Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro får 16-tumsskärm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om detta? Enligt Ming-Chi Kuo kommer en ny modell av Macbook Pro i år med 16-tumsskärm!

https://www.theverge.com/apple/2019/2/17/1822...

Med tanke på hur mycket tunnare skärmarna kan göras idag, utan skärmkanter och dylikt kanske 16 tum är en riktigt bra storlek – lär hursomhelst bli långt smidigare än den gamla strykbrädan med 17-tumsskärm. Lovande är också att om skärmstorleken är ny lär det också innebära en mer rejäl designförändring än vi sett senaste två åren. Kanske rentav med ett trevligare tangentbord!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Vad tror ni om detta? Enligt Ming-Chi Kuo kommer en ny modell av Macbook Pro i år med 16-tumsskärm!

https://www.theverge.com/apple/2019/2/17/1822...

Med tanke på hur mycket tunnare skärmarna kan göras idag, utan skärmkanter och dylikt kanske 16 tum är en riktigt bra storlek – lär hursomhelst bli långt smidigare än den gamla strykbrädan med 17-tumsskärm. Lovande är också att om skärmstorleken är ny lär det också innebära en mer rejäl designförändring än vi sett senaste två åren. Kanske rentav med ett trevligare tangentbord!

Jag själv har en 17" MacBook Pro (late 2011). Den fungerar fortfarande fint. Moderkortet har blivit utbytt 1 gång kostnadsfritt och då passade jag på, när de ändå skall in i datorn, montera SSD.

16" MacBook Pro kan bli en värdig ersättare till min 17". Den fysiska storleken skulle i teorin kunna vara lika stor som 15" genom att man minskar svarta sorgkanten runt skärmen (typ kant-till-kant skärm).

En ny form skulle den visst också få. Det blir spännande.

Jag skulle önska att Apple också erbjöd en super bred böjd Thunderbolt 3 MicroLED skärm som motsvarar 2 st 5K 27 skärmar, där man kan välja att en dator utnyttjar hela ytan eller ena halvan och en annan dator (t.ex. PC eller annan mac) använder den andra halvan. (Påminner lite om Dells nya superbreda 49" skärm U4919dw).

Snygg konceptvideo!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-19 08:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

Snygg konceptvideo!

Visst snyggt, men utan att ha tagit fram tumstocken tycker jag han missat lite i proportionerna. Underdelen ser ut ungefär som en MacBook Air/Pro 13” i bredd, och även med väldigt tunna bezels borde väl en 16” skärm ge mer plats över på sidorna om tangentbordet?

Edit: Nu ser jag att även om Vimeo-uppladdningen var ny så var nog detta ett äldre koncept på en 15-tummare?
https://www.behance.net/gallery/68767665/MacB...

Senast redigerat 2019-02-19 09:13
Ursprungligen av IngoX:

Visst snyggt, men utan att ha tagit fram tumstocken tycker jag han missat lite i proportionerna. Underdelen ser ut ungefär som en MacBook Air/Pro 13” i bredd, och även med väldigt tunna bezels borde väl en 16” skärm ge mer plats över på sidorna om tangentbordet?

Edit: Nu ser jag att även om Vimeo-uppladdningen var ny så var nog detta ett äldre koncept på en 15-tummare?
https://www.behance.net/gallery/68767665/MacB...

Ja jag tror det stämmer, har nämligen för mig att jag sett den här videon tidigare nånstans! Ska jag gissa kom den till strax efter lanseringen av senaste Ipad Pro, ganska tydlig inspiration därifrån.

Menyraden blir i praktiken ganska kort med dessa rundade hörn...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-22 00:33

Har precis köpt en ny MBP 15'', nästa gång jag uppgraderar får bli när MBP kommer med 5K skärm, när tror vi detta blir?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-22 01:28
Ursprungligen av Hoya:

Har precis köpt en ny MBP 15'', nästa gång jag uppgraderar får bli när MBP kommer med 5K skärm, när tror vi detta blir?

5K-skärm på en bärbar dator från Apple blir nog inte aktuellt förrän de släpper en modell med över 20 tums skärm. Troligen aldrig

Apple kallar skärmar man har på ca 50 cm avstånd för retina-skärm (dvs att man inte kan se enskilda pixlar) om de har en pixeltäthet på runt 220 ppi. För mobilskärmar som man håller på cirka 25 cm avstånd har de pixeltäthet från 326 upp till 458 ppi för iPhone X (beräkningen blir lite annorlunda på OLED-skärm)

Apples retina-begrepp är ju subjektivt. Men om man tycker 5K på en 27-tums skärm (218 ppi) upplevs som skarpt utan synliga pixlar på halvmeters avstånd så är det nog overkill att klämma in 5K på en bärbar dator med betydligt mindre skärm, även om man tycker om att hålla den bärbara lite närmare än 50 cm.

1
Bevaka tråden