Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av RolexJocke:

Min terminal på jobbet var uppdaterad i veckan och helt plötsligt har den "blipp" symbolen i displayen. Så det verkar som om NETS uppdaterar med mjukvaran och att man inte behöver byta terminal om man har en modern sådan. Sen har jag ingen större nytta av det då jag mycket sällan gör en försäljning under 200:-.

En fördel med Apple Pay är att gränsen på 200 kr för pinkod inte gäller. Det är bara att blippa på.

Ursprungligen av BlackSmp:

En fördel med Apple Pay är att gränsen på 200 kr för pinkod inte gäller. Det är bara att blippa på.

Ok då kan det ju vara användbart. Jag inväntar ett Klarna kort i veckan så då kan jag ju kanske göra ett testköp när det kommer.

Jag är helt grön vad det gäller Apple Pay, så jag undrar följande:

Jag har beställt ett Klarna kort och det är nu tillagt i wallet. Om jag ny ska göra ett köp, vad gör jag? Öppnar wallet eller Klarna appen? Eller sätter bara fram telefon mot terminalen. Blir köpet gjort direkt? Eller måste jag trycka på grön knapp på terminalen och godkänna beloppet? Anledningen att jag undrar är att jag har en terminal på jobbet och tänkte testa lite imorgon men då med en kundfaktura som jag inte ska betala utan tänkte avbryta köpet när det blev skarpt läge.

  • Medlem
  • 2019-02-24 16:21
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag är helt grön vad det gäller Apple Pay, så jag undrar följande:

Jag har beställt ett Klarna kort och det är nu tillagt i wallet. Om jag ny ska göra ett köp, vad gör jag? Öppnar wallet eller Klarna appen? Eller sätter bara fram telefon mot terminalen. Blir köpet gjort direkt? Eller måste jag trycka på grön knapp på terminalen och godkänna beloppet? Anledningen att jag undrar är att jag har en terminal på jobbet och tänkte testa lite imorgon men då med en kundfaktura som jag inte ska betala utan tänkte avbryta köpet när det blev skarpt läge.

Använda Apple Pay i butiker, i appar och på webben

Gällande "skarpt läge" så är det verkligen skarpt

Dubbelklicka som sagt på sidoknappen, titta på telefonen, sätt den mot terminalen och det är betalt. Kunden vars faktura du då betalar blir säkert glad

Ursprungligen av Ljung:

Använda Apple Pay i butiker, i appar och på webben

Gällande "skarpt läge" så är det verkligen skarpt

Dubbelklicka som sagt på sidoknappen, titta på telefonen, sätt den mot terminalen och det är betalt. Kunden vars faktura du då betalar blir säkert glad

Tackar, det blir m a o ingen test imorgon.

Handlade på bolaget i lördags och det gick att blippa, nu är livet komplett.

Ursprungligen av jimel:

Handlade på bolaget i lördags och det gick att blippa, nu är livet komplett.

Typiskt. Det inträffar när min fru är tjänstledig från sitt jobb på bolaget så att jag inte har koll på läget

Ursprungligen av jimel:

Handlade på bolaget i lördags och det gick att blippa, nu är livet komplett.

Amex eller vanligt Visa/MC?

  • Medlem
  • 2019-02-26 14:49

Mailade både OKQ8 och Santander och frågade när de förväntas ha Apple Pay och Garmin Pay. Fick svar att de ej hade något svar.

Klarna undviker jag som pesten av princip

Ursprungligen av gneken:

Amex eller vanligt Visa/MC?

Visa via klarna via apple pay

Swedbank har troligtvis aldrig haft planer på att stödja Apple Pay. Det är väl den bittra sanningen alla Swedbank-kunder få leva med

Ursprungligen av robertkarlsen:

Swedbank har troligtvis aldrig haft planer på att stödja Apple Pay...

Finns det någon källa till det påståendet? Eller är det bara egen gissning/spekulation?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns det någon källa till det påståendet? Eller är det bara egen gissning/spekulation?

Baserar det på det faktum att Apple Pay har funnits i Sverige i 16 månader. 16 månader av standardsvar från Swedbank om att "Ingen information som gällande när eller om vi ansluter oss till Apple Pay" tycker jag talar sitt tydliga språk. Men swedbank får gärna överaska mig.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Baserar det på det faktum att Apple Pay har funnits i Sverige i 16 månader. 16 månader av standardsvar från Swedbank om att "Ingen information som gällande när eller om vi ansluter oss till Apple Pay" tycker jag talar sitt tydliga språk. Men swedbank får gärna överaska mig.

Låter som den enda rimliga analysen utifrån det som vi kan observera utifrån.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Baserar det på det faktum att Apple Pay har funnits i Sverige i 16 månader. 16 månader av standardsvar från Swedbank om att "Ingen information som gällande när eller om vi ansluter oss till Apple Pay" tycker jag talar sitt tydliga språk. Men swedbank får gärna överaska mig.

Är böjd att hålla med, men samtidigt förstår jag inte varför dom inte bara svarar ”nej, vi har beslutat att inte ansluta oss till Apple Pay” om dom nu bestämt sig för det? Varför skulle det vara något att hymla om?

Ursprungligen av Sperious:

Är böjd att hålla med, men samtidigt förstår jag inte varför dom inte bara svarar ”nej, vi har beslutat att inte ansluta oss till Apple Pay” om dom nu bestämt sig för det? Varför skulle det vara något att hymla om?

Då skulle säkert en del kunder fly från banken. En risk som de inte vill ta, då manglar de hellre på med samma svar.

Jag har Swedbank och var lite nyfiken på Apple Pay så jag skaffade ett Klarna kort i väntan på att Swedbank eventuellt ansluter sig.

Skapligt sjukt kuvert kortet kom i.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2019-03-02 11:30

Har gått och väntat nu i år på att SEB ska få tummen ur. Utan lycka. Använder mkt sällan klarna men såg av en slump att de erbjuder A Pay nu då. Behövde inte ens vänta på kortet fick direkt i Klarna-appen en ”Lägg till i Wallet” så enl vad jag förstår ska det nu fungera - inte varit på stan/affär ännu bara.

Men; jag valde ”Dra direkt från anslutet konto” vilket är mitt lönekonto. Betyder detta att det i praktiken blir exakt samma sak som om jag använder mitt vanliga Debet-kort? ? avgiftsmässigt och så? Att det på kontoutdraget lär stå Klarna och jag måste in i Klarna för vidare specifikation misstänker jag men det är ju en bagatell? Missar jag nått? Vad ska Bankerna göra i framtiden om Klarna erbjuder alla tjänster jag använder till vardags?

Ursprungligen av psike:

Men; jag valde ”Dra direkt från anslutet konto” vilket är mitt lönekonto. Betyder detta att det i praktiken blir exakt samma sak som om jag använder mitt vanliga Debet-kort? ? avgiftsmässigt och så?

Vad jag förstått så kan man betala inom 14 dagar utan några avgifter, då behöver ju inte det specifika beloppet stå på kontot vid köpet. Mitt "vanliga" Swedbankkort är det som jag betalar med och aldrig har större belopp på så det kan användas riskfritt på Internet. När Klarna fakturan kommer så lyfter jag in beloppet på mitt Swedbank kort och betalar Klarna vilket passar mig bra.

Ursprungligen av psike:

Har gått och väntat nu i år på att SEB ska få tummen ur. Utan lycka. Använder mkt sällan klarna men såg av en slump att de erbjuder A Pay nu då. Behövde inte ens vänta på kortet fick direkt i Klarna-appen en ”Lägg till i Wallet” så enl vad jag förstår ska det nu fungera - inte varit på stan/affär ännu bara.

Men; jag valde ”Dra direkt från anslutet konto” vilket är mitt lönekonto. Betyder detta att det i praktiken blir exakt samma sak som om jag använder mitt vanliga Debet-kort? ? avgiftsmässigt och så? Att det på kontoutdraget lär stå Klarna och jag måste in i Klarna för vidare specifikation misstänker jag men det är ju en bagatell? Missar jag nått? Vad ska Bankerna göra i framtiden om Klarna erbjuder alla tjänster jag använder till vardags?

Klarna drar dina köp via autogiro vilket gör att köpen inte syns/dras från ditt bankkonto förrän efter ca 2 dagar. I övrigt har du uppfattat allt rätt. Inga avgifter så länge du köper allt via ”dra direkt”.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då skulle säkert en del kunder fly från banken. En risk som de inte vill ta, då manglar de hellre på med samma svar.

Men om dom på allvar tror att Apple Pay är en konkurrensfördel så vore det väl smartare att införa det än att ”ljuga” för kunderna?

Ursprungligen av RolexJocke:

Vad jag förstått så kan man betala inom 14 dagar utan några avgifter, då behöver ju inte det specifika beloppet stå på kontot vid köpet. Mitt "vanliga" Swedbankkort är det som jag betalar med och aldrig har större belopp på så det kan användas riskfritt på Internet. När Klarna fakturan kommer så lyfter jag in beloppet på mitt Swedbank kort och betalar Klarna vilket passar mig bra.

Någon som vet hur en betalning sker då? är det BG/PG?

Ursprungligen av gneken:

Någon som vet hur en betalning sker då? är det BG/PG?

Jag har mitt bankkonto kopplat till Klarna för betalning så när fakturan kommer i appen & i mailen så är det bara att klicka på betala knappen, verifiera sig med BankId och sen drar de beloppet 1-2 dagar senare. Tidigare när jag inte hade mitt konto kopplat så kom en pappersfaktura som jag betalade till deras BG.

Ursprungligen av Sperious:

Klarna drar dina köp via autogiro vilket gör att köpen inte syns/dras från ditt bankkonto förrän efter ca 2 dagar. I övrigt har du uppfattat allt rätt. Inga avgifter så länge du köper allt via ”dra direkt”.

Det gäller väl även om du betalar inom 14 dagar, eller? Däremot om du tar månadsfaktura kostar det 29:- och delar du upp betalningen så blir det räntekostnader.

Vad är det för fel med ST1 annars? Funkar jättebra. Där ser man vad man har gjort för köp på själva fakturan som kommer en gång i månaden.

Ursprungligen av RolexJocke:

Det gäller väl även om du betalar inom 14 dagar, eller? Däremot om du tar månadsfaktura kostar det 29:- och delar du upp betalningen så blir det räntekostnader.

Tror det, men har inte satt mig in nåt annat än det jag själv använder.

Ursprungligen av westerlu77:

Vad är det för fel med ST1 annars? Funkar jättebra. Där ser man vad man har gjort för köp på själva fakturan som kommer en gång i månaden.

Personligen vill jag inte ha en faktura en gång i månaden. Jag föredrar att köpen betalas löpande. Bara en personlig preferens. Så det är vad som är ”fel” med ST1 för mig.

Ursprungligen av Sperious:

Men om dom på allvar tror att Apple Pay är en konkurrensfördel så vore det väl smartare att införa det än att ”ljuga” för kunderna?

Jag tror så här, Swish kommer att få en ordentlig uppgradering till våren. Vi kommer att kunna "blippa" swish på liknande sätt som ApplePay. Och då Swish ägs av storbankerna varför skulle de lägga krut på ApplePay som är en direkt konkurrent?

Mitt hopp är kreditkortsbolgen, att de hoppar på ApplePay. Fast tyvärr styrs många kort av storbanker...

Amex är helt själva, får de fix så att deras ApplePay fungerar brett kan det bli bra.

Ursprungligen av Sperious:

Personligen vill jag inte ha en faktura en gång i månaden. Jag föredrar att köpen betalas löpande. Bara en personlig preferens. Så det är vad som är ”fel” med ST1 för mig.

Skaffa ett Nordea konto med tillhörande kort då, får du ApplePay.

Med Klarna dras pengarna 2 dagar senare och alla benämns med Klarna så det är jätte svårt att se vad man köpt.

  • Medlem
  • 2019-03-02 22:31
Ursprungligen av andlin76:

Skaffa ett Nordea konto med tillhörande kort då, får du ApplePay.

Bra tips. Och det innebär ju inte att man behöver byta bank som många tror att man måste göra.

Bevaka tråden