Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HomeKit smarta lås

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av littlemac:

Upplever samma sak med mitt lås. Ska testa det du föreslår i eftermiddag.

Jag kan förresten varken skapa users eller få geo-funktionen att fungera. Symbolerna är grå och går inte att klicka på. Någon som upplever samma sak?

samma för mig.

Ursprungligen av kafferast:

samma för mig.

Fick detta svar från Danalock:

It appear the version you purchased is Danalock V3 BT+Homekit version. This version is enrolled on Apple server, not Danalock server, therefore Danalock app features is not available. Lock is set up using Apple Home app and Homekit.

Additional users is invited through Apple Home app, and features is also activated through here.

Link to IMORE – learn more about HOMEKIT: https://www.imore.com/homekit Alternative contact Apple support: https://support.apple.com/ + https://support.apple.com/en-us/HT204893

Ursprungligen av littlemac:

Fick detta svar från Danalock:

It appear the version you purchased is Danalock V3 BT+Homekit version. This version is enrolled on Apple server, not Danalock server, therefore Danalock app features is not available. Lock is set up using Apple Home app and Homekit.

Additional users is invited through Apple Home app, and features is also activated through here.

Link to IMORE – learn more about HOMEKIT: https://www.imore.com/homekit Alternative contact Apple support: https://support.apple.com/ + https://support.apple.com/en-us/HT204893

Ok det förklarar saken. En funktion jag kan överleva utan men många fördelar försvinner ändå med just tillfälliga nycklar och en logg. Där måste jag säga att Danalock brister duktig på sin hemsida ang. att vissa funktioner inte fungerar beroende på vilken variant man väljer.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte bytt lås, utan bara monterat på en motor som vrider "knappen" på insidan dörren, så låset går upp. Hur ställer de sej till det? Det är ju fortfarande ett godkänt lås, men styrningen är ju automatiserad/fjärrstyrd.

Hade du lås med vred tidigare så var det inte godkänt
Om du nu inte har Assa 2000/2002 eller liknande där du kan spärra vredet

När jag låser så meddelar HomeKit ”fastnat” när det är låst och olåst när det är olåst. Någon som har samma problem?

Jag hade lite så i början, men smörjde låset (de gamla delarna) och följde sedan tipset som angavs på sidan 1 i denna tråd innan manuell kalibrering och ej haft det bekymret sedan dess.

Jag har nu haft mitt Danalock V3 HomeKit ett par veckor och slutsatsen efter denna tid är att jag är nöjd. Efter att tagit till mig tipsen av Pengen tidigare i tråden så fungerar det nu precis som jag på förhand förväntade mig. Förutom det faktum att HomeKit-varianten ej kan dela nycklar eller få händelseloggen i Danalocks app vilket inte framgick på förhand. Det jag saknar här är främst funktionen att se vem som låst upp och kommit hem av familjemedlemmarna.

Nu sitter mitt lås på "andradörren", dvs i grovköket som en backup om ungarna glömmer nycklarna osv. Så hur den tappar sin kalibrering vid daglig upplåsning av nyckel kan jag ej svara på. Däremot med fysiskt vred på själva låset och med hjälp av Siri (och Hem-appen) har det fungerat felfritt. Snabb respons och räckvidden till HomePod som fungerar som hubb 9 meter bort (plus vägg emellan) är inga bekymmer.

Den låter lite vid själva öppnandet men ser inget problem med det, Frugans nyckelknippa skramlar och ger ljud ifrån sig den med när hon kommer in...

Då familjens enheter är kopplade till samma HomeKit i Hem-appen så blev ungarna frustrerade på att notiser kom så fort någon låste/låste upp, så ett tips är att stänga av notiser från låset i Hem-appen.

Nöjd än så länge, nu hoppas jag låsen utvecklas något mer, kanske blir än mer integrerade i hela låsmodulen, blir ännu nättare, då så sätter jag snart ett vid huvudentrén också.

  • Medlem
  • 2018-07-27 16:20

Kan inte bestämma mig om jag ska köpa Danalock v3 HomeKit eller Glue smart lock. Mitt lås har både lås och vred på insidan och vredet rör sig inte när man låser med nyckel. Assa 2000 står det. Känns surt om man köper fel. Så skulle verkligen uppskatta lite tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-19 21:22

Yale ENTR S

Har precis installerat ett Yale ENTR S som bekant inte funkar med HomeKit. Hoppas dock att Yale fixar till den så den blir användbar.

- Funktionen att autolåsa dörren går inte att tillkoppla om man inte har fingeravtryckläsare/kodlås modul ansluten till låset.
- När en APP är uppkopplad mot låset kan inte en annan låsa upp, ej heller en annan fjärrkontroll. Endast ett device i taget kan kommunicera med låset.
- Ingen möjlighet att fjärröppna låset på distans. Endast via BLE
- Saknar stöd för Wifi anslutning

+ Lätt att installera
+ Fin byggkvalité
+ Godkänt/rekommenderas av SBSC (Svensk Brand och Säkerhetscertifiering)

Säljstopp

Vad beror det på att yale säljstoppat entr?

Ursprungligen av selfish:

Har precis installerat ett Yale ENTR S som bekant inte funkar med HomeKit. Hoppas dock att Yale fixar till den så den blir användbar.

- Funktionen att autolåsa dörren går inte att tillkoppla om man inte har fingeravtryckläsare/kodlås modul ansluten till låset.
- När en APP är uppkopplad mot låset kan inte en annan låsa upp, ej heller en annan fjärrkontroll. Endast ett device i taget kan kommunicera med låset.
- Ingen möjlighet att fjärröppna låset på distans. Endast via BLE
- Saknar stöd för Wifi anslutning

+ Lätt att installera
+ Fin byggkvalité
+ Godkänt/rekommenderas av SBSC (Svensk Brand och Säkerhetscertifiering)

Ursprungligen av Bjorn.Holmgren:

Vad beror det på att yale säljstoppat entr?

Buggig app har jag för mig, inte riktigt färdigtestat innan den släptes.
Dessutom inte en godkänd låsenhet som det står ovan, men oftast har du inget krav och då går det bra ändå

Ok, tack för svar. Var på vippen själv köpa entr, men så blev det stopp.

Men.. är det så som du skriver? Man kan inte låsa upp på distans? Är ju huvudanledning jag vill ha ett smartlås, då är det ju helt ointressant.

Ursprungligen av Bjorn.Holmgren:

Ok, tack för svar. Var på vippen själv köpa entr, men så blev det stopp.

Men.. är det så som du skriver? Man kan inte låsa upp på distans? Är ju huvudanledning jag vill ha ett smartlås, då är det ju helt ointressant.

Nix, du måste vara på plats för att låsa upp
går ej på distans
Där har i stället Glue sin fördel, men nackdel där att du inte har någon indikering på om det
Är låst eller inte

Hm, har tittat på Glue Lock också. Kan överleva om det inte har HomeKit ett lås, är ju bra, men lever ju mest sin egen lilla värld.

Men man vill ju veta om det är låst eller inte ... är bog rätt många krav trots allt. Fjärrstyrning, låsa upp och på via BLE, gärna se loggar(airbnb tex) mm.

Finbs det nåt egentligen som är bra idag? Danalock V3 har jag ju sett nämnas mycket här. Men vet inte om slutsatsen är att det är bra eller inte? Tiden är väl inte mogen än för detta, behöver nog fem år till innan det är vardagsmat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-23 02:34

Yale Doorman är väl bland de bättre idag. Dåligt med stöd för HomeKit dock

Ursprungligen av kenjon:

Yale Doorman är väl bland de bättre idag. Dåligt med stöd för HomeKit dock

Krävs det att man abonnerar på en tjänst eller har hemlarm för att man ska kunna fjärrstyra denna?

Hade för övrigt kontakt med Yale angående HomeKit och frågade om det ligger i deras road map på den svenska marknaden men fick god-dag-yxskaft-svar. I andra länder har de ju HomeKit-stöd för vissa produkter så hoppas kan man ju alltid.

Ursprungligen av dfox:

Krävs det att man abonnerar på en tjänst eller har hemlarm för att man ska kunna fjärrstyra denna?

Hade för övrigt kontakt med Yale angående HomeKit och frågade om det ligger i deras road map på den svenska marknaden men fick god-dag-yxskaft-svar. I andra länder har de ju HomeKit-stöd för vissa produkter så hoppas kan man ju alltid.

Jag har den i kombo med Verisure - men ett tag utan. Med rätt uppkoppling/modul behövs ingen koppling till larm. Heller ingen avgift i det läget.

Ursprungligen av kenjon:

Yale Doorman är väl bland de bättre idag. Dåligt med stöd för HomeKit dock

Fungerar utmärkt tillsammans med Verisuremodulen + homebridge. HomeKit låser automatiskt när sista iPhone lämnar hemmet. En extra säkerhet om man glömmer låsa själv. Och slår på kameror, ställer belysning i borta-läge. När första telefonen kommer hem slås kameror av, dörren låses upp och lampa i hallen tänds.

Ursprungligen av Sir N.:

Fungerar utmärkt tillsammans med Verisuremodulen + homebridge. HomeKit låser automatiskt när sista iPhone lämnar hemmet. En extra säkerhet om man glömmer låsa själv. Och slår på kameror, ställer belysning i borta-läge. När första telefonen kommer hem slås kameror av, dörren låses upp och lampa i hallen tänds.

Tack! Låter som att jag borde kolla upp Homebridge. Visste inte vad det var innan, men det verkar öppna upp en del möjligheter.

Ursprungligen av Sir N.:

Fungerar utmärkt tillsammans med Verisuremodulen + homebridge. HomeKit låser automatiskt när sista iPhone lämnar hemmet. En extra säkerhet om man glömmer låsa själv. Och slår på kameror, ställer belysning i borta-läge. När första telefonen kommer hem slås kameror av, dörren låses upp och lampa i hallen tänds.

Men förutsätter detta att man har datorn med programvaran igång hela tiden?

Ursprungligen av Sir N.:

Fungerar utmärkt tillsammans med Verisuremodulen + homebridge. HomeKit låser automatiskt när sista iPhone lämnar hemmet. En extra säkerhet om man glömmer låsa själv. Och slår på kameror, ställer belysning i borta-läge. När första telefonen kommer hem slås kameror av, dörren låses upp och lampa i hallen tänds.

Intressant! Tror minsann att maken därhemma håller på och fipplar med Homebridge. Får se till att han får tid att göra klart. Har också Yale Doorman med Verisure och skulle gärna koppla ihop det bättre med resten av hemmet och prylarna där!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-09 08:52
Ursprungligen av Ida Blix:

Intressant! Tror minsann att maken därhemma håller på och fipplar med Homebridge. Får se till att han får tid att göra klart. Har också Yale Doorman med Verisure och skulle gärna koppla ihop det bättre med resten av hemmet och prylarna där!

Ursprungligen av dfox:

Men förutsätter detta att man har datorn med programvaran igång hela tiden?

Självklart.

Du behöver ju dock inte köra det på en desktop/laptop, du kan ju köra det på en RPi också.

Ursprungligen av zinned:

Självklart.

Du behöver ju dock inte köra det på en desktop/laptop, du kan ju köra det på en RPi också.

Sant, det blir nog en sån för min del.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2019-01-24 22:05

Ni som är nervösa för säkerheten. Sällan tjuven vill in genom ytterdörren.... däremot ut. Viktigast ur säkerhetssynpunkt vad gäller ytterdörr är att inte kunna öppna den innifrån när man inte är hemma, bortaläge. däremot är det naturligtvis viktigt att man kan öppna innifrån när man är hemma vid ev utrymmning eller dyl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-07 13:35
Ursprungligen av adress@mac:

Jag har den i kombo med Verisure - men ett tag utan. Med rätt uppkoppling/modul behövs ingen koppling till larm. Heller ingen avgift i det läget.

Ursprungligen av Sir N.:

Fungerar utmärkt tillsammans med Verisuremodulen + homebridge. HomeKit låser automatiskt när sista iPhone lämnar hemmet. En extra säkerhet om man glömmer låsa själv. Och slår på kameror, ställer belysning i borta-läge. När första telefonen kommer hem slås kameror av, dörren låses upp och lampa i hallen tänds.

Hej.
Förstår jag detta rätt att det smarta låset Yale Doorman V2N (ex: https://www.bauhaus.se/yale-doorman-bundle-la... går att koppla upp mot Apple Homekit UTAN att man behöver betala för ett onödigt abonnemang hos Verisure? Lite allergiskt mot onödiga månadstjänster bara för att få till vissa funktioner hemma...

Tacksam för lite tips om detta, då jag är hopplös Applenörd och därför bara använder Homekit så mycket det går till mitt Smarta hem. Jag skall snart byta några ytterdörrar hemma och kollar just nu vilka smarta lås jag skall köpa till dessa.

Ursprungligen av Mr Mac:

Hej.
Förstår jag detta rätt att det smarta låset Yale Doorman V2N (ex: https://www.bauhaus.se/yale-doorman-bundle-la... ) går att koppla upp mot Apple Homekit UTAN att man behöver betala för ett onödigt abonnemang hos Verisure? Lite allergiskt mot onödiga månadstjänster bara för att få till vissa funktioner hemma...

Tacksam för lite tips om detta, då jag är hopplös Applenörd och därför bara använder Homekit så mycket det går till mitt Smarta hem. Jag skall snart byta några ytterdörrar hemma och kollar just nu vilka smarta lås jag skall köpa till dessa.

Nej, det är ingen abonnemangkostnad för hantera låset via Verisure. Ett gratiskonto + den extra hårdvaran (låsmodul + gateway) som bundlas med låset är det som krävs.
Skall låset dessutom kunna hanteras via HomeKit så behövs en lösning som Homebridge + homebridge-verisure plugin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-08 08:31

Tack för förtydligande info.
- Var hittar jag Homebridge + plug-in? (Github?)
- Du kanske kan dela med dig av hur du fick igång det hela med Yale Doorman & HomeKit?

Senast redigerat 2019-03-08 08:44
Ursprungligen av Mr Mac:

Tack för förtydligande info.
- Var hittar jag Homebridge + plug-in? (Github?)
- Du kanske kan dela med dig av hur du fick igång det hela med Yale Doorman & HomeKit?

http://lmgtfy.com/?q=Homebridge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-08 11:36

Aha, Homebridge är en kompletterande hårdvarulösning + "plugin". Finns det några sätt att slippa mer hårdvara som Homebridge (tack för tipset iaf) för att kunna använda Yale Doorman tillsammans m Apples HomeKit?

Ursprungligen av Mr Mac:

Aha, Homebridge är en kompletterande hårdvarulösning + "plugin". Finns det några sätt att slippa mer hårdvara som Homebridge (tack för tipset iaf) för att kunna använda Yale Doorman tillsammans m Apples HomeKit?

Nej, Homebridge är en mjukvara. Du kan köra den på en mac, windows eller linux-maskin. Populärt är en RPI. Själv kör jag Homebridge under CentOS på en virtuell maskin på min hemmaserver.

Bevaka tråden