Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moto G7 Plus får mig att fundera på vad jag får för pengarna

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Den största skillnaden mellan flaggskepp och mellanklassen brukar vara skärm och kamera. Hur är kameran i Moto G7?

Jag har inte hunnit testa den, men får ta med den på lite foto-äventyr och kolla!

Moto G7

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har inte hunnit testa den, men får ta med den på lite foto-äventyr och kolla!

Jag använder själv iPhone sedan 4:an kom men Moto G7 serien är klart intressant ur pris/produktperspektiv. 10% av priset för en iP XS (!) Det vore roligt om du kan tänka dig recensera lite vad gäller kameran och kanske visa någon bild med din iP vs G/? /Thomas

  • Medlem
  • 2019-02-12 20:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Du har väl knappt en PC nu med dex? ?

Smartphones behöver man ju inte ha hjälp med att låsa upp säkert med alla fingeravtryck och Face ID men däremot låser AW upp macbooken ?

Ja privat PC har jag personligen inte längre ?

Inte riktigt det jag menade
Med Google Smartlock så beroende på inställningar förblir mobilen upplåst dvs man behöver inte låsa upp den alls då

Ursprungligen av PaO:

Ja privat PC har jag personligen inte längre ?

Inte riktigt det jag menade
Med Google Smartlock så beroende på inställningar förblir mobilen upplåst dvs man behöver inte låsa upp den alls då

Vet vad det är, du brukar ta upp det med jämna mellanrum ?
Ser inte vitsen riktigt när alla fingeravtrycksläsare/ansiktsläsare låser upp på mindre än en sekund.
Sen är det ju lite obekvämt om ungarna här hemma får för sig att pilla med min mobil osv.

AW är ju smidig på det sättet att sitter den på din handled behöver du inga koder till varken macbooken eller när du betalar i affären.

Ursprungligen av spode:

Av ren nyfikenhet, får du säkerhetsuppdateringar till den ännu?

Ursprungligen av Andorr:

Om man har låst upp bootloadern och lagt in en custom recovery kan man redan nu lägga in en moddad (det är bara bootloader- och gpt-relaterad kod som har tagits bort) stock firmware ROM av denna nya uppdatering på sin Moto G4 Plus. Jag gjorde det nyss och det fungerar utmärkt. Telefonen uppdateras bara och allting annat är kvar. Länk till XDA. Denna ROM verkar passa alla modeller, ingen begränsning på så vis. Själv har jag en XT1642 på reteu-kanalen. Men vill man inte mecka med mobilen ska denna nya ROM komma så småningom, jag dubbelkollade via Motorolas hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-14 12:16
Ursprungligen av PaO:

Den största skillnaden mellan flaggskepp och mellanklassen brukar vara skärm och kamera. Hur är kameran i Moto G7?

Ojdå det är många fler skillnader än så. Skillnader få förstår eller uppskattar, ungefär lika stor skillnad från en top Android till en iPhone.

  • Medlem
  • 2019-02-14 17:41
Ursprungligen av juanito:

Ojdå det är många fler skillnader än så. Skillnader få förstår eller uppskattar, ungefär lika stor skillnad från en top Android till en iPhone.

Okej upplys mig ?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-15 09:45
Ursprungligen av PaO:

Okej upplys mig ?

Är det värt?

Här är ju ett exempel mellan billigare och dyrare android telefoner. Google ger ju nu möjligheten att utan accelerations hårdvara åstadkomma liknande. Men det blir ju till en helt annan bekostnad för användaren. Det finns fler liknade situationer, både utgått ifrån hårdvaru samt mjukvaru perspektiv.

https://www.99.se/artikel/12335-google-presen...

Just i hur användaren är skyddad klår ingen nuvarande tillverkare Apple, och det går ända ner till hårdvaran inte enbart mjukvaran.
Så ja, Android träsket ger så många mer möjligheter, möjligheter som flertalet helst vore utan oberoende om de förstår sig på skillnaderna eller inte.

Så det kommer som sagt till hurvida man uppskattar eller förstår skillnaderna. Men det är skillnader.

  • Medlem
  • 2019-02-15 13:24
Ursprungligen av juanito:

Är det värt?

Här är ju ett exempel mellan billigare och dyrare android telefoner. Google ger ju nu möjligheten att utan accelerations hårdvara åstadkomma liknande. Men det blir ju till en helt annan bekostnad för användaren. Det finns fler liknade situationer, både utgått ifrån hårdvaru samt mjukvaru perspektiv.

https://www.99.se/artikel/12335-google-presen...

Just i hur användaren är skyddad klår ingen nuvarande tillverkare Apple, och det går ända ner till hårdvaran inte enbart mjukvaran.
Så ja, Android träsket ger så många mer möjligheter, möjligheter som flertalet helst vore utan oberoende om de förstår sig på skillnaderna eller inte.

Så det kommer som sagt till hurvida man uppskattar eller förstår skillnaderna. Men det är skillnader.

Viktiga saker men.....
Men då likställer du följande
Flaggskepp = enbart iPhone
Mellanklassen = Android
Android har även Flaggskepp

Ta tex S9 plus och tex A9 eller A8 från samma år
Kamera och skärm större skillnad jämfört med prestandan tex
Det var detta jag var ute efter och därför är det mycket intressant var G7 ligger gällande just kameran

Ursprungligen av juanito:

Är det värt?

Här är ju ett exempel mellan billigare och dyrare android telefoner. Google ger ju nu möjligheten att utan accelerations hårdvara åstadkomma liknande. Men det blir ju till en helt annan bekostnad för användaren. Det finns fler liknade situationer, både utgått ifrån hårdvaru samt mjukvaru perspektiv.

https://www.99.se/artikel/12335-google-presen...

Just i hur användaren är skyddad klår ingen nuvarande tillverkare Apple, och det går ända ner till hårdvaran inte enbart mjukvaran.
Så ja, Android träsket ger så många mer möjligheter, möjligheter som flertalet helst vore utan oberoende om de förstår sig på skillnaderna eller inte.

Så det kommer som sagt till hurvida man uppskattar eller förstår skillnaderna. Men det är skillnader.

Fast det du länkar till gäller för _riktigt_ billiga androidtelefoner. Det gäller inte för Moto G7 telefonen, den har stöd för kryptering.

Men om du nu förstår dig på skillnaderna, så kan du ju gärna förklara vad dessa är för alla andra som inte verkar förstå...

Edit: Tycker ju personligen att den intressanta att jämföra med är Moto G7 Plus. En iphone 7 kostar 45% mer, en 8:a 97% mer, och en XR 152% mer.

Den första Moto G:n från 2014 saknar stöd för AES, den första Moto E:n, som ligger i ett segment under Moto G och kom året efter har det.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-15 14:36
Ursprungligen av PaO:

Viktiga saker men.....
Men då likställer du följande
Flaggskepp = enbart iPhone
Mellanklassen = Android
Android har även Flaggskepp

Ur ett integretitetsperspektiv har inte Android något flaggskepp nej, och det var exemplet jag tog upp. Men som du kanske förstod från länken finns det skillnader bland android modeller även där. Allt från mjukvara till hårdvara där med.

Nu är frågan, klarar du av att förstå det jag skrev, ett exempel gavs som kunde öka din förståelse av det tidigare påståendet. Klarar du av att återkoppla till din egen fråga eller är du enbart ut efter ändlösa debatter?

Är det enbart kameran du ska ha är det väl en Nokia du ska sikta in dig på.

  • Medlem
  • 2019-02-15 14:48
Ursprungligen av juanito:

Ur ett integretitetsperspektiv har inte Android något flaggskepp nej, och det var exemplet jag tog upp. Men som du kanske förstod från länken finns det skillnader bland android modeller även där. Allt från mjukvara till hårdvara där med.

Nu är frågan, klarar du av att förstå det jag skrev, ett exempel gavs som kunde öka din förståelse av det tidigare påståendet. Klarar du av att återkoppla till din egen fråga eller är du enbart ut efter ändlösa debatter?

Är det enbart kameran du ska ha är det väl en Nokia du ska sikta in dig på.

Jag kan ta till mig att många tycker Apples sätt att hantera integritet är det viktigaste som finns.

Dock har alla tillverkare ett flaggskepp oavsett hur den produkten nu är beskaffad. Sedan skall man naturligtvis inte jämföra äpplen och päron.

Ur säkerhetssynpunkt på egna bilder och filer håller jag tex Samsung med Knox och hemlig mapp betydligt högre än Apple med iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-21 15:39
Ursprungligen av PaO:

Ur säkerhetssynpunkt på egna bilder och filer håller jag tex Samsung med Knox och hemlig mapp betydligt högre än Apple med iPhone

Så du oroar dig för vilka bilder och filer du har. Det är dock det jag är minst oroad över vad gäller min integretitet.

Ursprungligen av PaO:

Den största skillnaden mellan flaggskepp och mellanklassen brukar vara skärm och kamera. Hur är kameran i Moto G7?

Har försökt göra lite jämförelser här. Alla bilderna är tagna strax efter varandra med automatiskt läge (det finns ett manuellt i Moto-appen). Bilden med husen (Hötorget, Stockholm) fick jag tyvärr spara med 90 procents kvalitet för att kunna ladda upp här, övriga är 100 procent (men förminskade).

Porträttläge

Senast redigerat 2019-02-22 13:25
  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-22 12:15
Ursprungligen av Ida Blix:

Har försökt göra lite jämförelser här. Alla bilderna är tagna strax efter varandra med automatiskt läge (det finns ett manuellt i Moto-appen). Bilden med husen (Hötorget, Stockholm) fick jag tyvärr spara med 90 procents kvalitet för att kunna ladda upp här, övriga är 100 procent.

Enda bilden jag har svårt att bedömma är porträttet. XS ser aningen för röd ut och G7 ser aningen för grön ut. Utan att stå på plats själv är det väldigt svårt att bedömma hudfärgerna.

I övrigt tar ju XS i med storsläggan. Husen verkar har en halo effekt med G7, Lampans ljus på väggen i katt bilden är överlägset bättre än vad G7 klarar (edit: färgerna, kolla akvariet). Samt dynamiken i första bilden är klart till XS fördel.

Ursprungligen av juanito:

Enda bilden jag har svårt att bedömma är porträttet. XS ser aningen för röd ut och G7 ser aningen för grön ut. Utan att stå på plats själv är det väldigt svårt att bedömma hudfärgerna.

I övrigt tar ju XS i med storsläggan. Husen verkar har en halo effekt med G7, Lampans ljus på väggen i katt bilden är överlägset bättre än vad G7 klarar. Samt dynamiken i första bilden är klart till XS fördel.

Vet inte heller riktigt vilken som presterade bäst i porträttfallet, båda verkar i alla fall ha löst bakgrunden med godkänt resultat. Knepig belysning där nere i tunnelbanan.

Håller med om att XS presterar bättre (det ska och borde den), men är ändå rätt impad av G7ans kamera med tanke på hur lite den kostar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-23 08:50
Ursprungligen av Andorr:

Du kan inte få en uppdaterad Safari om inte Apple uppdaterar iOS.
...

Apple kan skicka uppdateringar till enheterna om så krävs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-24 17:38
Ursprungligen av reboot81:

Apple kan skicka uppdateringar till enheterna om så krävs.

Saken är inte att Apple inte kan uppdatera, det är klart de kan. Saken är att Apple inte gör det efter att man slopat support för en lur. Billiga Apple-lurar är redan två-tre år gamla och har därmed inte mycket support kvar. Men en gammal Android-telefon som visserligen inte får någon kärlek av sin tillverkare ändå får en del nyheter från Google.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-24 19:57
Ursprungligen av beh:

Saken är inte att Apple inte kan uppdatera, det är klart de kan. Saken är att Apple inte gör det efter att man slopat support för en lur. Billiga Apple-lurar är redan två-tre år gamla och har därmed inte mycket support kvar. Men en gammal Android-telefon som visserligen inte får någon kärlek av sin tillverkare ändå får en del nyheter från Google.

iPhone 5S kom 2013 och supportas än. Men jag tror du vill belysa att valfri tokgammal lur som kör Android går att roota och köra lämplig ROM. Jämfört med de miljontals iPad 3:e gen som fortfarande använder 9.3.5 dagligen utan någon form av möjlighet att patcha dem.

Men det är inte samma sak som att jag som Android-analfabet kan uppdatera en 2-4 år gammal Androidlur genom ett par simpla knapptryck.

Apple funkar fint och superenkelt så länge enheten supportas, vilket är längre än Androidlurar. Men när Apple tröttnar, ja då är de lämnade för vind och våg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-24 20:03
Ursprungligen av reboot81:

iPhone 5S kom 2013 och supportas än. Men jag tror du vill belysa att valfri tokgammal lur som kör Android går att roota och köra lämplig ROM. Jämfört med de miljontals iPad 3:e gen som fortfarande använder 9.3.5 dagligen utan någon form av möjlighet att patcha dem.

Men det är inte samma sak som att jag som Android-analfabet kan uppdatera en 2-4 år gammal Androidlur genom ett par simpla knapptryck.

Apple funkar fint och superenkelt så länge enheten supportas, vilket är längre än Androidlurar. Men när Apple tröttnar, ja då är de lämnade för vind och våg.

Precis, och jag håller med om att det och det bästa skulle vara en kombination. Det är många för många appar från Apple som uppdateras genom systemet. Samtidigt är det för få Androidtelefoner som får grundläggande säkerhetsuppdateringar efter ett år.

Bevaka tråden