Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 12 är här – detta är nyheterna

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Att iOS 12 gjort det möjligt att använda lösenordshanterare inte bara i Safari utan i vilken app som helst med autofyll är ju hur bra som helst. Uppdateringarna för CarPlay för kartor är ju också strålande. Så även om iOS 12 är en putsning på systemet innebär det mycket stora fördelar för mig. Betydligt bättre än både iOS 11 och 10. Just dessa två är kanske de som jag verkligen önskat mig.

Det är väl just vad en uppdatering är och alltid varit, så jag har svårt att förstå att folk väntar sig stordåd varje gång de uppdaterar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-26 23:23
Ursprungligen av Hank Solo:

Det är väl just vad en uppdatering är och alltid varit, så jag har svårt att förstå att folk väntar sig stordåd varje gång de uppdaterar.

Skillnaden denna gång är att det så tydligt uttalats, inget nytt - bättre funktionalitet. Men i min bok är det nya mycket stort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 10:55
Ursprungligen av xms67:

Skillnaden denna gång är att det så tydligt uttalats, inget nytt - bättre funktionalitet. Men i min bok är det nya mycket stort.

Detta utöver den stora prestandaförbättring som har gjorts. Jag har kört iOS sedan precis innan App Store kom och jag har nog aldrig upplevt en så pass stor prestandaförbättring från en version till en annan. Inte vad jag kan minnas iaf.

Bugg: öppnar jag Inställningar och specifikt Bluetooth, för första ggn på dagen så stänger Inställningar ner sig. Detta innan den visar bluetooth enheterna. Öppnar jag det på nytt så finns å funkar allt. Någon?
Edit: har aldrig skett förut i annat iOS.

Ursprungligen av D_Odell:

Bugg: öppnar jag Inställningar och specifikt Bluetooth, för första ggn på dagen så stänger Inställningar ner sig. Detta innan den visar bluetooth enheterna. Öppnar jag det på nytt så finns å funkar allt. Någon?
Edit: har aldrig skett förut i annat iOS.

Blir inte så här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-30 13:11
Ursprungligen av Hank Solo:

Blir inte så här.

Inte heller hos mig på iPhone 7 och iPad Pro 10.5.

Ursprungligen av Hank Solo:

Blir inte så här.

Även om du har bluetooth aktiverade enheter?

Ursprungligen av D_Odell:

Även om du har bluetooth aktiverade enheter?

Japp, inga problem.
Har iPhone 8 med iOS 12 och fungerar felfritt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-30 19:33
Ursprungligen av D_Odell:

Även om du har bluetooth aktiverade enheter?

Jag har Apple Pencil och Philips Bluetooth-hörlurar på min iPad Pro.

  • Medlem
  • 2018-10-11 09:20

iOS 12 dödade min iPhone 5s. Till en början fungerade den som vanligt, varken bättre eller sämre, men efter ett par dagar började dödsryckningarna. Med tanke på att Apple och andra sagt att iOS 12 skulle fungera bra på äldre telefoner och i vissa hänseenden göra dem piggare gör detta mig rätt irriterad. Extra så när min iPhone 5s fungerade mer än väl med iOS 11.

Här är de problem som poppat upp för mig:

  • Appar kraschar och vägrar starta... ofta!

  • Tangentbordet laggar och hänger sig vid användning

  • Appar laggar. Märkligt nog främst Podcaster och Anteckningar

  • Batteriet störtdyker vissa dagar ner från 80-90 % till 5-10 % utan att jag använt den. Kan vara en bugg då den de flesta gånger gått direkt upp till 40-50 % när jag satt den på laddning

  • Rent allmänt känns all navigering segare

Hade tänkt vänta med att köpa ny lur till våren, men nu vet jag inte om jag kan hålla ut. Vill helst ha en liten telefon (har iofs aldrig levt med en större telefon), men iPhone SE känns inte så framtidssäker. Är alltså fruktansvärt kluven till vilken väg jag ska gå.

Ursprungligen av rKID:

iOS 12 dödade min iPhone 5s. Till en början fungerade den som vanligt, varken bättre eller sämre, men efter ett par dagar började dödsryckningarna. Med tanke på att Apple och andra sagt att iOS 12 skulle fungera bra på äldre telefoner och i vissa hänseenden göra dem piggare gör detta mig rätt irriterad. Extra så när min iPhone 5s fungerade mer än väl med iOS 11.

Här är de problem som poppat upp för mig:

  • Appar kraschar och vägrar starta... ofta!

  • Tangentbordet laggar och hänger sig vid användning

  • Appar laggar. Märkligt nog främst Podcaster och Anteckningar

  • Batteriet störtdyker vissa dagar ner från 80-90 % till 5-10 % utan att jag använt den. Kan vara en bugg då den de flesta gånger gått direkt upp till 40-50 % när jag satt den på laddning

  • Rent allmänt känns all navigering segare

Hade tänkt vänta med att köpa ny lur till våren, men nu vet jag inte om jag kan hålla ut. Vill helst ha en liten telefon (har iofs aldrig levt med en större telefon), men iPhone SE känns inte så framtidssäker. Är alltså fruktansvärt kluven till vilken väg jag ska gå.

Låter som ett dåligt batteri.
Med de förändringar som gjorts av DVFS bör batteriets kvalitét vara god för att hantera detta.

  • Medlem
  • 2018-10-11 10:26
Ursprungligen av Mikael_A:

Låter som ett dåligt batteri.
Med de förändringar som gjorts av DVFS bör batteriets kvalitét vara god för att hantera detta.

Möjligt. Låter rimligt. Frågan är hur pass värt det är att lägga pengarna på ett batteribyte.

Ursprungligen av rKID:

Möjligt. Låter rimligt. Frågan är hur pass värt det är att lägga pengarna på ett batteribyte.

Problemen du beskriver hade jag med min 5S för ett år sedan, efter en investering på 399kr för ett batteribyte blev den som ny.

  • Medlem
  • 2018-10-12 09:58
Ursprungligen av Hank Solo:

Problemen du beskriver hade jag med min 5S för ett år sedan, efter en investering på 399kr för ett batteribyte blev den som ny.

Låter ju lovande. Får hålla kvar vid den idén ändå, kanske.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-12 10:20
Ursprungligen av rKID:

Möjligt. Låter rimligt. Frågan är hur pass värt det är att lägga pengarna på ett batteribyte.

Det är inte jättesvårt att byta själv, men lite pilligt.
Gjorde det på syrrans 5S för ett tag sen, kostnade typ 170 spänn inkl verktyg.

Ursprungligen av rKID:

Låter ju lovande. Får hålla kvar vid den idén ändå, kanske.

Det var originalbatteri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-14 16:22

Jag har länge funderat på detta men inte lyckas greppa varför det blir så, nu frågar jag er här:

Om jag är ute och rör på mig så kan jag på en plats ta ner kontrollcentret och stänga av WiFi där, då jag får informationen "Kopplar från närliggande WiFi tills imorgon". All good and well. Dock kan jag en stund senare, när jag då har rört på mig och är på annan plats, ta ner kontrollcentret för att upptäcka att WiFi är påslaget igen.

Varför sker detta? Om jag slår av det så ska det ju fortsätta vara avslaget, åtminstone tills midnatt i enlighet med meddelandet att det ska kopplas ifrån "tills imorgon".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-14 17:21
Ursprungligen av zinned:

Jag har länge funderat på detta men inte lyckas greppa varför det blir så, nu frågar jag er här:

Om jag är ute och rör på mig så kan jag på en plats ta ner kontrollcentret och stänga av WiFi där, då jag får informationen "Kopplar från närliggande WiFi tills imorgon". All good and well. Dock kan jag en stund senare, när jag då har rört på mig och är på annan plats, ta ner kontrollcentret för att upptäcka att WiFi är påslaget igen.

Varför sker detta? Om jag slår av det så ska det ju fortsätta vara avslaget, åtminstone tills midnatt i enlighet med meddelandet att det ska kopplas ifrån "tills imorgon".

Det är olika wifin eller?
Du kopplar ju bara bort det du är uppkopplad på vid den första platsen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-14 19:44

Wifiknappen där stänger inte av wifi. Den stänger ner aktuell anslutning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-15 09:51
Ursprungligen av Json_81:

Det är olika wifin eller?
Du kopplar ju bara bort det du är uppkopplad på vid den första platsen.

Ursprungligen av reboot81:

Wifiknappen där stänger inte av wifi. Den stänger ner aktuell anslutning.

Ha...är det så? Jag har sedan dag ett då levt i villfarelsen att man kopplar ifrån WiFi därigenom. Där ser man.

Ursprungligen av zinned:

Ha...är det så? Jag har sedan dag ett då levt i villfarelsen att man kopplar ifrån WiFi därigenom. Där ser man.

Det var väl så tidigare men de har ändrat beteendet i någon av de senare OS-uppdateringarna - jag minns dock inte vilken (bara det nu inte är ios12:)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-15 15:22

Hittade en del nya(?) funktioner i kamerafunktionen när man skickar meddelanden.
Lite konstigt att dessa funktioner inte finns med i kameraappen.

io12 iPhone 7+

Ursprungligen av reboot81:

Hittade en del nya(?) funktioner i kamerafunktionen när man skickar meddelanden.
Lite konstigt att dessa funktioner inte finns med i kameraappen.

io12 iPhone 7+

Jag kommer aldrig ihåg dem. Tar alltid fotot först och inkluderar det i messet...

Och då är inte funktionerna tillgängliga

Bevaka tråden