Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så svårt är det att bygga en bas på Mars

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På fredagar vill vi gärna liva upp lite genom att tipsa om bra och lärorika videor från nätet. Här kommer en som handlar om Mars.

Läs hela artikeln här

Får människan fotfäste på Mars så lär vi la förstöra Mars också!

Trevlig helg 99! Själv så ska jag ta ett varmt bad och mysa!

Edit:

Tror inte många vet här inne, men jag är en riktig rymdnörd! Läser nästan allt om det och tror jag gått genom alla dokumentärer på YouTube!

Senast redigerat 2019-02-08 19:34
  • Medlem
  • 2019-02-08 20:40

När jag och min fru dejtade så gav jag henne i födelsedagspresent en bit av mars ?
Får bevaka så de inte landar där utan att vi får ersättning ?

Ursprungligen av PaO:

När jag och min fru dejtade så gav jag henne i födelsedagspresent en bit av mars ?
Får bevaka så de inte landar där utan att vi får ersättning ?

Är du 100 på den är från Mars? Eller har du betalat dyrt för en sten från jorden

Ursprungligen av SweSG:

Är du 100 på den är från Mars? Eller har du betalat dyrt för en sten från jorden

månen tror jag.

Ursprungligen av PaO:

När jag och min fru dejtade så gav jag henne i födelsedagspresent en bit av mars ?
Får bevaka så de inte landar där utan att vi får ersättning ?

Läste inlägget lite bättre! Nu förstår jag vad du menar! Men brukar ju komma upp lite då och då stenar som kommer från månen/Mars och liknande!

  • Medlem
  • 2019-02-08 21:55
Ursprungligen av SweSG:

Läste inlägget lite bättre! Nu förstår jag vad du menar! Men brukar ju komma upp lite då och då stenar som kommer från månen/Mars och liknande!

Klart det är på riktigt ?

Ursprungligen av PaO:

Klart det är på riktigt ?

Smådyrt att åka till på semester dock!

  • Medlem
  • 2019-02-08 22:02
Ursprungligen av SweSG:

Smådyrt att åka till på semester dock!

Ja det håller jag med om ?
Har även en karta, se foto
Jag fick en bit av månen på samma sätt
Kul grej öven om det skulle vara båg ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-09 00:04
Ursprungligen av SweSG:

Får människan fotfäste på Mars så lär vi la förstöra Mars också!

Trevlig helg 99! Själv så ska jag ta ett varmt bad och mysa!

Edit:

Tror inte många vet här inne, men jag är en riktig rymdnörd! Läser nästan allt om det och tror jag gått genom alla dokumentärer på YouTube!

Lyssnat på Liftoff?

Ursprungligen av PaO:

Ja det håller jag med om ?
Har även en karta, se foto
Jag fick en bit av månen på samma sätt
Kul grej öven om det skulle vara båg ?

Måste rekommendera dig och alla här att se denna på bio.
Ett mars-koloni som tvingas ändra kurs.

Hmm en Svensk rymdfilm? Vart tveksam, men kanske är bra

  • Medlem
  • 2019-02-09 07:10
Ursprungligen av bulldogg80:

Hmm en Svensk rymdfilm? Vart tveksam, men kanske är bra

Harry Martinson Aniara första gången som film

Ursprungligen av reboot81:

Lyssnat på Liftoff?

Osäker! Jag kommer inte in på länken! Har inget med att den inte fungerar, men jag blockerar allt som inte är krypterat med https.

  • Medlem
  • Hoppar från spelvärld till spelvärld dagligen. I livets Lobby så bor jag med min fru och våra 3 katter.
  • 2019-02-09 09:54

Ja och nej på den frågan. Anser om det finns nödvändiga resurser skulle vara något som kan hämtas från planeten. Men det skulle även innebära en stor förlust i transportsträckan på en massa andra kostnader och resurser. Om någon expedition och basbygge skulle vara nödvändig så är det på en utav x-planeterna som kan vara ett alternativt hem.

  • Medlem
  • 2019-02-09 10:33
Ursprungligen av bulldogg80:

Hmm en Svensk rymdfilm? Vart tveksam, men kanske är bra

Aniara är inte bara en rymdfilm. Det är en filmatisering av en av svenska språkets mest omfattande episka (i ordets rätta bemärkelse) poem. Läs den gärna. Boken (dikten) är från 1956 och introducerar sådant som har blivit vanligt i rymdfilmer senare, som tankar om existens, utsatthet, mening med livet och annat skojsigt. Den är inte helt lättillgänglig i och med att den är skriven på vers, men den är relativt kort. Kolla upp på närmaste bibliotek. Den finns också som e-bok på Storytel. /Svenskläraren

  • Medlem
  • 2019-02-09 10:35
Ursprungligen av boma:

Aniara är inte bara en rymdfilm. Det är en filmatisering av en av svenska språkets mest omfattande episka (i ordets rätta bemärkelse) poem. Läs den gärna. Boken (dikten) är från 1956 och introducerar sådant som har blivit vanligt i rymdfilmer senare, som tankar om existens, utsatthet, mening med livet och annat skojsigt. Den är inte helt lättillgänglig i och med att den är skriven på vers, men den är relativt kort. Kolla upp på närmaste bibliotek. Den finns också som e-bok på Storytel. /Svenskläraren

I sammanhanget kan jag ju också tipsa om The Martian om det gått någon förbi. Läs boken! Den förklarar så mycket mer än filmen. Som lärare har jag funderat på om det skulle gå att bygga upp all undervisning i no-ämnena kring boken och det skulle bannemig gå.

Ursprungligen av boma:

Aniara är inte bara en rymdfilm. Det är en filmatisering av en av svenska språkets mest omfattande episka (i ordets rätta bemärkelse) poem. Läs den gärna. Boken (dikten) är från 1956 och introducerar sådant som har blivit vanligt i rymdfilmer senare, som tankar om existens, utsatthet, mening med livet och annat skojsigt. Den är inte helt lättillgänglig i och med att den är skriven på vers, men den är relativt kort. Kolla upp på närmaste bibliotek. Den finns också som e-bok på Storytel. /Svenskläraren

Intressant ska kolla upp...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-09 18:24
Ursprungligen av SweSG:

Osäker! Jag kommer inte in på länken! Har inget med att den inte fungerar, men jag blockerar allt som inte är krypterat med https.

Tror länken är ett alias för en tumbltsida, som i sin tur är https, men som inte har med aliaset i sitt cert. Iaf, kolla upp podcasten där du införskaffar dig sådana är mitt tips!

  • Medlem
  • 2019-02-11 16:29
Ursprungligen av bulldogg80:

Intressant ska kolla upp...

Gör’t!

1
Bevaka tråden