Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera att begagnad MacBook inte är stulen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Imorgon ska jag eventuellt köpa en begagnad Macbook på blocket, säljaren påstår att denne har tappat bort kvittot.

Har googlat lite ifall man kontrollera så att datorn inte är stulen, har dock bara hittat utdaterade svar. Finns det något sätt att kolla detta? Om jag har serienummret, kan jag kontakta Apples support och så kan de kolla om datorn anmälts försvunnen på Hitta min Mac? (Får de ge ut såna uppgifter?). Om jag och säljaren träffas och säljaren på plats loggar ut från iCloudkontot kopplat till datorn, är allt safe då? Eller kan det uppstå problem senare?

Jag skulle vara väldigt restriktiv om det saknas dokumentation som kvitto och leta upp en annan säljare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-13 13:19
Ursprungligen av laflame:

Hej!

Imorgon ska jag eventuellt köpa en begagnad Macbook på blocket, säljaren påstår att denne har tappat bort kvittot.

Har googlat lite ifall man kontrollera så att datorn inte är stulen, har dock bara hittat utdaterade svar. Finns det något sätt att kolla detta? Om jag har serienummret, kan jag kontakta Apples support och så kan de kolla om datorn anmälts försvunnen på Hitta min Mac? (Får de ge ut såna uppgifter?). Om jag och säljaren träffas och säljaren på plats loggar ut från iCloudkontot kopplat till datorn, är allt safe då? Eller kan det uppstå problem senare?

Hur gammal är datorn - vilken årsmodell ? inte alltid säkert Apple / polisen har uppdaterade uppgifter om försvunna datorer är min erfarenhet.

Finns ingen god tro längre. Är det en relativt nyare dator så ska väl säljaren kunna uppvisa var datorn är inköpt även om han själv har köpt datorn i andra hand. Är inte så fallet så får man avstå köp, man får sätta upp gränser även om ett lågt pris kan förblinda.

Inget är safe utan att påvisa datorns ursprung oavsett utloggning från iCloud konton eller inte.

1
Bevaka tråden