Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man reda på vilket MacBook-batteri man ska köpa?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min MacBook Pro 13.3" i5 2.7GHZ/8G inköpt mars 2016 har totalt ballat ur där den stendör direkt om man drar ut (eller råkar dra ut) strömkabeln.
Antar att det är batteriet som är kasst men hur vet jag vilket batteri jag ska köpa?
Har kollat runt på batteriexperten och batterikungen men är osäker på vad man ska köpa.

Då datorn är över 2 år gammal känns det menlöst att lämna in det till Apple för det kommer garanterat kosta mer än en ny dator av samma spec om jag känner apple rätt.

Är jätte tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2018-11-28 18:02
Ursprungligen av andnyl07:

Hej!

Min MacBook Pro 13.3" i5 2.7GHZ/8G inköpt mars 2016 har totalt ballat ur där den stendör direkt om man drar ut (eller råkar dra ut) strömkabeln.
Antar att det är batteriet som är kasst men hur vet jag vilket batteri jag ska köpa?
Har kollat runt på batteriexperten och batterikungen men är osäker på vad man ska köpa.

Då datorn är över 2 år gammal känns det menlöst att lämna in det till Apple för det kommer garanterat kosta mer än en ny dator av samma spec om jag känner apple rätt.

Är jätte tacksam för svar!

1995 kronor inklusive moms hos Apple.

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/se...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-28 18:05

För batteriinfo kolla i Systeminformation > Hårdvara > Power (vet inte vad det står i ett svenskt MacOS).

Ursprungligen av Ljung:

1995 kronor inklusive moms hos Apple.

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/se...

Galet att det kostar 2000kr för ett batteri som ligger på typ 700kr + 10 minuters arbete..

Hittar inte batteriinställningen

  • Medlem
  • 2018-11-28 19:22
Ursprungligen av andnyl07:

Galet att det kostar 2000kr för ett batteri som ligger på typ 700kr + 10 minuters arbete..

Hittar inte batteriinställningen

CMD + mellanslag.
Sök efter Systeminformation.app och tryck retur.
I trädet till vänster väljer du "Maskinvara" (är säkert förvalt) och där väljer du "Ström".

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-28 19:27
Ursprungligen av andnyl07:

Galet att det kostar 2000kr för ett batteri som ligger på typ 700kr + 10 minuters arbete..

Hittar inte batteriinställningen

Om batteriet är fastlimmat tycker jag det är ett bra pris

Finns det någon här som kan länka till ett tredjeparts batteri som man kan ha för att byta själv?
https://cdon.se/hushallsapparater/batteri-app...
Vad tror ni om detta?
Får jag det inte att funka så knäcker jag skiten på mitten för datorn är fullständigt värdelös men jag behöver då jag åker utomlands om en vecka.. =/

  • Medlem
  • 2018-11-28 19:44
Ursprungligen av andnyl07:

Galet att det kostar 2000kr för ett batteri som ligger på typ 700kr + 10 minuters arbete..

Tar nog lite längre tid än 10 minuter

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-28 20:02
Ursprungligen av andnyl07:

Galet att det kostar 2000kr för ett batteri som ligger på typ 700kr + 10 minuters arbete..

Hittar inte batteriinställningen

När du byter hos Apple så får du ett helt nytt topcase med tangentbord och pekplatta också, eftersom det är ihoplimmat. Därav priset.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2018-11-28 20:04

Så länge du fortfarande är inom tre år för reklamationsrätten kan det vara värt att betala Apple för att få ett originalbatteri och att bytet görs av behörig personal. Om det inte är batteriet det är fel på så kommer dom att se till att den blir reparerad.

Ursprungligen av Vassius:

När du byter hos Apple så får du ett helt nytt topcase med tangentbord och pekplatta också, eftersom det är ihoplimmat. Därav priset.

Är du säker?
Gäller de alla deras godkända servicebutiker ansluta till Apple eller bara ”deras egna” där man skickar iväg datorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-28 21:35
Ursprungligen av andnyl07:

Är du säker?
Gäller de alla deras godkända servicebutiker ansluta till Apple eller bara ”deras egna” där man skickar iväg datorn?

Japp, det var det jag fick för knappt 2000:- när jag bytte batteri för ett år sedan. MBP 15” 2013.

1
Bevaka tråden