Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirusprogram till MacOS

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 09:04
Ursprungligen av filuren:

Då är nästa fråga: är det ett dåligt program som hamnat på App Store trots deras filter? (Skit händer, tyvärr) Eller varnas det i onödan?

Inte lätt för alla att veta eller ens orka bry sig om.

Jag kan gräva vidare imorgon, med den lilla kunskap jag har.

Det är inget dåligt program egentligen utan det som gör att Malwarebytes triggas är gissningsvis en reklam cookie.
För när man startar programmet så kommer det en popup med reklam om andra program från samma utvecklare.
Trycker man på länken så startas AppStore.
@calinou oroar sig alldeles för mycket

Ursprungligen av suddgummi:

... Linuxmaskiner är undantagna av någon anledning. ...

Det där är väldigt konstigt.

Tråd rensad, läs våra trivselregler innan ni klickar på Skicka svar. Trivselregler.

Jag är normal användare men lite nojig ändå pga påverkas av allt man läser dagligen i media om virus, spionering intrång mm.
Numera dyker det upp popup fönster nästan på varenda sida med uppmaning att klicka på knapp för att bekräfta / komma vidare på en sida. Det kan vara cookies, GDPR - ibland svårt att tyda innehåll pga invecklade texter vilket skapar viss osäkerhet om vad det innebär ifall man ska klicka på OK;
Givetvis brukar jag ta en titt på adressfältet men hur ska jag ändå veta att sidan är ok? Det kunde lika gärna att man råkar hamna på en förklädd sida hämnad att skada min data. En liten klick och visp råkar man aktivera någonting i ens dator.
Enligt inlägg 22 är det ganska uppenbart att det är skumt men har ingen aning om vad som händer i min dator när man hela tiden klickar på ok hit och dit.

Ursprungligen av calinou:

Jag är normal användare men lite nojig ändå pga påverkas av allt man läser dagligen i media om virus, spionering intrång mm.
Numera dyker det upp popup fönster nästan på varenda sida med uppmaning att klicka på knapp för att bekräfta / komma vidare på en sida. Det kan vara cookies, GDPR - ibland svårt att tyda innehåll pga invecklade texter vilket skapar viss osäkerhet om vad det innebär ifall man ska klicka på OK;
Givetvis brukar jag ta en titt på adressfältet men hur ska jag ändå veta att sidan är ok? Det kunde lika gärna att man råkar hamna på en förklädd sida hämnad att skada min data. En liten klick och visp råkar man aktivera någonting i ens dator.
Enligt inlägg 22 är det ganska uppenbart att det är skumt men har ingen aning om vad som händer i min dator när man hela tiden klickar på ok hit och dit.

Lägg till NoScript i Firefox så slipper du sådant!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 11:13
Ursprungligen av calinou:

Jag är normal användare men lite nojig ändå pga påverkas av allt man läser dagligen i media om virus, spionering intrång mm.
Numera dyker det upp popup fönster nästan på varenda sida med uppmaning att klicka på knapp för att bekräfta / komma vidare på en sida. Det kan vara cookies, GDPR - ibland svårt att tyda innehåll pga invecklade texter vilket skapar viss osäkerhet om vad det innebär ifall man ska klicka på OK;
Givetvis brukar jag ta en titt på adressfältet men hur ska jag ändå veta att sidan är ok? Det kunde lika gärna att man råkar hamna på en förklädd sida hämnad att skada min data. En liten klick och visp råkar man aktivera någonting i ens dator.
Enligt inlägg 22 är det ganska uppenbart att det är skumt men har ingen aning om vad som händer i min dator när man hela tiden klickar på ok hit och dit.

Om det kommer upp en ruta om Cookies eller GDPR och alternativet är Acceptera kan ingenting hända.
Inget program kommer installeras för det är ett annat händelseförlopp.

Angående ditt inlägg så om jag inte missminner mig har du redan fått information om att en webbsida inte kan avgöra ifall du har skadliga program på din dator. Så dyker det upp en sådan ruta så befinner du dig på en suspekt webbsida. Vad var det för sida som denna dök upp på?

Ett klick och vips så aktiverar man inget. En webbsida kan inte aktivera något på din dator på det sättet som du misstänker.

Som exempel jag installerade Little Snitch,ett program som tar reda på vilka program som försöker kontakta internet,för jag tänkte kolla vad Open Any Files höll på med.
Enkelt förklarat behöver detta program åtkomst till systeminställningarna för att kunna göra sitt jobb. Helt i sin ordning.

Samma sak är det med "ett klick och vips" kräver det också åtkomst till systeminställningarna för att kunna göra någon skada.

I båda fallen så måste DU aktivt gå in i systeminställningarna och tillåta detta. Detta kan inte en webbsida göra genom att du trycker OK eller något.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 16:30
Ursprungligen av calinou:

Jag är normal användare men lite nojig ändå pga påverkas av allt man läser dagligen i media om virus, spionering intrång mm.

Och du tror inte dom gör det för att skapa en känsla hos dig så du känner dig tvungen att läsa artikeln?
Media bryr sig sällan om fakta utan vinklar artiklar för att få det att verka mer dramatiskt än vad det är.
Mitt råd är att sluta läsa Aftonblaskan eller annan skitmedia när det gäller tekniknyheter.

Kan tipsa om Avast som finns både i gratis eller betalversion:
https://www.avast.com/sv-se/for-mac

Men bättre än inget skydd alls.

Ursprungligen av Innis:

Och du tror inte dom gör det för att skapa en känsla hos dig så du känner dig tvungen att läsa artikeln?
Media bryr sig sällan om fakta utan vinklar artiklar för att få det att verka mer dramatiskt än vad det är.
Mitt råd är att sluta läsa Aftonblaskan eller annan skitmedia när det gäller tekniknyheter.

Jag läser inte sådana tidningar. Läser nyteknik och dylikt. Det borde du också göra så att du hänger med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 21:23
Ursprungligen av calinou:

Jag läser inte sådana tidningar. Läser nyteknik och dylikt. Det borde du också göra så att du hänger med.

Ajdå då förstår jag för Nyteknik är inte den bästa på källkritik eller hålla sig från clickbait.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 21:34
Ursprungligen av calinou:

Jag läser inte sådana tidningar. Läser nyteknik och dylikt. Det borde du också göra så att du hänger med.

Du läser en tidning som har denna rubrik som du naturligtvis sväljer med hull och hår

https://www.nyteknik.se/sakerhet/har-ar-spion...

Jag är ingen mod! Men börjar inte allt spåra ut lite nu?

Ursprungligen av Innis:

Du läser en tidning som har denna rubrik som du naturligtvis sväljer med hull och hår

https://www.nyteknik.se/sakerhet/har-ar-spion...

Glöm ej läsa kommentarerna så att du får perspektiv på det hela. Jag brukar börja där.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 21:43
Ursprungligen av calinou:

Glöm ej läsa kommentarerna så att du får perspektiv på det hela. Jag brukar börja där.

Tack för tipset men vis av erfarenhet så är det sista stället jag läser. Jag helt enkelt Googlar efter andra källor och speciellt på mer respekterade tekniksidor. Kommentarer från helt okända individer ser jag inte som trovärdiga.

NoScript för bövelen så är i alla fall alla skumma klickgrejer borta! Sedan vilka sidor ni läser är upp till er

Ursprungligen av Innis:

Tack för tipset men vis av erfarenhet så är det sista stället jag läser. Jag helt enkelt Googlar efter andra källor och speciellt på mer respekterade tekniksidor. Kommentarer från helt okända individer ser jag inte som trovärdiga.

Då kastar du väl bort din tid här på forumet? Kruxet är att ha förmåga att sortera också.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 21:59
Ursprungligen av calinou:

Då kastar du väl bort din tid här på forumet? Kruxet är att ha förmåga att sortera också.

Nu trodde jag att du menade kommentarerna på Nyteknik.
Snart få jag ta en screenshot på dina kommentarer och posta dom i din favorittråd

Ursprungligen av SweSG:

Jag är ingen mod! Men börjar inte allt spåra ut lite nu?

Glöm ej att det är lördag kväll.......

Ursprungligen av calinou:

Glöm ej att det är lördag kväll.......

Är det lördag? Jag hade mitt roliga på en torsdag! Hjälpte en polare att flytta! Blev lite att dricka efter!

Ursprungligen av SweSG:

Är det lördag? Jag hade mitt roliga på en torsdag! Hjälpte en polare att flytta! Blev lite att dricka efter!

Jag menar att keptang måste ta ledigt också.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 22:16
Ursprungligen av calinou:

Jag menar att keptang måste ta ledigt också.

Han befinner sig i Thailand och där är det natt nu så han sover

Tråd rensad.

Ursprungligen av SweSG:

Jag är ingen mod!

Var glad för det.

Ursprungligen av calinou:

Jag menar att keptang måste ta ledigt också.

Tack, det vore trevligt.

Ursprungligen av Innis:

Han befinner sig i Thailand och där är det natt nu så han sover

Natt? Dag? Sova?

Håll en trevlig ton och följ våra trivselregler så får jag andas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-17 07:10

Mer bensin på brasan: ”Det inbyggda säkerhetsskyddet i MacOS är dock inte mycket att hurra för.”
https://www.radron.se/tester/telefoni-datorer...

En inställning jag själv inte håller med om.

Ursprungligen av reboot81:

Mer bensin på brasan: ”Det inbyggda säkerhetsskyddet i MacOS är dock inte mycket att hurra för.”
https://www.radron.se/tester/telefoni-datorer...

En inställning jag själv inte håller med om.

Har varit prenumerant på dom förut. Man ska nog ta med nypa salt deras råd. Varför håller du inte med om?

Ursprungligen av SweSG:

Lägg till NoScript i Firefox så slipper du sådant!

Tack för tipset, nu har jag lagt till det! Tacksam för tips om liknande för Safari och Chrome

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-17 12:18
Ursprungligen av calinou:

Har varit prenumerant på dom förut. Man ska nog ta med nypa salt deras råd. Varför håller du inte med om?

SIP, Gatekeeper är ett bra grundskydd.
Kör man utöver detta ett bra system för säkerhetskopiering så slipper man nackdelarna och riskerna med antivirus. Skulle dagen komma att datorn blir smittad är det bara att installera om och återställa.

Skadlig programkod finns det till macOS i många varianter, men i nästan alla fall är det via användarens försorg som datorn blir smittad. Det bästa skyddet är människan som bestämmer vad som ska köras, och från var.

Ursprungligen av reboot81:

Skadlig programkod finns det till macOS i många varianter, men i nästan alla fall är det via användarens försorg som datorn blir smittad. Det bästa skyddet är människan som bestämmer vad som ska köras, och från var.

Vi har gjort som så hemma hos mina föräldrar att det bara finns ett konto med administratörsrättigheter (windowsmaskin). Om något behöver installeras får de logga in med det. Har sparat många timmar när de inte bara kan klicka på installera hur som happt.

Det kanske kan vara ett tips för några här i tråden. Skapa ett nytt konto som inte har några administratörsrättigheter alls och kör från det istället om man är rädd för skadlig kod.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-17 15:17
Ursprungligen av suddgummi:

Vi har gjort som så hemma hos mina föräldrar att det bara finns ett konto med administratörsrättigheter (windowsmaskin). Om något behöver installeras får de logga in med det. Har sparat många timmar när de inte bara kan klicka på installera hur som happt.

Det kanske kan vara ett tips för några här i tråden. Skapa ett nytt konto som inte har några administratörsrättigheter alls och kör från det istället om man är rädd för skadlig kod.

Bra råd, ska man göra något för att höja säkerheten så är det att frångå admin rättigheter på användares konto.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-17 18:33

"Anti-virus programs are a double-edged sword -- not so useful for advanced users and will likely increase attack surface against sophisticated threats; however possibly useful for catching "garden variety" malware on novice users' Macs. There is also the additional processing overhead to consider when using "active" scanning features."
–drduh
(En för övrigt vältäckande sida om säkerhet på macOS.)

EDIT: Glömde slutklämmen: "Therefore, the best anti-virus is Common Sense 2019."

Senast redigerat 2019-02-17 19:57
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset, nu har jag lagt till det! Tacksam för tips om liknande för Safari och Chrome

När det kommer till Safari kan jag inte den alls längre. Jag har inte kört Mac på något år eller så!

Om du måste köra Chrome så rekommenderar jag Brave browser istället. Den är byggd på Chromium och ser och fungerar likadant. Den har dock ett annat tänk när det kommer till privatliv, adblock m.m.

https://brave.com/

Firefox ligger mig varmt om hjärtat och jag har kört den sedan den var i beta och knappt hade ett nummer.

Ändringar jag gör på Firefox:

1: Ändrar den till standardwebbläsare i mitt OS.
2: Filhämtningar till skrivbord.
3: Sök efter uppdateringar, men låt mig välja om jag vill installera dem.
4: Tar bort alla sökmotorer utom Duckduckgo. Slår av ge sökförslag. Bokmärken är vägen att gå!
5: Innehållsblockering, strikt.
6: Ändrar, skicka webbplatser en "Spåra inte"-signal att du inte vill bli spårad till alltid. Även om det inte hjälper så visar jag sidorna var jag står!
7: Ställer in Firefox på alltid använda privat surfning.
8: Slår på förhindra åtkomsttjänster från att komma åt din webbläsare.
9: Slår av all datainsamling och användning för Firefox.
10: Installerar 3 tillägg. uBlock Origin, HTTPS Everywhere och NoScript. Mera behöver man inte ha!

Ändringar i about:config:

1: privacy.resistFingerprinting = True
2: beacon.enabled = False
3: dom.battery.enabled = False
4: dom.event.clipboardevents.enabled = False
5: geo.enabled = False
6: media.peerconnection.enabled = False
7: media.video_stats.enabled = False
8: plugin.scan.plid.all = False
9: privacy.donottrackheader.enabled = True (den ska dock vara på redan).
10: network.http.referer.spoofSource = True

Tror det är allt jag gör. Kan ha missat något dock!

Lär dig använda tillägg på rätt sätt! Dom kommer skydda dig bra!

Följer du det här så kommer du vara säkrare + få ett bättre privatliv på nätet!

Bevaka tråden