Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5G får stort fokus under 2019

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Qualcomm har presenterat nya processorn Snapdragon 855 med 5G-modem, och företag som Ericsson och AT&T passar på att visa upp lösningar inför nästa år. Den trådlösa tekniken 5G kommer allt närmare.

Läs hela artikeln här

Apple sägs hoppa den första generationen 5G till sina mobiler. Tror det är ett klokt beslut att låta några android enheter vara först. Sen när tekniken är nog mogen hoppar de in.

Synd att inte ramarna hålls bort för utvecklingen i Sverige. Stora kunniga företag här som borde få visa vägen.

  • Medlem
  • 2018-12-06 18:12

5G låter häftigare 4G och LTE.

Men varför i en mobiltelefon?

Det primära fokusområdet för 5G är väl IoT - prylarna som ska prata med varandra och där låg latens är det viktiga.

Jag tror jag klarar mig med 4G/LTE i luren i många år till.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-07 14:29
Ursprungligen av Ljung:

5G låter häftigare 4G och LTE.

Men varför i en mobiltelefon?

Det primära fokusområdet för 5G är väl IoT - prylarna som ska prata med varandra och där låg latens är det viktiga.

Jag tror jag klarar mig med 4G/LTE i luren i många år till.

Nja det finns användningsområden även för mobiler, även om de inledningsvis kommer vara begränsade till tätortsområden och turistmål. Den låga latenstiden och höga hastigheterna kommer exempelvis göra videosamtal i mobilen till en betydligt trevligare upplevelse än det är idag, särskilt om det ska göras internationellt. Men det kommer också komma till användning för företag och offentliga platser som vill ersätta wifi med 5G. Med 5G NR (Next Radio, som använder millimetervågor för äkta 5G) ska de kunna nå ner mot 1-2 millisekunder latenstid och 5-10 gigabit per sekund i bandbredd, vilket är bättre än vad wifi-standarderna erbjuder. Har läst om amerikanska företag som planerar att införa lokala 5G-nätverk för de egna lokalerna, eftersom det är bättre än vad de skulle få med wifi-infrastruktur.

5G-generationen är också utformad på så sätt att den naturligt ska kunna växla mellan wifi och LTE-Advanced när 5G NR inte är tillgängligt, och det sistnämnda kommer sannolikt bli aktuellt för de allra flesta 5G-telefoner i början. Många kommer nog köra på "nära 5G" i början, det vill säga att de kör i frekvensbanden under 6 gigahertz för högre hastigheter än 4G, men det är inte i närheten av vad äkta 5G NR med millimetervågor ska erbjuda (dessa kör i frekvensband mellan 30-60 gigahertz). Oneplus 5G-telefon som ska rullas ut med brittiska operatören EE nästa år ska exempelvis använda sub-6 gigahertz och blir i praktiken en förbättrad variant av 4G, snarare än äkta 5G. Så det lär dröja ett par år innan vi ens börjar se äkta 5G i någon större utsträckning här.

Ursprungligen av D_Odell:

Synd att inte ramarna hålls bort för utvecklingen i Sverige. Stora kunniga företag här som borde få visa vägen.

Ericsson är med i leken

Ursprungligen av BlackSmp:

Ericsson är med i leken

Ja där jag jobbar har det funnits 5g från ericsson ganska länge. För test och utveckling då.

Ursprungligen av jimel:

Ja där jag jobbar har det funnits 5g från ericsson ganska länge. För test och utveckling då.

Hur ansluter de som testar 5g sina mottagare? Inga mobiler stödjer? Eller hur funkar detta?

Ursprungligen av D_Odell:

Hur ansluter de som testar 5g sina mottagare? Inga mobiler stödjer? Eller hur funkar detta?

Som alltid så finns det pre-produktions grejer och annat att leka med. Nätleverantörerna behöver mobiler att testa med och mobiltillverkarna behöver nät så de samarbetar

Ursprungligen av D_Odell:

Hur ansluter de som testar 5g sina mottagare? Inga mobiler stödjer? Eller hur funkar detta?

I detta fall så används inga mobiler utan kommunikationen mellan saker går via 5g, just svarstider är extremt viktiga i detta projekt.

1
Bevaka tråden