Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Rätt jag betalar inte extra för mobila betalningar

Men om jag hade anammat mobila betalningar och ersatt min nuvarande lösning så hade mina kostnader ökat

Så om vi vänder på det jag sparar tusenlappar på att inte använda mig av mobila betalningar ?

Om du har 1% cashback så måste du handla för 100.000 för varje tusenlapp som du ska tjäna (förutsatt att kortet inte kostar något)

Jag har mer att tjäna på att fundera över och se över min ekonomi än att handla med kort för 200.000 för att få en 2000 kr cashback

  • Medlem
  • 2018-12-13 20:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Om du har 1% cashback så måste du handla för 100.000 för varje tusenlapp som du ska tjäna (förutsatt att kortet inte kostar något)

Jag har mer att tjäna på att fundera över och se över min ekonomi än att handla med kort för 200.000 för att få en 2000 kr cashback

Det räcker att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så är du ju uppe i massor ?
Nu är jag inte ensam och det gäller hela familjen och alla inköp som är möjliga att belasta kortet med. Men alla har vi olika utgifter men räknar man mat och hushåll, transport, inredning och renovering, kläder, kapitalvaror och resor mm så blir det en del på ett år.

Ursprungligen av PaO:

Det räcker att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så är du ju uppe i massor ?
Nu är jag inte ensam och det gäller hela familjen och alla inköp som är möjliga att belasta kortet med. Men alla har vi olika utgifter men räknar man mat och hushåll, transport, inredning och renovering, kläder, kapitalvaror och resor mm så blir det en del på ett år.

Har du råd att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så har du även råd att spendera de extra kronorna du tror dig ”tjäna” med, själv ser jag bara en utgift i att köpa allt det där, så vad är det du tror dig tjäna?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-14 04:12
Ursprungligen av PaO:

Det räcker att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så är du ju uppe i massor ?
Nu är jag inte ensam och det gäller hela familjen och alla inköp som är möjliga att belasta kortet med. Men alla har vi olika utgifter men räknar man mat och hushåll, transport, inredning och renovering, kläder, kapitalvaror och resor mm så blir det en del på ett år.

Men du kommer inte köpa så med andra ord sparar du inte dom pengar du påstår att du gör.

Ursprungligen av Hank Solo:

Har du råd att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så har du även råd att spendera de extra kronorna du tror dig ”tjäna” med, själv ser jag bara en utgift i att köpa allt det där, så vad är det du tror dig tjäna?

??

Det är som att säga till någon att den inte behöver köpa en bil för att den har fötter att gå med. ”En onödig utgift...”

Ursprungligen av PaO:

Det räcker att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så är du ju uppe i massor ?
Nu är jag inte ensam och det gäller hela familjen och alla inköp som är möjliga att belasta kortet med. Men alla har vi olika utgifter men räknar man mat och hushåll, transport, inredning och renovering, kläder, kapitalvaror och resor mm så blir det en del på ett år.

Om vi antar att ditt hushåll har en total årsinkomst på 500.000 före skatt och du bränner allt via kort med cashback. Då börjar du komma upp i de där "tusenlapparna" som du skriver om.

Jag har inget problem med cashback - däremot så tycker jag att du överdriver vinsterna med det.

Och slänger bankerna i Australien in handduken och ansluter sig till Apple Pay. Det känns som våra banker (utom då Nordea) får passa sig innan de missar tåget. Klarnas lösning borde vara intressant för er som vill ha ett betalkort. Anslut Klarna till bankkontot, dra direkt och använd Klarnas app för att få koll på betalningarna (ett sätt att komma runt problemet med att det bara står Klarna på bankens kontoutdrag)

Jag har dock personligen vissa betänkligheter innan jag går helt in på denna funktion

Edit; jag lade till de kort som jag använder och kunde lägga till. Klarna är bättre på att presentera Amex än vad Amex egna app är

Bankkonton lämnar jag utanför. Där tyckte jag inte att Klarna gav något mervärde

Senast redigerat 2018-12-14 08:41

Jag skaffade Klarna kortet här om dagen, och har mitt bankkonto kopplat till Klarna med direkt betalning. Testade igår Apple Pay med både iPhone och Watch på ClasOhlson och det fungerade klockrent ?

Ursprungligen av rasmus849:

Jag skaffade Klarna kortet här om dagen, och har mitt bankkonto kopplat till Klarna med direkt betalning. Testade igår Apple Pay med både iPhone och Watch på ClasOhlson och det fungerade klockrent ?

Dras pengarna från kontot direkt eller är det fördröjning?

Ursprungligen av dfox:

Dras pengarna från kontot direkt eller är det fördröjning?

Det tar någon dag innan det dras från kontot, är väl det som är nackdelen. Syns tydligt i Wallet och Klarna appen vad man betalt iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-14 14:37

Jag betalade i onsdags med Apple pay (klarna) på lokala sushi-haket, smidigt som tusan :).

Ursprungligen av kafferast:

??

Det är som att säga till någon att den inte behöver köpa en bil för att den har fötter att gå med. ”En onödig utgift...”

Det var inte ens jämförbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-14 14:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Bra med konkurrens

Absolut! Det kanske sätter lite eld i baken på de svenska bankerna...

”De stora svenska bankerna har utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och dålig teknologi. Revolut är här för att stoppa bankirernas fest och ge det svenska folket ett innovativt, teknologifokuserat bankalternativ”, har Nikolaj Storonskij sagt.

https://digital.di.se/artikel/miljardvarderad...

De fick ju tydligen klart med banktillstånd för hela EU igår också.

https://www.breakit.se/artikel/17406/genombro...

Nu väntar vi bara på att de inför Apple Pay i Sverige också

  • Medlem
  • 2018-12-14 15:05
Ursprungligen av Hank Solo:

Har du råd att köpa en XS Max, iPad Pro och en Mac så har du även råd att spendera de extra kronorna du tror dig ”tjäna” med, själv ser jag bara en utgift i att köpa allt det där, så vad är det du tror dig tjäna?

Jag tjänar inte på att köpa men det blir billigare med kortet. Tex anta att jag köpte en iPhone XS Max för 15000 kr, då betalar jag automatiskt 14850 kr för den. Det tycker jag i alla fall är bra sedan får andra tycka vad de vill det gör de ju ändå ?

Ursprungligen av PaO:

Jag tjänar inte på att köpa men det blir billigare med kortet. Tex anta att jag köpte en iPhone XS Max för 15000 kr, då betalar jag automatiskt 14850 kr för den. Det tycker jag i alla fall är bra sedan får andra tycka vad de vill det gör de ju ändå ?

Och köper du en XS Max 512 GB med abonnemang med 100GB surf/månad via Telia så får du 6155kr rabatt på hårdvaran, dvs drygt halva priset, då har du sparat ÄNNU mer utan att behövt använda ditt kort.

  • Medlem
  • 2018-12-14 16:08
Ursprungligen av Hank Solo:

Och köper du en XS Max 512 GB med abonnemang med 100GB surf/månad via Telia så får du 6155kr rabatt på hårdvaran, dvs drygt halva priset, då har du sparat ÄNNU mer utan att behövt använda ditt kort.

Ett exempel Helge, ett exempel ?

  • Medlem
  • 2018-12-14 16:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Om du har 1% cashback så måste du handla för 100.000 för varje tusenlapp som du ska tjäna (förutsatt att kortet inte kostar något)

Jag har mer att tjäna på att fundera över och se över min ekonomi än att handla med kort för 200.000 för att få en 2000 kr cashback

Intressant att så många tycker jag borde se över mitt sparande utan insyn ?

Ursprungligen av PaO:

Intressant att så många tycker jag borde se över mitt sparande utan insyn ?

Du har det säkert ordnat för dig ?
Men cashback finns endast då andra kunder därute med samma kort inte betalat hela krediten den 25:e ?

Ursprungligen av PaO:

Ett exempel Helge, ett exempel ?

Precis vad jag gav med, fast ett lönsammare. ?

Cashback är inget som finns för att de är snälla, de är ett finansbolag och de går över lik för att ha så hög profit som möjligt, någonstans är det någon som betalar denna nota och säkerligen någon/några som fått det svårt ekonomiskt pga oförutsedda händelser i livet och dessa stackare är det du gläds åt, så då blir du lika omoralisk som banker och finansbolag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-14 16:57
Ursprungligen av andlin76:

Inte cash i handen men poäng som du kan använda till biobiljetter, resor, stekpannor, iPad m.m

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

Poäng? Sådant sysslar jag inte med, nej tack.

Ursprungligen av PaO:

Jag tjänar inte på att köpa men det blir billigare med kortet.

Bra du har lärt dig skillnaden på "tjäna" vs "spara" nu

  • Medlem
  • 2018-12-14 17:06
Ursprungligen av zinned:

Poäng? Sådant sysslar jag inte med, nej tack.

Bra du har lärt dig skillnaden på "tjäna" vs "spara" nu

Det är väl tack vare dig tror jag ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-14 17:09
Ursprungligen av Hank Solo:

Och köper du en XS Max 512 GB med abonnemang med 100GB surf/månad via Telia så får du 6155kr rabatt på hårdvaran, dvs drygt halva priset, då har du sparat ÄNNU mer utan att behövt använda ditt kort.

Om du köper en Xs Max med 100GB surf betalar du nästan 30k.
Har du inte så stora behov av data har du slösat bort över 10k, så det är en oerhört dum jämförelse.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du har 1% cashback så måste du handla för 100.000 för varje tusenlapp som du ska tjäna (förutsatt att kortet inte kostar något)

Jag har mer att tjäna på att fundera över och se över min ekonomi än att handla med kort för 200.000 för att få en 2000 kr cashback

Ursprungligen av PaO:

Intressant att så många tycker jag borde se över mitt sparande utan insyn ?

Fast jag skrev inte att du borde se över ditt sparande. Jag skrev något helt annat som synes.

Jag har påpekat vad som krävs för tusenlappar i cashback om cashbacken är 1%.

Ursprungligen av Json_81:

Om du köper en Xs Max med 100GB surf betalar du nästan 30k.
Har du inte så stora behov av data har du slösat bort över 10k, så det är en oerhört dum jämförelse.

1. Det var ett exempel på hur har sparar mer pengar på själva mobilen, så jag tog störst lagring + mest surf = högst rabatt.

2. Jag vet inget om hans behov hur mycket surf han behöver, så utgick från mina egna.

Ursprungligen av Hank Solo:

1. Det var ett exempel på hur har sparar mer pengar på själva mobilen, så jag tog störst lagring + mest surf = högst rabatt.

2. Jag vet inget om hans behov hur mycket surf han behöver, så utgick från mina egna.

Du verkar må tipptopp. Känns stabilt. Trevlig kväll

Ursprungligen av kafferast:

Du verkar må tipptopp. Känns stabilt. Trevlig kväll

Inte för att jag förstår hur mitt mående har med detta att göra, men ha en trevlig kväll du med.

Ursprungligen av Hank Solo:

Inte för att jag förstår hur mitt mående har med detta att göra, men ha en trevlig kväll du med.

Trevligt, fast vad f*n har det med ApplePay att göra, som tråden handlar om?

Ursprungligen av andlin76:

Trevligt, fast vad f*n har det med ApplePay att göra, som tråden handlar om?

Jag älskar fredagar!

Ursprungligen av andlin76:

Trevligt, fast vad f*n har det med ApplePay att göra, som tråden handlar om?

Den frågan får du nog ställa till PaO eftersom det är han som pratar om sitt kort.

  • Medlem
  • 2018-12-15 07:59
Ursprungligen av Hank Solo:

Den frågan får du nog ställa till PaO eftersom det är han som pratar om sitt kort.

Relevansen är kanske att mitt kreditkort inte har stöd för varken Samsung Pay eller Apple Pay vilket hade varit nice men inte avgörande för att byta för enbart smidighet ?

Bevaka tråden