Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera ram själv nya Mac mini

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Missade eventet, läste i kvällspressen att man kunde uppgradera minne själv stämmer det eller är det fast lödda minne?!?! Så sugen ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 19:13
Ursprungligen av Mac Jonson:

Missade eventet, läste i kvällspressen att man kunde uppgradera minne själv stämmer det eller är det fast lödda minne?!?! Så sugen ?

Ja, det stämmer. 29 min in i presentationen:

And not only are these memories faster, they are also SO-DIMMs - something we know our customers will really appreciate

Gött, det måste ju bli billigare än att köra färdig konfigurerat från fabrik ?

Ursprungligen av IngoX:

Ja, det stämmer. 29 min in i presentationen:
And not only are these memories faster, they are also SO-DIMMs - something we know our customers will really appreciate

Likadant med disken - hederlig 2,5"-modell eller proprietärt och fastlött?

Ursprungligen av johan_tanying:

...hederlig 2,5"-modell eller proprietärt och fastlött?

Fastlött.

Se bild en bit ner på den här sidan:
https://www.apple.com/se/mac-mini/

Jämrans.

Men lösa diskar är iaf en något mer acceptabel lösning när det handlar om en stationär burk. Och den har ju vanliga USB-portar så att man åtminstone kan peta in ett USB-minne...

Undrar också om hörlursjacket kan ta emot mikrofonen från ett headset?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-01 10:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Jämrans.

Men lösa diskar är iaf en något mer acceptabel lösning när det handlar om en stationär burk. Och den har ju vanliga USB-portar så att man åtminstone kan peta in ett USB-minne...

Undrar också om hörlursjacket kan ta emot mikrofonen från ett headset?

Det bör hörlursjacket kunna göra. Hörlursjacket på min 8,5 år gamla MBP pro klarar det.

Lutar mot den enklaste modellen, uppgraderar ram själv. Även om det är en i3 så borde den prestanda mässigt slå den jag har nu från 2014 i5 2,6 8GB ram
256 ssd. Det märks att den har några år den är allmänt slö

Ursprungligen av Mac Jonson:

Lutar mot den enklaste modellen, uppgraderar ram själv. Även om det är en i3 så borde den prestanda mässigt slå den jag har nu från 2014 i5 2,6 8GB ram
256 ssd. Det märks att den har några år den är allmänt slö

Den ska inte vara slö, kolla upp varför. ?

När man loggar in tar det 30 sekunder innan man är igång. Och det tar längre tid med att starta appar och spara arbete med mera.... vet inte vad jag ska kolla upp. Det är ssd disk 256 och 8 ram senaste OSX

Ursprungligen av keptang:

Den ska inte vara slö, kolla upp varför. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-03 11:45
Ursprungligen av Mac Jonson:

När man loggar in tar det 30 sekunder innan man är igång. Och det tar längre tid med att starta appar och spara arbete med mera.... vet inte vad jag ska kolla upp. Det är ssd disk 256 och 8 ram senaste OSX

Låter konstigt. Har SSD i en massa gamla burkar mycket äldre än din maskin. Tar inte 30 sekunder till skrivbordet eller inloggning. Vissa knappt 10 sekunder till skrivbordet, det går undan håll i hatten

Men om man bortser från uppstartstiden som kanske inte är det viktigaste men ändå en fingervisning. Datorn seg i programmen också säger du. Zappa nollställ pramen.Vilket operativsystem kör du ? MAC OS 10.14 - Första åtgärd : Formatera och lägg om operativsystemet från scratch. Sen har jag inte hundra koll på din maskin men antagligen fastlött ram-minne och SSD då ?

Kommer ihåg att jag hade fläktproblem på en likadan Mac-mini lite äldre dock 2011. Då blev den seg. Köpte ny fläkt och bytte då snurrade datorn på normalt igen, kan ju vara ett tips men inte säkert ditt problem ligger där. Din Mac-Mini 2014 borde ju rimligen också ha någon typ av fläkt as well kan man tycka.

Lycka till.

Senast redigerat 2018-11-03 12:02
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-03 13:34

Jag hjälpte en polare med att väcka liv i en 2006-2009 Mac Mini som hade fått en SSD innan Blocket. Den bootar upp på ett kick och inloggning bara några sekunder. Den sitter med Sierra eller något sådant.

Ja nollställa pram och köra en ny ren installation kan jag prova. Men är endå sugen på en ny ? nu kan man ju skylla på att dottern vill ha en dator så blir det inte lika hårt vid förhandlingsbordet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Likadant med disken - hederlig 2,5"-modell eller proprietärt och fastlött?

2,5-tum? Nä men ett M.2-slot med PCIe hade varit fint. Men tyvärr...

Ursprungligen av Mac Jonson:

Missade eventet

https://www.apple.com/apple-events/october-20...

Tror det blir bra för de som väntat och längtat efter en ny. ?✌?

Ursprungligen av bjorsi:

Det bör hörlursjacket kunna göra. Hörlursjacket på min 8,5 år gamla MBP pro klarar det.

Hmmm... Enligt AppleInsider är hörlursjacket just bara ett hörlursjack:

Ursprungligen av AppleInsider:

One Gigabit Ethernet or 10-Gig Ethernet port depending on configuration at time of purchase, four 40 gigabit per second Thunderbolt 3 ports which can also be used as 10 gigabit per second USB 3.1 type C generation 2 ports, a HDMI 2.0 port capable of 5K, a pair of USB 3.0 type A ports, and a headphone jack —note that this is not a microphone port as well.

Om det går till som i ett youtube klipp jag såg är det inget man pillar med hemma. Man måste ju demontera hela datorn ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 10:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Undrar också om hörlursjacket kan ta emot mikrofonen från ett headset?

Ursprungligen av johan_tanying:

Hmmm... Enligt AppleInsider är hörlursjacket just bara ett hörlursjack:

Men enligt Rogue Amoeba som bland annat gör programvaran Audio Hijack så är det en kombinerad stereo ut och mono mic ingång som kan ta vanliga fyrpoliga headsetkontakter.

Citat:

While these new Macs don’t have any jacks dedicated to audio input, it is still possible to get audio in to them without any dongles, using headphones with a built-in microphone (TRRS headsets).

Men den mest positiva nyheten är att interna högtalaren och ljudutgången är separata utgångar och kan användas samtidigt! T.ex dela upp så att systemljuden bara låter i interna högtalaren medan musiken spelas via ljudutgången.

Apple’s Newest Macs Include Better Built-In Audio Devices

Tillägg: Kan även bekräftas i handboken som nu finns upplagd för Mac Mini 2018 att det är en headsetport med både ljud in och ut.
https://help.apple.com/macmini/late-2018/?lan...

Citat:

3,5 mm hörlursuttag: Anslut stereohörlurar och upplev ljud av hög kvalitet när du tittar på film eller använd ett headset när du spelar spel. Använd också den här porten till att ansluta ljudutrustning för att spela in musik eller anslut EarPods för att använda med ljud- och videosamtal.

Senast redigerat 2018-11-13 11:19
Ursprungligen av IngoX:

Men enligt Rogue Amoeba som bland annat gör programvaran Audio Hijack så är det en kombinerad stereo ut och mono mic ingång som kan ta vanliga fyrpoliga headsetkontakter.

Precis som på alla andra Macar med andra ord.

Vet inte varför ai fått för sig att den inte skulle funka som mikrofoningång. Kanske är det bara är ett typo. Jag har inte sett det nån annanstans.

1
Bevaka tråden