Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-13 16:17
Ursprungligen av Sperious:

Var bara inne snabbt och tittade i appen. Behöver man lägga till det som betalningsmetod eller får man möjligheten att välja Apple Pay efter varje avslutad parkering?

Jag hittar heller inte det och då har jag ändå uppdaterat appen där uppdateringen i sig beskrev att Apple Pay nu stöds.

Ursprungligen av zinned:

Jag hittar heller inte det och då har jag ändå uppdaterat appen där uppdateringen i sig beskrev att Apple Pay nu stöds.

Samma här. Men visar sig väl nästa gång jag parkerar om inte annat.

Kan heller hitta ngt om det i appen. Har ställt frågan direkt till EasyPark. Får se när svaret kommer.

Beställde från Apple för första gången med ApplePay och American Express. Fruktansvärt smidigt - på iPad i detta fall. Det blev en hållare till ATV och laddare till remote. Tänkte montera på baksidan av TV
( väggmonterad). Några mindre/ kortare sladdragningar.

Helt plötsligt idag på Coop ute i Gustavsberg funkade blippfunktionen. Stort! Inte en dag för tidigt!

Ursprungligen av westerlu77:

Helt plötsligt idag på Coop ute i Gustavsberg funkade blippfunktionen. Stort! Inte en dag för tidigt!

Nice! Undrar om det lanserats över hela kedjan eller en butik åt gången.

Ni som handlar på Coop kan väl hålla lite koll?

Ursprungligen av westerlu77:

Ni som handlar på Coop kan väl hålla lite koll?

Jag går bort och köper en cola...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag går bort och köper en cola...

Nope. Inte på Storgatan i Luleå ännu

Jag ska kolla en annan butik senare. Kul att det är på gång

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-14 20:14

Ser inte ljust ut för oss med Länsförsäkringar och vill at dom ska stödja ApplePay

Ursprungligen av Cribe:

Ser inte ljust ut för oss med Länsförsäkringar och vill at dom ska stödja ApplePay

Skulle säga att det ser nattsvart ut. Att Apple skulle förändra sin tjänst för att pyttelilla banken Länsförsäkringar i det pyttelilla landet Sverige anser att dom inte kan stå bakom en lösning som massor av banker runt om i världen gör, det finns förstås inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 07:34
Ursprungligen av Sperious:

Skulle säga att det ser nattsvart ut. Att Apple skulle förändra sin tjänst för att pyttelilla banken Länsförsäkringar i det pyttelilla landet Sverige anser att dom inte kan stå bakom en lösning som massor av banker runt om i världen gör, det finns förstås inte.

Troligen menas att om konkurrenterna släpper Apple Pay får de följa efter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nope. Inte på Storgatan i Luleå ännu

Inte heller på flaggskeppet på Stockholm Central. Det blev att släpa upp plastbiten och slå in pin på dom till synes aldrig rengjorda flottbitarna till knappar. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 09:58

Sagt upp ST1-kortet och lagt in Klarna istället.
Blir bra, jag har fått vända i lokala affären två gånger och länsa myntsamlingen en gång för att jag lyckas åka ifrån korten när jag inte har plånboksfodral längre

Nåt jag fortfarande inte fattar är varför inte Ikea kan pusha ut en uppdatering på deras trötta betalterminaler!

Synd att endast Nordea har Apple Pay, skulle vara skönt fall om te.x Länsförsäkringar skaffade det med nu när hela familjen är integrerad i Apples miljö.

Ursprungligen av RStolpe:

Synd att endast Nordea har Apple Pay...

"Endast Nordea"?

Ja, bland storbankerna är det endast Nordea. Men det finns ju andra alternativ.

Klarnas kort går att koppla till ett konto i vilken bank som helst. Jag har slutat att vänta på att min bank ska börja med Apple Pay, och skaffat ett Klarna-kort i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Endast Nordea"?

Ja, bland storbankerna är det endast Nordea. Men det finns ju andra alternativ.

Klarnas kort går att koppla till ett konto i vilken bank som helst. Jag har slutat att vänta på att min bank ska börja med Apple Pay, och skaffat ett Klarna-kort i stället.

Okej, hur menar du med det? Skaffar man bara ett kreditkort hos Klarna och sen är det bara tuta och köra?
Kan man göra så att klarna kortet drar från min bank direkt? Jag gillar inte kreditkort eller att få räkningar.

Ursprungligen av RStolpe:

Okej, hur menar du med det? Skaffar man bara ett kreditkort hos Klarna och sen är det bara tuta och köra?
Kan man göra så att klarna kortet drar från min bank direkt? Jag gillar inte kreditkort eller att få räkningar.

Klarna-kortet (VISA) är kopplat till ett Klarna-konto, som i sin tur kan vara kopplat direkt till ett bankkonto (i mitt fall hos Swedbank).

I princip drar de direkt. Man får ett meddelande direkt. Men det brukar ta ca 2-3 bankdagar innan det faktiskt dras från kontot.

Detta har diskuterats tidigare i tråden.

Läs mer hos Klarna:
https://www.klarna.com/se/kort/#section-4

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klarna-kortet (VISA) är kopplat till ett Klarna-konto, som i sin tur kan vara kopplat direkt till ett bankkonto (i mitt fall hos Swedbank).

I princip drar de direkt. Man får ett meddelande direkt. Men det brukar ta ca 2-3 bankdagar innan det faktiskt dras från kontot.

Detta har diskuterats tidigare i tråden.

Läs mer hos Klarna:
https://www.klarna.com/se/kort/#section-4

Okej perfekt, då kan man ju dela detta med sin fru eller liknande om båda lägger in kortet i varsin Apple Pay lösning.

Ursprungligen av Json_81:

Sagt upp ST1-kortet och lagt in Klarna istället.
Blir bra, jag har fått vända i lokala affären två gånger och länsa myntsamlingen en gång för att jag lyckas åka ifrån korten när jag inte har plånboksfodral längre

ST1 fungerar ju med Apple Pay

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 15:52
Ursprungligen av RStolpe:

ST1 fungerar ju med Apple Pay

Japp, men jag har ingen nytta av det i övrigt och eventuellt kostar det pengar så känns smidigare att bara få pengarna dragna från vanliga kontot.
Det hade trillat ur klockan av någon anledning dessutom.

Kommer inte betala särskilt mycket med det i fortsättningen heller, ger ju inga SAS-poäng

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-15 15:53
Ursprungligen av Json_81:

Japp, men jag har ingen nytta av det i övrigt och eventuellt kostar det pengar så känns smidigare att bara få pengarna dragna från vanliga kontot.
Det hade trillat ur klockan av någon anledning dessutom.

Kommer inte betala särskilt mycket med det i fortsättningen heller, ger ju inga SAS-poäng

St1-kortet kostar inget

Ursprungligen av RStolpe:

ST1 fungerar ju med Apple Pay

Han är nog fullt medveten om det, men läs vad han skrev igen...och var det inte du själv som inte ville ha kreditkort och räkningar? Han kanske inte heller vill det när det finns andra alternativ. ?

Ursprungligen av Sperious:

Inte heller på flaggskeppet på Stockholm Central. Det blev att släpa upp plastbiten och slå in pin på dom till synes aldrig rengjorda flottbitarna till knappar. ?

I Strängnäs kom blipp symbolen upp, någon som har ett modernt medmera kort som vet om de har blipp?

Ursprungligen av Hank Solo:

Han är nog fullt medveten om det, men läs vad han skrev igen...och var det inte du själv som inte ville ha kreditkort och räkningar? Han kanske inte heller vill det när det finns andra alternativ. ?

Jo, jag försöker undvika kreditkort.
Ända kreditkortet jag har är ett med 5.000kr limit där jag har Netflix mfl.
Handlar även online på det om de är mysko sidor betalar självklart av de direkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 20:28
Ursprungligen av Innis:

St1-kortet kostar inget

Ursprungligen av Hank Solo:

Han är nog fullt medveten om det, men läs vad han skrev igen...och var det inte du själv som inte ville ha kreditkort och räkningar? Han kanske inte heller vill det när det finns andra alternativ. ?

Ja, jag vet att folk sagt att det inte kostat något även fast de inte tankat, men det är vad som stod gällde efter en viss tidsperiod, åtminstone när jag skaffade det.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-15 20:29
Ursprungligen av Json_81:

Ja, jag vet att folk sagt att det inte kostat något även fast de inte tankat, men det är vad som stod gällde efter en viss tidsperiod, åtminstone när jag skaffade det.

Det står också på St1 hemsida om du inte tror oss.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 20:32
Ursprungligen av Innis:

Det står också på St1 hemsida om du inte tror oss.

Jag tror er men det är hursom inte intressant längre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-15 20:53
Ursprungligen av adress@mac:

Nu har ApplePay också kommit till Easy Park som jag använder ofta.

Ursprungligen av Sperious:

Var bara inne snabbt och tittade i appen. Behöver man lägga till det som betalningsmetod eller får man möjligheten att välja Apple Pay efter varje avslutad parkering?

Ursprungligen av zinned:

Jag hittar heller inte det och då har jag ändå uppdaterat appen där uppdateringen i sig beskrev att Apple Pay nu stöds.

Ursprungligen av adress@mac:

Kan heller hitta ngt om det i appen. Har ställt frågan direkt till EasyPark. Får se när svaret kommer.

Jag konstaterade också att det inte gick att lägga till Apple Pay i Easy Park-appen, fastän de enligt uppgift haft det som betalalternativ sedan Apple Pay lanserades i Sverige hösten 2017.

Mailade Easy Park och fick svar idag:
—-
För att kunna ha ApplePay som betalsätt så behöver man registrera om sig då det bara går att välja ifall man är ny kund (för tillfället). Så om du vill så kan vi givetvis avsluta ditt konto så du kan registrera om dig på nytt.

Däremot så vill jag passa på att nämna att vi har problem med ApplePay för tillfället så man kan inte stoppa sin parkering tidigare eller förlänga den, då blir det problem med debiteringarna. Detta är något vi jobbar på att lösa, men när man inte kan nyttja dom funktionerna så försvinner lite halva nöjet med vår tjänst.

Det är givetvis upp till dig hur du vill göra, men jag ville bara passa på att nämna det ?

—-

Således fortsätter jag med mitt vanliga betalkort via appen...

Bevaka tråden