Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oneplus bekräftar 5G-telefon under 2019

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bolaget ser ut att bli först med nästa generations mobila nätverk, och detta bygger sannolikt på Qualcomms nyligen presenterade förbättrade 5G-teknik.

Läs hela artikeln här

Intressant! Vi ser fram emot detta.

Detta är främst för att avlasta på små platser då antar jag? Typ arenor och sånt.
"Nackdelen med mmWave-tekniken är att radiovågorna i dess höga frekvenser, mellan 30 och 300 gigahertz, täcker betydligt kortare avstånd än vad frekvensbanden för 3G/4G erbjuder. "

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-25 13:03
Ursprungligen av Jonatatatan:

Detta är främst för att avlasta på små platser då antar jag? Typ arenor och sånt.
"Nackdelen med mmWave-tekniken är att radiovågorna i dess höga frekvenser, mellan 30 och 300 gigahertz, täcker betydligt kortare avstånd än vad frekvensbanden för 3G/4G erbjuder. "

Ja precis, eller att ett flertal master i tätorter utrustas med mmWave-teknik så att du kan få höga hastigheter där, med förbättrad 4G när du flyttar dig utanför tätorter eller turistmål (arenor, skidorter, med mera). Tanken är ju att 5G ska kunna användas för att fjärrstyra tidskritiska applikationer, t.ex. räddningsfordon eller drönare i katastrofområden, som måste kunna reagera snabbt på vad som händer. Där kan de låga latenstiderna hos mmWave behövas, men det är nog något som ligger längre fram i tiden när masterna på dessa platser utrustats med tekniken. Det kommer nog i mindre utsträckning även byggas ut nya master med mmWave, men till största del kommer nog befintliga radiomaster kompletteras med 5G utöver 4G-tekniken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-25 22:13

5G kräver även helt nya antenner, så utbyggnaden kommer nog inte att gå så fort.
Tidigare har de kunnat använda samma antenner och bara byta radioburkarna, så länge de hade samma frekvenser.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-25 22:31
Ursprungligen av kenjon:

5G kräver även helt nya antenner, så utbyggnaden kommer nog inte att gå så fort.
Tidigare har de kunnat använda samma antenner och bara byta radioburkarna, så länge de hade samma frekvenser.

Absolut, en del befintliga master kommer kunna utrustas med 5G-antenner, men många kommer få kompletteras med nya. Just därför tror jag att utrullningen kommer börja med större tätorter och turistmål, för att sedan sprida sig längre ut över tid. Men till skillnad från 3G/4G tror jag inte att 5G kommer täcka lika stor del av befolkningen, åtminstone inte 5G-varianter med mmWave-tekniken.

1
Bevaka tråden