Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så styr du din Xiaomi robotdammsugare med rösten

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Xiaomis robotdammsugare har blivit riktigt populära, men visste du att du kan styra dem med rösten? Vi guidar dig genom inställningarna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 16:06
Ursprungligen av Redaktionen:

Xiaomis robotdammsugare har blivit riktigt populära, men visste du att du kan styra dem med rösten? Vi guidar dig genom inställningarna.

Läs hela artikeln här

Kan den börja gräla om vems tur det är att städa också? Då talar vi riktig AI.

Ursprungligen av Redaktionen:

Xiaomis robotdammsugare har blivit riktigt populära, men visste du att du kan styra dem med rösten? Vi guidar dig genom inställningarna.

Läs hela artikeln här

Hur funkar denna med ryamattor?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Hur funkar denna med ryamattor?

Skulle säga ”inte”. Men det går att köpa särskild tejp att märka ut mattan med så dammsuger den runt.

Ursprungligen av IngoX:

Kan den börja gräla om vems tur det är att städa också? Då talar vi riktig AI.

Hehe, ”Det är din digitala assistents tur att slå på robotdammsugaren!”

Ursprungligen av matssoderstrom:

Hur funkar denna med ryamattor?

Den klarar två rätt ludna mattor hemma hos mig. Får nog inte va för lång lugg eller för långa fransar, de riskerar nog mest att fastna i borsten.

Det får nog bli en sån här efter allt lockande på 99

Ursprungligen av Ida Blix:

Den klarar två rätt ludna mattor hemma hos mig. Får nog inte va för lång lugg eller för långa fransar, de riskerar nog mest att fastna i borsten.

Nu blir jag köpsugen ?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Nu blir jag köpsugen ?

Jag är så nöjd, har katter som hårar, några ludna mattor och grejer "överallt", visst fastnar den ibland, men nyttan/smidigheten överväger med råge. Vi har två våningar och har lyxat till det med en på varje våning. De kör varannan dag på vardagarna tror jag nu och det gör absolut skillnad för hur ofta det känns värt att dra fram den större dammsugaren för lite "storstädning".

Vi har modellen utan mopp, men är lite sugen på att i alla fall prova en sån med, främst för våningen med köket där det spills en del.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag är så nöjd, har katter som hårar, några ludna mattor och grejer "överallt", visst fastnar den ibland, men nyttan/smidigheten överväger med råge. Vi har två våningar och har lyxat till det med en på varje våning. De kör varannan dag på vardagarna tror jag nu och det gör absolut skillnad för hur ofta det känns värt att dra fram den större dammsugaren för lite "storstädning".

Vi har modellen utan mopp, men är lite sugen på att i alla fall prova en sån med, främst för våningen med köket där det spills en del.

Utmärkt Ida! Beställningen har gått iväg.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag är så nöjd, har katter som hårar, några ludna mattor och grejer "överallt", visst fastnar den ibland, men nyttan/smidigheten överväger med råge. Vi har två våningar och har lyxat till det med en på varje våning. De kör varannan dag på vardagarna tror jag nu och det gör absolut skillnad för hur ofta det känns värt att dra fram den större dammsugaren för lite "storstädning".

Vi har modellen utan mopp, men är lite sugen på att i alla fall prova en sån med, främst för våningen med köket där det spills en del.

Mopp funktionen är inte den bästa, ganska svag men Roborock som den modellen heter har en annan bra funktion att den ökar effekten när den känner av en matta och för de som undrar så behöver man inte länge magnettejp för att begränsa vissa känsliga område hemma. Det finns nu virtuella väggar inbyggda i Mi Home appen så det räcker att man bara anger på kartan vart man inte vill att den ska städa.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-02-08 15:04

Lite off-topic, men jag har haft en Neato i snart tre år och är grymt nöjd. Såklart inte lika effektiv som en "riktig" dammsugare men min går varje vardag när jag är på jobbet och det betyder att jag ytterst sällan behöver dammsuga manuellt annat än i hörn, bakom dörrar etc.

Som en extra bonus så betyder det också att jag ser till att det inte ligger grejer och skräpar på golvet under veckorna.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-02-08 15:29
Ursprungligen av Mariusz:

Det finns nu virtuella väggar inbyggda i Mi Home appen så det räcker att man bara anger på kartan vart man inte vill att den ska städa.

Får inte detta att funka. Min, även kallad Rut eller mer familjärt Rutan, stupar ner över en hög tröskel trots att jag tror mig ha markerat den yta som ska sugas och där förstås inte tröskeln ingår.
Hur gör du?
Edit: Med större marginaler för det sugområde som jag markerat i appen fungerar det glädjande nog!

Ursprungligen av Le:

Får inte detta att funka. Min, även kallad Rut eller mer familjärt Rutan, stupar ner över en hög tröskel trots att jag tror mig ha markerat den yta som ska sugas och där förstås inte tröskeln ingår.
Hur gör du?

Se till att Du zoomar kartan hela vägen in när Du skapar virtuella vägar annars den är inte så exakt. Jag märker ockå att den håller sig borta 5-10 cm från dem virtuella vägar när den städar. Hoppas att det hjälper.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-02-08 15:43
Ursprungligen av Mariusz:

Se till att Du zoomar kartan hela vägen in när Du skapar virtuella vägar annars den är inte så exakt. Jag märker ockå att den håller sig borta 5-10 cm från dem virtuella vägar när den städar. Hoppas att det hjälper.

Ja det verkar bli svårt med att få till en centimeterprecision. Förståeligt.

Kul funktion men personligen har jag inget behov av den. Jag glömmer nästan bort min dammsugare då den bara går när vi inte är hemma. Det är bara helt magiskt aldrig dammigt hemma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-09 11:24
Ursprungligen av Klabbarparn:

Kul funktion men personligen har jag inget behov av den. Jag glömmer nästan bort min dammsugare då den bara går när vi inte är hemma. Det är bara helt magiskt aldrig dammigt hemma

Men katten skulle nog gärna vilja ha ett mjau-kommando för att starta robotdammsugaren när den vill.
https://m.youtube.com/results?search_query=ca...

1
Bevaka tråden