När kommer Tele2 och Telia (e-sim Apple Watch)?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av json:

Är det här "bara" för telefoner (alltså ej Apple Watch tex)? Läste lite på sidan, såg inget om annat än telefoner men kan ju ha missat nåt...

Hur som helst, Telia KOM IGEN NU! (hmm... borde nog skriva detta till dom och inte här... )

Såg heller ej ang AppleWatch. Snarare tvärtom - ”slipper ha smartwatch med dig”
Kanske kommer Comviq också ....

Jag var in och pratade i en Tele2 butik. Funkar såklart bara till XR och XMax. Inte min nya iPad Pro. Verkar inte funka till dom som har klockan heller. Gah! Klantskallar!

Ursprungligen av westerlu77:

Jag var in och pratade i en Tele2 butik. Funkar såklart bara till XR och XMax. Inte min nya iPad Pro. Verkar inte funka till dom som har klockan heller. Gah! Klantskallar!

Men... anti-klimax

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-24 13:14
Ursprungligen av westerlu77:

Måste erkänna att jag inte läst på allt, men finns det eSIM och eSIM alltså? Och dom är inte lika?

Ursprungligen av frazze:

Måste erkänna att jag inte läst på allt, men finns det eSIM och eSIM alltså? Och dom är inte lika?

Man kan ju undra. Oftast har dom ingen koll i butikerna eller på kundtjänst.

• Medlem
  • Luleå
  • 2019-01-24 15:44
Ursprungligen av [email protected]:

Tack för info!

"Slipper ha smartwatch med dig"... ja det är ju ofta jag tänker så på morronen "usch, ska jag måsta sätta på mig klockan, tacka vet jag att 'släpa på' telefonen överallt istället"... :-}

• Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 06:58
Ursprungligen av frazze:

En skilnad för Apple Watch är väl att där ska nummer och abonnemang delas med telefonen och det kräver nog anpassning i operatörens nät.

Sedan antar jag att varje e-sim är på något sätt modellspecifik och behöver godkännas av operatören. Man har ju redan med fysiskt sim specifika operatörsinställningar som ofta behöver uppdateras när enhetens OS uppdateras.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 07:08

Antingen har du läst och citerat fel eller så skrev de fel och har nu rättat texten.

Citat:

Smartklockan lämnar mobilen hemma

Slipp ansluta smartklockan till mobilen eller hantera fysiska SIM-kort. Istället får klockan en egen uppkoppling direkt till mobilnätet. Ta emot meddelanden, svara på samtal och använd gps:en även om har lämnat mobilen hemma.

https://www.tele2.se/handla/esim

Smygstart Tele2

—-///Tele2 Facebook utdrag——//
Hej Andres!

eSIM är live, men vi smygstartar med telefoner! Så småningom finns tjänsten tillgänglig även för klockorna. Vi behöver börja i ena änden för att säkerställa att vi kan leverera bästa möjlig tjänst!

Håll ut! ⌚

Vänliga hälsningar,
Emma Karlsson

—///:::

Innebär Tele2 drog ut på det. Gissar på mars nu...Telia kommer förmodligen sist bland de stora...

Ursprungligen av IngoX:

En skilnad för Apple Watch är väl att där ska nummer och abonnemang delas med telefonen och det kräver nog anpassning i operatörens nät.

Tele2 bekräftade på Twitter detta som orsak. Personligen har jag mycket lättare att acceptera en sån här grej när jag har en vettig förklaring till varför.

https://twitter.com/tele2sweden/status/109091...

Ursprungligen av Sperious:

Tele2 bekräftade på Twitter detta som orsak. Personligen har jag mycket lättare att acceptera en sån här grej när jag har en vettig förklaring till varför.

https://twitter.com/tele2sweden/status/109091...

Samma här, jag vill gärna förstå beroenden och sådant

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-04 23:25

Telia har lagt upp en sida på sin webb nu där det står att de lanserar e-sim för utvalda modeller under första halvåret 2019.

https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...

Ursprungligen av tony:

Telia har lagt upp en sida på sin webb nu där det står att de lanserar e-sim för utvalda modeller under första halvåret 2019.

https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...

Citat:

VAD ÄR E-SIM? HÄR ÄR ALLT DU BEHÖVER VETA OM TELIAS PLANER FÖR E-SIM I SVERIGE

Tycker de ja... Jag behöver veta mer

Första halvåret... Då är det bara att sikta på 30/6...

Uppdatering slutet av feb 2019

Ursprungligen av E-Sim fighter:

—-///Tele2 Facebook utdrag——//
Hej Andres!

eSIM är live, men vi smygstartar med telefoner! Så småningom finns tjänsten tillgänglig även för klockorna. Vi behöver börja i ena änden för att säkerställa att vi kan leverera bästa möjlig tjänst!

Håll ut! ⌚

Vänliga hälsningar,
Emma Karlsson

—///:::

Innebär Tele2 drog ut på det. Gissar på mars nu...Telia kommer förmodligen sist bland de stora...

Uppdatering....Nu har Tele2 under 2019 på sin hemsida, medans Telia sedan ett tag faktiskt har första halvan av 2019 på sin. Får se vem som blir först...oavsett är jag trött då vänta på AW4 så har bestämt mig för att vänta till AW5, tråkigt men så får det bli...

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Uppdatering....Nu har Tele2 under 2019 på sin hemsida, medans Telia sedan ett tag faktiskt har första halvan av 2019 på sin. Får se vem som blir först...oavsett är jag trött då vänta på AW4 så har bestämt mig för att vänta till AW5, tråkigt men så får det bli...

Fattar inte heller hur det kan ta sån lång tid. 3 har väl haft detta länge nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-08 11:42

Hej
Jag har uppdaterat fr AppleWatch (Series 0 / första) till AW4 m GPS när den kom till Sverige. Men har de senaste månaderna också fått diverse olika svar från Tele2 om kommande E-sim, ingen verkar ha koll ?

Håller med @westerlu77 - fattar inte vad som tar sådan tid?! Vill ha "Dick Tracy" funktionen nu...

Ursprungligen av Mr Mac:

Hej
Jag har uppdaterat fr AppleWatch (Series 0 / första) till AW4 m GPS när den kom till Sverige. Men har de senaste månaderna också fått diverse olika svar från Tele2 om kommande E-sim, ingen verkar ha koll ?

Håller med @westerlu77 - fattar inte vad som tar sådan tid?! Vill ha "Dick Tracy" funktionen nu...

Tele2 har gått ut och sagt att anledningen till att dom inte kan erbjuda e-sim för klockor ännu är att det kräver tjänsten ”tvillingkort”, dvs möjligheten i deras nät att klona ett sim-kort så att samma telefonnummer associeras med både en telefon och en klocka. När dom utvecklat den tjänsten så kommer e-sim att lanseras för klockor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-18 17:08
Ursprungligen av Sperious:

Tele2 har gått ut och sagt att anledningen till att dom inte kan erbjuda e-sim för klockor ännu är att det kräver tjänsten ”tvillingkort”, dvs möjligheten i deras nät att klona ett sim-kort så att samma telefonnummer associeras med både en telefon och en klocka. När dom utvecklat den tjänsten så kommer e-sim att lanseras för klockor.

Tack för uppdaterad info, ej hört det tidigare. Känns som om de verkligen borde prioritera detta då många andra operatörer redan löst det.

Ursprungligen av Mr Mac:

Tack för uppdaterad info, ej hört det tidigare. Känns som om de verkligen borde prioritera detta då många andra operatörer redan löst det.

Några inlägg ovan ditt så diskuteras detta med länk till den faktiska tweeten.

Men jag håller med, hoppas verkligen att dom jobbar aktivt med detta.

Telia - knappt 11 månader efter Tre

Ursprungligen av BlackSmp:

Tycker de ja... Jag behöver veta mer

Första halvåret... Då är det bara att sikta på 30/6...

Då var det klart. Då kan jag bara beklaga förseningen och själv vänta in AW5 i september ??

Någon som hört något om tele2?

Ursprungligen av gaddan:

Någon som hört något om tele2?

Skrev via Facebook till Tele2. De svarade att planen är att de ska ha stöd för alla produkter med e-sim under 2019. Alltså även AW.

När Tele2 släppes stöd, tror ni det kommer fungera också för Comhem-abonnemang och Comviq-abonnemang?

Ursprungligen av Johannnn:

När Tele2 släppes stöd, tror ni det kommer fungera också för Comhem-abonnemang och Comviq-abonnemang?

Fråga ComHem.

Bevaka tråden