Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone XR har sålt bäst sedan lanseringen

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter rapporter om lägre än förväntad försäljning berättar Apple-chefen Greg Joswiak i en intervju att varje dag sedan lanseringen har Iphone XR varit Apples bästsäljande mobil.

Läs hela artikeln här

Mest prisvärda iPhonen (jämfört med XS och XS Max) med den modernaste processorn. Så jag är inte så förvånad att den säljer bra.

Eftersom det är den senaste modellen som släpptes, och därtill kostar minst, är det väl inte så konstigt att den säljer bäst? Frågan är snarare om den säljer så bra som Apple har hoppats på. Det hade varit intressant att få veta. Men det får vi förstås inte.

Ursprungligen av Zeugma:

Eftersom det är den senaste modellen som släpptes, och därtill kostar minst, är det väl inte så konstigt att den säljer bäst? Frågan är snarare om den säljer så bra som Apple har hoppats på. Det hade varit intressant att få veta. Men det får vi förstås inte.

Det som rapporter, rykten och annat säger är ju att Iphone 8 sålt bättre, men det verkar det ju inte som efter det här uttalandet.

Nä, om den säljer som Apple hoppats på kommer vi inte att få veta. Vad vi redan fått höra baserat på senaste kvartalsrapporten är att Apple numera säljer färre enheter, men tjänar mer pengar per enhet. De verkar inte ha allt för mycket emot att sälja färre men dyrare grejer.

Senast redigerat 2018-11-29 15:23

Av ren nyfikenhet, vilken färg har det sålts mest av tro?

Ursprungligen av Laserturken:

Av ren nyfikenhet, vilken färg har det sålts mest av tro?

Säkert svart eller vit.

Ursprungligen av Laserturken:

Av ren nyfikenhet, vilken färg har det sålts mest av tro?

Jag hoppas på röd!

  • Medlem
  • 2018-12-01 07:28
Ursprungligen av Zeugma:

Eftersom det är den senaste modellen som släpptes, och därtill kostar minst, är det väl inte så konstigt att den säljer bäst? Frågan är snarare om den säljer så bra som Apple har hoppats på. Det hade varit intressant att få veta. Men det får vi förstås inte.

Uttalandet säger ingenting

Allt annat är spekulation utom det vi faktiskt vet
1. Apple mindre värt än Microsoft idag, aktien fortfarande inte i stabilitet.
2. Apple sänker priset på iPhone till operatör i Japan med ca 1000 kr
3. Apple ökar inbytes priset på iPhone i USA
4. Apple startar upp X för att plocka ut den skärmkvot de beställt av Samsung.

Har kollat in Xr och skärmen är bättre än jag trodde men inte i klass med OLED i mitt tycke. Dock är det ingen vacker skapelse och långt ifrån prisvärd.
Samsung S9 kostar idag lika mycket som en OP6T ?

Många amerikanska YouTubers klagade på att XR hade ett för högt ingångspris på 749 dollar. Det borde ha varit max 699 dollar.
Eller ännu lite lägre för att en kund som annars kanske köper en OnePlus 6T skulle överväga att välja en iPhone XR.
Nu börjar de reducera priset på XR med 100 dollar i en del marknader som i Japan.

Så det är nog i den prisklassen den borde ha legat i redan vid lanseringen. Så Apple har väl fått sig en läxa. Vore det så att den hade sålt bäst redan från början hade ju en prissänkning inte varit nödvändig alls.

Ursprungligen av johnh3:

Många amerikanska YouTubers klagade på att XR hade ett för högt ingångspris på 749 dollar. Det borde ha varit max 699 dollar.
Eller ännu lite lägre för att en kund som annars kanske köper en OnePlus 6T skulle överväga att välja en iPhone XR.
Nu börjar de reducera priset på XR med 100 dollar i en del marknader som i Japan.

Så det är nog i den prisklassen den borde ha legat i redan vid lanseringen. Så Apple har väl fått sig en läxa. Vore det så att den hade sålt bäst redan från början hade ju en prissänkning inte varit nödvändig alls.

Problemet för Apple är den starka dollarn också.
iPhone XR är billigare än iPhone 7/8 plus-modellerna var men det syns inte på marknader utanför USA.

Det som ändå talar för Apple, XR och deras andra mobiler är väl att de har haft "tur" att Google har gjort bort sig i år. Pixel 3 serien känns som en prototyp både i avseende på hårdvaran och mjukvarumässigt:
https://www.youtube.com/watch?v=bzzIu6nNgvY&t...

Google hade alla möjligheter att slå igenom med sitt tredje försök. Desto märkligare att de släpper såna produkter.
Måste vara ett rent fiasko.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 14:52
Ursprungligen av PaO:

Uttalandet säger ingenting

Allt annat är spekulation utom det vi faktiskt vet
1. Apple mindre värt än Microsoft idag, aktien fortfarande inte i stabilitet.
2. Apple sänker priset på iPhone till operatör i Japan med ca 1000 kr
3. Apple ökar inbytes priset på iPhone i USA
4. Apple startar upp X för att plocka ut den skärmkvot de beställt av Samsung.

Har kollat in Xr och skärmen är bättre än jag trodde men inte i klass med OLED i mitt tycke. Dock är det ingen vacker skapelse och långt ifrån prisvärd.
Samsung S9 kostar idag lika mycket som en OP6T ?

Jasså så det är skillnad på spekulationer nu. Vissa kan man lyssna på om dom stämmer överens vad man själv tror.

  • Medlem
  • 2018-12-03 15:29
Ursprungligen av Innis:

Jasså så det är skillnad på spekulationer nu. Vissa kan man lyssna på om dom stämmer överens vad man själv tror.

För första gången någonsin betalar Apple, The Ellen Degeneres Show för en av deras 12 giveaways tillfällen.
Ger hela publiken varsin Xr
Apple gör allt för att öka försäljningen i mina ögon

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 15:45
Ursprungligen av PaO:

För första gången någonsin betalar Apple, The Ellen Degeneres Show för en av deras 12 giveaways tillfällen.
Ger hela publiken varsin Xr
Apple gör allt för att öka försäljningen i mina ögon

Som sagt du gör skillnad på spekulationer och spekulerar själv friskt.
Du påminner om en arbetskamrat till mig som alltid har en förklaring eller bortförklaring när han har fel ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 16:04

Vilken slutsats drar du av att Samsung gav idrottarna varsin Note 8? (tur det inte var tomteblosset Note 7)
Ska vi gissa att du drar en helt annan slutsats när det gäller Samsung.

Ursprungligen av PaO:

För första gången någonsin betalar Apple, The Ellen Degeneres Show för en av deras 12 giveaways tillfällen.
Ger hela publiken varsin Xr
Apple gör allt för att öka försäljningen i mina ögon

Med tanke på att apples tjänster drar in $10 miljarder dollar så är det väl ganska smart.
Sedan sett till hur Samsung försökt göra reklam är väl det här inget nytt eller ens nämnvärt?

  • Medlem
  • 2018-12-03 18:43
Ursprungligen av Mackan1984:

Med tanke på att apples tjänster drar in $10 miljarder dollar så är det väl ganska smart.
Sedan sett till hur Samsung försökt göra reklam är väl det här inget nytt eller ens nämnvärt?

Samsung gör det hela tiden
Apple kände sig tvingad ?

Ursprungligen av PaO:

Samsung gör det hela tiden
Apple kände sig tvingad ?

Apple har ökat sin marknadsföring stadigt sedan 2013, det här är bara ännu en variation.
Med risk för att låta sexistisk 2018 så kan man ju tro att Apple vill marknadsföra den färgrika iPhone XR för 4.3 miljoner tittare/avsnitt, främst kvinnor.

Ursprungligen av PaO:

?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 19:51
Ursprungligen av Mackan1984:

Ouch men jag misstänker att fakta inte biter på faktaresistena personer utan dom går bara på känsla.

  • Medlem
  • 2018-12-03 19:52
Ursprungligen av Mackan1984:

Är det så illa
Då får jag ut och handla i helgen ?

  • Medlem
  • 2018-12-03 19:53
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple har ökat sin marknadsföring stadigt sedan 2013, det här är bara ännu en variation.
Med risk för att låta sexistisk 2018 så kan man ju tro att Apple vill marknadsföra den färgrika iPhone XR för 4.3 miljoner tittare/avsnitt, främst kvinnor.

Klart att det ger genomslag och Apple är duktiga på marknadsföring, men lite kul får man ha när det är så grått ute ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 19:57
Ursprungligen av PaO:

Klart att det ger genomslag och Apple är duktiga på marknadsföring, men lite kul får man ha när det är så grått ute ?

Inte Samsung.

https://www.soyacincau.com/2018/12/03/samsung...

Ursprungligen av PaO:

Klart att det ger genomslag och Apple är duktiga på marknadsföring, men lite kul får man ha när det är så grått ute ?

Ta fem min och lyssna på Rene Ritchie istället ?

Eller varför inte Fpt (ogillar Apple) som erkänner själv att han inte vågar tro på alla nyheter om nedgång i apples försäljning förrän kvartalsrapporten, eftersom han själv har gått på det här varje år och stått med byxorna nere.

Enligt Prisjakt kostar Iphone Xr 64 GB nu mellan 8700 och 9000 kronor. En bra bit under Apples listpris på 9495 kronor.

Ursprungligen av Zeugma:

Enligt Prisjakt kostar Iphone Xr 64 GB nu mellan 8700 och 9000 kronor. En bra bit under Apples listpris på 9495 kronor.

Ett steg i rätt riktning. De har också kampanjer där man får bättre i inbyte:
https://www.thurrott.com/apple/194366/report-...

Är det nån som har koll på hur svenskar köper smartphones idag?
Subventionerat på abonnemang eller cash?
Kollade halebops erbjudande på Xr vilket slutar i 6700:- för bara mobilen.
269:-/mån med 8gb för abonnemang.
Känns som ett ganska fair pris, känns som ungefär det jag hade på min iPhone 6s när den var ny.

Sen har jag märkt att smartphones är inget hett ämne längre, ingen pratar om dom på jobbet och ingen kommer längre och flashar med sitt senaste byte.
Alla har kvar sina galaxy S6, iPhone 6 osv.
Verkar krävas att dom verkligen går sönder för att folk ska uppgradera.
Lär bli ett par dystra år i smartphone-industrin men säkert nyttigt för miljön.

Ursprungligen av Mackan1984:

Är det nån som har koll på hur svenskar köper smartphones idag?
Subventionerat på abonnemang eller cash?
Kollade halebops erbjudande på Xr vilket slutar i 6700:- för bara mobilen.
269:-/mån med 8gb för abonnemang.
Känns som ett ganska fair pris, känns som ungefär det jag hade på min iPhone 6s när den var ny.

Sen har jag märkt att smartphones är inget hett ämne längre, ingen pratar om dom på jobbet och ingen kommer längre och flashar med sitt senaste byte.
Alla har kvar sina galaxy S6, iPhone 6 osv.
Verkar krävas att dom verkligen går sönder för att folk ska uppgradera.
Lär bli ett par dystra år i smartphone-industrin men säkert nyttigt för miljön.

Ligger nåt i det har inte känt nåt sug att uppgradera min Sony Xperia XZ2. Medan tidigare så var jag mer inne på att byta när det senaste kom.
Snacket på jobbet nu är lite mer om digitala assistenter och såna gadgets. Nån har köpt en Amazon Echo, jag en Google.

Visst är jag fortfarande intresserad av mobiler. Men det stannar ofta att jag kollar bara och det stannar där.

  • Medlem
  • 2018-12-06 20:34
Ursprungligen av Mackan1984:

Är det nån som har koll på hur svenskar köper smartphones idag?
Subventionerat på abonnemang eller cash?
Kollade halebops erbjudande på Xr vilket slutar i 6700:- för bara mobilen.
269:-/mån med 8gb för abonnemang.
Känns som ett ganska fair pris, känns som ungefär det jag hade på min iPhone 6s när den var ny.

Sen har jag märkt att smartphones är inget hett ämne längre, ingen pratar om dom på jobbet och ingen kommer längre och flashar med sitt senaste byte.
Alla har kvar sina galaxy S6, iPhone 6 osv.
Verkar krävas att dom verkligen går sönder för att folk ska uppgradera.
Lär bli ett par dystra år i smartphone-industrin men säkert nyttigt för miljön.

Håller med dig om det

Känns lite som början av 2000 talet då de stora stegen redan var gjorda innan Apple släppte första iPhone. Man ser många med äldre lurar och färre byter varje år det är ju därför drakarna som Apple och Samsung säljer mindre och mindre.

Vi får se när nästa stora kliv kommer ?

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det

Känns lite som början av 2000 talet då de stora stegen redan var gjorda innan Apple släppte första iPhone. Man ser många med äldre lurar och färre byter varje år det är ju därför drakarna som Apple och Samsung säljer mindre och mindre.

Vi får se när nästa stora kliv kommer ?

Jag misstänker att inte så stora kliv kommer något mer.
Det är om kina och Indien kan få bättre tillväxt så en större kaka där börjar köpa fler premium-lurar.

Annars är nog ett dödsryck från att en stor del tidigare användare som får för sig att uppgradera samtidigt.
Samsung kan få det tuffare då det är lättare att byta android-lur än iPhone till android även om det också kan hända så klart.

Böjbara skärm kan få smartphones tillbaka i snackisen men samtidigt har Samsung demonstrerat detta i flera år nu.
Aftonbladet har haft rubriker om det osv men jag tror ingen riktigt vet än om det är en bra användar-upplevelse eller inte.

Bevaka tråden