Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta lokalt lagrade mejl från en Mac till en annan?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en stor mängd mejl som är lokalt lagrade på "On My Mac" i Mail-programmet. Jag har en ny Mac som jag av olika skäl behövde göra en clean installering av. Men de lokalt lagrade mejlen följde in med via iCloud. Det sätt som Apple rekommenderar för flytt tar för lång tid eftersom det är många mappar med många undermappar. Hur gör man enkelt, snabbt och smidigt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 11:13

Det är väl filkopiering med Target mode. Eller CarbonCopyCloner/SuperDuper om du vill ha med hela disken som den är.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl filkopiering med Target mode. Eller CarbonCopyCloner/SuperDuper om du vill ha med hela disken som den är.

Tack! Men jag förstås inte riktigt. När jag försökt olika saker blir det bara en enda oreda i mejlen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 11:45

Ja, kör man inte IMAP är det lätt att det blir så
Jag tror mailen ligger under din hemmamapp/Bibliotek/Mail/V2, V3 eller V5 (olika beroende på OSversion?).
Tänk på att det är en databas som har hand om mailen, så du behöver kopiera in hela mappen och ersätta den som redan finns. Det betyder att alla "nya" mail försvinner och ersätts av de "gamla". Ev behöver du sedan bygga om brevlådorna från menyn Brevlåda - Bygg om.
Det finns även under menyn Arkiv - Importera brevlådor... som borde kunna funka, men det har jag aldrig testat. Låter bra i alla fall....

Börja köra IMAP i stället för POP3.

På den gamla datorn, flytta de lokalt lagrade mapparna till en eller flera mappar i ett IMAP-mejlkonto. Sen kommer du åt alla mejlen även från den nya datorn. Det tar säkert lite tid att göra så, men du vinner på det i längden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Börja köra IMAP i stället för POP3.

På den gamla datorn, flytta de lokalt lagrade mapparna till en eller flera mappar i ett IMAP-mejlkonto. Sen kommer du åt alla mejlen även från den nya datorn. Det tar säkert lite tid att göra så, men du vinner på det i längden.

Tack! Har kört IMAP så länge det funnits men har också sparat undan mejl lokalt. Det är MYCKET...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-20 16:53

Jag har konverterat vanliga mejl, tror att de var POP3, till Microsoft Exchange Server. Minns inte exakt vilken teknik Exchange Server använde, men misstänker att det var IMAP. Men MS Outlook vägrade naturligtvis att importera de gamla mejlen som låg i Thunderbird. Lösningen blev som vanligt att gå via bulvan.

Så här gjorde jag.
1. Installerade en gratis mejlserver lokalt på datorn.
(Macallan Mail Solution, udda gränssnitt, finns säkerligen andra bra alternativ.)
2. Adderade en ny IMAP inbox från den nya servern till aktuellt mejlprogram, i mitt fall Thunderbird.
3. Markerade alla gamla mejl och drog och släppte dem i den nya IMAP-inboxen.
4. Den nya IMAP-inboxen, nu med alla mejl, adderades sedan till Outlook.
5. Mejlen flyttades från lokal IMAP-inbox till Outlook-servers Inbox.
6. Lokal mejl-server avinstallerades.

Tips:
Copy Folders för Thunderbird:
https://addons.thunderbird.net/sv-se/thunderb...

Ursprungligen av iSweden:

Jag har konverterat vanliga mejl, tror att de var POP3, till Microsoft Exchange Server. Minns inte exakt vilken teknik Exchange Server använde, men misstänker att det var IMAP. Men MS Outlook vägrade naturligtvis att importera de gamla mejlen som låg i Thunderbird. Lösningen blev som vanligt att gå via bulvan.

Så här gjorde jag.
1. Installerade en gratis mejlserver lokalt på datorn.
(Macallan Mail Solution, udda gränssnitt, finns säkerligen andra bra alternativ.)
2. Adderade en ny IMAP inbox från den nya servern till aktuellt mejlprogram, i mitt fall Thunderbird.
3. Markerade alla gamla mejl och drog och släppte dem i den nya IMAP-inboxen.
4. Den nya IMAP-inboxen, nu med alla mejl, adderades sedan till Outlook.
5. Mejlen flyttades från lokal IMAP-inbox till Outlook-servers Inbox.
6. Lokal mejl-server avinstallerades.

Tips:
Copy Folders för Thunderbird:
https://addons.thunderbird.net/sv-se/thunderb...

Tack! ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-20 17:12
Ursprungligen av Björn Hansson:

Tack! ?

Väl bekommen. Sprid detta!
Det är så många som har problem med mejl eller som tyvärr sitter med mejlkonton från sin ISP.

Själv har jag privat inte rört vid en lokal-mejlklient sedan Gmail lanserades, ca 2004 – 2005. IMAP på nätet rockar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-20 22:10

Om ditt mejlprogram, macOS Mail, kan kopiera mellan POP3 och IMAP-server så behöver du inte använda tricket med lokal webb-server. Du skulle kunna testa med att lägga till en Inbox till från ex. Gmail eller annat konto som du redan har som använder IMAP och försöka att kopiera över mejlen.

Om inte macOS Mail vill samarbeta så kan du testa att importera dina mejl till Thunderbird eller Gmail. Och när de väl ligger på någon IMAP server så kan du sedan lägga till det kontot i macOS Mail.

Senast redigerat 2018-10-20 22:57
Ursprungligen av iSweden:

Om ditt mejlprogram, macOS Mail, kan kopiera mellan POP3 och IMAP-server så behöver du inte använda tricket med lokal webb-server. Du skulle kunna testa med att lägga till en Inbox till från ex. Gmail eller annat konto som du redan har som använder IMAP och försöka att kopiera över mejlen.

Om inte macOS Mail vill samarbeta så kan du testa att importera dina mejl till Thunderbird eller Gmail. Och när de väl ligger på någon IMAP server så kan du sedan lägga till det kontot i macOS Mail.

Tack! Detta verkar ju lätt. Skall försöka.

Flyttassistenten är väl det normala?

Ursprungligen av Movie42:

Flyttassistenten är väl det normala?

Tack! Grejer är ju att jag inte vill flytta "hela" den gamla Macen till den nya. Vill inte sprida några saker som är kort med kontakterna. Den nya har jag alltså bara nyinstallerat och sedan via iCloud fått inställningar och dokument men de lokalt undansorterade mejlen i Apple Mail följde inte med...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 19:47
Ursprungligen av Björn Hansson:

Hej!
Jag har en stor mängd mejl som är lokalt lagrade på "On My Mac" i Mail-programmet. Jag har en ny Mac som jag av olika skäl behövde göra en clean installering av. Men de lokalt lagrade mejlen följde in med via iCloud. Det sätt som Apple rekommenderar för flytt tar för lång tid eftersom det är många mappar med många undermappar. Hur gör man enkelt, snabbt och smidigt?

Kenjon är inne på rätt spår i inlägg #4. Du kan manuellt flytta den lokalt sparade mailen mellan datorer och även till andra mailprogram. Du börjar med att exportera en brevlåda i Mail som en .mbox-databasfil. Den kan du föra över med usb-minne eller via nätverket och importera i mailprogrammet på den andra datorn. Radera inga mailkonton på gamla datorn förrän du är nöjd, för lokalt sparade kopior i IMAP- och POP-konton raderas vanligen när du raderar kontot de hör till. Läs mer här:

Mail för macOS Sierra: Importera eller exportera brevlådor

Ursprungligen av IngoX:

Kenjon är inne på rätt spår i inlägg #4. Du kan manuellt flytta den lokalt sparade mailen mellan datorer och även till andra mailprogram. Du börjar med att exportera en brevlåda i Mail som en .mbox-databasfil. Den kan du föra över med usb-minne eller via nätverket och importera i mailprogrammet på den andra datorn. Radera inga mailkonton på gamla datorn förrän du är nöjd, för lokalt sparade kopior i IMAP- och POP-konton raderas vanligen när du raderar kontot de hör till. Läs mer här:

Mail för macOS Sierra: Importera eller exportera brevlådor

Tack! Det är detta som Apple rekommenderar. Mitt problem är att det är många mappar med många undermappar och det tar helt enkelt för lång tid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 11:44
Ursprungligen av Björn Hansson:

Tack! Det är detta som Apple rekommenderar. Mitt problem är att det är många mappar med många undermappar och det tar helt enkelt för lång tid...

Men problem med tid och fragmenterad struktur borde du kunna komma runt ganska lätt. För det första tror jag alla undermappar följer med när du exporterar en brevlåda.

Sedan borde du kunna samla allt i en enda lokal brevlåda, om du nu har många. För att inte röra till din gamla sortering innan du är nöjd på den nya datorn, gör kopior istället för att flytta på gamla datorn. Gör först en ny lokal brevlåda på gamla datorn, t.ex ”Kopior av allt gammalt”. Sedan kan du kopiera över till den. Håll ner Alt-knappen när du drar andra brevlådor och mappar till den nya så kopieras mailen istället för att flyttas. Så bör du kunna få kopior på allt samlat i en enda lokal brevlåda som du kan exportera.

(Med reservation för att jag just nu inte är i närheten av en mac. Är lite osäker om du kan kopiera en hel brevlåda till en annan, men om inte det går markerar du istället samtliga mappar högst upp i hierarkin och alt-drar så kopieras mapparna med undermappar)

Ursprungligen av IngoX:

Men problem med tid och fragmenterad struktur borde du kunna komma runt ganska lätt. För det första tror jag alla undermappar följer med när du exporterar en brevlåda.

Sedan borde du kunna samla allt i en enda lokal brevlåda, om du nu har många. För att inte röra till din gamla sortering innan du är nöjd på den nya datorn, gör kopior istället för att flytta på gamla datorn. Gör först en ny lokal brevlåda på gamla datorn, t.ex ”Kopior av allt gammalt”. Sedan kan du kopiera över till den. Håll ner Alt-knappen när du drar andra brevlådor och mappar till den nya så kopieras mailen istället för att flyttas. Så bör du kunna få kopior på allt samlat i en enda lokal brevlåda som du kan exportera.

(Med reservation för att jag just nu inte är i närheten av en mac. Är lite osäker om du kan kopiera en hel brevlåda till en annan, men om inte det går markerar du istället samtliga mappar högst upp i hierarkin och alt-drar så kopieras mapparna med undermappar)

Tack! Jag får pröva. Låter i alla fall enkelt...

1
Bevaka tråden