Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Ok, berätta för oss andra då vilka som ingår i dessa uppsjö av kort som ger kickback? Vad jag förstår så är de oerhört få.

Ge tre exempel.

  • Amex Cashback

  • OKQ8 Visa

  • Coop Bankkort

  • ICA Bankkort

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-12 11:06
Ursprungligen av zinned:

Ok, berätta för oss andra då vilka som ingår i dessa uppsjö av kort som ger kickback? Vad jag förstår så är de oerhört få.

Ge tre exempel.

Ursprungligen av adress@mac:

Har bara ett; re:member flex (Mastercard). Det är ganska nytt så har inte mycket info ännu ?

Ganska vanligt med kickback utanför storbankerna, däremot inte lika bra som förr.

Själv använder jag SAS eurobonus mastercard, drar in en inrikes flygresa eller två om året.
Cirkle K ger 0,5-1% osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-12 11:44
Ursprungligen av BlackSmp:
  • Amex Cashback

  • OKQ8 Visa

  • Coop Bankkort

  • ICA Bankkort

Ursprungligen av Json_81:

Ganska vanligt med kickback utanför storbankerna, däremot inte lika bra som förr.

Själv använder jag SAS eurobonus mastercard, drar in en inrikes flygresa eller två om året.
Cirkle K ger 0,5-1% osv.

Men Ingen av dessa ger Apple Pay. Så, no use.

Ursprungligen av zinned:

Men Ingen av dessa ger Apple Pay. Så, no use.

Har testat ApplePay med Nordea, St1 och Amex. Bortsätt från Amex så fungerar det bra. Grymt smidigt med AppleWatch där pinkod inte behövs i affären.

Fast nu har jag tröttnat, känner att det är viktigare att ha ett bra kort med bra kickback än att kunna betala med ApplePay. Sa upp alla kort och skaffade mig ett SAS Eurobonusmastercard Premium, kostar runt 1600kr/år med extra kort till frugan.
Ger 15 Eurobonuspoäng per 100kr och lite förmåner om jag flyger med SAS. Annars har Sas en Eurobonus butik där man kan handla varor för sina Eurobonus poäng. Går även att växla till Coop poäng och blir då bättre pris på en del varor som även Coop har i sin bonus butik.

Nu får ApplePay komma till mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-12 15:02

@andlin76

Men jag tycker ändå att det är på tok för dyrt med kort som Amex med så pass liten kickback (som dessutom verkar ske i form av koppling till SAS) och ett kort som dessutom kostar pengar att ha per år.

Chattade med Coop för några veckor sedan, och dom sa att utrullningen för NFC betalning kommer efter julhelgerna. Alltid nåt.

Ursprungligen av zinned:

@andlin76

Men jag tycker ändå att det är på tok för dyrt med kort som Amex med så pass liten kickback (som dessutom verkar ske i form av koppling till SAS) och ett kort som dessutom kostar pengar att ha per år.

Amex med SAS-kopplingen är ju vanligast bland de som flyger mycket (av förklarliga skäl), men det finns också Amex utan koppling till SAS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-12 16:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Amex med SAS-kopplingen är ju vanligast bland de som flyger mycket (av förklarliga skäl), men det finns också Amex utan koppling till SAS.

Absolut men jag tillhör inte dem som flyger mycket med SAS och dessutom så lär mängden personer som har nytta av detta och som flyger med SAS vara oerhört få jämfört med mängden personer som använder betalkort över huvud taget. Det är ju den jämförelsen man får göra.

Vad det gäller Amex utan koppling till SAS så har väl den/de varken stöd för Apple Pay eller cashback.

Ursprungligen av zinned:

@andlin76

Men jag tycker ändå att det är på tok för dyrt med kort som Amex med så pass liten kickback (som dessutom verkar ske i form av koppling till SAS) och ett kort som dessutom kostar pengar att ha per år.

SAS Amex Classic kostar inget och fungerar med ApplePay. Idag fungerar det inte på speciellt många ställen fast ska man tro Amex blir det snart bättring.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller Amex utan koppling till SAS så har väl den/de varken stöd för Apple Pay eller cashback.

Jo. De har både Apple Pay och cash back. Vi har gått igenom det tidigare i tråden

Ursprungligen av zinned:

Men Ingen av dessa ger Apple Pay. Så, no use.

Amexkortet har...

Ursprungligen av westerlu77:

Chattade med Coop för några veckor sedan, och dom sa att utrullningen för NFC betalning kommer efter julhelgerna. Alltid nåt.

Det är ”hög tid” för det

  • Medlem
  • 2018-12-12 18:46
Ursprungligen av zinned:

@andlin76

Men jag tycker ändå att det är på tok för dyrt med kort som Amex med så pass liten kickback (som dessutom verkar ske i form av koppling till SAS) och ett kort som dessutom kostar pengar att ha per år.

Nordea ger ut everyday tex
https://www.everydaycard.se/everydaycard/kort...

Sedan finns här alternativ
https://rikatillsammans.se/basta-kreditkortet...

Jag har kvar det gamla remember med 1 procent cashback. Får hålla hårt i mitt och hoppas de inte ändrar ?

Hellre tjäna / spara något på att använda ett vanligt kreditkort än att betala extra för mobila betalningar

Ursprungligen av PaO:

Nordea ger ut everyday tex
https://www.everydaycard.se/everydaycard/kort...

Sedan finns här alternativ
https://rikatillsammans.se/basta-kreditkortet...

Jag har kvar det gamla remember med 1 procent cashback. Får hålla hårt i mitt och hoppas de inte ändrar ?

Hellre tjäna / spara något på att använda ett vanligt kreditkort än att betala extra för mobila betalningar

Varför skulle du betala extra för mobila betalningar?

  • Medlem
  • 2018-12-12 19:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Varför skulle du betala extra för mobila betalningar?

Han måste ha en mobiltelefon. Och en sådan kostar pengar

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns en knapp i Klarnas app för att lägga till kortet i Wallet. Tryck på den så löser det sig smidigt och enkelt.
Men som sagt, du måste kanske uppdatera appen först

Perfekt nu funkar det.

Har automatiska uppdateringar påslaget, men fanns inget att uppdatera när jag gick in i AppStore och gick in i Uppdatera-fliken. Sökte jag däremot på Klarna och gick in så sa den "Uppdatera" istället för "Öppna". Gissar att det är en viss delay innan appar auto-uppdateras.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ”hög tid” för det

Som det gamla talesättet: Bättre sent än aldrig.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-12 21:11
Ursprungligen av EnDumEn:

Eller så kan Klarna sluta med att ändra titeln på varje transaktion som alla andra banker gör. ?

Jo, fast det känns ju lite orimligt att Klarna skulle göra något sånt.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-12 21:30
Ursprungligen av jonasn:

Jo, fast det känns ju lite orimligt att Klarna skulle göra något sånt.

Varför? IZettle tycker jag löser det bra med ett ”iZ” framför.
Svea ekonomi gör förvisso samma sak som Klarna så de är inte ensamma tyvärr. Fult sätt ändå, kan jag tycka. Tänk om VISA skulle göra samma sak? Byta ut alla titlar till VISA. Det är ju egentligen samma sak.

  • Medlem
  • 2018-12-12 21:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Varför skulle du betala extra för mobila betalningar?

Det kreditkort jag använder just nu funkar inte med mobil betalning
Dock ger det en återbäring som med råge täcker alla kortkostnader och bankavgifter.
Slutar jag med det kortet och går över till Samsung Pay helt och hållet så blir det indirekt en ökad kostnad

Ursprungligen av PaO:

Det kreditkort jag använder just nu funkar inte med mobil betalning
Dock ger det en återbäring som med råge täcker alla kortkostnader och bankavgifter.
Slutar jag med det kortet och går över till Samsung Pay helt och hållet så blir det indirekt en ökad kostnad

Men du betalar ändå inte extra för mobila betalningar, korten har en årskostnad (oavsett vilket kort du har) och det är en tjänst du betalar för att ha, precis som du betalar ditt mobilabonnemang för att kunna ringa.

  • Medlem
  • 2018-12-13 04:55
Ursprungligen av Hank Solo:

Men du betalar ändå inte extra för mobila betalningar, korten har en årskostnad (oavsett vilket kort du har) och det är en tjänst du betalar för att ha, precis som du betalar ditt mobilabonnemang för att kunna ringa.

Helt klart
Men om jag hade idag gått över till mobil betalning så hade mina kreditkort / bankkostnader ökat men X antal tusenlappar om året

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-13 07:53
Ursprungligen av EnDumEn:

Varför? IZettle tycker jag löser det bra med ett ”iZ” framför.
Svea ekonomi gör förvisso samma sak som Klarna så de är inte ensamma tyvärr. Fult sätt ändå, kan jag tycka. Tänk om VISA skulle göra samma sak? Byta ut alla titlar till VISA. Det är ju egentligen samma sak.

Absolut, men vad jag menar är att det inte verkar ligga i Klarnas intresse att förbättra/förenkla tjänsten för de som betalar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-13 10:54

Jag tycker detta känns väldigt rörigt...

Om jag själv ställer en fråga istället, finns det något gratis kort som dels stödjer Apple Pay men som också ger cashback?

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker detta känns väldigt rörigt...

Om jag själv ställer en fråga istället, finns det något gratis kort som dels stödjer Apple Pay men som också ger cashback?

Inte cash i handen men poäng som du kan använda till biobiljetter, resor, stekpannor, iPad m.m

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-12-13 14:49

Måste säga att även fast jag väldigt gärna vill ha apple pay, så är kickback kort rätt nice.
Speciellt om man har kontaktlöst, vilket fungerar nästan överallt nu för tiden.
Vid små summor behöver man inte ens slå in koden! (säkerheten går ju dock diskutera)

Så även om apple pay tillför mycket, så är kontaktlöst kort med kickback nästan bättre i mina ögon.
Det man helst vill ha är ju att ett: VISA/Mastercard kort med kickback aktiverar apple pay.

Ursprungligen av zOlid:

Måste säga att även fast jag väldigt gärna vill ha apple pay, så är kickback kort rätt nice.
Speciellt om man har kontaktlöst, vilket fungerar nästan överallt nu för tiden.
Vid små summor behöver man inte ens slå in koden! (säkerheten går ju dock diskutera)

Så även om apple pay tillför mycket, så är kontaktlöst kort med kickback nästan bättre i mina ögon.
Det man helst vill ha är ju att ett: VISA/Mastercard kort med kickback aktiverar apple pay.

Håller med.

Själv kör jag Norwegian-kortet som get 0,5% kickback ( 4-10% kickback på flygresor med dem). Dock går den bara att använda för att boka resor hos dem, men det passar mig bra då jag ändå tvingas flyga med dem ganska ofta. Så för mig är det som rena pengar.

Nu skaffade jag även Klarna-kortet för att använda till köp i andra valutor. De har 0% växlingsavgift (Norwegian har 1,75%)

Att de dessutom har Apple Pay är mest lite kul att testa.

Eftersom Norwegian-kortet kan användas kontaktlöst så funkar det på alla ställen där Apple Pay funkar och då tycker jag det är smidigare med kortet än med mobilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-13 15:20

Verkar som att Revolut kommer lansera Apple Pay i Sverige eftersom de satsar hårt på Norden nu, de ska snart lansera i Tyskland och skriver:

"We'll be announcing a bunch of other countries in early 2019."

https://twitter.com/RevolutApp/status/1072458...

Tydligen kan man ladda sitt konto (top-up) med ett kreditkort som har cashback och det då betraktas som ett köp vilket ger cashback, har dock inte provat själv...

http://www.businessclass.se/forum/threads/rev...

I tillägg till gratis Visa-kort utan växlingspåslag så får man internationell "swish" i flertalet valutor till bra kurs. Kan vara ett bra kort att ha när man är på resande fot...

Senast redigerat 2018-12-13 15:55

Bra med konkurrens

  • Medlem
  • 2018-12-13 18:48
Ursprungligen av Hank Solo:

Men du betalar ändå inte extra för mobila betalningar, korten har en årskostnad (oavsett vilket kort du har) och det är en tjänst du betalar för att ha, precis som du betalar ditt mobilabonnemang för att kunna ringa.

Rätt jag betalar inte extra för mobila betalningar

Men om jag hade anammat mobila betalningar och ersatt min nuvarande lösning så hade mina kostnader ökat

Så om vi vänder på det jag sparar tusenlappar på att inte använda mig av mobila betalningar ?

Bevaka tråden