Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blindtest av 16 mobilkameror chockerar

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-09 23:36
Ursprungligen av xms67:

Klart intressant test och diskussion. Är en bild bra när den avbildar verkligheten eller när den upplevs bäst? Är en bild bra när den tas direkt ur kameran eller när den har bearbetats? Jag fotade mycket under en period med systemkamera och blev ganska trött på bildbehandling. Det kändes som att den med bäst datakraft vann jämfört med den med bäst förmåga att ta en bra bild med en bra kamera.

Idag är jag betydligt mer ambivalent. Bildbearbetning, kameror med egen bildbearbetning och sociala medier har påverkat mig. Trots många år med ny teknik har jag dock ännu inte fullt ut landat i vad jag tycker om alla nya tekniker och vad som är en "bra" bild.

På ett mycket amatörmässigt sätt testade jag och en god vän för ca 8 år sedan att ta en bild på så liknande sätt som är möjligt i verkliga livet. Jag hade en dyr systemkamera med ett dyrt objektiv(dyr här=Q) och min gode vän en betydligt billigare utrustning. Han efterbearbetade sin bild och så lät vi ett antal vänner sätta betyg. Såklart vann hans bild.

Vi gjorde också ett svårare test, vi fotade ett objet fritt. Dvs fotografen fick komponera bilden. Jag som van "fotograf" fick klart högre omdöme av min bild än vad han fick.

Han efterbearbeta även sin bild, och då fick han betydligt bättre omdöme. Detta var såklart extremt ovetenskapligt, men jag fick mig en tankeställare. Jag slutade efter det i princip att fota med systemkamera. Att sedan minsta barnen växt upp lite påverkade också. Man var helt enkelt inte ute lika mycket, så dessa saker sammanföll. Så det var inte bara bildbehandlingen som påverkade mg.

Men frågan kvarstår, vad är en bra bild?

Intressant test! Håller med, det blev en bra diskussion om detta. Jag har själv varit ägare av både systemkamera och bra mobilkameror de senaste åren, och i början använde jag min systemkamera betydligt mer eftersom mobilkamerorna (ägde Samsung Galaxy S-telefoner på den tiden) överdrev bearbetningen ganska rejält. Men nu när de flesta aktörer är relativt återhållsamma när det gäller bearbetningen har jag också börjat använda systemkameran allt mindre. Det jag huvudsakligen använt systemkameran till på senare tid har varit vidvinkel-bilder som telefonerna inte kunnat sköta, men när jag testade Huawei Mate 20 Pro senast med just denna funktion blev systemkameran ytterligare mindre sannolik för användning.

Visst, en telefonkamera kan inte konkurrera med kvaliteten i bilderna som en systemkamera kan fånga med en fotograf som vet vad denne håller på med, men för mig som bara är en vettig fotograf när omgivande förhållanden är gynnsamma blir en mer naturtrogen mobilkamera väldigt bekväm och lockande. Jag har efterbearbetet en del bilder från mina senaste resor till Japan och Kanada, men det var betydligt färre bilder än vad det varit förr i tiden. Framför allt har jag svårt att ta bra bilder i svag belysning med systemkameran, där får jag nästan alltid ta till mobilkameran.

Det var ju inte så stor skillnad när jag höll på med negativ eller positiv film. Du valde en look för din exponering och därav också ljus å kontrast därefter. Smaken varierar men smaken på Instagram mm jämfört med vad en tidning vill ha som förstasida är något helt annat.

Senast redigerat 2018-12-10 09:13
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 09:24

Den bästa kamera är den man kommer ihåg att ta med ?

Ursprungligen av PaO:

Allting hänger på hur bilderna konsumeras och vad som är tillräckligt. Är mycket viktigare enligt mig med snabb autofokus än naturliga färger tex i en mobilkamera. Ju färre bilder du behöver ta för att bli nöjd desto bättre IMO ?

Själv tar jag alltid fler än en bild per automatik även om jag är nöjd med första, för tänk om den andra blir bättre ?

En fråga är hur ska recensenter ställa sig till detta i framtiden, vad är viktigt och vad är en bra bild?
Vad betyder dxomark?

Ursprungligen av Mackan1984:

Själv tar jag alltid fler än en bild per automatik även om jag är nöjd med första, för tänk om den andra blir bättre ?

En fråga är hur ska recensenter ställa sig till detta i framtiden, vad är viktigt och vad är en bra bild?
Vad betyder dxomark?

Jag håller med om detta med att ta extra bilder. Det är så mycket mer än ljus och färg som avgör om det blir en bra bild

Bevaka tråden