Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple varnar för lägre intäkter

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Helt rätt och här är jag förvånad över att Apple inte kommit längre på tjänstesidan. De har ofantligt mycket pengar att plöja ned i utveckling och Homepod var halvfärdig när den släpptes och video tjänsten har inte sett dagens ljus ännu för att inte tala om Airpower

Tjänster, Apples traditionella akilleshäl
Jag tycker Apples tjänster har mycket att erbjuda – Apple Music är överlägset Spotify på många sätt IMO, Icloud funkar bra och har låga priser för lagring, bland annat. Det stora problemet är Siri, som tyvärr påverkar alla tjänster runtomkring. En rejäl Siri-förbättring skulle göra mycket, och den där omtalade tv-tjänsten skulle också kunna göra avtryck.

Tyvärr är det väl så att alla problem inte bara går att slänga pengar på. Men vi ska komma ihåg att Apples intäkter från tjänster ökat kraftigt under 2018, och tillsammans med övriga kategorier förutom Iphone (Mac, iPad, Wearables/Home/Accessories) ökade med 19%

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-03 15:25
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tjänster, Apples traditionella akilleshäl
Jag tycker Apples tjänster har mycket att erbjuda – Apple Music är överlägset Spotify på många sätt IMO, Icloud funkar bra och har låga priser för lagring, bland annat. Det stora problemet är Siri, som tyvärr påverkar alla tjänster runtomkring. En rejäl Siri-förbättring skulle göra mycket, och den där omtalade tv-tjänsten skulle också kunna göra avtryck.

Tyvärr är det väl så att alla problem inte bara går att slänga pengar på. Men vi ska komma ihåg att Apples intäkter från tjänster ökat kraftigt under 2018, och tillsammans med övriga kategorier förutom Iphone (Mac, iPad, Wearables/Home/Accessories) ökade med 19%

Det stora problemet med Apples tjänster är att de just är så begränsade till främst/endast Apples ekosystem. Jag vill ha tjänster som Spotify, OneNote, Office, Slack, Skype, Adobe, OneDrive, Facebook Messenger, som fungerar klockrent i alla miljöer och ekosystem.

Vilket känns väldigt bra att inte vara så inlåst nu så här när Apple drar iväg med orimliga priser på vissa av sina produkter (även om jag i botten är ett fan av deras flesta produkter, och nog alltid kommer vara).

För att Apples tjänster skall växa så måste de erbjuda de bättre till system och prylar utanför deras egna inhägnade sfär. Sist Apple hade problem (i början på 2000-talet) så var en stor del av framgången då att de släppte iPod till Windowsanvändare. Det var det som senare la grunden för många nya Applekunder, och som senare banade vägen för både iPhone och iPad.

Skall bli intressant att se hur Apple agerar här med deras tjänster; fortsätta att främst premiera deras egna produkter, eller satsa på tillväxt och stödja att sälja tjänster på hela marknaden.

Detta är ett vägval för Apple - och inte något direkt enkelt sådant.

  • Medlem
  • 2019-01-03 15:32
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det stora problemet är Siri, som tyvärr påverkar alla tjänster runtomkring. En rejäl Siri-förbättring skulle göra mycket

På vilket sätt menar du?

Själv har jag använt Siri (iPhone), Google Assistant (Google Home Mini) och Alexa (Echo dot) under ett bra tag nu. Jag tycker inte skillnaden är speciellt stor mellan dom, de är alla är mer eller mindre dumma. Jag har haft god lust att kasta Google Home:en i väggen när jag försökt få den att fatta hue-lamp-inställningar, spela poddcasts (med svenska namn) m.m

Ursprungligen av PaO:

Helt rätt och här är jag förvånad över att Apple inte kommit längre på tjänstesidan. De har ofantligt mycket pengar att plöja ned i utveckling och Homepod var halvfärdig när den släpptes och video tjänsten har inte sett dagens ljus ännu för att inte tala om Airpower

Svårt att säga att de misslyckas på tjänstesidan, snarare tvärtom. De omsätter 10 miljarder dollar per kvartal.. Alltså en tredjedel av Googles totala omsättning.. Det är inte kattskit. ?

Aktien rasar 8,8%....

Ursprungligen av S_Z:

På vilket sätt menar du?

Själv har jag använt Siri (iPhone), Google Assistant (Google Home Mini) och Alexa (Echo dot) under ett bra tag nu. Jag tycker inte skillnaden är speciellt stor mellan dom, de är alla är mer eller mindre dumma. Jag har haft god lust att kasta Google Home:en i väggen när jag försökt få den att fatta hue-lamp-inställningar, spela poddcasts (med svenska namn) m.m

Jag menar t ex att Apple Music på HomePod blir en sämre upplevelse eftersom Siri släpar efter, och Siri på Apple TV knappt ens vill slå på nyheterna på ett pålitligt sätt. Finns även stora begränsningar i Google Assistent, men det blir ju inte Siri bättre av.

https://www.theatlantic.com/technology/archiv...

”And here we are in early 2019 and it’s clear that the Chinese economic slowdown is already bad. Today’s news makes it clear that the slowdown might be very bad, and worsening at a pace that took even Apple by complete surprise.

The other Asian economies are already seeing the damage. And that’s before the trade war tariffs snap into place come March

“So, what is the positive signal?” Jayant Menon, the lead economist at the Asian Development Bank, asked the South China Morning Post, rhetorically, this week. “There isn’t one,” he said.”

America is winning! Handelstullar mot hela världen. Dollarn måste sjunka för att världen ska ha råd. Vi svenskar har ju blivit fattiga, 2 kr per dollar har det blivit dyrare för oss att handla sen 2014. Sen köper kineser kinesiskt. Det räcker för staten att säga att vi bojkottar amerikanska varor så är USA illa ute. Tyvärr är det en mörk 2019 vi har framför oss.

  • Medlem
  • 2019-01-03 17:54
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Svårt att säga att de misslyckas på tjänstesidan, snarare tvärtom. De omsätter 10 miljarder dollar per kvartal.. Alltså en tredjedel av Googles totala omsättning.. Det är inte kattskit. ?

Dvs ca 12 procent av omsättning är tjänster och 60 procent iPhone

Ursprungligen av PaO:

Dvs ca 12 procent av omsättning är tjänster och 60 procent iPhone

Ja? ? Som du själv sa, de är ett hårdvaruförerag.

Kan du nämna fler som omsätter 40 miljarder dollar per år på tjänster?

Jag tycker och tror att andra håller med, 360 000 000 000 kronor per år på tjänster är inte alls illa.. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-03 18:39

Som sagt många företag som skulle vilja ha denna försäljning. Denna nedgång av aktien visar bara hur missvisande aktiekursen är. Den speglar inte hur bra ett företag går.

https://www.apple.com/newsroom/2019/01/app-st...

  • Medlem
  • 2019-01-03 19:04
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja? ? Som du själv sa, de är ett hårdvaruförerag.

Kan du nämna fler som omsätter 40 miljarder dollar per år på tjänster?

Jag tycker och tror att andra håller med, 360 000 000 000 kronor per år på tjänster är inte alls illa.. ?

Det är klart att det är en massiv försäljning precis som allt när det gäller Apple. Men det är ändå 12 procent av omsättningen ?

Ursprungligen av PaO:

Det är klart att det är en massiv försäljning precis som allt när det gäller Apple. Men det är ändå 12 procent av omsättningen ?

Som jämförelse motsvarar det Facebooks hela omsättning, hur stor del av Samsungs omsättning är tjänster?

Mycket snack om aktiekursen, som i det närmaste är helt företagsekonomiskt ointressant förutom i ett antal specifika scenarier som inte är aktuella för äpplets vidkommande ändå. Nu sitter väl många här med hobbynivåer i aktien och får lära sig att till och med favoritaktier som du bara älskar, älskar, älskar kan falla som stenar de också. Men ändå, liksom - detta säger inte så mycket alls om företaget Apple eller dess marknadsposition.

Ursprungligen av GustafMA:

Mycket snack om aktiekursen, som i det närmaste är helt företagsekonomiskt ointressant förutom i ett antal specifika scenarier som inte är aktuella för äpplets vidkommande ändå. Nu sitter väl många här med hobbynivåer i aktien och får lära sig att till och med favoritaktier som du bara älskar, älskar, älskar kan falla som stenar de också. Men ändå, liksom - detta säger inte så mycket alls om företaget Apple eller dess marknadsposition.

Håller med.
Hoppas detta leder till ett slut av snack om apples aktie och att jag slipper se nyheter om den i exempelvis 99.
Det är produkterna som är väsentliga för oss konsumenter.

Givetvis så kommer tillväxten att stanna av men det kan vara värt att fundera över vissa saker

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Som jämförelse motsvarar det Facebooks hela omsättning, hur stor del av Samsungs omsättning är tjänster?

När du pratar om Samsung, menar du hur mycket de omsätter när det gäller tjänster som ligger under mobildelen av Samsung Electronics? Eller hela Samsung Electronics? Kanske hela Samsung? Samsung är ett ordentligt differentierat konglomerat med tentakler liter överallt. Samsung har bland annat ett eget försäkringsbolag, störst i Sydkorea, (om vi skall prata tjänster). De hade även en militär del, men den verkar ha sålts för några år sedan.

Ursprungligen av Mackan1984:

Håller med.
Hoppas detta leder till ett slut av snack om apples aktie och att jag slipper se nyheter om den i exempelvis 99.
Det är produkterna som är väsentliga för oss konsumenter.

Håller också med, till viss del. Men trots att aktiekursen inte har något direkt samband med produkterna, eller företagets position på marknaden, så kan det ha väldigt stor inverkan. Apple har ett ansvar gentemot investerarna att leverera goda resultat, och när sådana här saker inträffar kan det tvinga Apple att byta strategi och taktik: En del av det kan vara bra för kunderna, annat kanske inte.

Sen skriver vi normalt inte så mycket om Apples aktie på 99 (längre). Kvartalsrapporterna tar vi bara upp om det är något särskilt, eller om någon spännande info framkommer på frågestunden. Det senaste året tror jag vi tagit upp aktien två gånger; dels i somras när Apple blev det första företaget som värderades till en biljon dollar, och så nu. Båda kändes relevanta.

Ursprungligen av filbunke:

När du pratar om Samsung, menar du hur mycket de omsätter när det gäller tjänster som ligger under mobildelen av Samsung Electronics? Eller hela Samsung Electronics? Kanske hela Samsung? Samsung är ett ordentligt differentierat konglomerat med tentakler liter överallt. Samsung har bland annat ett eget försäkringsbolag, störst i Sydkorea, (om vi skall prata tjänster). De hade även en militär del, men den verkar ha sålts för några år sedan.

Vet inte om de bryter ut tjänster som en del i sin koncernredovisning? ? Kolla vet jag! ?

Men Samsung Life Insurance som du nämner omsätter ca 28 miljarder dollar, så de har en del kvar.

Det jag reagerade på var att hårdvaruföretaget Apples hade en liten del tjänster. Håller inte med.. Det var allt. ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Håller också med, till viss del. Men trots att aktiekursen inte har något direkt samband med produkterna, eller företagets position på marknaden, så kan det ha väldigt stor inverkan. Apple har ett ansvar gentemot investerarna att leverera goda resultat, och när sådana här saker inträffar kan det tvinga Apple att byta strategi och taktik: En del av det kan vara bra för kunderna, annat kanske inte.

Sen skriver vi normalt inte så mycket om Apples aktie på 99 (längre). Kvartalsrapporterna tar vi bara upp om det är något särskilt, eller om någon spännande info framkommer på frågestunden. Det senaste året tror jag vi tagit upp aktien två gånger; dels i somras när Apple blev det första företaget som värderades till en biljon dollar, och så nu. Båda kändes relevanta.

Nej ni har skött det fint och sen har 99 rötterna i Apple så är inte så konstigt egentligen men överallt på tech-nätet skrivs det om aktien.
Som icke investerare i deras övervärderade (om det ordet ens finns på börsen) aktie är det dock ointressant.
Som konsument av deras produkter är ju allt som rör en slutgiltig produkt det väsentliga ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-01-03 20:49

Jag kanske har fel i detta, så rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att Apple’s kvartalsrapporter samt aktie har blommat sedan iPhone lanserades i princip. Alla måste ju någonstans ha vetat att denna dagen skulle komma när det kommer lite grus i maskineriet? Det är så roligt att läsa alla kommentarer, man kan ju nästan tro att Apple kommer gå under på grund av EN kvartalsrapport, företaget tjänar ju fortfarande tonvist med pengar!
Samsungs telefonförsäljing går ju också trögt enligt kvartalsrapporterna, S9an säljer sämre än väntat och rörelseresultat för företaget sjönk med 34% jämfört med förra året, men inte är det något som det skrivs om..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vet inte om de bryter ut tjänster som en del i sin koncernredovisning? ? Kolla vet jag! ?

Men Samsung Life Insurance som du nämner omsätter ca 28 miljarder dollar, så de har en del kvar.

Det jag reagerade på var att hårdvaruföretaget Apples hade en liten del tjänster. Håller inte med.. Det var allt. ?

Ett problem för Apple när de gäller tjänster är att de är knutna till hårdvarudelen. Apple, för att blidka investerare, går ut med siffror när det gäller försäljningar genom deras App Store, men det krävs en iOS-enhet för att köpa appar, så om vi får en framtid där färre köper deras telefoner och där man byter från dyra iOS-enheter till billigare Android-enheter så kommer det också påverka försäljningen av deras tjänster negativt.

Andra teknikföretag har ju inte allt lika hårt knutet, tex Amazons molntjänster är ju inte beroende av deras ehandel.

  • Medlem
  • 2019-01-03 21:40
Ursprungligen av filbunke:

Ett problem för Apple när de gäller tjänster är att de är knutna till hårdvarudelen. Apple, för att blidka investerare, går ut med siffror när det gäller försäljningar genom deras App Store, men det krävs en iOS-enhet för att köpa appar, så om vi får en framtid där färre köper deras telefoner och där man byter från dyra iOS-enheter till billigare Android-enheter så kommer det också påverka försäljningen av deras tjänster negativt.

Andra teknikföretag har ju inte allt lika hårt knutet, tex Amazons molntjänster är ju inte beroende av deras ehandel.

Bra skrivet, håller med dig om det

Apple räknade bort sig med prisättning på framförallt Xr. Har även märkt att folk runt omkring inte bryr sig om vilken telefon de har på samma sätt längre. För flera år sedan visade man gärna upp sin nya bil sedan övergick det till mobilen och nu är det inte intressant längre. Intressant ör dock att följa hur Apple kommer tillbaka ?

  • Medlem
  • 2019-01-03 21:42
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vet inte om de bryter ut tjänster som en del i sin koncernredovisning? ? Kolla vet jag! ?

Men Samsung Life Insurance som du nämner omsätter ca 28 miljarder dollar, så de har en del kvar.

Det jag reagerade på var att hårdvaruföretaget Apples hade en liten del tjänster. Håller inte med.. Det var allt. ?

12 procent är alltid 12 procent oavsett den ursprungliga summan ?

Ursprungligen av PaO:

12 procent är alltid 12 procent oavsett den ursprungliga summan ?

Haha sant, men än en gång.. Hur mycket borde det ligga på för att vara bra? Vilka jämför du med? ?

Ursprungligen av filbunke:

Ett problem för Apple när de gäller tjänster är att de är knutna till hårdvarudelen. Apple, för att blidka investerare, går ut med siffror när det gäller försäljningar genom deras App Store, men det krävs en iOS-enhet för att köpa appar, så om vi får en framtid där färre köper deras telefoner och där man byter från dyra iOS-enheter till billigare Android-enheter så kommer det också påverka försäljningen av deras tjänster negativt.

Andra teknikföretag har ju inte allt lika hårt knutet, tex Amazons molntjänster är ju inte beroende av deras ehandel.

Med tanke på att aktiva iOS-enheter ökar även detta kvartal betyder ju att det inte är ett bekymmer.
Vi tar det när kvartalet med minskat aktiva iOS-enheter kommer istället ?

  • Medlem
  • 2019-01-03 22:24
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Haha sant, men än en gång.. Hur mycket borde det ligga på för att vara bra? Vilka jämför du med? ?

Just nu så vore ju det omvända vara till Apples fördel med samma omsättning fast 12 procent iPhones och 60 procent tjänster ?
Skämt åsido analytiker har ju länge varnat för att iPhone står för osund stor del av omsättningen hos Apple. Vi får se hur jätten från Cupertino kommer tillbaka

Ursprungligen av Mackan1984:

Med tanke på att aktiva iOS-enheter ökar även detta kvartal betyder ju att det inte är ett bekymmer.
Vi tar det när kvartalet med minskat aktiva iOS-enheter kommer istället ?

Alltså köra huvudet ner i sanden igen?

Det är ett kommande problem, vem vet kanske Apple har genomgående planer på diversifiera, tills dess så har företaget för mycket knutet till ios-enheter, och specifikt då iPhonen.

Via 9to5mac lite data (från september 2018) från mixpanel gällande vilka modeller som flest iPhone användare har:

iPhone 4 – 0.11%
iPhone 4S – 0.34%
iPhone 5 – 0.98%
iPhone 5c – 0.47%
iPhone 5s – 3.87%
iPhone 6 – 10.57%
iPhone 6 Plus – 2.63%
iPhone 6s – 13.01%
iPhone 6s Plus – 4.74%
iPhone SE – 4.62%
iPhone 7 – 17.34%
iPhone 7 Plus – 12.06%
iPhone 8 – 7.89%
iPhone 8 Plus – 7.89%
iPhone X – 12%

Så, närapå ingen har en Iphone4 eller 5, men 31% har någon av iPhone 6 modellerna, och 29% någon av iPhone 7 modellerna. Frågan är ju hur många av dessa som sedan köpte en Xs/Xr (och hur många av dessa såldes till ägare av 7:or, 8:or eller X), och vad de som inte gjorde det kommer att göra när det blir dags att köpa ny telefon? Kommer de vara villiga att betala vad Apple nu vill ha för nya modeller eller inte?

Vinstvarningen tyder på att så inte är fallet.

Tror inte att investerare är villiga att köra huvudet i sanden och hoppas att Apple reder ut saker.

  • Medlem
  • 2019-01-03 23:18
Ursprungligen av filbunke:

Alltså köra huvudet ner i sanden igen?

Det är ett kommande problem, vem vet kanske Apple har genomgående planer på diversifiera, tills dess så har företaget för mycket knutet till ios-enheter, och specifikt då iPhonen.

Via 9to5mac lite data (från september 2018) från mixpanel gällande vilka modeller som flest iPhone användare har:

iPhone 4 – 0.11%
iPhone 4S – 0.34%
iPhone 5 – 0.98%
iPhone 5c – 0.47%
iPhone 5s – 3.87%
iPhone 6 – 10.57%
iPhone 6 Plus – 2.63%
iPhone 6s – 13.01%
iPhone 6s Plus – 4.74%
iPhone SE – 4.62%
iPhone 7 – 17.34%
iPhone 7 Plus – 12.06%
iPhone 8 – 7.89%
iPhone 8 Plus – 7.89%
iPhone X – 12%

Så, närapå ingen har en Iphone4 eller 5, men 31% har någon av iPhone 6 modellerna, och 29% någon av iPhone 7 modellerna. Frågan är ju hur många av dessa som sedan köpte en Xs/Xr (och hur många av dessa såldes till ägare av 7:or, 8:or eller X), och vad de som inte gjorde det kommer att göra när det blir dags att köpa ny telefon? Kommer de vara villiga att betala vad Apple nu vill ha för nya modeller eller inte?

Vinstvarningen tyder på att så inte är fallet.

Tror inte att investerare är villiga att köra huvudet i sanden och hoppas att Apple reder ut saker.

Mycket intressant

Bevaka tråden