Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple varnar för lägre intäkter

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples vd Tim Cook har skickat ut ett öppet brev till företagets investerare, där han flaggar för lägre omsättning än väntat för julkvartalet. Det beror bland annat på grund av att Iphone inte sålt så bra som förväntat.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-01-02 23:24

84 miljarder dollar är väl omsättning och inte vinst?

Ursprungligen av PaO:

84 miljarder dollar är väl omsättning och inte vinst?

Ja, försäljningsprognosen.

Apple slashes revenue guidance, says iPhone sales are weak in China — shares tank.

Har korrigerat i artikeln till omsättning / intäkter istället för vinst, vilket det naturligtvis skulle ha stått från början.

Apple klarar sig nog trots allt bra. Men det är klart att de blir lite känsliga. Mobilerna är vad jag har läst 60% av deras vinst/omsättning.
Tjänster var kring 15% och resten är iPads, datorer, smartklockor m.m..

Så en lite minskad mobilförsäljning slår hårt. Gissar att de vill expandera tjänsterna framöver typ Apple Music. Säkert komma på nåt nytt produktsortiment också. Så det blir spännande se hur Tim Cook klarar det?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-03 00:44

Märkligt att han skyller på god ekonomi i USA (stark dollar) och svag ekonomi i Kina, men missar helt att nämna att en trolig anledning till minskad försäljning skulle kunna vara pga. att Apple själva höjt priserna på sina redan dyra telefoner, och även helt skippat mellanprismodeller (typ SE).

Ursprungligen av omartint:

Märkligt att han skyller på god ekonomi i USA (stark dollar) och svag ekonomi i Kina, men missar helt att nämna att en trolig anledning till minskad försäljning skulle kunna vara pga. att Apple själva höjt priserna på sina redan dyra telefoner, och även helt skippat mellanprismodeller (typ SE).

Det kan han ju inte erkänna. Men det är uppenbart en stor del av anledningen.

Vad tror ni här inne, kommer detta förändra Apples prissättning för kommande modeller? Och den förändringen skulle behöva vara skapligt drastisk för att folk skall vara sugna på nya iPhonemodeller. Inte någon enstaka tusenlapp.

Vad säger ni?

Ursprungligen av omartint:

Märkligt att han skyller på god ekonomi i USA (stark dollar) och svag ekonomi i Kina, men missar helt att nämna att en trolig anledning till minskad försäljning skulle kunna vara pga. att Apple själva höjt priserna på sina redan dyra telefoner, och även helt skippat mellanprismodeller (typ SE).

XR är ju budgetmodellen.

Ursprungligen av theplague:

Vad tror ni här inne, kommer detta förändra Apples prissättning för kommande modeller? Och den förändringen skulle behöva vara skapligt drastisk för att folk skall vara sugna på nya iPhonemodeller. Inte någon enstaka tusenlapp.

Vad säger ni?

Förmodligen, enda sättet, men aktieägarna kommer bli rasande.

Jag tror ett stort misstag var prissättningen med XR med ett instegspris på 749 dollar.
Många analytiker och YouTubers menar att hade den varit kring 50-60 dollar lägre i pris hade det gjort en stor skillnad.
Än mer med ett startpris på 600 dollar.

Nånstans i processen blev Apple giriga och sumpade chansen.
De tänkte säkert om den blir ”för prisvärd” kommer ingen köpa XS ungefär.

Indirekt har de väl i efterhand erkänt det med sina inbyteskampanjer.

Senast redigerat 2019-01-03 01:24
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror ett stort misstag var prissättningen med XR med ett instegspris på 749 dollar.
Många analytiker och YouTubers menar att hade den varit kring 50-60 dollar lägre i pris hade det gjort en stor skillnad.
Än mer med ett startpris på 600 dollar.

Nånstans i processen blev Apple giriga och sumpade chansen.
De tänkte säkert om den blir ”för prisvärd” kommer ingen köpa XS ungefär.

Indirekt har de väl i efterhand erkänt det med sina inbyteskampanjer.

Man försökte iallafall att få folk att köpa XS/XS Max (maximal ASP/marginal) genom att göra XR tillgänglig först en månad senare än XS/XS Max. Konstig strategi, tror det fallerat hur man än hade gjort dock.

Ursprungligen av Andorr:

Man försökte iallafall att få folk att köpa XS/XS Max (maximal ASP/marginal) genom att göra XR tillgänglig först en månad senare än XS/XS Max. Konstig strategi, tror det fallerat hur man än hade gjort dock.

Svårt att veta, men jag tror många kände som Jason T Lewis när de såg lanseringseventet. Från i början positiva till att bli arga/irriterade när priset kom upp:
https://m.youtube.com/watch?v=9D6C7LJXld0

I efterhand kan man väl säga att folk i allmänhet inte vill betala vad som helst för en telefon. Så om inte XR fick bli budgetmodellen så kanske en ny SE kan bli det? Tiden får utvisa.

Ursprungligen av johnh3:

I efterhand kan man väl säga att folk i allmänhet inte vill betala vad som helst för en telefon.

Framförallt inte för XR som är budgettelefonen 2018 från Apple. Men den säljer bäst enligt Apple själva, som inte kommer ge några försäljningssiffror som vi vet, uttalanden som är värt noll numera från Apple. Nåja det löser sig alltid.

Använder en Motorola X4 och en Iphone 8 från jobbet. Gav 1500 för X4:an och IPhone 8 går strax under 7000 kr. Visst är 8:an bättre, men inte 4 ggr bättre. Jag kan förstå att försäljningen går ned, men det är inte enbart priset utan numera så håller smartphones längre än förrut. Lite som hur länge min PC från 2012 fortfarande håller än i dag.

Frågan är ju; hur går försäljning av smartphones för alla andra?

  • Medlem
  • 2019-01-03 06:41
Ursprungligen av theplague:

Det kan han ju inte erkänna. Men det är uppenbart en stor del av anledningen.

Vad tror ni här inne, kommer detta förändra Apples prissättning för kommande modeller? Och den förändringen skulle behöva vara skapligt drastisk för att folk skall vara sugna på nya iPhonemodeller. Inte någon enstaka tusenlapp.

Vad säger ni?

Apple försökte utnyttja sina lojala kunder och det gick inte
Detta måste leda till lägre priser generellt
Marknaden har talat, äntligen
Undra hur Samsung tänker med prisättning av S10 orna.

Apple gör ändå gigantiska vinster och det största hotet är aktiekursen där det kvittar hur mycket pengar Apple har på banken

Efter stängning igår minus 8 procent från redan låg nivå. Snart halverad från toppen i oktober.

Problemet är även att Q1 är Apples starkaste kvartal med nya iPhones och BF med hela julhandel.

  • Medlem
  • 2019-01-03 06:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Frågan är ju; hur går försäljning av smartphones för alla andra?

Uppenbarligen så är gränsen nådd vid 10 000 kr för den största topp modellen.
Jag skrev om detta när X lanserades att den var ett prismässigt haveri då det skulle komma en större variant.

Då Samsung sålde sämre 2018 så måste de med anpassa sig till marknaden och Huawei kan inte ta högre priser än de gör idag

För de som vill se lägre priser.

Citat:

För att stimulera telefonförsäljningen kommer Apple nu genomföra en del åtgärder, skriver Cook. En sådan är att göra det enklare att byta in sin gamla Iphone för att få rabatt på en ny, och fler alternativ att delbetala sina inköp.

Man kommer inte få mer för sin gamla iphone, det skall däremot bli lättare att byta in den, och istället för att sänka priset så kommer de jobba på att få mer att delbetala...

Ursprungligen av Mackan1984:

Frågan är ju; hur går försäljning av smartphones för alla andra?

Samsung säljer färre. Huawei och Xiaomi säljer fler.

Ursprungligen av PaO:

Uppenbarligen så är gränsen nådd vid 10 000 kr för den största topp modellen.
Jag skrev om detta när X lanserades att den var ett prismässigt haveri då det skulle komma en större variant.

Då Samsung sålde sämre 2018 så måste de med anpassa sig till marknaden och Huawei kan inte ta högre priser än de gör idag

Problemet är också den starka dollarn för just Apple.
Det fanns en tid då $750 dollar betydde ungefär 7500kr här i Sverige.
Sen håller vi som haft råd med dessa premium-modeller i våra lurar längre för att det är inte ett så gigantiskt lyft att byta lur efter 2-3 år längre.

Jag har köpt ny hårdvara från Apple i år inom alla kategorier som jag inte ser mig byta förrän om minst 2-5 år.
Smartphonen har också blivit den del jag använder minst utav dom dessutom, så iPhone är inte lika intressant längre.
När det är dags att byta iPhone förväntar jag mig bara bättre processor och kamera kort och gott.

Det finns en anledning att Samsung satsar så på mellansegmentet, premium är svårsålt numera.

Ursprungligen av filbunke:

Samsung säljer färre. Huawei och Xiaomi säljer fler.

Yes men de säljer inom samma kaka.
Smartphoneförsäljningen ökade knappt nämnvärt och nu kan det till och med vara så att den totala smartphone-kakan backar mot förra året.

  • Medlem
  • 2019-01-03 07:21
Ursprungligen av Mackan1984:

Problemet är också den starka dollarn för just Apple.
Det fanns en tid då $750 dollar betydde ungefär 7500kr här i Sverige.
Sen håller vi som haft råd med dessa premium-modeller i våra lurar längre för att det är inte ett så gigantiskt lyft att byta lur efter 2-3 år längre.

Jag har köpt ny hårdvara från Apple i år inom alla kategorier som jag inte ser mig byta förrän om minst 2-5 år.
Smartphonen har också blivit den del jag använder minst utav dom dessutom, så iPhone är inte lika intressant längre.
När det är dags att byta iPhone förväntar jag mig bara bättre processor och kamera kort och gott.

Det finns en anledning att Samsung satsar så på mellansegmentet, premium är svårsålt numera.

Håller med dig om det till viss del

Apple såg ju detta och ökade priset markant även i USA och trodde att kunderna skulle svälja det, det gick inte uppenbarligen. Företag i Sverige låter sina anställda välja iPhone 8 eller lägga till ur egen ficka för X serien.
IPhone står för ca 60 procent av intäkterna
Airpower visades på event och skrotades
Homepod är fortfarande inte lanserad på många marknader
Apple music till Alexa och säkert till Google Assistent med.
IPhone 7 med 32GB ca 5000 kr, otroligt
Ingen Apple video tjänst

  • Medlem
  • 2019-01-03 07:27
Ursprungligen av filbunke:

För de som vill se lägre priser.

Man kommer inte få mer för sin gamla iphone, det skall däremot bli lättare att byta in den, och istället för att sänka priset så kommer de jobba på att få mer att delbetala...

Tim håller ett (kris?)möte med hela Apple idag för att diskutera läget. Investerares advokater undersöker om informationen från Q4 var korrekt då Tim sade att försäljningen i Kina var stark, allvarligt om det visar sig att de förskönat info.
De håller nog andan när Wallstreet öppnar idag
Aktiekursen är det största hotet just nu

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det till viss del

Apple såg ju detta och ökade priset markant även i USA och trodde att kunderna skulle svälja det, det gick inte uppenbarligen. Företag i Sverige låter sina anställda välja iPhone 8 eller lägga till ur egen ficka för X serien.
IPhone står för ca 60 procent av intäkterna
Airpower visades på event och skrotades
Homepod är fortfarande inte lanserad på många marknader
Apple music till Alexa och säkert till Google Assistent med.
IPhone 7 med 32GB ca 5000 kr, otroligt
Ingen Apple video tjänst

Apple är ju kända för att luta sig tillbaka och vänta in marknaden för att se vad dom kan göra.
Tvivlar inte på att den strategin pågår just nu.

Smarta högtalare är knappast någon kassako för någon annan än amazon i dagens läge.

Apple klarar sig bra på sina tjänster och minskad iPhone-försäljning men ska bli intressant att följa deras framtid.

Apple Watch för diabetiker/läsa blodsocker ser jag som ett framtida superlyft.

Ursprungligen av PaO:

Tim håller ett (kris?)möte med hela Apple idag för att diskutera läget. Investerares advokater undersöker om informationen från Q4 var korrekt då Tim sade att försäljningen i Kina var stark, allvarligt om det visar sig att de förskönat info.
De håller nog andan när Wallstreet öppnar idag
Aktiekursen är det största hotet just nu

Ibland undrar jag hur du kan vara så engagerad i Apple när du älskat Samsung sen 2010 ?
Jag har aldrig sett dig skriva så detaljerad och eftersökt skvaller nån gång när Samsung visat negativa siffror, eller ens positiva siffror.
Din dröm måste vara att Apple går från toppen till botten ?
Klart en ska ha drömmar...

  • Medlem
  • 2019-01-03 07:53
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple är ju kända för att luta sig tillbaka och vänta in marknaden för att se vad dom kan göra.
Tvivlar inte på att den strategin pågår just nu.

Smarta högtalare är knappast någon kassako för någon annan än amazon i dagens läge.

Apple klarar sig bra på sina tjänster och minskad iPhone-försäljning men ska bli intressant att följa deras framtid.

Apple Watch för diabetiker/läsa blodsocker ser jag som ett framtida superlyft.

Men har de råd att luta sig tillbaka?
Hur många Google home mini såldes i julhandeln i Sverige tex. Homepod är fortfarande inte lanserad i Sverige.
Kunderna köper inte allt längre med Apple logga på uppenbarligen
Aktien bryr sig inte om Apple klarar sig okej utan ser till en rad saker
Apple slutar redovisa iPhone försäljning siffror
Citis rapport där XS Max produktion minskas med 48 procent
Airpower fadäsen
Tims brev till investerare
Tims krismöte idag med alla anställda
Aktien ned 8 procent i efterhandel igår
Mycket intressant att följa

Ursprungligen av PaO:

Men har de råd att luta sig tillbaka?
Hur många Google home mini såldes i julhandeln i Sverige tex. Homepod är fortfarande inte lanserad i Sverige.
Kunderna köper inte allt längre med Apple logga på uppenbarligen
Aktien bryr sig inte om Apple klarar sig okej utan ser till en rad saker
Apple slutar redovisa iPhone försäljning siffror
Citis rapport där XS Max produktion minskas med 48 procent
Airpower fadäsen
Tims brev till investerare
Tims krismöte idag med alla anställda
Aktien ned 8 procent i efterhandel igår
Mycket intressant att följa

Det sitter fortfarande 1,4 miljarder aktiva iPhones därute som pumpar in pengar.
macOS har ca 8-10 procent.
Vad tror du kommer hända egentligen?
Google Home mini är reklampengar, ingen inkomst förutom insamlande av personlig integritet till användning av reklam.
Ingen klagade när iPhone 5s släppte och de sålde för dessa siffror, klart investerare backar när det inte längre går att kränga mer.
Apple har miljarder på kontot sparat, de dör inte än på flera år.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det sitter fortfarande 1,4 miljarder aktiva iPhones därute som pumpar in pengar.
macOS har ca 8-10 procent.
Vad tror du kommer hända egentligen?
Google Home mini är reklampengar, ingen inkomst förutom insamlande av personlig integritet till användning av reklam.
Ingen klagade när iPhone 5s släppte och de sålde för dessa siffror, klart investerare backar när det inte längre går att kränga mer.
Apple har miljarder på kontot sparat, de dör inte än på flera år.

När Iphone 5s kom ut låg aktien på runt 80.

Apple kommer inte att dö lika lite som att Microsoft, Amazon, Samsung, eller Google kommer att dö.

Men Apples mobiler kommer inte sälja lika bra. Marknaden mognar, skillnaderna minskar mellan topp och mellanmodeller, och de minskar även mellan årets och förra årets modeller.

Gällande personlig integritet... Röster kommer höjas om att Apple borde börja fundera på andra sätt att få in pengar, all den information som Apple sitter på om sina användare...

  • Medlem
  • 2019-01-03 08:25
Ursprungligen av Mackan1984:

Det sitter fortfarande 1,4 miljarder aktiva iPhones därute som pumpar in pengar.
macOS har ca 8-10 procent.
Vad tror du kommer hända egentligen?
Google Home mini är reklampengar, ingen inkomst förutom insamlande av personlig integritet till användning av reklam.
Ingen klagade när iPhone 5s släppte och de sålde för dessa siffror, klart investerare backar när det inte längre går att kränga mer.
Apple har miljarder på kontot sparat, de dör inte än på flera år.

Aktiekursen struntar fullständigt i detta du skriver
Känner du till Nokia?
Google lever inte på hårdvara
Amazon lever inte på hårdvara
Apple är i nuläget väldigt beroende av hårdvara och nu är det stopp, kunderna har sagt sitt
Vinstvarning till investerare när aktiekursen redan gått ned 30 procent
Men Apple kan ju öka priset så ordnar det sig nog ?

Det positiva med detta är nog att prisracet uppåt är slut för denna gången vilket är bra för oss konsumenter ?

Ursprungligen av filbunke:

När Iphone 5s kom ut låg aktien på runt 80.

Apple kommer inte att dö lika lite som att Microsoft, Amazon, Samsung, eller Google kommer att dö.

Men Apples mobiler kommer inte sälja lika bra. Marknaden mognar, skillnaderna minskar mellan topp och mellanmodeller, och de minskar även mellan årets och förra årets modeller.

Gällande personlig integritet... Röster kommer höjas om att Apple borde börja fundera på andra sätt att få in pengar, all den information som Apple sitter på om sina användare...

Men borde vi låta Apple använda den infon likt Google?
För att få en bättre upplevelse?
För mig som inte trivs att prata med Siri, assistent eller bixby behövs det inte.
Jag vill att hon fattar ”är Ica öppet idag?” i stort sett.

Ursprungligen av Mackan1984:

Men borde vi låta Apple använda den infon likt Google?
För att få en bättre upplevelse?
För mig som inte trivs att prata med Siri, assistent eller bixby behövs det inte.
Jag vill att hon fattar ”är Ica öppet idag?” i stort sett.

Handlar inte om vad du vill.
Handlar om vad investerarna vill.

Och jag pratar inte heller om att bara få Siri att fungera bättre.

Apple har kunnat ha positionen att de inte skall kommersialisera informationen de har om användarna så länge som de sålde som de gjorde. Visar det sig att nedgången forsätter så kan de visa sig vara mycket svårare.

Bevaka tråden