Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Relevansen är kanske att mitt kreditkort inte har stöd för varken Samsung Pay eller Apple Pay vilket hade varit nice men inte avgörande för att byta för enbart smidighet ?

Och vad ha Cashback med det att göra? Det visar ju bara att ett finansbolag har lyckats lura dig med men har ingen betydelse för varken Apple Pay, Samsung Pay eller Google Pay...man kan nästan tro att du jobbar för nämnda Finansbolag så som du försöker sälja in hur bra det är med krediter och skulder.

  • Medlem
  • 2018-12-15 18:24
Ursprungligen av Hank Solo:

Och vad ha Cashback med det att göra? Det visar ju bara att ett finansbolag har lyckats lura dig med men har ingen betydelse för varken Apple Pay, Samsung Pay eller Google Pay...man kan nästan tro att du jobbar för nämnda Finansbolag så som du försöker sälja in hur bra det är med krediter och skulder.

De som lyckats lura mig är i sådana fall Swedbank ?
Googla och de ligger tydligen bakom företaget som ger ut kreditkortet
Och nej jag jobbar långt ifrån bank och finansvärlden
Vore komiskt om du själv hade Swedbank nu när du hoppar på mig ?

Har använt AP ett par ggr och betalar via Klarna.
Sjukt jävla smidigt att bara slänga fram armen så AW kommer nära.

Men varför finns inte AP överallt för?? ?

Nackdelen med Klarna är ju att pengarna inte dras direkt!

Ursprungligen av Fantomen81:

Har använt AP ett par ggr och betalar via Klarna.
Sjukt jävla smidigt att bara slänga fram armen så AW kommer nära.

Men varför finns inte AP överallt för?? ?

Nackdelen med Klarna är ju att pengarna inte dras direkt!

Ja det gäller ju att se till att det alltid finns pengar på kontot, annars antar jag att Klarna är snabba med att skicka ut en faktura (med avgift) om dragningen misslyckas.

Är det förresten någon som vet hur Apple Pay fungerar när man har bonuskort kopplat till bankkortet, som det tex fungerar på Hemköp och Willys? Fungerar det även med Apple Pay?

Ursprungligen av dfox:

Ja det gäller ju att se till att det alltid finns pengar på kontot, annars antar jag att Klarna är snabba med att skicka ut en faktura (med avgift) om dragningen misslyckas.

Är det förresten någon som vet hur Apple Pay fungerar när man har bonuskort kopplat till bankkortet, som det tex fungerar på Hemköp och Willys? Fungerar det även med Apple Pay?

Det borde fungera på samma sätt som tidigare. Du betalar med ditt kort, det är autentiseringen som är annorlunda.

Har du inte täckning på kortet så borde du få en 14 dagar faktura. Den kostar inget extra, det är månadsfakturering som kostar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-17 10:25
Ursprungligen av dfox:

Är det förresten någon som vet hur Apple Pay fungerar när man har bonuskort kopplat till bankkortet, som det tex fungerar på Hemköp och Willys? Fungerar det även med Apple Pay?

Nej, jag registrerades inte som plus-kund på Willys när jag betalade med Apple Pay, så där drar jag kortet som vanligt. (Visa bankkort via Nordea).

Ursprungligen av BlackSmp:

Det borde fungera på samma sätt som tidigare. Du betalar med ditt kort, det är autentiseringen som är annorlunda.

Ja, jag betalar via samma kort med Apple Pay, men säljaren ser ju ett annat enhetsspecifikt kontonummer. Det är banken som kopplar ihop det med mitt ordinarie kortnummer. Hade tänkt maila Willys-supporten om de har någon lösning men inte blivit av...

Ursprungligen av IngoX:

Nej, jag registrerades inte som plus-kund på Willys när jag betalade med Apple Pay, så där drar jag kortet som vanligt. (Visa bankkort via Nordea).
Ja, jag betalar via samma kort med Apple Pay, men säljaren ser ju ett annat enhetsspecifikt kontonummer. Det är banken som kopplar ihop det med mitt ordinarie kortnummer. Hade tänkt maila Willys-supporten om de har någon lösning men inte blivit av...

Det har du rätt i. Det är ju ett unikt "underkortnummer" för Apple Pay. Dessutom är det olika nummer för varje device som lägger till kortet på (klocka och telefon)

Det visste jag men glömde bort. Tack för lärdomen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-17 15:37

Extra plus till Klarna då kortet levererades i ett rosa kuvert med fluff i

Ursprungligen av bjorsi:

Extra plus till Klarna då kortet levererades i ett rosa kuvert med fluff i

Fick också hem kortet idag! Utan tvekan min bästa upplevelse av nytt kort någonsin. Kvalitetspapper till kuvert, och fluff! Vad mer önskar man?

varför kostar inte klarna kortet någonting kan man undra sig......

Ursprungligen av calinou:

varför kostar inte klarna kortet någonting kan man undra sig......

Man tjänar pengar på folk som inte kan sköta sina betalningar samt såna som kör på avbetalning.
Precis som alla andra kort som inte kostar något.

Ursprungligen av keptang:

Man tjänar pengar på folk som inte kan sköta sina betalningar samt såna som kör på avbetalning.
Precis som alla andra kort som inte kostar något.

Kan ju också vara att man vill ”köpa” marknadsandelar. Om det stämmer som man säger att detta med ApplePay är ett Beta projekt med 60 000 användare som referenstal.
Men som du nämner - många kort kostar ingenting idag. Av dom 4 jag har - är alla noll i det fallet.

Ursprungligen av adress@mac:

Kan ju också vara att man vill ”köpa” marknadsandelar. Om det stämmer som man säger att detta med ApplePay är ett Beta projekt med 60 000 användare som referenstal.
Men som du nämner - många kort kostar ingenting idag. Av dom 4 jag har - är alla noll i det fallet.

Du är förmodligen en "dålig" kund likt mig och andra som betalar våra räkningar till fullo varje månad.

Ursprungligen av bjorsi:

Extra plus till Klarna då kortet levererades i ett rosa kuvert med fluff i

Ja det var jätte fint kommer spara fluffet och använda till en julklapp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-18 13:40
Ursprungligen av keptang:

Man tjänar pengar på folk som inte kan sköta sina betalningar samt såna som kör på avbetalning.
Precis som alla andra kort som inte kostar något.

Ja det stämmer men de tjänar även pengar på dig som sköter dig och har kort utan årsavgift, detta genom inlösenavgiften som handlaren måste betala till inlösaren. Den summan är också ofta större för betalkort/kreditkort å utländska kort och lägre på nationella bankkort (debit-kort). Handlaren kompenserar givetvis detta genom att höja priset på varan du köper så i slutändan är det kunden som betalar kalaset. De svenska bankernas ovilja till Apple Pay har ju att göra med att Apple tar en avgift per transaktion och därmed minskas bankernas kaka av denna inkomst, jämför med Samsung Pay som inte tar transaktionsavgift där det gick snabbt att införa för de flesta banker. I tillägg till det så kan det vara tekniska problem med införandet då bankerna sitter med stor teknisk skuld av gamla föråldrade system.

Exempel:

Swedbank
Kortinlösen via terminal i butik:
• Bankkort 1,95 kr/betalning
• Övriga kort 1,50 kr + 1,80 % på köpesumman, per betalning

Nordea
Kortinlösen via terminal i butik:
• Bankkort 1,75 kr/betalning
• Övriga kort 1,75 kr + 1,75 % på köpesumman, per betalning

Skaffade Apple Pay med klarna idag.
Ska bara komma över tröskeln att använda mobil betalning.
Köpte en stock snus idag men såg ingen klassisk chip-märkning, så jag vågade inte chansa.
Även om det borde vara affären som ska skämmas över att jag ser dum ut när jag smeker mobilen mot terminalen ?

Allt kostar. Enligt uppgift så tar BankID 17 öre per autentisering och drygt 50 öre för en signering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-18 20:04
Ursprungligen av IngoX:

Nej, jag registrerades inte som plus-kund på Willys när jag betalade med Apple Pay, så där drar jag kortet som vanligt. (Visa bankkort via Nordea).
Ja, jag betalar via samma kort med Apple Pay, men säljaren ser ju ett annat enhetsspecifikt kontonummer. Det är banken som kopplar ihop det med mitt ordinarie kortnummer. Hade tänkt maila Willys-supporten om de har någon lösning men inte blivit av...

Tror att Willys i sådana fall måste integrera Willys+ med Apple Wallet så att det kan läggas in det där och ditt W+ nummer automagiskt kan läsas av i samband med Apple Pay-köpet. Det du kan göra är att säga ditt personnummer eller låta skanna ditt körkort i kassan före du betalar med AP så borde det registreras korrekt. Lite omständigt såklart jämfört med att bara blippa kortet, men borde fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-18 20:53
Ursprungligen av jb75:

Tror att Willys i sådana fall måste integrera Willys+ med Apple Wallet så att det kan läggas in det där och ditt W+ nummer automagiskt kan läsas av i samband med Apple Pay-köpet. Det du kan göra är att säga ditt personnummer eller låta skanna ditt körkort i kassan före du betalar med AP så borde det registreras korrekt. Lite omständigt såklart jämfört med att bara blippa kortet, men borde fungera.

Nu kom jag just hem från Willys, och allt fungerar utan något krångel alls. Det var nog bara så att när jag tidigare frågade "Kickan" på mitt lokala Willys Hemma så var hon lite osäker och kön i kassan lång.

Mailade kundtjänst under dagen:

Citat:

Hej,
Jag testade att blippa betalning med mobilen via Apple Pay. Men då identifieras jag ju inte som WillysPlus-kund som jag normalt gör vid betalning med plastkortet. Jag har Visakort hos Nordea.

Anledningen är väl att vid betalning med Apple Pay används ett enhetsspecifikt kontonummer som banken kopplar ihop med mitt riktiga kortnummer. Både Samsung Pay och Apple Pay använder tokenisering för att skydda kortnumret.

Kan man koppla sin mobil eller klocka till sitt Willys Plus-konto på samma sätt som med plastkortet?

---
Tack för ditt mejl.
Det går att koppla Willys Plus till Apple Pay, precis som man gör med betalkortet. Om ditt betalkort redan är kopplat till Willys Plus så måste kortet ändå kopplas första gången du använder Apple Pay. Det beror på att kortet får ett annat identifieringsvärde när det inläst i telefonappen.

---
Tack för svaret!
Kan man då ha flera kort/kortnummer kopplade till sitt Willys Plus-konto? Så man fortsatt kan identifiera sig med plastkortet vid behov, eller om man har både klocka och mobil kopplade till en betallösning som Samsung eller Apple Pay?

---
Tack för ditt mejl.
Du kan både koppla flera betalkort till ditt Willys Plus och koppla fler betalkort till apple pay.

Och nu ikväll bad jag bara "Kickan" lägga till min telefon som ett kort knutet till Willys Plus. Då ville hon ju se legitimation första gången, sedan är det bara att blippa på med telefonen i fortsättningen.

Ursprungligen av dfox:

Är det förresten någon som vet hur Apple Pay fungerar när man har bonuskort kopplat till bankkortet, som det tex fungerar på Hemköp och Willys? Fungerar det även med Apple Pay?

Får revidera mitt tidigare svar på din fråga:
Ja - det fungerar! Bara lägg till varje ny enhet med Apple Pay som ett extra kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-18 21:49
Ursprungligen av IngoX:

Ja - det fungerar! Bara lägg till varje ny enhet med Apple Pay som ett extra kort.

Toppen att det funkar. Bra att veta. Då läggs alltså den token som har skapats av AP för ditt kort in som identifieringsvärde. Det är ju bra även ur säkerhetssynpunkt att inte behöva ha sitt riktiga kortnummer registrerat hos handlaren.

Ursprungligen av IngoX:

Nu kom jag just hem från Willys, och allt fungerar utan något krångel alls. Det var nog bara så att när jag tidigare frågade "Kickan" på mitt lokala Willys Hemma så var hon lite osäker och kön i kassan lång.

Mailade kundtjänst under dagen:
Och nu ikväll bad jag bara "Kickan" lägga till min telefon som ett kort knutet till Willys Plus. Då ville hon ju se legitimation första gången, sedan är det bara att blippa på med telefonen i fortsättningen.
Får revidera mitt tidigare svar på din fråga:
Ja - det fungerar! Bara lägg till varje ny enhet med Apple Pay som ett extra kort.

Lysande!

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-19 09:01
Ursprungligen av IngoX:

Nu kom jag just hem från Willys, och allt fungerar utan något krångel alls. Det var nog bara så att när jag tidigare frågade "Kickan" på mitt lokala Willys Hemma så var hon lite osäker och kön i kassan lång.

Mailade kundtjänst under dagen:
Och nu ikväll bad jag bara "Kickan" lägga till min telefon som ett kort knutet till Willys Plus. Då ville hon ju se legitimation första gången, sedan är det bara att blippa på med telefonen i fortsättningen.
Får revidera mitt tidigare svar på din fråga:
Ja - det fungerar! Bara lägg till varje ny enhet med Apple Pay som ett extra kort.

Det var ju riktigt bra att veta! Jag trodde det var kört då jag fått för mig att det var unika nummer varje gång man körde Apple Pay. Men uppenbarligen inte då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-19 09:38
Ursprungligen av EnDumEn:

Det var ju riktigt bra att veta! Jag trodde det var kört då jag fått för mig att det var unika nummer varje gång man körde Apple Pay. Men uppenbarligen inte då?

Gå in på Inställningar > Wallet och Apple Pay > Kort. Där ser du enhetens kortnummer, och det är också det som registreras på kvittot.

Man ser ju bara 4 sista siffrorna. Till mitt plastkort vet jag ju hela numret, men hela numret till mitt kort i Apple Pay har jag själv ingen aning om. Det känns tryggt

Ursprungligen av EnDumEn:

Det var ju riktigt bra att veta! Jag trodde det var kört då jag fått för mig att det var unika nummer varje gång man körde Apple Pay. Men uppenbarligen inte då?

Det är inte olika nummer varje gång, du får ett unikt nummer per enhet du har ett Apple Pay-kort i. Om du däremot behöver spärra exempelvis kortet i telefonen, får du ett nytt nummer bara där, övriga fortsätter att vara samma. Smart!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-19 10:38
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är inte olika nummer varje gång, du får ett unikt nummer per enhet du har ett Apple Pay-kort i. Om du däremot behöver spärra exempelvis kortet i telefonen, får du ett nytt nummer bara där, övriga fortsätter att vara samma. Smart!

Däremot får din enhet ett unikt ID varje gång du aktiverar betalningsfunktionen, men kortnumret är precis som du skriver samma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-19 14:09
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är inte olika nummer varje gång, du får ett unikt nummer per enhet du har ett Apple Pay-kort i. Om du däremot behöver spärra exempelvis kortet i telefonen, får du ett nytt nummer bara där, övriga fortsätter att vara samma. Smart!

Det är väl ett unikt nummer DAN (Device Account Number) som skapas per kort du lägger till? D.v.s. om du t.ex. lägger in ett Nordea-kort och ett st1-kort i samma enhet så får dom olika DAN?. I dagsläget verkar man kunna ha upp till 8 st kort i Wallet varav en väljs som default för AP. Om man lägger till ett å samma kort i t.ex. både iPhone och Apple Watch så borde det också bli olika DAN, dvs ett kort kan kopplas till flera DANs om jag har förstått det hela rätt.

Ursprungligen av jb75:

Det är väl ett unikt nummer DAN (Device Account Number) som skapas per kort du lägger till? D.v.s. om du t.ex. lägger in ett Nordea-kort och ett st1-kort i samma enhet så får dom olika DAN?. I dagsläget verkar man kunna ha upp till 8 st kort i Wallet varav en väljs som default för AP. Om man lägger till ett å samma kort i t.ex. både iPhone och Apple Watch så borde det också bli olika DAN, dvs ett kort kan kopplas till flera DANs om jag har förstått det hela rätt.

Ja helt rätt, olika nummer för varje individuellt kort. Och andra nummer för klockan precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-19 15:38
Ursprungligen av Ida Blix:

Ja helt rätt, olika nummer för varje individuellt kort. Och andra nummer för klockan precis.

Ok, tack då stämmer det med hur tokenisering fungerar Lite missvisande att Apple kallar det DAN då det egentligen är ett nummer kopplat till kortet som lagts till och inte enheten. De borde ha kallat det för Token Card Number eller liknande.

Så här har jag förstått att det fungerar:

En token eller det Apple kallar DAN (Device Account Number) skapas för varje kort (PAN, Primary Account Number) du lägger till i AP. När kortet läggs till krypteras och skickas kortuppgifterna till kortnätverket/TSP(Token Service Provider) som skapar en token (DAN) som lagras där i kortnätverket tillsammans med de riktiga kortuppgifterna (PAN), sedan skickas den skapade token (DAN) tillbaka och läggs in i enhetens secure vault för AP. När man sedan gör ett köp skickas bara det kortets token (DAN) från enheten via nfc till handlarens terminal som i sin tur begär inlösen med hjälp av denna hos kortnätverket/TSP, de använder då den för att fiska upp det riktiga kortnumret (PAN) och genomför sedan en begäran om transaktion för inlösen hos utfärdaren/banken med användande av PAN.

Det som är bra med Willys system är att man kan registrera sitt/sina DAN(s) för Willys-Plus och det fungerar som identifiering/registrering av bonus automatiskt vid AP-köpet.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-12-19 16:11
Ursprungligen av Måns97:

Blev glatt överraskad när ja läste att Klarna skulle få stöd för Pay. Inte lika glad när jag nu försöker ställa in det. Följde länken i appen för att skaffa betalkortet men fick ett mindre detaljerat felmeddelande som sa att de inte kunde ge mig något kort. (stod ingenstans varför eller vilket krav som jag inte uppfyllde). Nu är den länken borta från appen/webbsidan och alltså inte tillgänglig när jag loggar in. Har följt länkar både från deras egen sida och mailet som de skickade.

EDIT
Så här står det på deras kundservice-sida:
Det säger mig verkligen noll. Det verkar dessutom att vara omöjligt att få kontakt med kundservice om något annat än betalningar. Har skrivit till dem på Facebook nu, så får se vad som händer.

Uppdatering:
Fick till slut tag på kundtjänst genom chatten på Facebook. De kunde dock inte ge mig mer information.
Såg efter några dagar att Klarna gjort en kreditupplysning på mig. Det är såklart rimligt att de gör det, men ingenstans i registreringsprocessen har det stått att de väntar på en sådan. Skickade idag ännu ett meddelande till dem på Facebook och frågade vad nästa steg efter kreditupplysningen är och fick följande svar.

Citat:

Det betyder att vi hämtat mer information och att du kan få möjligheten att ansöka om kortet efter 90 dagar.


EDIT: Vem vet, det kanske blir Pay genom Swedbank först ändå

Ursprungligen av Måns97:

Uppdatering:
Fick till slut tag på kundtjänst genom chatten på Facebook. De kunde dock inte ge mig mer information.
Såg efter några dagar att Klarna gjort en kreditupplysning på mig. Det är såklart rimligt att de gör det, men ingenstans i registreringsprocessen har det stått att de väntar på en sådan. Skickade idag ännu ett meddelande till dem på Facebook och frågade vad nästa steg efter kreditupplysningen är och fick följande svar.
EDIT: Vem vet, det kanske blir Pay genom Swedbank först ändå

IMO så var Klarna superlätta att få tag på - via deras app.

Bevaka tråden