Swish varit enda förklaringen så borde bankerna rimligtvis inte heller anslutit sig till Samsung Pay.

Det handlar om flera saker. Dels kräver Apple en strikt infrastruktur i bankernas system för att Apple Pay ska fungera. Har man inte det som krävs får man investera. Sen tar Apple betalt per transaktion. Två st krav som alla banker inte är så pigga på. Sen handlar det såklart om att förhandla. Medans man gör detta så kommenterar man inte mer än nödvändigt. Rykten finns att flera banker är på gång med Apple Pay och åtminstone en, SEB, har i sin chatt på Facebook skrivit att förhandlingar pågår men dessa är inte avslutade.

Det är väl några som har ApplePay idag. Vad jag vet är det St1 - American Express - Klarna och Nordea.
Finns det fler?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-03 11:06
Ursprungligen av Vesto:

Det handlar om flera saker. Dels kräver Apple en strikt infrastruktur i bankernas system för att Apple Pay ska fungera. Har man inte det som krävs får man investera. Sen tar Apple betalt per transaktion. Två st krav som alla banker inte är så pigga på. Sen handlar det såklart om att förhandla. Medans man gör detta så kommenterar man inte mer än nödvändigt. Rykten finns att flera banker är på gång med Apple Pay och åtminstone en, SEB, har i sin chatt på Facebook skrivit att förhandlingar pågår men dessa är inte avslutade.

Tack, exakt det inlägg jag själv inte orkade skriva i denna mastodonttråd. Instämmer i varje påstående/spekulation.

Svenska bankmarknaden liknar nog den tyska. Där har också förhandlingarna länge stått still, men en propp lossnade i december då ett 10-tal mindre banker men även stora Deutsche Bank anslöt till Apple Pay.

Ursprungligen av adress@mac:

Det är väl några som har ApplePay idag. Vad jag vet är det St1 - American Express - Klarna och Nordea.
Finns det fler?

Du missade bara Edenred (Rikskuponger-kort)
Banker i Europa och Mellanöstern som deltar i Apple Pay

  • Medlem
  • 2019-03-03 11:57
Ursprungligen av IngoX:

Tack, exakt det inlägg jag själv inte orkade skriva i denna mastodonttråd. Instämmer i varje påstående/spekulation.

Svenska bankmarknaden liknar nog den tyska. Där har också förhandlingarna länge stått still, men en propp lossnade i december då ett 10-tal mindre banker men även stora Deutsche Bank anslöt till Apple Pay.
Du missade bara Edenred (Rikskuponger-kort)
Banker i Europa och Mellanöstern som deltar i Apple Pay

Jag tror att Klarnas utbredning kommer påverka att bankerna snabbar på besluten om Apple Pay. Klarna är en uppstickare som för en aggressiv marknadsföring om att allt ska vara smidigare och sånt går hem. Om Klarna tar ytterligare steg mot att bli en etablerad bank, med lönekonto och annat, så kommer detta påverka de gamla dinosaurierna att hänga på i utvecklingen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-03-03 12:58
Ursprungligen av Vesto:

Jag tror att Klarnas utbredning kommer påverka att bankerna snabbar på besluten om Apple Pay. Klarna är en uppstickare som för en aggressiv marknadsföring om att allt ska vara smidigare och sånt går hem. Om Klarna tar ytterligare steg mot att bli en etablerad bank, med lönekonto och annat, så kommer detta påverka de gamla dinosaurierna att hänga på i utvecklingen.

Du får inte glömma att Klarna har inget teknikarv/skuld att betala av som dom gamla storbankerna har. Därför har Klarna & Co mycket lättare att anamma ny teknik.

  • Medlem
  • 2019-03-03 13:10
Ursprungligen av frazze:

Du får inte glömma att Klarna har inget teknikarv/skuld att betala av som dom gamla storbankerna har. Därför har Klarna & Co mycket lättare att anamma ny teknik.

Helt sant. De gamla bankerna sitter på en gigantisk utmaning att digitalisera sin infrastruktur och den investeringen måste man ta förr eller senare men det tar tid. Men det är banker som typ Klarna som ser till att spräcka det monopol som gammelbankerna suttit på alldeles för länge.

Ursprungligen av Vesto:

Det handlar om flera saker. Dels kräver Apple en strikt infrastruktur i bankernas system för att Apple Pay ska fungera. Har man inte det som krävs får man investera. Sen tar Apple betalt per transaktion. Två st krav som alla banker inte är så pigga på. Sen handlar det såklart om att förhandla. Medans man gör detta så kommenterar man inte mer än nödvändigt. Rykten finns att flera banker är på gång med Apple Pay och åtminstone en, SEB, har i sin chatt på Facebook skrivit att förhandlingar pågår men dessa är inte avslutade.

Låter vettigt, rimligt och spännande med ryktena. Vad har du för källa eller källor kring detta. Frågar inte för att vara uppnosig utan för att jag är nyfiken.

  • Medlem
  • 2019-03-03 16:15
Ursprungligen av Sperious:

Låter vettigt, rimligt och spännande med ryktena. Vad har du för källa eller källor kring detta. Frågar inte för att vara uppnosig utan för att jag är nyfiken.

Om du lyssnar på länken nedan så får du en liten hint om hur det ser just nu. Där nämner man specifikt att det är fler banker på gång men det är rykten och såklart finns inga konkreta bevis. Sen försöker jag hitta fakta och läsa på en del gällande detta. Har gjort det väldigt länge.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226855

Ursprungligen av Vesto:

Om du lyssnar på länken nedan så får du en liten hint om hur det ser just nu. Där nämner man specifikt att det är fler banker på gång men det är rykten och såklart finns inga konkreta bevis. Sen försöker jag hitta fakta och läsa på en del gällande detta. Har gjort det väldigt länge.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226855

Tack för länk, ska lyssna!

Swedbank kommer i vår att släppa Google Pay. Swedbank Plånbok var tydligen bara en tillfällig grej, eller att man märkte att sin egen app sög. Då är det bara Apple Pay kvar.......

Ursprungligen av robertkarlsen:

Swedbank kommer i vår att släppa Google Pay. Swedbank Plånbok var tydligen bara en tillfällig grej, eller att man märkte att sin egen app sög. Då är det bara Apple Pay kvar.......

https://i.imgur.com/fPW6EGa.png

Mycket positivt. Kanske äntligen börjar hända något.

Ursprungligen av Vesto:

Om du lyssnar på länken nedan så får du en liten hint om hur det ser just nu. Där nämner man specifikt att det är fler banker på gång men det är rykten och såklart finns inga konkreta bevis. Sen försöker jag hitta fakta och läsa på en del gällande detta. Har gjort det väldigt länge.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226855

Intressant, tack för länken.

Har prövat Klarna kortet nu som är direkt kopplat till mitt bankkonto (Länsförsäkringar) och jag måste säga att det fungerar riktigt bra med Apple Pay.
Väldigt smidigt att använda iPhonen eller min Apple Watch i kassan bara.

Tycker också det fungerar smidigt. Har provat med St1 och American Express. Klarna vill jag inte ha. Ger mig inget mervärde.

Ursprungligen av adress@mac:

Tycker också det fungerar smidigt. Har provat med St1 och American Express. Klarna vill jag inte ha. Ger mig inget mervärde.

Som att endast Nordea har Apple Pay av storbankerna så är ju klarna ett alternativ för oss som inte vill ha American Express.

Var på IKEA Bäckebol här i Göteborg och de hade äntligen gjort det möjligt att genomföra köp med NFC. IKEA hade bytt ut varenda betalterminal till en ny. Betalade givetvis med min Apple Watch och gläds att de butiker jag besöker regelbundet nu har alla möjlighet att ta emot betalningar via NFC.

Senast redigerat 2019-03-05 13:55
Ursprungligen av RStolpe:

Som att endast Nordea har Apple Pay av storbankerna så är ju klarna ett alternativ för oss som inte vill ha American Express.

Eller St1 Mastercard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-05 11:03
Ursprungligen av RStolpe:

Som att endast Nordea har Apple Pay av storbankerna så är ju klarna ett alternativ för oss som inte vill ha American Express.

Hänger inte med, duger inte Apple Pay genom Nordea?

Ursprungligen av zinned:

Hänger inte med, duger inte Apple Pay genom Nordea?

Säkert - om man vill ha Nordea.....?

Till er som frågar varför inte ST1, Klarna eller Nordea duger, så vill jag säga följande:

Nordea: Varför ska jag byta bank? Det är väl bankerna som borde rätta sig efter kundernas efterfrågan?

Klarna: Klarna är ett gäng grisar. Den dagen dom kan erbjuda ALLA kunder ett Debit-kort som direkt belastar ett bankkonto, då kommer jag skaffa det, kanske. Jag kan inte ha Klarna nu, eftersom jag inte deklarerat inkomst. Dom säger att "eftersom kortet har kreditmöjligheter" så kan jag inte få det. JAG VILL INTE HA KREDIT! Jag betalar för mig när jag köper saker, direkt.

ST1: Rent kreditkort! Nej tack!

Nu kan vi sluta tjata om det, och istället fokusera på det som tråden BORDE handla om: Vilka banker som borde ansluta sig, istället för att 100 man upprepar "skaffa klarnakortet".

Ursprungligen av robertkarlsen:

Klarna: Klarna är ett gäng grisar. Den dagen dom kan erbjuda ALLA kunder ett Debit-kort som direkt belastar ett bankkonto, då kommer jag skaffa det, kanske. Jag kan inte ha Klarna nu, eftersom jag inte deklarerat inkomst. Dom säger att "eftersom kortet har kreditmöjligheter" så kan jag inte få det. JAG VILL INTE HA KREDIT! Jag betalar för mig när jag köper saker,

Men varför tror du Klarna skulle vilja lägga pengar på att skicka ut ett plastkort till dig och sedan erbjuda dig en tjänst helt utan avgifter om du inte ens teoretiskt skulle kunna generera en intäkt? Klarna bedriver väl som nästan alla andra företag en vinstdrivande verksamhet. Det betyder inte att dom är ett gäng grisar...

Ursprungligen av robertkarlsen:

Till er som frågar varför inte ST1, Klarna eller Nordea duger, så vill jag säga följande:

Nordea: Varför ska jag byta bank? Det är väl bankerna som borde rätta sig efter kundernas efterfrågan?

Klarna: Klarna är ett gäng grisar. Den dagen dom kan erbjuda ALLA kunder ett Debit-kort som direkt belastar ett bankkonto, då kommer jag skaffa det, kanske. Jag kan inte ha Klarna nu, eftersom jag inte deklarerat inkomst. Dom säger att "eftersom kortet har kreditmöjligheter" så kan jag inte få det. JAG VILL INTE HA KREDIT! Jag betalar för mig när jag köper saker, direkt.

ST1: Rent kreditkort! Nej tack!

Nu kan vi sluta tjata om det, och istället fokusera på det som tråden BORDE handla om: Vilka banker som borde ansluta sig, istället för att 100 man upprepar "skaffa klarnakortet".

Så du vill ha bankkort. Klarna erbjuder inte bankkort. Så situationen är:

  1. Du vill inte ha Klarna

  2. Klarna vill inte ha dig

Det låter som win-win för mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-05 15:13
Ursprungligen av adress@mac:

Säkert - om man vill ha Nordea.....?

Såklart, bara det att @RStolpe insinuerade att det var Klarna som var enda alternativet om man inte ville ha AMEX. Det finns ju både Nordea, AMEX och Klarna.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Till er som frågar varför inte ST1, Klarna eller Nordea duger, så vill jag säga följande:

Nordea: Varför ska jag byta bank? Det är väl bankerna som borde rätta sig efter kundernas efterfrågan?

Då vill jag säga följande: Vem påstår att du ska byta bank? Ingen.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Till er som frågar varför inte ST1, Klarna eller Nordea duger, så vill jag säga följande:

Nordea: Varför ska jag byta bank? Det är väl bankerna som borde rätta sig efter kundernas efterfrågan?

Klarna: Klarna är ett gäng grisar. Den dagen dom kan erbjuda ALLA kunder ett Debit-kort som direkt belastar ett bankkonto, då kommer jag skaffa det, kanske. Jag kan inte ha Klarna nu, eftersom jag inte deklarerat inkomst. Dom säger att "eftersom kortet har kreditmöjligheter" så kan jag inte få det. JAG VILL INTE HA KREDIT! Jag betalar för mig när jag köper saker, direkt.

ST1: Rent kreditkort! Nej tack!

Nu kan vi sluta tjata om det, och istället fokusera på det som tråden BORDE handla om: Vilka banker som borde ansluta sig, istället för att 100 man upprepar "skaffa klarnakortet".

Vänta.... Du klagar på Klarna för att du inte är kreditvärdig? haha helt snedvridet, det är ingen jäkla välgörenhet utom dom vill tjäna pengar. Man blir ju lite skrämd över hur vissa resonerar.

Edit:
Nästan alla mina VISA kort som jag har haft eller för den delen Mastercard har det funnits möjlighet att handla på "offline" maskiner vilket innebär att det ges en viss kredit vilket i sin tur skulle leda till att te.x du inte kan få detta kort.
Detta är helt i sin ordning då det inte är en rättighet att få erhålla en tjänst från ett företag.

Om du inte genererar intäkter åt dom så lär dom höja priserna för oss som gör det vilket jag inte vill.

Bevaka tråden