Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zeppo:

Vad har folk för diskar i sina NAS? Har en Drobo S själv m fem diskar i varav en just gav upp. Sett speciella NAS diskar men står ofta att de är gjorda för non-stop drift, hos mig går diskarna ner i power-save iaf en 3-4ggr/dygn. Den som dog var en 1TB Seagate HD103UJ från oktober 2009.

WD Red.

Ursprungligen av zeppo:

Vad har folk för diskar i sina NAS? Har en Drobo S själv m fem diskar i varav en just gav upp.

En Seagate Barracuda Green och en Western Digital Green. Men mitt NAS står inte på hela tiden utan går i vila efter nån timme utan användning.

Det hade säkert varit värt med riktiga NAS-diskar om den gick konstant och användes mer flitigt i allmänhet.

Kör med WD RED och vanliga Seagate Barracuda-diskar, snurrar 24/7 år efter år.
Bättre att det snurrar 24/7 än går upp och ner i spinn.

Rullar WD Red på det mesta. Allt från 2TB upp till 8TB. Har även lite blåa WD-diskar i drift. Spinner ned skivorna på vissa prylar. Andra får snurra 24/7. Har kloka backuper på det. Inget slår USB-diskar för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-21 17:49

Hej!

Snabb fråga:
Jag har precis beställt min första NAS. En Synology 918+
Men, går det att skapa mappar och sätta rättigheter direkt i finder, eller sköts allt sånt via DSM och File Station?

Tack!

Ursprungligen av kladda:

Hej!

Snabb fråga:
Jag har precis beställt min första NAS. En Synology 918+
Men, går det att skapa mappar och sätta rättigheter direkt i finder, eller sköts allt sånt via DSM och File Station?

Tack!

Övergripande mappstruktur och behörigheter styr du i DSM via din webbläsare. Men när detta är klart kan du skapa och radera undermappar som vanligt i Finder. Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-21 18:22
Ursprungligen av Hjördiz:

Övergripande mappstruktur och behörigheter styr du i DSM via din webbläsare. Men när detta är klart kan du skapa och radera undermappar som vanligt i Finder. Lycka till!

Strålande, tack!
Sätter man rättigheter på huvudmappen och individuella rättigheter på undermappar som ska ha annat än huvudmappen?
Rörigt beskrivet, men exempel:

Företaget (Alla ser)
-Event (Alla ser)
--Pågående event
---Event Namn
--Event ekonomi (Bara jag och du ser)
-Marknad (Bara du och Pernilla ser)
--Ekonomi
--Grafisk profil (Alla ser)

Detta är bara ett exempel på hur jag menar

Edit: och alla mappar man skapar via Finder i strukturen ovan får samma rättigheter som mappen över ?

Senast redigerat 2018-02-21 18:43
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-21 21:53
Ursprungligen av zeppo:

Vad har folk för diskar i sina NAS? Har en Drobo S själv m fem diskar i varav en just gav upp. Sett speciella NAS diskar men står ofta att de är gjorda för non-stop drift, hos mig går diskarna ner i power-save iaf en 3-4ggr/dygn. Den som dog var en 1TB Seagate HD103UJ från oktober 2009.

Precis som många andra här kör jag WD Red-diskar, två styck på 3 TB vardera för min del. Stabila diskar som håller länge och väl lämpade för just den här sortens tillämpningar.

  • Medlem
  • 2018-02-21 22:38
Ursprungligen av ekloev:

Precis som många andra här kör jag WD Red-diskar, två styck på 3 TB vardera för min del. Stabila diskar som håller länge och väl lämpade för just den här sortens tillämpningar.

Jag också. Mina snurrar jämt. Har aldrig begripit varför man ska stänga ner dem, jag tror de mår bäst av att snurra konstant.

2 * 3 TB i en Synology 213+ och 4 * 4 TB i en 916+.

De snurrar som sagt 24/7. Diskarna i den lilla i snart 3.5 år och i den större i 1.5 år. WD Red är bra prylar

Nån som vet om det går att stänga av, eller sänka volymen på, larmet som ljuder när nasen ska göra Raid scrubbing?(Qnap ts-451)

Ursprungligen av Mymac4ever:

Nån som vet om det går att stänga av, eller sänka volymen på, larmet som ljuder när nasen ska göra Raid scrubbing?(Qnap ts-451)

Jag har inte stört mig så mycket på ljudet då burken står i hallen (och när den låter är det mest en påminnelse om att allt funkar som det ska), men kanske denna inställning kan påverka scrupping-pipet?

Logga i på NASen -> Control Panel -> System Settings -> Hardware -> Audio Alert

Jag vet inte om scrubbing räknas som System Operations eller System Event, men det är väl bara att prova.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har inte stört mig så mycket på ljudet då burken står i hallen (och när den låter är det mest en påminnelse om att allt funkar som det ska), men kanske denna inställning kan påverka scrupping-pipet?

Logga i på NASen -> Control Panel -> System Settings -> Hardware -> Audio Alert

Jag vet inte om scrubbing räknas som System Operations eller System Event, men det är väl bara att prova.

Min står också i hallen o när den piper till tror jag först det är kylen o därefter kollar jag hällen(liknande signal). Jag kollar men jag tror inte ljudinställning för det finns där

Beställde just en sådan här: http://www.netgear.com/business/products/stor...

10 000 kr! Utan diskar! 4x4GB (16GB) blev 8000 kr till. Nå, jag drar ju av det på firma. Jag valde ReadyNAS därför att den har "allt" - man kan verkligen växa i den...det är ju egentligen en fet Linuxdator med RAID och man kan installera alla möjliga appar för nya funktioner. InThe Box kommer den med allt jag just nu behöver (den har t.o.m. stöd för iTunes och TimeMachine!!!).
Den NAS-rigg jag har idag - en gammal Mac Pro med 4 diskar i RAID - drar för mycket ström (4 kr per dygn) - 20% av min elräkning är den riggen :-D. Inte för att det handlar om stålar egentligen (el är trots allt billigt i Sverige), men det känns så fel att ha en NAS som eldar för kråkorna så ini helvete.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-27 15:28

Vad har den som Synology inte har?
De flesta fristående NASar kör nog Linux.

Jag vet inte...kanske alla märken är lika "bra" Jag orkar inte fördjupa mig, jag bara går på det jag vet - en kollega (IT-wizzard/geni) har satt igång en ReadyNAS på jobbet, demade lite för mig och hyllade den...sedan läste jag på lite och chockades över allt den kan och expansionsmöjligheterna (mjukvaror/appar) - så jag slog till.
Det är ju en burk för nördar så klart...en NAS för några tusen är ju lämpligare för normala människor som bara vill backa upp sitt digitala liv ReadyNAS - och motsvarande produkter från andra tillverkare antar jag - är ju dyra grejer och är man intresserad så kan man nog ha oerhört kul med den. Ett exempel: en ReadyNAS kan bli en fullvärdig VOD - alltså en riktig VOD ut mot världen - en YouTube/SVTplay. Detta kräver dock en del programmerande har jag fått förklarat för mig.

Ursprungligen av kenjon:

Vad har den som Synology inte har?
De flesta fristående NASar kör nog Linux.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-27 16:23

OK, jag bara undrade varför du valde den. Jag skulle valt en Synology
Men du blir säkert nöjd, den klarar det du behöver med bravur!

Helt galet! Jag kollade på vad jag hade i lagring nyss.

HPE-Server - 1: 1x250GB Samsung 860 EVO + 3x4TB WD Red.
HPE-Server - 2: 1x250GB Samsung 860 EVO + 3x4TB WD Red (backup för den 1:a).
HPE-Server - 3: 1x120GB WD Green SSD + 3x3TB (filmserver).
DELL PowerEdge T20 Server: 1x120GB WD Green SSD + 1x250GB Samsung 860 EVO. 2x3TB WD Red.
Lenovo M710Q: 1x256GB Samsung NVMe SSD + 1x1TB Samsung 860 EVO (HTPC).
NAS - 1: 1x4TB Seagate IronWolf (musiknas).
NAS - 2: 1x3TB WD Red.
NAS - 3: 1x2TB WD Red.

Lösa diskar + USB-diskar:

12 stycken Toshiba 2TB USB-diskar (backup).
3x2TB WD Red (backup).
1x8TB WD Red (backup).
2x6TB WD Red (backup).
5x1TB WD Blue (backup).
1x1TB Toshiba (satt i T20:n från början).

104TB på hårddiskar + SSD:s på det.

Fan bra illa! :/

Bilder på lite skit:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-27 10:13

Jag som tyckte jag hade mycket....

Väldigt mörkt längst ner, men en DroboPro med 8 st 4 TBdiskar, två stycken UPS med extra batterier på golvet.

Senast redigerat 2019-02-27 10:32
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-03 18:34

Precis som @SweSG har jag en Dell T20 Mini Tower som jag köpte av Dustin för ca 3200:- Utförsäljning och demo model.
Den har bara plats för 4st 3.5" och 2st 2.5" SSD. Efter lite Googlande hittade jag en lösning så det gick att klämma in 2st hdd till. Men som alla vet spelar ingen roll hur mycket utrymme man har tar det slut.

Så jag letade länge efter ett chassi som rymmer minst 10st 3.5" hdd och 2st 2.5" SSD:er
Processorn och moderkortet i Dell:en håller serverklass så det ska flyttas över så det var viktigt att det passade.

Valet föll på Fractal Design Node 804 som enligt specarna ska rymma 10st hdd och två SDD utan modifikation.
När jag Googlade på om fler gjort switchen upptäcktes snabbt att Dell kör med egna lösningar på saker och ting.
Strömkontakten på moderkortet är inte standard 8-pin utan 4-pin så det blev till att köpa en adapter.
Chassifläkten, frontpanelen och brytaren för sidopanelen måste flyttas över också annars bootar inte systemet.
Den känner av ifall dessa inte är anslutna till moderkortet. Så det fick bli fullösningar som i praktiken inte spelar någon roll med kanske inte så estetiskt tilltalande. Ett till SATA-kort köptes på Ebay för några hundringar. 10st SATA-kablar köpta på Clas Ohlsson till det facila priset 19.90:- styck.

Fläkten som måste följa satte jag fast med buntband blåsandes in i chassit.

Inte så snygg kabeldragning kanske men det är lite trångt.

Inte det snyggaste men kontakten måste vara ansluten och detta var den enklaste lösningen. Kommer alla fall inte se den eftersom servern kommer stå i ett förråd.

Så nu har man en "ny" server som i passmark spöar vilken Synology/Qnap som helst

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-03 20:14
Ursprungligen av Innis:

Precis som @SweSG har jag en Dell T20 Mini Tower…

Me like. Funktion går före finish vad gäller NAS:ar.
Vad kör du för OS, filsystem osv?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-03 20:40
Ursprungligen av reboot81:

Me like. Funktion går före finish vad gäller NAS:ar.
Vad kör du för OS, filsystem osv?

Efter att ha testat FreeNas, Openmediavault och UnRaid valde jag unRaid.
Tycker att det är det mest lättförståeliga och estetiskt tilltalande. Angående filsystem lät jag systemet välja och det blev xfs.
Så här i efterhand var nog det ett bra val för vad jag förstår så är BTRFS mer känsligt för om servern stängs av vid tex strömavbrott.

  • Medlem
  • 2019-11-06 20:28

Jag behöver råd.
Jag har numera en hel del musik på en SSD. (Ca 200GB) Musiken är rippad i iTunes och är i formatet ALAC. (Samt AAC för musik köpt från iTunes Store)
För att kunna streama denna musik till/från olika enheter i hemmet så är tanken att lägga över musiken till min Synology.
Här tror jag att ett problem uppstår då en del musik är köpt i iTunes Store och således bör vara DRM-skyddad?
Som jag har förstått det hela så kan jag inte sätta upp iTunes Server i Synologyn och använda Remote/Fjärrkontroll-appen för att styra vilken musik jag vill lyssna på eftersom appen inte kan ansluta till servern/NASen?
En rejäl omväg blir i så fall att låta min Mac Mini vara ansluten till NASen så att jag får tillgång till styrning av iTunes via tidigare nämnda app?
Ett annat alternativ är att köra Audiostation på NASen. Men då kan jag väl inte lyssna på musik köpt via iTunes pga DRM?

Ett tredje alternativ är att investera i en hederlig gammal snurrdisk och låta Minin vara igång 24/7. Men det känns onödigt då jag redan har en NAS som gör just detta.

Tänker jag helt galet? Förslag på lösningar?

Har jag formulerat mig obegripligt? I så fall beror det säkert på att jag har varit på resande fot i snart ett dygn...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-06 20:38

Köpt musik är inte DRM skyddad så du vet. Den kan du spela upp med vilken spelare du vill.

  • Medlem
  • 2019-11-06 21:13
Ursprungligen av Innis:

Köpt musik är inte DRM skyddad så du vet. Den kan du spela upp med vilken spelare du vill.

Tackar! Då får det bli DS Audio.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-06 23:06
Ursprungligen av Dalle:

Jag behöver råd.
Jag har numera en hel del musik på en SSD. (Ca 200GB) Musiken är rippad i iTunes och är i formatet ALAC. (Samt AAC för musik köpt från iTunes Store)
För att kunna streama denna musik till/från olika enheter i hemmet så är tanken att lägga över musiken till min Synology.

Utmärkt idé att lägga all musik på din NAS. Går det inte att addera en nätverksvolym i Musik i Catalina? Om inte så finns det många alternativ som kan spela musik från din server.

Själv kör jag en Raspberry Pi med Volumio (som spelar från min NAS) kopplad till aktiva högtalare.

Musik streamers
https://volumio.org/
https://www.picoreplayer.org/
https://roonlabs.com/

Musikspelare för dator
https://kode54.net/cog/
https://www.foobar2000.org/mac
http://swinsian.com/
https://quodlibet.readthedocs.io/en/latest/

Installera iTunes på Catalina
https://github.com/cormiertyshawn895/Retroact...

Senast redigerat 2019-11-06 23:23
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-08 00:31

Enbart i Tyskland har man identifierat 7000 Qnap NAS:ar som är infekterade av QSnatch, malware som man ännu inte vet vad den gör... Infon från Qnap och andra är i dagsläget aningen klen.
En tysk sida skrev att man kunde kika efter konstiga crontab jobb:

SSH in, kör "crontab -l"
There is a very eye-catching entry that calls a script from the / share / CACHEDEV1_DATA whose name is wild number-letter combination (just randomly generated).

(Denna skall alltså INTE existera)

https://www.qnap.com/en/security-advisory/nas...

Av någon märklig anledning låg min Malware remover kvar på version 3.5.3, när aktuell version är 4.5.4.1!!! Säkerställ att ni kör senaste versionen alltså. Gäller även Security Counselor som idag ligger på v 1.4.0.

Ursprungligen av reboot81:

Enbart i Tyskland har man identifierat 7000 Qnap NAS:ar som är infekterade av QSnatch, malware som man ännu inte vet vad den gör... Infon från Qnap och andra är i dagsläget aningen klen.
En tysk sida skrev att man kunde kika efter konstiga crontab jobb:

SSH in, kör "crontab -l"
There is a very eye-catching entry that calls a script from the / share / CACHEDEV1_DATA whose name is wild number-letter combination (just randomly generated).

(Denna skall alltså INTE existera)

https://www.qnap.com/en/security-advisory/nas...

Av någon märklig anledning låg min Malware remover kvar på version 3.5.3, när aktuell version är 4.5.4.1!!! Säkerställ att ni kör senaste versionen alltså. Gäller även Security Counselor som idag ligger på v 1.4.0.

Tack! Glad att jag lämnade QNAP för Synology. Får dock se till att vänner och bekanta säkrar sina QNAP NASar.

Ursprungligen av Andorr:

Tack! Glad att jag lämnade QNAP för Synology. Får dock se till att vänner och bekanta säkrar sina QNAP NASar.

maria@maria ~ $ crontab -l
no crontab for maria
maria@maria ~ $

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-09 20:12
Ursprungligen av Anna Maria:

maria@maria ~ $ crontab -l
no crontab for maria
maria@maria ~ $

Det där ser ut som om du kollat din dator och inte din NAS. Min Qnap ger ~20 rader som svar.

Bevaka tråden