Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macbook utomlands

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Funderar på att kanske köpa en begagnad MacBook Pro utomlands, men har lite frågor angående tangenbordet!

Den jag funderar på att köpa har en Amerikansk layout på tangentbordet. Alltså finns inte åäö. Jag har däremot läst att det inte ska vara några problem, då det i systeminställningarna går att ändra till ”svenskt tangentbord”, så att de tangenterna längst till höger istället blir tilldelade åäö. Men då undrar jag vad som händer med de tangenterna som ”försvinner”? Kommer hela tangenbordet då få en ”svensk layout”? Jag läste även på ett forum där en påstod att den svenska layouten har 1 till tangent(?). Var tar den vägen isåfall? (och vilken är det?) Och den sista frågan är om det är för omständigt, eller om man vänjer sig fort?

Förlåt om det är rörigt. Är inte jättebra på att förklara :/. Är väldigt van vid att skriva och jag behöver inte kolla ner medan jag skriver på tangentbordet, så det är inget problem alls att tangenterna inte är korrekt angivna.

Tack på förhand!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-09 08:49

De som försvinner hamnar på shift och alt kombinationer. Bokstäver och siffror är på samma plats, men de flesta symboler är annorlunda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-09 17:13

Det stämmer att europeiska tangentbord (ISO) har en tangent mer än amerikanskt (ANSI). Det är tangenten mellan vänster shift och Z. Det är också skillnad i tangenternas placering runt retur-tangenten.

Amerikanskt engelskt tangentbord (ANSI):

ISO-tangentbord med svensk layout:

Apple har också Internationellt engelskt och Brittiskt engelskt som har ISO-layout.
Kolla mer här: Så här ser du var olika bokstäver och tecken är placerade på olika tangentbord
Köper du en dator i USA är det kanske möjligt att få tag i ett spanskt tangentbord som är mer likt det svenska.

Om man vänjer sig eller om det är för omständigt? Det är nog en personlig fråga. Men för att hitta alla specialtecken man inte hittar ur minnet så blir Tangentbordsvisaren din bästa vän, se till att ha den aktiverad från menyraden.

Tillägg:
Frågan om vart den extra tangenten tar vägen om man ställer in svensk layout på ett ANSI-tangentbord har besvarats här:
Större än/mindre än på eng tangentbord med Svensk keyboar layout?

Senast redigerat 2018-12-09 17:50
1
Bevaka tråden