Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Apple blir ett tjänsteföretag ändras allt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När en allt större del av Apples intäkter kommer från tjänster kommer företagets strategi att ändras även runt hårdvara. En del produkter kan rentav bli billiga.

Läs hela artikeln här

Det beror ju självklart på vad som menas med billigt. Jag tror aldrig dom kommer släppa en telefon för 1500:-, men att dom introducerar en linje med “budget” telefoner kan jag tänka mig. Att dom kan släppa en Chromecast liknande streaming enhet tror jag absolut på, kanske i samband med att deras streaming tjänst introduseras.

Jag tycker det ska bli väldigt intresant att se hur dom väljer att utveckla sin affärsidé, det är ju självklart en väldigt komplex fråga men att vi kommer få se ganska stora förändringar ser jag som självklart.

Sedan önskar jag absolut att dom skulle släppa deras MacOS (heter det OSX fortfarande?) fritt så man slipper krångla med att hacka in det om man inte vill ha deras hårdvara men det kommer nog aldrig hända.

Jag tror att Apple hellre går under än att de säljer någonting billigt. Hårdvaran får andra företag stå för men Apple samarbetar med dessa. Annars är nog analysen korrekt.

Ursprungligen av infelix:

(heter det OSX fortfarande?)

macOS.

Ursprungligen av infelix:

Sedan önskar jag absolut att dom skulle släppa deras MacOS (heter det OSX fortfarande?) fritt så man slipper krångla med att hacka in det om man inte vill ha deras hårdvara men det kommer nog aldrig hända.

Så de ska ge bort mjukvaran, så att ingen behöver köpa deras hårdvara?

Jag hoppas att de börjar tänka så iallafall. Orimligt att ta 14 tusen för en mobil och tro att det ska attrahera nya kunder som aldrig haft en iPhone innan. Fram med nya iPhone SE så man kan nå kundgrupper som inte vill betala apples ”överpriser”.
O perfekt till ens egna ungar. O till mig

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så de ska ge bort mjukvaran, så att ingen behöver köpa deras hårdvara?

Nope, dom skulle kunna göra som Microsoft som både säljer OS och hårdvara, men visst det kommer aldrig hända.

Ursprungligen av infelix:

Nope, dom skulle kunna göra som Microsoft som både säljer OS och hårdvara, men visst det kommer aldrig hända.

Exakt. Hela grejen med Apple är att göra både hård- och mjukvara.

Ursprungligen av infelix:

... (heter det OSX fortfarande?) ...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

macOS.

Operativsystemet har marknadsförts under lite olika namn, men i Unix har det alltid hetat Mac OS X, som nedan. Eller det kanske är ändrat i Mojave?

I Terminalen:

sw_vers

Output för min del:

ProductName:	Mac OS X
ProductVersion:	10.13.6
BuildVersion:	17G5019

De försöker nog sälja sina prylar så dyrt som möjligt. Men går det inte så sänker de priserna. En fin balansgång som inte är lätt att veta.

Tror de gick över gränsen med årets IPhone modeller.
Rene Ritchie gjorde en bra video på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=RDLziHCsmkw&t...

  • Medlem
  • 2019-02-03 16:07
Ursprungligen av Zeugma:

Jag tror att Apple hellre går under än att de säljer någonting billigt. Hårdvaran får andra företag stå för men Apple samarbetar med dessa. Annars är nog analysen korrekt.

Ryktas ju om att de säljer ATV 4K till självkostnadspris och Homepod med förlust redan

Ursprungligen av PaO:

Ryktas ju om att de säljer ATV 4K till självkostnadspris och Homepod med förlust redan

Möjligt, men de produkterna kan ändå inte sägas vara billiga.

Ursprungligen av Zeugma:

Möjligt, men de produkterna kan ändå inte sägas vara billiga.

Det är väl det isåfall, produkterna är inte för dyra i sig, de är för dyra för att de erbjuder saker kunderna eventuellt inte bryr sig om. T ex Homepod. Det bästa ljud jag hört från en högtalare i den storleken (och till det priset), men Sonos One och liknande som kostar nästan hälften är bra NOG för de flesta. Och ärligt talat, de flesta köper nog ännu billigare högtalare än så, som låter skräp men ”duger”.

  • Medlem
  • 2019-02-03 17:00
Ursprungligen av Zeugma:

Möjligt, men de produkterna kan ändå inte sägas vara billiga.

Nej där är det tvärtom
Om nu Apple verkligen säljer dem på det sättet så är de ju svindyra att tillverka

  • Medlem
  • 2019-02-03 17:01
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är väl det isåfall, produkterna är inte för dyra i sig, de är för dyra för att de erbjuder saker kunderna eventuellt inte bryr sig om. T ex Homepod. Det bästa ljud jag hört från en högtalare i den storleken (och till det priset), men Sonos One och liknande som kostar nästan hälften är bra NOG för de flesta. Och ärligt talat, de flesta köper nog ännu billigare högtalare än så, som låter skräp men ”duger”.

Hur är Homepod jämfört med dina Dali Zensor 5?

Tillägg #1:
Jag har funderat på om det finns exempel tidigare i Apples historia där tjänsterna spelat huvudrollen så att säga. Det närmaste jag kan komma på är Itunes med sin musikbutik som släpptes för Windows.

Det är ändå inte riktigt ett bra exempel, eftersom det hela främst handlade om att sälja Ipod (hårdvara) till Windows-användare, och Itunes var det som behövdes för att aktivera och synka musikspelarena. Att handla musik gav förstås mervärde, men vad jag förstått handlade det aldrig om några stora summor. Typiskt exempel på där tjänsten (Itunes Store) används för att sälja hårdvara istället för tvärtom.

Så Apple Music är det tidigaste exemplet jag kan komma på. Först att den släpps till Android, därefter till Amazon Echo. Två konkurrerande plattformar. Apple använder inte Apple Music för att kränga Homepod, utan använder Homepod för att kränga Apple Music. Skifte.

Ursprungligen av PaO:

Nej där är det tvärtom
Om nu Apple verkligen säljer dem på det sättet så är de ju svindyra att tillverka

Ja, det är de nog. Nu ska vi kanske ta informationen med en nypa salt, detta är ju något som sades i en podcast och något som Gruber hört "av en liten birdie" på Apple. Jag antar också att de räknar med R&D-kostnaden i det, och inte bara kostnaden för delarna.

För HomePod kan det nog absolut vara rejält dyr kostnad inledningsvis, även om man inte räknar med kostnaden för att utveckla själva A8-processorn (den måste väl vara avskriven vid det här laget). Men den är väldigt avancerad, hur den mäter rummet och anpassar ljudet, mikrofonernas upptagning är toppklass osv. Frågan är väl helt enkelt om de flesta bryr sig om det, när det går att köpa en "helt ok" ljudcylinder för halva priset.

Ursprungligen av PaO:

Hur är Homepod jämfört med dina Dali Zensor 5?

Kul att du frågar! Svarar i separat tråd tror jag för att hålla mig on topic här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-04 15:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

därefter till Amazon Echo.

Om de bara inte spärrat det till USA...
Bytte till spotify nu pga det men längtar tillbaka, spotify är buggigt även om jag tycker upptäcka ny musik funktionerna är lite bättre.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja, det är de nog. Nu ska vi kanske ta informationen med en nypa salt, detta är ju något som sades i en podcast och något som Gruber hört "av en liten birdie" på Apple. Jag antar också att de räknar med R&D-kostnaden i det, och inte bara kostnaden för delarna.

För HomePod kan det nog absolut vara rejält dyr kostnad inledningsvis, även om man inte räknar med kostnaden för att utveckla själva A8-processorn (den måste väl vara avskriven vid det här laget). Men den är väldigt avancerad, hur den mäter rummet och anpassar ljudet, mikrofonernas upptagning är toppklass osv. Frågan är väl helt enkelt om de flesta bryr sig om det, när det går att köpa en "helt ok" ljudcylinder för halva priset.

Kul att du frågar! Svarar i separat tråd tror jag för att hålla mig on topic här

Gå lite off topic vettja! Du kan ju alltid sparka ut dig själv om du går för långt!

Jag hoppas att Apple inte går hela vägen och blir ett renodlat tjänsteföretag. Jag föredrar att deras business fortsätter att vara baserad på att jag köper saker av dem. Däremot tror jag absolut att de kommer behöva justera sin verksamhet för att få en större del av intäkterna från annat än Iphone.

Ett smart ställe att stanna på är ju att dela med sig av vissa tjänster till alla plattformar, Apple Music och den framtida tv-tjänsten är ju perfekta. Men att börja sälja exempelvis Mac OS till annan hårdvara än Mac hoppas jag de aldrig gör. Då bryter de upp det ekosystem jag älskar och blir i mina ögonen en tillverkare som "alla andra".

Jag kommer antagligen alltid att förvänta mig att deras prylar håller mycket hög kvalitet (har inte blivit besviken än) och därmed håller jag tummarna för att de inte släpper "för billiga" produkter som troligen skulle innebära för många kompromisser med det där ekosystemet jag gillar så.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-05 09:24
Ursprungligen av Ida Blix:

Men att börja sälja exempelvis Mac OS till annan hårdvara än Mac hoppas jag de aldrig gör. Då bryter de upp det ekosystem jag älskar och blir i mina ögonen en tillverkare som "alla andra".

Lite kluven till det. Med nuvarande modeller och framför allt priser kommer inte jag köpa någon mer Mac, vilket är synd för jag hade gärna fortsatt använda MacOS. Men å andra sidan använder jag mest min ipad pro och speldatorn hade nog fått fortsätta med windows ändå. Och en ny ipad pro blir det nästan garanterat så småningom om inte priserna drar iväg ännu mer.

1
Bevaka tråden