Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation av Mojave

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska göra en ren installation av Moavje på min gamla Mac mini och förbereda den för försäljning.
Första problemet är när jag ska göra installationen via command+R då är det Yosemite den ska installera, detta beror väl på att datorn installlerads med detta som ny. Försöker sedan gå från Yosemite till Moavje men det går inte. Via uppdatering via appstore installeras high sierra 10.10.5.
När jag sedan försöker via appstore att klicka på Moavje säger den att jag angivit fel lösenord samt att jag via telefonen får tillåta och ska slå in kod. Men på datorn dyker aldrig denna kod ruta upp. Det är för övrigt rätt lösenord jag slår in i appstore. Moment22 hjälp
( ser nu att jag fortfarande kör Yosemite trots att appstore säger high sierra) öh?!??!

Senast redigerat 2018-11-11 22:04
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-11 21:46

Du ska installera det OS den kom med och den som köper den får uppdatera den till senaste OS
Inte ens säkert att den stöder Mojave

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-11 21:49

Hur fick du in Mojave förra gången på din (gamla!) Mac Mini?

Ett (förmodligen) icke önskat svar:
Om den ändå ska säljas, vad spelar det för roll om den installerar Yosemite? Ny ägare lär ju installera om ändå.

Och ett lite mer konstruktivt svar:
- Ladda ner Mojave på en annan dato
- Lägg det på ett USB-minne. https://diskmakerx.com/
- Starta gamla Minin från USB-minnet.
- Installera från USB-minnet.

Men frågan som ska ställas först är kanske:
Vilken Mac Mini-modell är det? Stödjer den ens Mojave?

Ursprungligen av Mac Jonson:

...installation av Moavje...
...från Yosemite till Moavje men...
...klicka på Moavje säger den...

Mojave, inte Moavje.

Förra gången var det inga problem med installationen
Jag provade nu igen den gång med cmd+r+alt
Och nu hoppade Moavje upp ? men bara nyfiken vadför på engelska?
Ny ägare kommer säkert göra om men jag vill lägga in det bara för att det är nyast. För att slippa skapa fler trådar. Jag ska väl avsluta installationen när datorn frågar efter Apple-ID ?

Ursprungligen av Mac Jonson:

...trots att appstore säger high sierra) öh?!??!

Vad menar du med det? I vilket läge säger den att det är High Sierra?

Du säger på ett annat ställe att det blev 10.10.5 High Sierra. Det är inte High Sierra. 10.10.x är Yosemite. High Sierra är 10.13.x.

Jag fick upp en massa automatiska uppdateringar
där bland High Sierra. Och det stod att den uppdaterat
I historiken man kan se. Jag var för snabb när jag skrev insåg att jag fortfarande låg kvar på Yosemite
Därför la jag till texten i slutet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det? I vilket läge "säger" den att det är High Sierra?

Du säger på ett annat ställe att det blev 10.10.5 High Sierra. Det är inte High Sierra. 10.10.x är Yosemite. High Sierra är 10.13.x.

Ok Moavje då ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett (förmodligen) icke önskat svar:
Om den ändå ska säljas, vad spelar det för roll om den installerar Yosemite? Ny ägare lär ju installera om ändå.

Och ett lite mer konstruktivt svar:
- Ladda ner Mojave på en annan dato
- Lägg det på ett USB-minne. https://diskmakerx.com/
- Starta gamla Minin från USB-minnet.
- Installera från USB-minnet.

Men frågan som ska ställas först är kanske:
Vilken Mac Mini-modell är det? Stödjer den ens Mojave?

Mojave, inte Moavje.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Jag fick upp en massa automatiska uppdateringar
där bland High Sierra...

Nej. Om du kör Yosemite, så dyker inte High Sierra upp som en automatisk uppdatering.

Automatiska uppdateringar är bara "inom samma familj", 10.10.1, 10.10.2, 10.10.3, osv.

Senast redigerat 2018-11-11 22:30

Skulle tagit en skärmdump, det var High Sierra uppdateringen var på 5-6 gig men nu är allt klart.
Men som sagt skulle tagit en bild så hade själv fått se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej. Om du kör Yosemite, så dyker inte High Sierra upp som en automatisk uppdatering.

Automatiska uppdateringar är bara "inom samma familj", 10.10.1, 10.10.2, 10.10.3, osv.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...det var High Sierra uppdateringen var på 5-6 gig men nu är allt klart.

Det kan möjligtvis ha kommit upp en notis om att det finns nyare versioner att uppgradera till. Men automatisk uppdatering? Nej, absolut inte.

De "stora" uppgraderingarna - typ från Yosemite till High Sierra i det här fallet - kräver ett lite mer "aktivt val", med manuell nedladdning och installation.

Jag vet och jag tror inte heller på ”ufo” men det var skitlustigt alltihop.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan möjligtvis ha kommit upp en notis om att det finns nyare versioner att uppgradera till. Men automatisk uppdatering? Nej, absolut inte.

De "stora" uppgraderingarna - typ från Yosemite till High Sierra i det här fallet - kräver ett lite mer "aktivt val", med manuell nedladdning och installation.

1
Bevaka tråden