Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moto G7 Plus får mig att fundera på vad jag får för pengarna

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-11 15:43
Ursprungligen av Andorr:

Dessutom uppdateras appar, största skillnaden mot iOS där det krävs att Apple uppdaterar iOS för att man ska få uppdaterade appar från Apple.

Eh?
Förstår inte vad som syftas här. Visst kan man uppdatera appar även om man inte har senaste systemet såvida Apparna stöder ett äldre system.
Inte heller måste Apple uppdatera iOS för att man ska kunna uppdatera Appar från Apple, men Apple kan kräva att du uppdaterar iOS för att kunna köra deras senaste version av någon App. Precis som alla andra utvecklare kan kräva detta.

Men kanske du syftar på något helt annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-11 15:45
Ursprungligen av xms67:

Problemet är väl så enkelt som att det inte är en iOS. För egen del känns det otänkbart med något annat(Apple skrattar hela vägen till banken...). XR är lite för nära XS och då kan jag lika gärna köra XS, så läge lyckan består och plånboken fylls tillräckligt varje månad. Men om det fanns en iOS för 3-4000, ja då vore jag en intresserad kund. Och jag tror många företag skulle släppa in Apple som idag blivit för dyra.

Jo inte en chans att jag köper Apples senaste iPhone med dagens priser. Förra generationen räcker bra till och håller såvida man inte söndrar dem flera år.

Hänger mycket på telefonoperatörerna. Såg att Universal har tagit bort sina mobiler (iPhone samt andra märken) helt med subventioner utan bara erbjuder abonnemang utan uppsägningstid:
https://butik.universal.se/butik/telefoni/mob...

Likaså med andra aktörer som Fello och liknande. Då är man nog mer benägen att köpa en mobil rakt av. Så då tittar man nog mer på mellanklassare. Telia och de stora drakarna har lite mer av den gamla modellen. Men det händer mycket inom det här området.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-11 21:00

Jag har precis påbörjat ett experiment med att byta ut en iPhone 7 Plus 128GB och en iPhone 7 32GB med en Xiaomi Mi A2 Lite 64GB/4GB och ett 128 GB sd-kort. Det käcka med A2 och A2 Lite är att de kan använda SD-kort och dubbla SIM samtidigt. Båda har Android One och kommer få uppdateringar i två år. A2 Lite har notch, en helt okej skärm och dessutom ett 4000 mAh batteri. För den nätta kostnaden av 2090 hos Inet. Android är inte iOS. Men jag har länge varit sugen på att hoppa av apple-tåget och downsiza. Istället för att känna mig avundsjuk på en Xs med en 7 Plus så är jag avundsjuk med en A2 Lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-11 21:22
Ursprungligen av juanito:

Eh?
Förstår inte vad som syftas här. Visst kan man uppdatera appar även om man inte har senaste systemet såvida Apparna stöder ett äldre system.
Inte heller måste Apple uppdatera iOS för att man ska kunna uppdatera Appar från Apple, men Apple kan kräva att du uppdaterar iOS för att kunna köra deras senaste version av någon App. Precis som alla andra utvecklare kan kräva detta.

Men kanske du syftar på något helt annat.

Apples appar är många en del av iOS, till skillnad från Googles Appar som de flesta är fristående från OS. Så du kan ha nyaste Chrome etc. utan att ha nyaste Android.

Ursprungligen av juanito:

Eh?
Förstår inte vad som syftas här. Visst kan man uppdatera appar även om man inte har senaste systemet såvida Apparna stöder ett äldre system.
Inte heller måste Apple uppdatera iOS för att man ska kunna uppdatera Appar från Apple, men Apple kan kräva att du uppdaterar iOS för att kunna köra deras senaste version av någon App. Precis som alla andra utvecklare kan kräva detta.

Men kanske du syftar på något helt annat.

Hur många gånger har Mail/Safari/App Store/Contacts/Photos (osv.)-apparna uppdaterats på din iOS-enhet från App Store? Noll såklart.
Det är det jag menar.

Ursprungligen av Andorr:

Hur många gånger har Mail/Safari/App Store/Contacts/Photos (osv.)-apparna uppdaterats på din iOS-enhet från App Store? Noll såklart.
Det är det jag menar.

Du glömde miniräknaren...
Men ser inte detta som ett problem?
Även en android-lur startar väl om med säkerhetsuppdateringar?
De apparna du nämner fungerar lika bra även om du ger f*n i att uppdatera dom...

Ursprungligen av Mackan1984:

Du glömde miniräknaren...
Men ser inte detta som ett problem?
Även en android-lur startar väl om med säkerhetsuppdateringar?
De apparna du nämner fungerar lika bra även om du ger f*n i att uppdatera dom...

Man kan ha en androidtelefon som inte längre får säkerhetsuppdateringar från tillverkaren, men man kan ändå installera senaste versionen av tex Chrome or Maps.
Google kör med kontinuerliga uppdateringar av sina appar medans Apple uppdaterar dem med nya versioner av ios, får en iphonemodell inte den nya versionen av ios, så får den inte heller nya versionen av Safari.

Visar det sig att det finns ett säkerhetshål i Safari, så fungerar det defintivt inte lika bra. Ett säkerhetshål i Chrome fixar Google med en uppdatering av appen.

Ursprungligen av Mackan1984:

Du glömde miniräknaren...
Men ser inte detta som ett problem?
Även en android-lur startar väl om med säkerhetsuppdateringar?
De apparna du nämner fungerar lika bra även om du ger f*n i att uppdatera dom...

Fast det är väl trevligt att få appar uppdaterade för nya funktioner och säkerhetsfixar osv. utan att tillverkaren behöver uppdatera operativsystemet. Ser jag endast som något positivt.

Tillägg: Ett färskt exempel på varför Androids sätt att hantera appar är betydligt bättre för oss konsumenter, Swedbank fungerar inte på iOS 9?.

Ursprungligen av Andorr:

Fast det är väl trevligt att få appar uppdaterade för nya funktioner och säkerhetsfixar osv. utan att tillverkaren behöver uppdatera operativsystemet. Ser jag endast som något positivt.

Tillägg: Ett färskt exempel på varför Androids sätt att hantera appar är betydligt bättre för oss konsumenter, Swedbank fungerar inte på iOS 9?.

Nu finns ju ett motsvarighet till allt du nämner i App Store inklusive chrome t ex.

Angående tillägget ligger väl bekymret hos Swedbank?
Fungerar Swedbank på en galaxy S3 t ex?
Får man en chrome med alla funktioner på samma lur.
Är inget påhopp, bara nyfiken om det fungerar så på android då iPad 3 är lika gammal som en S3.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu finns ju ett motsvarighet till allt du nämner i App Store inklusive chrome t ex.

Angående tillägget ligger väl bekymret hos Swedbank?
Fungerar Swedbank på en galaxy S3 t ex?
Får man en chrome med alla funktioner på samma lur.
Är inget påhopp, bara nyfiken om det fungerar så på android då iPad 3 är lika gammal som en S3.

Du kan inte få en uppdaterad Safari om inte Apple uppdaterar iOS.
Du kan inte få en uppdaterad renderingsmotor i Chrome på iOS, då alla webbläsare på iOS måste använda Safaris renderingsmotor, så problemet kvarstår tyvärr.

Ja, Chrome uppdateras och har sin egen renderingsmotor i appen på Android.
Ja, du kan få senaste Chrome på en S3a, till och med på en S2.

Ursprungligen av filbunke:

Man kan ha en androidtelefon som inte längre får säkerhetsuppdateringar från tillverkaren, men man kan ändå installera senaste versionen av tex Chrome or Maps.
Google kör med kontinuerliga uppdateringar av sina appar medans Apple uppdaterar dem med nya versioner av ios, får en iphonemodell inte den nya versionen av ios, så får den inte heller nya versionen av Safari.

Visar det sig att det finns ett säkerhetshål i Safari, så fungerar det defintivt inte lika bra. Ett säkerhetshål i Chrome fixar Google med en uppdatering av appen.

Ok visste inte att senaste chrome, maps fungerade på fem år gamla enheter t ex.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ok visste inte att senaste chrome, maps fungerade på fem år gamla enheter t ex.

Flesta appar (alla som iaf är relevanta idag?) kräver som minimum Android 4 (KitKat) eller högre som släpptes 2013.

Maps t.ex.

Ursprungligen av Andorr:

Flesta appar (alla som iaf är relevanta idag?) kräver som minimum Android 4 (KitKat) eller högre som släpptes 2013.

Maps t.ex.

Ok det gjorde ju min syn lite mindre väsentlig när det kommer till uppdateringar för din enhet med iOS vs android.

Det är ju i regel apparna som har mer intressanta uppdateringar på kort sikt, menas OS ofta har en givande uppdatering i takt med byte av enhet.
Försökte hitta den infon på Google play men där stod det bara varierande efter enhet.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ok det gjorde ju min syn lite mindre väsentlig när det kommer till uppdateringar för din enhet med iOS vs android.

Det är ju i regel apparna som har mer intressanta uppdateringar på kort sikt, menas OS ofta har en givande uppdatering i takt med byte av enhet.
Försökte hitta den infon på Google play men där stod det bara varierande efter enhet.

Många (alldeles för många ) som inte vet hur det fungerar på olika plattformar. Ju mer man vet desto bättre (för det mesta) för att få en förståelse för saker och ting.

Ursprungligen av Andorr:

Många (alldeles för många ) som inte vet hur det fungerar på olika plattformar. Ju mer man vet desto bättre (för det mesta) för att få en förståelse för saker och ting.

Visst är det så.
För mig börjar dock smartphones bli lite väl ointressant numera.
Det jag tycker både Google och Apple (eller en smartphone-tillverkare) borde satsa på är en mjukvaru-funktion som blir nästa ”måste-ha”.
Hårdvaran är vad den är och blir snäppet bättre varje år.
Just nu känns det ju som jag kan ha min iPhone X i fyra år till utan att missa nåt förutom bättre foton.

Android hade ju tyvärr sin chans 2010 för mig när jag köpte en x10 mini Pro som var laggig och plastig.
Så när jag tappade bort den några månader senare satsade jag på en iPhone 4 som gav ett helt annat intryck.

Orättvist att min syn skapades mellan två så skilda prisnivåer, men samtidigt borde inte ”android” ha erbjudit billigt skräp på den tiden heller ?

Problemet för mig skulle vara ifall jag skulle byta ekosystem så skulle det bli till Pixel, men då är frågan, det är inte en rejäl prisskillnad? Så varför byta, när dator, padda och kanske kommande tv är av apples märke?

Ursprungligen av D_Odell:

Problemet för mig skulle vara ifall jag skulle byta ekosystem så skulle det bli till Pixel, men då är frågan, det är inte en rejäl prisskillnad? Så varför byta, när dator, padda och kanske kommande tv är av apples märke?

Precis så är det för mig med.
Även om vissa saker skulle kosta mindre så skulle hela bytet kosta en rejäl slant.
Sen tror jag inte jag skulle använda min lur mycket mer annorlunda med android.
Men iCloud och anteckningar har ett grepp om mig.

Nu när Google sätter ihop ett team i Indien för SoCs till sina pixel, chromebooks och pixel slates lär de bli minst lika dyra ?

  • Medlem
  • 2019-02-12 05:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Precis så är det för mig med.
Även om vissa saker skulle kosta mindre så skulle hela bytet kosta en rejäl slant.
Sen tror jag inte jag skulle använda min lur mycket mer annorlunda med android.
Men iCloud och anteckningar har ett grepp om mig.

Nu när Google sätter ihop ett team i Indien för SoCs till sina pixel, chromebooks och pixel slates lär de bli minst lika dyra ?

Så är det och jag är glad att jag numera har ett Apple fritt hem ?

  • Medlem
  • 2019-02-12 05:36

Den största skillnaden mellan flaggskepp och mellanklassen brukar vara skärm och kamera. Hur är kameran i Moto G7?

  • Medlem
  • 2019-02-12 06:02

@ida blix en sak jag undrat över är om Apple har någon motsvarighet till Google Smartlock med bla betrodda platser och agenter. Om de inte har det kan jag förstå vilken superfunktion Face ID är. Tex förblir din iPhone olåst så länge den är kopplad till din AW?

Senast redigerat 2019-02-12 14:26
Ursprungligen av PaO:

Så är det och jag är glad att jag numera har ett Apple fritt hem ?

Du har väl knappt en PC nu med dex? ?

Citat:

Tex förblir din iPhone olåst så länge den är kopplad till din AW?

Smartphones behöver man ju inte ha hjälp med att låsa upp säkert med alla fingeravtryck och Face ID men däremot låser AW upp macbooken ?

För min del använde jag dummobiler länge. Var mer en datorkille och det var där mitt intresse låg. Till slut blev det en Windows Phone. Så jag hade egentligen inga preferenser mellan iOS eller Android.
Nu är det en blandning mellan iOS och Android jag har. Två iPads, en Apple TV, samt en Android mobil, och en Google röstyrd högtalare. Använder mest Microsofts tjänster som e-posten som finns på bägge plattformarna. Att gå in 100% på bara ett ekosystem känns onödigt.

Dock lite kritik åt Motorola. De hade en klar och enkel linje förut Moto E, G och X som gjorde det enkelt för kunden att välja.
Sen Lenovo tog över har de sprutat ut modeller med rätt lite skillnader mellan varandra.
Lägg till de modulära lurarna också. Jag tror de hade fått mer framgång om de hade hållit fast vid sin tidigare linje.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-02-12 08:41

Har haft en moto G4 plus i ca 3 år nu, är så himla nöjd med den, att man kan få så mycket telefon för 1800:-
Det är nästan så att jag börjar att skratta åt folk som köper telefoner för många tusenlappar

Kanske skulle uppgradera till en 7:a?

  • Medlem
  • 2019-02-12 09:54
Ursprungligen av fullodum:

Har haft en moto G4 plus i ca 3 år nu, är så himla nöjd med den, att man kan få så mycket telefon för 1800:-
Det är nästan så att jag börjar att skratta åt folk som köper telefoner för många tusenlappar

Kanske skulle uppgradera till en 7:a?

Av ren nyfikenhet, får du säkerhetsuppdateringar till den ännu?

Ursprungligen av spode:

Av ren nyfikenhet, får du säkerhetsuppdateringar till den ännu?

Det ser så ut.
https://www.cyberockk.com/2019/02/moto-g4-plu...

  • Medlem
  • 2019-02-12 10:23
Ursprungligen av Andorr:

Verkligen kul att se, tack!

Ursprungligen av Andorr:

Att den får det är på grund utav ett misstag av Lenovo/Moto, telefonen var med i material över de telefoner som skulle få Oreo, den skulle egentligen inte få det.

Ursprungligen av johnh3:

För min del använde jag dummobiler länge. Var mer en datorkille och det var där mitt intresse låg. Till slut blev det en Windows Phone. Så jag hade egentligen inga preferenser mellan iOS eller Android.
Nu är det en blandning mellan iOS och Android jag har. Två iPads, en Apple TV, samt en Android mobil, och en Google röstyrd högtalare. Använder mest Microsofts tjänster som e-posten som finns på bägge plattformarna. Att gå in 100% på bara ett ekosystem känns onödigt.

Dock lite kritik åt Motorola. De hade en klar och enkel linje förut Moto E, G och X som gjorde det enkelt för kunden att välja.
Sen Lenovo tog över har de sprutat ut modeller med rätt lite skillnader mellan varandra.
Lägg till de modulära lurarna också. Jag tror de hade fått mer framgång om de hade hållit fast vid sin tidigare linje.

Måste hålla med om att jag inte ser vitsen med att släppa både Moto G7 och G7 Plus (som jag faktiskt vet lite om nu efter pressträffen). Det skiljer verkligen inte mycket och prisskillnaden var inte heller särskilt stor, en femhundring. Kanske är de för lite olika marknader eller olika säljkanaler, men lite konstigt är det.

Ursprungligen av PaO:

@ida blix en sak jag undrat över är om Apple har någon motsvarighet till Google Smartlock med bla betrodda platser och agenter. Om de inte har det kan jag förstå vilken superfunktion Face ID är. Tex förblir din iPhone olåst så länge den är kopplad till din AW?

Njae, klockan förblir upplåst (efter jag låst upp den en gång) så länge den sitter runt min handled, och jag kan använda den för att låsa upp min Mac via Bluetooth LE. Men telefonen låser jag upp med Face ID, klockan har ingen sådan koppling dit och tror inte det hade fungerat smidigare än Face ID ändå. Det går så ruggigt snabbt att titta och svepa.

Bevaka tråden